Review: Audyn Com2 stereo versterker uit Den Bosch

Started by spijtebijt, March 15, 2010, 23:49:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

spijtebijt

Graag wil ik mijn ervaringen met jullie delen die ik heb met de Audyn Com-2. Deze versterker wordt in Den Bosch gebouwd en is een no-nonsense apparaat, met zo min mogelijk toeters en bellen. Zo gebruik ik hem ook: ik heb er alleen een Hifidelio op aangesloten (muziekserver) met een korte interlink van Audyn zelf. De luidsprekers zijn van Audio Physic, de Tempo II special edition. De speakerkabels zijn van QED (weet niet precies welke, niet zulke dikke kabels, maar wel zo kort mogelijk).

De versterker combineert de voorversterker PRE-2 en de eindversterker AMP-200. De Com-2 gebruikt zo kort mogelijke signaalwegen, Burr-Brown versterkers, luchtdichte relais, gestabiliseerde voedingen... Het geluid is en blijft volledig analoog. Oh, ja er is ook nog een mogelijkheid om een processor aan te sluiten tussen de voor- en eindversterker. Geen idee waar dit goed voor zou zijn...

De specs:
Output power continous sinewave: 105W/8Ω 170W/4Ω 0.1% THD
Output power pulsed: 350W/2Ω 410W/1Ω 0.1% THD
Maximum continous current: 6A
Maximum Pulsed current: 20A (100ms burst)
Distortion THD: 0.0127% 8Ω – 5Watt – 1Khz
Distrortion TIM: 0.014% 8Ω – 5Watt – 50Hz/7Khz 4:1
Hum and Noise level: -97.9dB ref: Max, output level
Bandwith: DC – 120Khz -3dB 1W/8Ω
Gain max: 100x = 40dB 280mV for max output
Input impedance: 47KΩ
Damping factor: 600
Slew rate: 21V/uS
AC voltage: 115VAC / 230VAC internal switch 50/60Hz +/-10%
Power consumption: Idle 9VA – Max 550 VA
Powersupply: 500VA torroid and 6x10.000uf
Volume controll: 64 step Log digital controlled ladder switch
Features: Programmable processor switch 2 channel in/out
Infrared remotecontroll
Protection: Internal Fuse on powerrail only (no current limiting)
Poweramp mute on switch off
Inputs: 6x2channel line input RCA gold plated
Outputs: 2channel pre out + 2channel rec out RCA gold plated
Controlls: 8x pushbutton + 1x analog potentiometer
Loudspeaker outputs: 2x Binding post gold plated
Dimensions: 440x88(95)x375mm WxH(with feet)xD

Er zit standaard geen phono-versterker bij. Die is tegen meerprijs wel te leveren. Wel bijgeleverd is een mooi ontworpen, zwaar uitgevoerde afstandbediening.

Audyn komt uit dezelfde fabriek als het van oorsprong Duitse hi-end merk Aaron. Dat merk je ook wel aan deze versterker: degelijk, strak en een geluid waar zo min mogelijk mee gerommeld wordt. Wat je erin stopt, krijg je eruit. Heel mooi en gedetailleerd en met veel power. Dat combineert goed met mijn luidsprekers die ook gebouwd zijn om de oorspronkelijke opnamen zo goed mogelijk weer te geven.

In het begin moest ik echt wennen aan het geluid. Ik had een versterker van Yamaha en die klonk veel wolliger en bassiger, zeker op de actieve Infinity luidsprekers die ik hiervoor had. De nieuwe versterker klinkt helder en ineens hoor ik allerlei details in muziek die ik al jarenlang ken. In het begin had ik behoefte aan een knop om de bas wat op te schroeven. Maar na wat schuiven met mijn luidsprekers blijkt dat ik deze knop prima kan missen. De bas is er wel degelijk, maar er ligt minder nadruk op omdat de rest van de muziek ook uitstekend wordt weergegeven.

Nadeel van een hi-end versterker als deze Audyn is dat slechtere opnames sneller door de mand vallen. Maar ik ben geen geluidspurist en draai ook regelmatig van het internet geplukte bootlegs (zoals de Black Album van Sinead O'Connor met mp3's van 128 kbs). Kortom, ik zit gewoon lekker op de bank te luisteren en te genieten van de muziek.
Overigens draai ik allerlei muziek: van de Black Eyed Peas (disco-uurtje voor de kinderen), Chopin,  Joss Stone, Muse, Pink Floyd, Talking Heads...
De versterker vindt het hoorbaar fijn als de volumeknop wordt opengedraaid. De muziek komt dan in volle glorie de woonkamer in. Vooral bij singer-songwriters klinkt het alsof ze voor je staan op te treden.

Een ander nadeel is dat deze versterker zo goed is, dat mijn Onkyo surround versterker met mijn Tannoy luidsprekersetje nu wel erg dun klinkt. Maar ook hier geldt: alle waar is naar zijn geld. En muziek en speelfilms zijn vaak toch twee verschillende dingen.

Kortom, ik ben heel erg tevreden over deze onbekende versterker. Ik denk dat hij zijn geld dubbel en dwars waard is. Ik merk dat ik vaak op de bank zit om een potje muziek te luisteren.


Hier is de user manual van de versterker: http://audyn.com/pdf/Com2-manual.pdf
"Streite nicht mit Idioten!Sie ziehen Dich auf ihr Level und schlagen Dich dort mit ihrer Erfahrung"

Xander32

Mooie versterkers welke (tegen meerprijs) aangepast kunnen worden aan specifieke wensen (bijv. een ht-pass-thru).

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

spijtebijt

Dag Sander, dat is wel een overweging waard. Ik neem aan dat de Audyn dan de voorluidsprekers gaat aansturen. Maar hoe wordt de versterker hiervoor aangepast?
"Streite nicht mit Idioten!Sie ziehen Dich auf ihr Level und schlagen Dich dort mit ihrer Erfahrung"

Xander32

Quote from: spijtebijt on March 22, 2010, 16:12:15
Dag Sander, dat is wel een overweging waard. Ik neem aan dat de Audyn dan de voorluidsprekers gaat aansturen. Maar hoe wordt de versterker hiervoor aangepast?
Beste spijtebijt; ik ben niet zo technisch onderlegd dat ik kan aangeven op welke wijze de versterker wordt aangepast maar een mailtje of telefoontje naar Den Bosch doet wonderen.

Een 4 tal maanden terug heb ik vrijblijvend advies/informatie gevraagd betreft Audyn. Toen werd aangegeven dat zij op verzoek alles kunnen aanpassen, maatwerk leveren.


Groet,

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

JeroenGRT

Volgens Rolph Smulders (Audiocomponents) is de Audyn COM-2 vrijwel identiek aan de Aaron no1.a (ca. 3500 euro) . Nou de Aaron no.1a heb ik thuis gehad, een erg mooie versterker! Mijn ervaringen m.b.t. deze versterker staan nog wel ergens op dit forum. Een versterker met een berg aan dynamiek...eigenlijk zou ik de Audyn thuis ook nog wel eens willen proberen....met de Aaron had ik op een gegeven moment een beetje last van luistermoeheid...maar het kan goed zijn dat het toen een verkeerde match was tussen mijn bron en speakers.

Quote from: spijtebijt on March 15, 2010, 23:49:47
Oh, ja er is ook nog een mogelijkheid om een processor aan te sluiten tussen de voor- en eindversterker. Geen idee waar dit goed voor zou zijn...

Nou zo kun je hem dus makkelijk integreren in een surround setup. De Audyn gebruik je dan als eindversterker voor je fronts, met 1 druk op de knop wordt het namelijk een eindversterker....je schakelt de processor mode in. Helaas hoor je wel een vervelende 'plop' uit de speakers...volgens mij hoeft er hiervoor niets aangepast te worden, deze mogelijkheid zit er standaard op.
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

spijtebijt

Het is zeer goed mogelijk dat de Audyn lijkt op de Aaron, want ze worden in dezelfde fabriek gemaakt. En veel van de componten zullen hetzelfde zijn (hoewel ik daar geen verstand van heb). Ook hebben beide versterkers hetzelfde degelijke uiterlijk, met een zware metalen kast.
Bedankt voor je toelichting op het kunnen integreren van de versterker in een surround setup. Misschien ga ik dat later nog eens een keer doen.
In elk geval heb ik geen last van luistermoeheid. Mijn luidsprekers (Audio Physic) hebben geen overdreven bas, maar geven het geluid goed verdeeld weer.
"Streite nicht mit Idioten!Sie ziehen Dich auf ihr Level und schlagen Dich dort mit ihrer Erfahrung"