Finishing of the Gydinels

Started by dddac, August 29, 2003, 10:43:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Niet actief

#250
Quote from: dddac on April 12, 2004, 14:02:26
Dat meen je toch niet serieus he? Ik heb nog nooit verschil gehoord tussen een goede soldeerverbinding en een goeie klemverbinding. Als je zegt "vrij grote invloed" dan zou het zo moeten zijn, dat de tientallen, mogelijk honderden soldeerverbindingen in de audioketen het geheel tot een onbruikbaar geheel maken. Dat dat niet het geval is weten we. Dat er slechte soldeer en klem verbiningen bestaan weten we ook en ook dat DIE een slechte invloed kunnen hebben..... Of bedoelde je met "de aard en kwaliteit" dat je vindt dat het niet goed gesoldeerd is zo?
Ik sta open voor idee-en !
Laat maar horen....
mvg
doede

Volgens mij is een goede soldeerverbinding inderdaad synoniem aan een goede klemverbinding.
Er is, voor zover ik dat kan beoordelen, gedegen onderzoek gedaan naar en gepubliceerd over de "aard en kwaliteit" van de diverse soldeerverbindingen die je kunt tegenkomen. Ik neem dergelijke onderzoeken wel serieus.

De belangrijkste conclusie is in elk geval dat een goede klemverbinding het feitelijk zonder soldeertin kan stellen en toch niet gevoelig zal zijn voor corrosie, alhoewel het toevoegen van soldeertin de klemverbinding wel beter fixeert.
En verder wordt een verbinding, waarbij het soldeertin zelf als geleider moet optreden, als een ongunstige optie gezien, die in situaties waarin het ertoe doet ook gewoon voorkomen kan worden.

Uiteraard heb ik niet de geringste behoefte om iets verkeerds over je soldeercapaciteiten te suggereren. Mijn vraag aan jou gold de definitieve versie van het filter dat je uiteindelijk zult gaan maken en niet deze experimentele versie, maar dat heb ik er juist bij gezet toch?


Stephen2006

Ikzelf gebruik tot nog toe de tinfolie condensatoren van Audin-cap, maar ik wil graag over gaan op Mundorf producten.
Maar het valt mij op dat het erg moeilijk is om aan een leveringsadres te komen.
Willen jullie noemen waar jullie deze producten bestellen ,.
Alvast bedankt.

Rudo

Quote from: Stephen2005 on January 23, 2005, 05:30:43
Ikzelf gebruik tot nog toe de tinfolie condensatoren van Audin-cap, maar ik wil graag over gaan op Mundorf producten.
Maar het valt mij op dat het erg moeilijk is om aan een leveringsadres te komen.
Willen jullie noemen waar jullie deze producten bestellen ,.
Alvast bedankt.

Kijk eens op:
http://buizenversterker.zappsite.nl/
ikzelf koop Mundorf componenten meestal bij:
http://www.hifisound.de/, omdat ik daar per kredietkaart kan bestellen en dat is wel zo makkeljk en ook goedkoop en met een snelle levering.
n.b. http://www.klingtgut-lsv.de/  is b.v. ook een aardig adres...
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

shredhead

Hi,

Soundline levert ze ook, kijk maar eens op: www.soundline.nl.

Mvg,

Patrick

dddac

Beter laat als nooit natuurlijk, maar onlangs heb ik dan "eindelijk" de filterzaak afgerond....
In ieder geval wat de 3-weg ,,Koppen" betreft: de C220 – C79 – D20.

Einige tijd geleden berichte ik al over datgene wat we destijds met de Behringer Digitale Filterunit uitgepluist hadden. Er bleek als beste optie een 12dB BESSEL filter uit komen op 250Hz en 2kHz (lees hier http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=17486.0 voor verslag)

Ik heb lang zitten dubben wat te doen met dit deels goede nieuws. Waarom goed nieuws? Omdat Bessel filters in tegenstelling to Butherworth en companen zich zonder tegengekoppelde electronica laten configureren. In plaats van complexe electronica met opamps en of buizen kun je ,,gewoon" 2 6dB filters in serie zetten. Wel goed oppassen met de impedantie en onderlinge beinvloeding, maar met wat PC-knutselen en wat rekenwerk is dat niet zo'n heel groot punt.

Na wat wikken wegen (alles passief, alles aktief, speciale actieve crossover enz enz) heb ik besloten het relatief simpel te houden: de C220 wordt met de TUMOS versterker aangestuurd. Tumos is mijn MOSFET versterker die een strak laag en heel mooi midden garandeert (zie www.dddac.de). Het filter zit gewoon aan de ingang van de versterker en deze stuurt direct de C220. Hierdoor vervallen problemen met impedantiekorrektie, verliezen in grote spoelen en kondensatoren enz.....
 
Voor de C79-D20 kombinatie blijf ik om redenen van homogeniteit bij het inmiddels uitgerijpte serie filter (zie ook verslag hiervoor) Dit is het 12dB seriefilter op 2kHz met "Bessel" karakter (dus relatief slap in de overgang met weinig fasedraaiing). Hier zitten de zilverolie kondensatoren en foliespoelen van Mundorf in. Veel ziet men, ook op dit forum, dat het hoog in seriefilters 6dB gehouden wordt. Ik heb er eindeloos mee gexperimenteerd en vindt de extra serie kondensator toch beter. Het stereobeeld wordt scherper en je hebt meer focus. Het ietsie verlies aan doorzichtigheid, is door de inzet van de mooie Mundorf C's bijna teniet gedaan. Een ieder die een seriefilter op basis van 6dB/6dB of 12dB/6dB inzet kan ik aanraden eens een 10 tot 22uF C in serie met de tweeter te zetten ! Reacties welkom natuurlijk ...

In tegenstelling tot de ,,oude" situatie kap ik de C79 nu onder de 250Hz ,,Bessels" af in de buizenversterker die deze kombinatie aanstuurt. In deze single ended KR300BXLS versterker heb ik een 12dB 250Hz Besselfilter gezet: een (6dB) deel voor de ingang en het 2e (6dB) deel tussen de stuurtrap en de eindtrap. Hierdoor wordt niet eerst de stuurtrap met vette bassen vol uitgestuurd om dan later teruggeschroefd te worden wat een extra mooie bijkomstigheid is... Voor dit filter heb ik de nieuwe zilver goud C's van Mundorf gebruikt. 2 x 10 nF in de signaal leiding. In de stuurtrap zit een 100nF Zilver Olie koppel-C overigens ..... Vroeger zaten hier Auricaps en NOS olie C's


Alles met de PC vooraf berekend en natuurlijk achteraf gemeten (!!) ...... en het paste exact zoals gedacht. Met deze simpele filters ook geen act natuurlijk. In het filter is ook gelijk de 2dB verschil tussen C220 en "C79-D20 Top" die volgens onze testen nodig was, ingebouwd.....

Ik heb het een dag of wat laten inspelen en dan lekker geluisterd naar wat SACD tjes...

Eerste indrukken bevestigen wat we destijds uitgeknobbelt hadden met de Behringer:

Ruimtelijke afbeelding is meer pin point geworden. De stemmen zijn niet meer enigzins uitgesmeerd. Dit is mijn inziens te danken aan het feit, dat de C220 en C79 nu over een minder breed gebied samen werken en dus geen 2 afzonderlijk te identificeren geluidsbronnen meer zijn. Wat wel is gebleven en wat met de Behringer niet echt lukte, is dat het stereo beeld mooi breed en diep blijft in vergelijk met een 6dB filter......

Het soms wat gekleurde stemmen geluid (komend van de C220 die niet steil genoeg afgefilterd was in de oude situatie à 6dB op 150Hz) en als het wat luider gaat van de C79 (vette konus uitslag-vervorming van het laag wat hij toch niet kan weergeven), is nu weg. het klinkt domweg heel zuiver en homogeen allemaal.... Het hoog is ragfijn geworden en heel erg transparant. Ik vermoed dat hier de Mundorfs tegenover vroeger de auricaps en oude olie C's in de signaal weg, een goede dienst bewijzen...
Ik zou inmiddels zelf een half dB'tje minder Hoog kunnen verdragen :-) maar dat is simpel met een serie R voor de tweeter te tweaken natuurlijk..... smaakzaak, ik kijk nog wel....

In feite is dit dus een hybride oplossing geworden .......  2 versterkers die optimaal ingezet worden met actieve filtering op 250Hz en een relatief eenvoudig, makkelijk aan te sturen pasief seriefilter op 2kHz. Het lijkt mij haast een optimale situatie geworden zo...

Al met al is het een hele mooie stap geworden en als laatste kan ik nu de subwoofers er weer eens aanhangen.... en de boel in eindbalans brengen.

Daar bericht ik later wel weer over. Alvast een voorproefje:

Behringer Digitaal filer wordt ingezet als wel zeer flexibel subwooferfilter, met als voordeel, dat je in het geheugen meerdere configuraties kan opslaan en afroepen ! Bijvoorbeeld voor pop muziek, klassiek, jazz en laat de fantasie maar de vrije loop.... De Behringer heeft veel meer mogelijkheden dan een gewoon filter en dank het inzetgebied tot zeg 60 Hz, zijn de bezwaren van het A/D en later weer D/A omzetten, mijns inziens niet aanwezig. Dat was in het hoog en stereobeeld wel het geval natuurlijk !

De Behringer op zijn beurt stuurt dan 2 stuks 500 Watt ZAP Modules die per kanaal de 2 stuks 12" Etons aansturen. Ook al eerder schreef Erik over de "shoot-out" tegen over de Thomessen modules, die het duidelijk aflegden in kracht en strakheid

Mvg
Doede
www.dddac.de




dddac

Hier de schemas van de filters

Overigens, ik vind wel, dat er weinig schemas gepost worden op het forum, maar dat even terzijde....  ;)

dddac

En nog even de metingen.......


Robbo

Leuk!

Maar denk je dat je speakers wel ooit 'af' zullen zijn ?  :)

dddac

Quote from: Robbo on June 28, 2005, 14:24:44
Leuk!

Maar denk je dat je speakers wel ooit 'af' zullen zijn ?  :)

;D ;D  Na deze laatste aktie zijn ze voor mij "af". Voor mij is een audio product "af" als er niets meer conceptioneel gewijzigd gaat worden en de enige veranderingen kleine tweaks zijn..... En dat stadium is bereikt. De subwoofers beschouw ik als af omdat dat een kwestie is van de versterkers er aan hangen en de boel naar mijn smaak inregelen  8)

mvg
doede

Robbo

Ik verbaas me wel een beetje, hoe 'simpel' het filter van de D20/C79 eigenlijk is.

dddac

Quote from: Robbo on June 28, 2005, 15:10:50
Ik verbaas me wel een beetje, hoe 'simpel' het filter van de D20/C79 eigenlijk is.

Dat ligt aan 2 zaken imho:

1.  Deze Units werken zeer lineair en onvervormd over een breed werkgebied, dus weinig noodzaak tot gladstrijkende filter trucs
2.  Omdat het laag kantelpunt van 250 Hz aktief wordt gedaan is er geen noodzaak nog eens vette C's en spoelen in te zetten.

In dit geval simpel en toch goed  :D

mvg
doede

Erik van Voorst (in memoriam)

#262
Hoi Doede

Hardstikke gaaf weer eens van je te horen.
Leuk al die boordevolle (waardevolle) informatie op het forum...zeker omdat er inmiddels heel wat volgelingen stoeien met de  "gepromote"  Thiel units  ;D 8)

Uiteraard gaan we weer eens bij elkaar langs....ben weer errug nieuwsgierig gemaakt.

Met een beetje doorwerken spelen  "die van mij"  over een paar weekjes...en dan.......op vakantie :-\
(kom net weer uit de garage van een xXx-sub zijkant)  :)

Ps
Als ik het mocht dan had ik zeker het schema gepubliceerd....ik ben zelf ook al genoeg geholpen door forumleden.... :'(
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

dddac

Het valt me inderdaad op  ;)   dat er veel met Thiel Units gebouwd EN gepland wordt.... Niet verwonderlijk natuurlijk....

Tot nu toe ben ik (graag hoor ik het tegendeel !!) enige die een "hybride" oplossing heeft gemaakt met de C220 en de C79/D20 kop....
Zou graag eens ervaring horen over vergelijkbare situaties.....

mvg
doede

dddac

#264
Dacht ik (net als Erik  ;) ) klaar te zijn met mijn (hybride) Filters voor de Gydinels, werd ik onlangs even op een leuk spoor gezet door Dick.......

Ik heb nu OOK (op de C79 zit dit al) impedantiekorrektie op de D20 gedaan. Ik had het al eens geprobeerd, maar in een heel vroeg stadium en toen hoorde ik weinig verschil. Beetje dom natuurlijk, want inmiddels is alles redelijk goed uitgevogeld en van top kwaliteit onderdelen voorzien, dus is het absolute nivo een stap hoger, waardoor dit soort maatregelen wel degelijk zin blijken te hebben!!!

Heel simpel, een goeie 10 Ohm koolweerstand van 1Watt en een Auricap van 1uF in serie parallel over de D-20. 5 minuten werk en guess what:

Dat is dus echt de PUNT op de i he? tjonge, dat had ik niet verwacht.  Nu heb ik een prachtig homogeen, doortekend hoog, NOOIT een scherp randje, prachtig natuurlijk timbre..... het is gewoon meer af ! Duidelijk hoorbaar en een minimale investering....

Moraal: net als software is het filter dus blijkbaar nooit ECHT af  ;D maar dat houdt de hobby zo leuk  :)

mvg
doede


Erik van Voorst (in memoriam)

Wat gaaf Doede...I know the feeling ...als het gaat om een geluidsverbetering op een toch al zeer tevreden set.... 8)

Ik heb net weer een nieuwe lege doos gekocht....welke gevuld gaat worden met electronica (voor de dac)...lang leve de lol.... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arieson

Hallo Doede,

Zijn er na je laatste voorzichte tuningen en bevindingen nog verdere dingen getweakt aan je filters? Zijn ze nu in de min of meer 'af' fase? Ik dacht te weten dat je sublaag inmiddels met actief gefilterde Hypex versterkers wordt gedaan?



Quote from: dddac on November  8, 2005, 19:32:12
Dacht ik (net als Erik  ;) ) klaar te zijn met mijn (hybride) Filters voor de Gydinels, werd ik onlangs even op een leuk spoor gezet door Dick.......

Ik heb nu OOK (op de C79 zit dit al) impedantiekorrektie op de D20 gedaan. Ik had het al eens geprobeerd, maar in een heel vroeg stadium en toen hoorde ik weinig verschil. Beetje dom natuurlijk, want inmiddels is alles redelijk goed uitgevogeld en van top kwaliteit onderdelen voorzien, dus is het absolute nivo een stap hoger, waardoor dit soort maatregelen wel degelijk zin blijken te hebben!!!

Heel simpel, een goeie 10 Ohm koolweerstand van 1Watt en een Auricap van 1uF in serie parallel over de D-20. 5 minuten werk en guess what:

Dat is dus echt de PUNT op de i he? tjonge, dat had ik niet verwacht.  Nu heb ik een prachtig homogeen, doortekend hoog, NOOIT een scherp randje, prachtig natuurlijk timbre..... het is gewoon meer af ! Duidelijk hoorbaar en een minimale investering....

Moraal: net als software is het filter dus blijkbaar nooit ECHT af  ;D maar dat houdt de hobby zo leuk  :)

mvg
doede