Filter Ontwerp met behulp van Behringer Ultradrive Pro DCX2496 Digitaal Filter

Started by dddac, May 21, 2004, 22:58:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dddac

Inleiding:

Degenen die de speakerbouw topics volgen, weten inmiddels dat het filterontwerp een van de lastigste en meest heetgediscusieerde onderwerpen is. Ik zelf ben met de Gydinels als een jaar verder bijna en heb me alleen nog maar kunnen koncentreren op de 2-weg kop  :-[  Er zijn zoveel mogelijkheden..... even op een rijtje wat ik aan idee-en en tips gekregen heb om uit te proberen...

Passief versus deel-actief versus volledig-actief....
Hellingen 6db / 12dB /24 dB ....
Bessel / BW / Linkwitz-Riley
Kantelpunten mid laag van 150Hz tot 500 Hz
Kantelpunt voor het mid hoog 1500 tot 3500 Hz

Dan hebben we nog looptijden, fasedraaiingen enz enz
En op de koop toe heeft iedereen zijn eigen "mening" over wat het beter is  ::)

Logisch dat hier bijna niet uit te komen is, haal even de ongelovelijke hoeveelheid filter(komponenten) voor ogen die je nodig hebt om dit alles uit te proberen. Plus dat een fatsoenlijk A-B luistertest er niet inzit...... Ik bleef dus met het gevoel zitten, dat het nu wel erggg mooi klinkt allemaal, maar geen idee of het ook optimaal was  ???  :'(



De "Oplossing"

Ward maakte me attent op het digitale filter van Behringer. Deze firma staat bekend om haar zeer goede professionele producten voor een zeer redelijk budget. Kijk hier maar eens: www.behringer.com Dit filter heeft een 3 x 24/96 A/D converter aan de ingang en 6 x een 24/96 DAC aan de uitgang. Hiertussen zit een echt ongelovelijk krachtige DSP machinerie die totale flexibiliteit geeft ten aanzien van signaal behandeling in het digitale domein. Filters, Equalizers, nivo regeling, tijdsverschillen, fasedraaiing, alles is penibel instelbaar aan het frontpaneel en via de PC (RS232 koppeling). En alles is REAL-TIME !! Je hoort direct wat je doet, met de Jog dial kun je zo kantelpunten rondslepen, hellingen van filters en de karakteristiek veranderen. Het resultaat hoor je direct. Er is zelfs een meetmicroffon, die automatisch alle looptijden korrigeert met een meetsignaal.... En wat je doet kun je in 50 presets opslaan ...

Met andere woorden, sluit dit apparaat aan je pre amp aan, sluit 6 versterkers aan je 6 luidsprekers aan ( stereo 3-weg ....) en het "onderzoek" kan beginnen. Door te luisteren naar het resultaat (en eventueel te meten), zullen de optimale filter settings er vanzelf uit komen rollen.... er blijven dan 3 opties over:

1. Bouw dit na in een passief filter en of semi actieve opstelling
2. Bouw een vast actief filter met deze parameters (bijvoorbeeld met buizen, ligt al klaar op de plank bij mij  8) )
3. Laat de unit gewoon zitten .....

Eerste luister impressies:

Voordat iedereen losbrand over een extra AD en DA omzetting en de vermeende invloed, heb ik maar even geluisterd naar de unit tussen de pre amp en de eind versterkers. De functie die ik gekozen heb was een electrische rechte draad .... Als de omzetting perfect zou zijn, mag je geen verschil horen, een transparante unit dus.... Zo gezegd zo gedaan, het resultaat:

Geluisterd naar de Sony ES777 als loopwerk en de DDDAC1543 DAC: De DCX is dus niet transparant, maar dat had ik niet verwacht. Ik ben wel enorm onder de indruk, dat dit apparaat van 400 Euro zo goed presteerd ! Ik zou het geluid willen inschatten als een zeer goede CD speler en dan bedoel ik niet een 500 euro apparaat of zo. Het geluid komt zeer dicht bij de ongemodificeerde analoge uitgang van de 777 en dat is niet verkeerd. Ok, optie 3 is voor mij weggevallen, maar dat zal in diverse installaties mogelijk helemaal niet nodig zijn. Het klinkt gewoon erg goed, net geen high end, maar zoals gezegd, dat kon ook haast niet  >:D

Even de ultieme test: Geluisterd naar vinyl op de Linn12/Lingo/Ekos/Ortofon-jubilee aan de PhonoDude-HW : eigenlijk heel grappig, bij het inlussen van de unit is het net of je de LP op een CD hebt lopen... Als je dus graag en veel vinyl draait met een top systeem wordt de DCX dus wel een bottleneck, want hij klinkt als een CD speler .....

Kortom: Volledig geslaagd voor het doel van het project, lijkt me overigens ook perfect voor een HomeCinema 5.1 systeem (met 6 zappies?) Kun je je Cinema volledig flexibel inregelen ! Als je dan ook nog eens actief wil gaan met 2 weg oplossingen worden het natuurlijk 2 units en 11 zappies, maar ik draai door geloof ik  ;D )

Ik ga later op de avond nog wat metingen doen om de maximale ingangs & uitgangs-spanningen en zo vast te leggen en een beeld te krijgen wat de unit doet met diverse signalen enz....

Bij deze vast wat foto's  :)

mvg
doede


dddac


Bart_M

Klinkt heel goed. Sluit je deze unit aan op je pc of moet je hem direct op het apparaat zelf instellen.

dddac

Quote from: KrunK on May 22, 2004, 00:23:47
Klinkt heel goed. Sluit je deze unit aan op je pc of moet je hem direct op het apparaat zelf instellen.

Hi Krunk,

kan beide en door elkaar heen. Als ik op het pc programma op de notebook bv een kantelpunt met de muis heen en weer sleep, zie ik het op de unit veranderen, maar als ik op de unit hetzelfde doe (met de jog dial) gaat het ook mee op de notebook...

Kun je je voorstellen? Op de luisterpositie met de notebook op schoot klik en sleep je jezelf door de diverse instellingen, terwijl je luistert en beoordeelt....  O0

doede

Bart_M

Dit lijkt dus echt een ideale oplossing.
In hoeverre klopt een passief filter met het "ideale" digitale filter?
MAW als ik weet welke overgangen je precies wilt,  en je maakt er een passieve variant van, heb je dan bijv fase verschuivingen?

dddac

Quote from: KrunK on May 22, 2004, 00:39:12
In hoeverre klopt een passief filter met het "ideale" digitale filter?
MAW als ik weet welke overgangen je precies wilt,  en je maakt er een passieve variant van, heb je dan bijv fase verschuivingen?

Goeie vraag, ik heb het nagemeten en het digitale filter gedraagt zich net als een echt analoog filter, dus keurig met de bijbehorende faseverschuivingen....

mvg
doede

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

GreenGras

QuoteDeze firma staat bekend om haar zeer goede professionele producten voor een zeer redelijk budget.

Uit eigen ervaring moet ik helaas stellen dat, zeker als het gaat om de kwaliteit voor audio, Behringer absoluut niet geschikt is voor audiofiele toepassingen. Behringer maakt zeer uitgebreide en nuttige produkten voor een ontzettend aantrekkelijke prijs, daar valt niets op aan te merken, maar studio's, PA mensen en muzikanten die echt serieus en op high-end niveau werken laten dit merk onmiddellijk liggen.

Ik heb zelf met Behringer compressors, galmen, delays en mengtafels gewerkt en ben er niet erg over te spreken. Het spul voldoet prima voor de beginnende thuismuzikant die eigen werk wil opnemen. Ook is het bruikbaar voor kleinere optredens maar zodra je echt professioneel met het spul aan de gang wilt loop je tegen beperkingen aan. Het ruisniveau van zowel de tafels als de compressoren is bar slecht. Daarnaast zijn zaken als toonregeling en voorversterking van een erg matige kwaliteit alsmede de knoppen en faders op de apparatuur. Deze gaan al vervelend snel storen en kraken, hierop is dus ook merkbaar bezuinigd.

Ik denk daarom dat het apparaat zeer geschikt is om de filterinstellingen mee op te sporen en daarmee dus zeker waardevol. Het idee om het apparaat vervolgens te gebruiken om tussen je high-end apparatuur en speakers te plaatsen lijkt me minder. Ik vrees dat de erg goedkope DAC's, slechte afscherming intern en de bouwkwaliteit van het apparaat je signaal dusdanig zullen aantasten dat je niet meer van de kwaliteit van je set kunt genieten.

Merken als Lexicon, Soundcraft en Mackie zijn niet voor niets behoorlijk duur: Dat is het echte spul voor de pro's in de studiowereld en dit is dan ook in bijna elke goede studio terug te vinden.

Als ik zie watvoor geweldig spul je hebt staan, raad ik je dan ook aan om je plan te heroverwegen en alsnog een passief filter te bouwen. Natuurlijk is dit een keuze voor jezelf maar misschien is het ook mogelijk om vervolgens de kwaliteit van de Behringer te beluisteren? Jouw set zal volgens mij elke zwakte meteen blootleggen, misschien wel een heel leuk experiment?

Heel veel succes ermee in ieder geval!

B&W Nautilus 802 | B&W Matrix 803 | B&W Matrix I | B&W CC6 | B&W DS6 | 2x Bryston 7B SST | Accuphase DP-65 | Denon AVR-4520 | PT-AE4000 | Siltech cables | HTPC | PS3 | B&W ASW608 sub | DIY sub |
My DVD collection[/url

SiR-ROUND

Dat verhaal van de profi's die geen Behringer gerbuiken is bekend idd, maar als deze unit de parameters van filters goed kan nabootsen kan je een heel end komen qua filterontwerp. De ruis kan je dan weer elimineren wanneer je uiteindelijk een passief of actief ontwerp maakt. Zolang de parameters maar goed zijn.

dddac

Quote from: GreenGras on May 22, 2004, 02:29:27
.........Ik vrees dat de erg goedkope DAC's, slechte afscherming intern en de bouwkwaliteit van het apparaat je signaal dusdanig zullen aantasten dat je niet meer van de kwaliteit van je set kunt genieten......

.........Als ik zie watvoor geweldig spul je hebt staan, raad ik je dan ook aan om je plan te heroverwegen en alsnog een passief filter te bouwen. Natuurlijk is dit een keuze voor jezelf maar misschien is het ook mogelijk om vervolgens de kwaliteit van de Behringer te beluisteren? Jouw set zal volgens mij elke zwakte meteen blootleggen, misschien wel een heel leuk experiment?..........

Heel veel succes ermee in ieder geval!



He GreenGras,

???   heb je eigenlijk mijn eerste post goed gelezen  ???  Daar stel ik heel duidelijk wat de luistertest opgeleverd heeft en wat mijn stelling is tav het gebruik in een high end audioketen.... van de 3 opties die ik geef, leg ik me eigenlijk al vast op #1 en #2 (passief en buizen actief) en niet op #3 (unit laten zitten). Voor het doel, net wat Sir-Round als stelt, is deze unit goed genoeg. Ik ken zat CD spelers die duidelijk minder presteren .... Ik blijf erbij, dat voor wat dit apparaat presteert 400 Euro belachelijk laag is  :)

mvg
doede

dddac

Quote from: SiR-ROUND on May 22, 2004, 07:42:59
De ruis kan je dan weer elimineren wanneer je uiteindelijk een passief of actief ontwerp maakt. Zolang de parameters maar goed zijn.

Inderdaad.... Goed gezien.... nog wel even voor alle duidelijkheid, ik hoor geen ruis bij de dcx2496. Hoe dat met andere apparatuur is kan ik niet beoordelen...

mvg
doede

SiR-ROUND


jaco

Zou het " slechte"  behringer geen vooroordeel zijn ?
A/D en D/A converter componenten maken wellicht 10 fabrikanten. Dikke kans dat in de andere merken dezelfde componenten gebruikt worden. Dan zit je nog met een alaoog stuktje  electronica. Maar misschien dat ze dat na jaren ook wel voor elkaar hebben. Ze zullen bij behringer toch ook niet lopen slapen.

Ik heb zelf ook 2 apparaten van Behringer in mijn bass sectie zitten. (mixer/splitter en noise gate) Ik merk niet dat het specifiek ruist. Wat wel een probleem schijnt te zijn is dat men onder de 20 Hz een sterke afval heeft met soort van subsonic filter. Maar ik heb ook wel het gevoel dat het veel "bang for the buck" is

Jaco

Rob_Dingen

Hoi

Ik denk dat het grootste probleem is dat het weinig zin heeft om de filter hellingen na te bouwen omdat die electrisch altijd kloppen dus met wat impedantie korrecties makelijk na te bouwen maar nooit optimaal is.
Waar je in mijn ogen na streeft is bij de acoustische output de hellingen perfect te krijgen zover als dat gaat.
Waar het wel makelijk voor is om een eind in de richting te komen en te beluisteren waar het kantelpunt het beste kan liggen en eens wat te spelen met delays.

Rob

dddac

Quote from: Rob_Dingen on May 22, 2004, 09:44:48
Hoi

......Waar je in mijn ogen na streeft is bij de acoustische output de hellingen perfect te krijgen zover als dat gaat.
Waar het wel makelijk voor is om een eind in de richting te komen en te beluisteren waar het kantelpunt het beste kan liggen en eens wat te spelen met delays....

Rob
Inderdaad Rob, dat is percies wat ik voor heb. En zeker niet onbelangrijk, wil ik ook testen met de filter karakteristiek (bessel, BW, L-R) en de filter helling 6,12,18,24,48.... Vooral het laatste is steeds weer stof tot discussie, maar wie heeft er nu de gelegenheid, zelfs bij een vast gekozen kantelpunt, al deze variaties passief uit te proberen en het resultaat te beoordelen? De een zweert bij Bessel, de ander meent Linkwitz-Riley is de oplossing enz. enz..  ::) Voor een arme filterontwikkelaar zoals ik, is daar met goed fatsoen niet uit te komen. Met deze oplossing hoop ik beter inzichten te krijgen in de correlatie tussen theorie en praktijk  :)


mvg
doede

GreenGras

Euhhh, sorry dat ik misschien iets te negatief van wal stak, misschien komt het door de irritatie van een Behringer mengtafel waar ik te vaak mee heb moeten werken  ;) Een café hier in Breda waar we vroeger nog wel eens optraden met de band heeft em namelijk staan, vandaar.

Doede: Het is totaal niet mijn bedoeling je aan te vallen en ik ondersteun juist je conclusie dat het voor een erg lage prijs een mooi apparaat is waarmee je filtersettings kunt bepalen; prima toch?

Jaco: In deze Behringer zitten AK4386 DAC's van de firma AKM. Deze tent doet veel voor de fabrikanten van geluidskaarten in PC's en dergelijke en heeft beste goede DAC's in hun assortiment zitten. Helaas heeft deze Behringer met de AK4386 DAC's nou net zo ongeveer de slechtste DAC ingebouwd die de firma AKM maakt... Check bijvoorbeeld de signaal - ruisverhouding van een schamele 86dB maar eens, da's echt niet verantwoord voor in high end spullen.
B&W Nautilus 802 | B&W Matrix 803 | B&W Matrix I | B&W CC6 | B&W DS6 | 2x Bryston 7B SST | Accuphase DP-65 | Denon AVR-4520 | PT-AE4000 | Siltech cables | HTPC | PS3 | B&W ASW608 sub | DIY sub |
My DVD collection[/url

Arieson



Inderdaad Rob, dat is percies wat ik voor heb. En zeker niet onbelangrijk, wil ik ook testen met de filter karakteristiek (bessel, BW, L-R) en de filter helling 6,12,18,24,48.... Vooral het laatste is steeds weer stof tot discussie, maar wie heeft er nu de gelegenheid, zelfs bij een vast gekozen kantelpunt, al deze variaties passief uit te proberen en het resultaat te beoordelen? De een zweert bij Bessel, de ander meent Linkwitz-Riley is de oplossing enz. enz..  ::) Voor een arme filterontwikkelaar zoals ik, is daar met goed fatsoen niet uit te komen. Met deze oplossing hoop ik beter inzichten te krijgen in de correlatie tussen theorie en praktijk  :)


mvg
doede
Quote

Mooi tool voor het bepalen van de filtering Doede!  :)

Toch opvallend hoe slecht dat er steeds weer gelezen wordt.

jaco

Quote from: GreenGras on May 22, 2004, 10:59:03
Jaco: In deze Behringer zitten AK4386 DAC's van de firma AKM. Deze tent doet veel voor de fabrikanten van geluidskaarten in PC's en dergelijke en heeft beste goede DAC's in hun assortiment zitten. Helaas heeft deze Behringer met de AK4386 DAC's nou net zo ongeveer de slechtste DAC ingebouwd die de firma AKM maakt... Check bijvoorbeeld de signaal - ruisverhouding van een schamele 86dB maar eens, da's echt niet verantwoord voor in high end spullen.
Nee dat houd niet over nee. Gelukkig doen ze voor mij wat ik er van verwacht, en dat voor 86 en 1xx Euro. Zitten ook geen A/D en D/A converters in volgens mij.

Jacoi


Arieson

Hallo Doede,

Wie weet geeft die Behringer je wel de spirit om er een DDADC voor te ontwerpen? Als die net zo verrassend goed wordt als de DDDAC krijg je de opnamelui ook nog aan de bouwkitjes.   :) :D ;D ;)

Jan Deckers

Hi Doede,

wat een geweldig idee van Arieson. Ik als muzikant sta inderdaad nu al te popelen....
Wil je voor je testen nog een aantal muzikanten gebruiken, gewoon even een mailtje he, haha. Immers opnames maken is heel erg leuk, en momenteel even zeer actueel.

GRTN,

Jan

intergallactic

Hoi Doede

Leuk dat je de zaak in gang hebt gezet! Als het in de buurt komt van de ongemodificeerde uitgang van de 777, dan is dat zeker goed genoeg om te dienen als design-platform. Bedenk ook dat je altijd de nadelen met de voordelen moet afwegen. OK, de unit klinkt niet 100.0% transparant, maar als je op andere vlakken 50% winst kunt maken door deze unit is de buit binnen. Probeer je ook eens de AES-EBU ingang (kanaal1) in de vergelijktest op CD.

Dat wordt boeiend! uitermate zefs. want als amateur kun je alles beter dan de commerciële jongens, dikke kasten, compromisloze drivers ... maar het filter blijft de bottleneck. En dat ga jij nu eens oplossen voor ons! Veel succes ermee!

Kijk toch eens na als je voldoende headroom hebt op de Behringer uitgangen om je SE versterkers vol uit te sturen.

Groetjes, //WDC

dddac

Quote from: intergallactic on May 22, 2004, 22:17:53

Kijk toch eens na als je voldoende headroom hebt op de Behringer uitgangen om je SE versterkers vol uit te sturen.

Had ik natuurlijk al gedaan  ;D je kent me toch ?  9,10 Volt RMS met 0,1 % thd, net voldoende om de Golidav aan te sturen.....

Ik was even uit het oog verloren, dat het ding een digitale ingang heeft... zal ik ook nog even gehoormatig moeten testen !

mvg
doede

PS: ik ben weer de hele week op reis, dus eerste resultaten niet te snel verwachten he? Hier moet flink geworkshopped worden !! Eigenlijk zouden een paar extra goeie oren wel welkom zijn....

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: dddac on May 22, 2004, 23:02:54

Eigenlijk zouden een paar extra goeie oren wel welkom zijn....

Ik ben pas in Juli weer in de buurt  (heen/of terugreis Schwarzwald.. 8))
Als ik je overigens ergens mee kan helpen laat het weten...het technische gedeelte is
een stap(je) te hoog voor mij... :-[
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

intergallactic

Hoi Doede

Ik veronderstel dat je  nog veel voorbereidend werk hebt, eer de serieuze luistertesten kunnen gebeuren. Kwestie van de zaken goed voor te bereiden. Maar waarom zeg ik nu zoiets tegen jou?? Ik denk dat we eens een lijstje moeten opstellen met een 'masterplan'. Zaken zoals niveau instelling kunnen in éérste orde meettechnisch bepaald worden, evenals de optimale delays van de drivers. Daar zou ik mee van start gaan. Anderzijds heb je nog de filterhellingen, soorten filtering, kantelpunt locatie .... fasehoek.  Nu ja, de locatie van de kantelpunten, dat is niet zo bijster moeilijk, die zal je ondertussen wel ongeveer kennen. Ik zou starten met een 24dB/octaaf filter, Butterworth. Niet omdat dit het beste klinkt, maar omdat dan het gedrag van de drivers buiten de doorlaatband geminimalizeerd wordt. Kun je ook eens de delay functie weglaten om het belang hiervan in te schatten, en de niveuas lichtjes manipuleren. Dan kun je ook eens experimenteren met de soorten helling. Als alles goed zit, zou ik eens spelen met andere hellingen, lees slappere hellingen.... Dat is maar een ideetje om van start te gaan. Zou wel leuk zijn in de vakantieperiode!

Eventjes een beetje offtopic, maar toch niet onbelangrijk in de context van de Behringer. Deze unit is niet 100% transparant, maar dat bestaat gewoon niet! Uiteraard wisten we dat al, maar toch! Net verleden week deed ik volgend experimentje samen met Guido op zijn Scintilla's, met de Vincent geïntegreerde versterker. Die is relatief gevoelig en kan dus zonder preamp spelen. Speelde héél, héél mooi. Nu hebben we er een extra buizen preamp ingezet. Niet helemaal zoals het moet uiteraard, maar toch, zonder de preamp moesten we de knop nogal ver opendaraaien ... aldus .. preamp in positie gezet, wel, dat viel eventjes niet mee. De Scintilla's waren plotseling niet meer die exclusieve luidsprekers van weleer. En toch is het een goede preamp als hij zijn functie vervult, maar niet transparant, dat niet. Er werd duidelijk aan het geluid geknaagd! Aan de kwaliteit lag het niet ... mu-stage Redbase 5692/D3A, AZ1 Mesh, Black Gate WKZ, 41 stappen SMD attenuator, zilver bedrading everywhere. Weliswaar niet de ultieme preamp, maar toch niet onaardig ook! Het zit dus wel snor met de Behringer ...

mvg, //WARD

Arieson

Quote from: intergallactic on May 23, 2004, 14:35:17
Hoi Doede

....Net verleden week deed ik volgend experimentje samen met Guido op zijn Scintilla's, met de Vincent geïntegreerde versterker. Die is relatief gevoelig en kan dus zonder preamp spelen. Speelde héél, héél mooi. Nu hebben we er een extra buizen preamp ingezet. Niet helemaal zoals het moet uiteraard, maar toch, zonder de preamp moesten we de knop nogal ver opendaraaien ... aldus .. preamp in positie gezet, wel, dat viel eventjes niet mee. De Scintilla's waren plotseling niet meer die exclusieve luidsprekers van weleer. En toch is het een goede preamp als hij zijn functie vervult, maar niet transparant, dat niet. Er werd duidelijk aan het geluid geknaagd!....

mvg, //WARD

Ik dacht toch echt dat Guido vertelde, voor hij aan de noodrem trok, dat het geluid mét de preamp nog mooier werd.... andere oren, andere mening? :P