Wil jij 3D thuis ?

Started by J.A.F._Doorhof, February 7, 2010, 14:34:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Wil jij 3D thuis ?

Zeer zeker, kan niet wachten
30 (11.6%)
Zeer zeker, als het betaalbaar is
90 (34.7%)
Zie ik wel als het er is
34 (13.1%)
Zit er niet echt op te wachten maar sluit niets uit.
79 (30.5%)
zeer zeker niet
26 (10%)

Total Members Voted: 259

Marvin....

is alles in het echte leven zo scherp?

voorbeeld, DiscoveryHD heeft een geweldige docu (onderwerp nvt) en in deze docu zie je een krokodil 500 meter verderop liggen, bij deze krokodil kan je de schubben tellen.
lukt je dat in het echt ook?
nee....

krek

Nee Marvin, dat klopt. En in het echt ga ik ook niet zoals sommige discovery idioten naar de krokodil toe om hem met blote handen te vangen. ;D. Maar het is niet storend dat het op het scherm wel scherp is, ook al is het 500 meter ver.

In sommige omgevingen (huiskamer) kan ik wel alles scherp stellen. Dus ik kan me voorstellen dat er soms toch wordt gekozen voor alles scherp in 3d.
NAD C-368 Tannoy Revolution XT 8F Bluesound node 2i Samsung ps58C6500 CI+ module

frans66

Ik zou zeker wel voor 3 d willen gaan maar dan alleen voor het projecteren ervan ,ik denk niet dat 3d in het klein (en dan bedoel ik 42 en kleiner)zo bijzonder interessant is maar dat is natuurlijk per persoon verschillend
Nu ben ik al een paar weken bezig met het mezelf toe eigenen van info over 3D
Dit komt omdat ik per toeval en apparaatje kreeg met shutterglasses ,dit werkt helaas alleen maar op een gewone crt tv en die had ik nog wel alleen niet zo groot(52cm)
Dit was echt leuk zat een film bij waar de vogels dus het beeld uit vlogen en takken van bomen het beeld uit sprongen dat je het idee had dat je ze kon pakken
Maar je zat dus voor een klein beeld en dat was niet zo interessant

Na veel lezen op internet kwam ik er dus achter dat de CRT projectors zich hier ook voor lenen en heb dus een oude sony vph-1000qm op de kop getikt en ik moet zeggen dit werkt het is echt waanzinig om alles op groot scherm in 3D te zien
het is alleen jammer dat er niet zoveel films in 3D voor shutterglasses zijn ,maar nu is er ook een apparaat die 2D omzet naar 3D en daar ga ik nu eens een beetje mee stoeien

Ik weet wel dat dit niet voor iedereen optimaal is maar ja je moet toch ergens beginnen ;)

MaxxMark

Quote from: krek on February 11, 2010, 18:18:25
In het echte leven is alles ook scherp, en dan bepaal ikzelf door te focussen, wat er scherp wordt.

Dat klopt wel, maar in het echte leven is het ook zo dat als je op een object dat vlak voor je oog zit focust dat de rest onscherp wordt. Dit effect helpt mee aan de diepte werking. In een film zal dan alles scherp blijven.


Je zou wel kunnen theoretiseren dat in de toekomst bij real-time gerenderde scene's dmv eye tracking bepaalt wordt waar je als (enkelvoudige) kijker naar kijkt, om zo de andere objecten (Afhankelijk van de positie binnen het 3d veld) minder scherp te laten worden :P
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Major_Ton

Het scherpte/diepte 'probleem' komt omdat het beeld (3D of niet) op een 2D vlak wordt weergegeven. Alles scherp in beeld zou dus niet werken, omdat je geen werkelijke diepte hebt om op te focussen! Zolang we holografisch niks kunnen creëren zal echt 3D gewoon niet mogelijk zijn. Het 3D wat we nu zien bij Avatar is leuk omdat een aantal objecten dichterbij lijken te zijn dan de rest van de omgeving, maar de omgeving zelf voelde voor mij bijna even vlak als bij conventioneel film kijken. 3D vind ik in dit geval ook een misleidende term omdat alleen het diepte gevoel wat versterkt wordt.
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

MaxxMark

Quote from: Major_Ton on February 11, 2010, 20:59:04
3D vind ik in dit geval ook een misleidende term omdat alleen het diepte gevoel wat versterkt wordt.

Maar "Avatar Diepte" klinkt van geen kant :nopompom:
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

celerontje

Eigenlijk is ''stereoscopisch'' de juiste term. ;)

Trouwens, ik vind het ''3D'' bij Avatar een hoop toevoegen! :pompom:
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

krek

Ook al is alles scherp op het doek als ik er naar zou kijken, alleen datgene waar ik op focus zal ik scherp zien! De rest blijft dus niet scherp, Maxxmark, want daar focus ik niet op. Daar waar ik niet op focus, zal vanzelf out of focus raken, net als in het echte leven zeg maar.

Alleen datgene waar je op focussed is scherp. Als ik nu bijv. naar mijn laptopscherm kijk, dan zie ik alleen het woord wat ik intyp scherp. De rest niet. Maar als ik op een ander woord ga focussen, dan wordt dat scherp.

Ik hoop dat het een beetje duidelijker is zo. Ik weet overigens niet of ''alles scherp'' in 3d bijdraagt of afbreuk doet aan het 3d effect. Daar ben ik wel benieuwd naar.

De gedachtengang dat out of focus kan bijdragen aan de dieptewerking is denk ik wel correct, maar is wel gestoeld op 2D plaatjes en films. Volgens mij zijn veel pixar films juist heel scherp, ook in de diepte. En dat doet mi niets af aan de dieptewerking in 2D. Dus het is mi geen wetmatigheid dat het out of focus zou moeten.
NAD C-368 Tannoy Revolution XT 8F Bluesound node 2i Samsung ps58C6500 CI+ module

krek

En Maxxmark, de eye tracking optie die de rest van het scherm out of focus maakt zit al ingebouwd in je eigen ogen. Scheelt weer wat ontwikkelingskosten. :D
NAD C-368 Tannoy Revolution XT 8F Bluesound node 2i Samsung ps58C6500 CI+ module

Alex Cremers

3D is interessant voor mensen die het medium film gelijk stellen met een wild ritje op de kermis.  :D

MaxxMark

Quote from: krek on February 12, 2010, 10:34:01
En Maxxmark, de eye tracking optie die de rest van het scherm out of focus maakt zit al ingebouwd in je eigen ogen. Scheelt weer wat ontwikkelingskosten. :D

Niet echt. Het out of focus maken komt juist doordat je ogen focussen. Maar aangezien bij stereoscopisch kijken je altijd scherpstelt op het scherm (dat een vaste afstand heeft) wordt je focus nooit verlegt en zal als jij naar een object dat vlak voor jou staat kijkt het object dat verder naar achter staat niet onscherp worden.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

mimic

Quote from: frans66 on February 11, 2010, 19:38:21


Na veel lezen op internet kwam ik er dus achter dat de CRT projectors zich hier ook voor lenen en heb dus een oude sony vph-1000qm op de kop getikt en ik moet zeggen dit werkt het is echt waanzinig om alles op groot scherm in 3D te zien


Daar ben ik heel benieuwd naar! Ik heb een crt, dus zou graag willen weten hoe je dit hebt gerealiseerd!
KEF LS50W - Velodyne DD12

MaxxMark

Quote from: mimic on February 12, 2010, 11:23:42
Daar ben ik heel benieuwd naar! Ik heb een crt, dus zou graag willen weten hoe je dit hebt gerealiseerd!

Het is een kwestie van een monitor/beamer/crtprojector hebben die hoge refreshrates aankan.
DAarna kan je bijv nvidia's stereoscopic add-on (shutterglass) kopen en die gebruiken (zie ook: http://www.nvidia.com/object/3D_Vision_Main.html) .

Vroegah had ik een Asus v6600 deluxe (geforce 1) waar een shutterglass bril bij zat en kon daarmee CounterStrike 1.6 in 3d spelen :)  Ik heb toen nog een keertje geprobeerd hem op mn Barco aan te sluiten, maar helaas had ik mn moederbord gefried en had dus geen moederbord meer waar een AGP kaart in kon. Ik heb toen dus nooit kunnen testen of het daadwerkelijk werkte, maar niets wijst er op dat het niet had kunnen werken.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

mimic

#88
Met een beetje geluk doet mijn barco G808S wel 1280x720 op 120Hz denk ik. Dat zou best eens leuk zijn om te proberen!

Edit, er is vast al iemand op het forum die dit heeft? :)
KEF LS50W - Velodyne DD12

krek

Hoi Maxxmark,

Je focuspunt omvat nou eenmaal niet het gehele bioscoopscherm, dus wat ik beredeneer klopt wel. Dat wat niet tot je focuspunt behoort is per definitie onscherpe informatie.

Je focus verschuift idd niet de diepte in, alleen in het 2d vlak. Echter wel met als gevolg dat de rest van het 2d vlak out of focus is.
NAD C-368 Tannoy Revolution XT 8F Bluesound node 2i Samsung ps58C6500 CI+ module

MaxxMark

krek> je hebt helemaal gelijk! :) Ik heb je opmerking verkeerd geinterpreteerd.

Al zorgt die vorm van onscherpte er helaas niet voor dat objecten in de achtergrond onscherp worden op het moment dat jij naar iets in de voorgrond kijkt.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Major_Ton

Quote from: krek on February 12, 2010, 12:07:39
Hoi Maxxmark,

Je focuspunt omvat nou eenmaal niet het gehele bioscoopscherm, dus wat ik beredeneer klopt wel. Dat wat niet tot je focuspunt behoort is per definitie onscherpe informatie.

Je focus verschuift idd niet de diepte in, alleen in het 2d vlak. Echter wel met als gevolg dat de rest van het 2d vlak out of focus is.

Dit werkt alleen op je X/Y vlak omdat het opp groot genoeg is. Kijk je naar de linker helft van het scherm, dan zie je dat scherp en rechts uit focus, helemaal mee eens! Maar, twee objecten die over de breedte genomen van het scherm vlak naast elkaar staan maar in de theoretische diepte ver achter elkaar staan, dan zou je in real-life maar 1 van de 2 scherp kunnen zien en nu op het scherm beide scherp (omdat ze nu op één vlak liggen), dus ook jouw theorie kan helaas niet werken.
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

krek

Hoi Major ton,

Als het scherm maar groot genoeg is dan zul je van die 2 objecten er altijd maar 1 scherp kunnen stellen. Ook al liggen ze in hetzelfde 2D vlak. Net als in real life dus, maar dan zonder de diepte focus.

Ik heb geen verstand van 3d filmen, maar mijn Avatar ervaring was dat ik wel overal op het scherm scherp wilde stellen, maar dan had ik toch wazig beeld. Vond ik jammer. Misschien verdwijnen alle hoofdpijn klachten wel als je alles scherp afbeeld in 3d scenes? Het voldoet in ieder geval meer aan de werkelijkheid, waar je ook op alles kunt focussen met als resultaat een scherp beeld, en de rest onscherp. Maar misschien slaat het 3d beeld weer helemaal plat juist doordat alles op scherp staat. Ik zou het niet weten.


NAD C-368 Tannoy Revolution XT 8F Bluesound node 2i Samsung ps58C6500 CI+ module

MaxxMark

Volgens mij mis je toch het punt wat we proberen te maken Misschien was ik onduidelijk dus ik probeer het nog een keertje.

Stel je hebt een gerenderede 3d scene die dus overal scherp is. Stel dan dat er midden op het scherm een voetbal zichtbaar is in mid air. En direct achter die voetbal zie je het goal staan (die eigenlijk een meter of 20 verder staat in de 3d scene).

Beide items zijn nu binnen het deel van je ogen waarin je perfect scherp ziet. Als je nu dus naar het beeld in 3D zou kijken zie je dus zowel de bal als het scherm perfect scherp (dit omdat beide items feitenlijk even ver staan, namelijk op het 2d scherm). Terwijl je eigenlijk zou verwachten dat afhankelijk van waar je naar kijkt de bal of het goal onscherp zou moeten zijn.

In deze situatie zou je dus dmv eye tracking kunnen bepalen of de kijker naar de bal of het goal kijkt. Als je naar de bal kijkt wordt de bal scherp en het goal onscherp. En als je naar het goal kijkt wordt de bal onscherp.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

krek

Ik snapte je idee wel hoor, daar ging het me niet om. Ik had alleen het idee dat mijn idee niet werd gesnapt. Snap je?

Dat zou een mooie tool zijn, eye tracking. Krijg je weer eye tracking delay, die alleen met de hdmi 2.3 standaard kan worden voorkomen.

NAD C-368 Tannoy Revolution XT 8F Bluesound node 2i Samsung ps58C6500 CI+ module

MaxxMark

Quote from: krek on February 12, 2010, 16:03:53
Ik snapte je idee wel hoor, daar ging het me niet om. Ik had alleen het idee dat mijn idee niet werd gesnapt. Snap je?

Oh, jij snapte wat ik snapte, maar snapte niet dat ik wel snapte wat jij ook snapte zodat wij eigenlijk allemaal wel snappen wat er bedoelt werd! :D

Ik snap het nu!
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Major_Ton

Jullie snappen er nogsteeds niks van :D :D :-X
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

Barend

In stereoscopische films wordt geprobeerd zoveel mogelijk scherp in beeld te brengen (deep focus - door een klein diafragma) zodat de toeschouwer zelf ruimte heeft om zijn aandacht te verleggen in de diepte.

In het bovenstaande voorbeeld van de 'voetballer en het doel'. Zelfs als zowel voetballer als doel technisch scherp zijn zullen het linker en rechter beeld zodanig verschillen dat als we de voetballer 'scherp' hebben, het beeld van het doel verschoven is ten opzichte van elkaar. Dat geeft een 'onscherp' effect. Weliswaar niet hetzelfde als echte optische onscherpte, maar op zich werkt het voor de meeste mensen goed genoeg.

Voor de mensen die stereoscopie een betekenisloze onnatuurlijke gimmick vinden: datzelfde kun je zeggen van stereo geluid. Ook kunstmatig en onrealistisch. Het probeert namelijk de plaatsing van geluidsbronnen in de ruimte te simuleren door middel van twee speakers - wat in principe onzin is.

Maar voor velen van ons werkt het toch zeer bevredigend :-)

squallgage

Ik heb de laatste tijd ook naar de 3D hype gekeken , ik heb nog geen echte stereoscopische 3D film gezien in de bios.
maar het idee wat ik begrepen heb is het bij de polariserende brillen dat je een speciaal scherm nodig zal hebben dat min 200hz heeft en 2 inputs gelijk kan afspelen.

ik gebruik voor de pc iZ3D driver om games in 3d te kunnen spelen , dan wel Anaglyph ( Red/ Cyaan). dit werkt echt ongelofelijk goed. :D
alleen is er een ontsettend kleur verlies. ook met de Blauw gele brillen, zeker op de barco 800 zie je amper nog wat.

maar warom 2 aparte inputs nodig hebben voor gepolariseerde brilletjes.
het is toch ook mogelijk om doormiddel van een driver het beeld door 1 input te geven.

ze stellen dat je 2x60hz nodig hebt 120hz of min 200hz scherm.
maar video is toch maar 24fps :S ! of zijn ze echt vanplan om nieuwe 3d films in 60fps op te nemen. ?
want met 2x24fps zou je op een standaart 50hz tv ook nog 3d moeten kunnen laten zien.

of zal dit alleen met schutterglasses kunnen ?

Maar waar het mij het meerste omgaat is of het mogelijk is om crt beamer voor 3d te kunnen gebruiken ?.
waarschijnlijk niet met mijn 800. maar met een 120mhz verzie zou dit in priciepe geen probleem moeten zijn lijkt mij.

anders word het wel een moeilijke keuze denk ik om voor een nieuw beamer te gaan.
Vlissingen is de shit, geloof je het niet. Vraag het de duitsers. !

Marsh

Totaal geen behoefte aan.
Epson TW5000 | JAMO E660 + E6CEN5 + E600 | Marantz SR-6005 | Playstation 3 40GH | BK XXLS 400 SUB | Nordost WyreWizard Spellbinder

SeriousCinema