Wil jij 3D thuis ?

Started by J.A.F._Doorhof, February 7, 2010, 14:34:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Wil jij 3D thuis ?

Zeer zeker, kan niet wachten
30 (11.6%)
Zeer zeker, als het betaalbaar is
90 (34.7%)
Zie ik wel als het er is
34 (13.1%)
Zit er niet echt op te wachten maar sluit niets uit.
79 (30.5%)
zeer zeker niet
26 (10%)

Total Members Voted: 259

Barend

@ Squallgage:

Je hebt de klok horen luiden, maar haalt een aantal dingen door elkaar.

In de moderne bioscoop zijn er in principe twee gangbare technieken (ietwat gesimplificeerd uitgelegd):

1) twee projectoren die allebei verschillend gepolariseerd worden projecteren tegelijk op een silverscreen. De toeschouwer draagt een bril waarvan het ene glas anders gepolariseerd is dan het andere. Resultaat: linker oog ziet 'linker projector' en rechter oog ziet 'rechter projector.

2) een projector projecteert afwisselend linker en rechter beeld op een frequentie vanaf ca. 120 Hz. De toeschouwer draagt een shutter bril waarvan om en om het linker en rechter oog wordt dichtgezet zodat het linker beeld alleen gezien wordt door het linker oog en het rechter beeld gezien door het rechter oog. De shutterbril wordt gesynchroniseerd aan de projector dmv een infrarood puls.

Voor de thuissituatie zijn de gepolariseerde oplossingen zeer schaars. Ten eerste heb je er normaal gesproken twee projectoren voor nodig en een speciaal (redelijk prijzig) silverscreen.

De thuisoplossingen zijn bijna allemaal gebaseerd op de shutterbrillen. Wat betreft de verversingfrequentie: in de ouderwetse bioscoop werd elk beeld altijd al 2x geprojecteerd om 'flikkeren' te voorkomen. Dus 48Hz. Als je dat nu voor beide ogen wilt doen dan zit je dus al tegen de 100Hz aan.

Voor sommige mensen is het knipperen van de shutterglasses voor de ogen een bron van hoofdpijn - en met een hogere frequentie proberen ze dat weg te nemen.

Wat betreft jouw Barco: de shutterglasses worden gesynchroniseerd aan het beeld door middel van een infrarood puls - die getriggerd moet worden vanuit de projector. Alleen de 3D Ready projectoren en displays hebben standaard zo'n IR emitter of een sync output om een IR emitter aan te sluiten. Dus dat gaat niet lukken.

Komt nog bij dat zowel de gepolariseerde als de shutterbrillen behoorlijk wat licht wegnemen dus voor 3D is een behoorlijke lichtopbrengst wel van belang om nog wat over te houden.

Dus als je echt serieus 3D wilt gaan bekijken thuis moet je gaan wennen aan het idee van een nieuwe projector of display .


squallgage

In de toekomst missien wel de ruimte voor 2 beamers :D
Vlissingen is de shit, geloof je het niet. Vraag het de duitsers. !

Marsh

Quote from: squallgage on February 19, 2010, 14:56:36
In de toekomst missien wel de ruimte voor 2 beamers :D

Niet in mijn HT, het moet wel leuk blijven.
Epson TW5000 | JAMO E660 + E6CEN5 + E600 | Marantz SR-6005 | Playstation 3 40GH | BK XXLS 400 SUB | Nordost WyreWizard Spellbinder

SeriousCinema


MaxxMark

Tegen de tijd dat 3d echt hip wordt zal ik vast wel een 2e RS-10 voor weinig op de kop kunnen tikken :D
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

coned (banned)

op dit moment: NEE
ooit: maybe, eerste de huidige 50' fullhd plasma verslijten ....
reality is just a hologram
http://keelynet.com/biology/reality.htm

Randal

#105
Aanvankelijk was ik ook nogal sceptisch, omdat ik niet veel verwachtte van 3D en bijvoorbeeld de Pandadroom in de Efteling niet zo'n geweldig beeld/ beleving vond geven.

Na het zien van de film Avatar in Imax te Rotterdam, ben ik echter helemaal om.
Ik zal niets over de inhoud zeggen, maar als je in de film een zaal vol met mensen echt achter elkaar ziet zitten doet mij dat zoveel realistischer aan dan bij een platte afbeelding.
Als filmbezoekers onrustig worden als de shots te dicht in de buurt van een afgrond komen, dan weet je ook gewoon dat de film veel meer wordt beleefd.
Mij gaat het bij filmkijken juist om die BELEVING en persoonlijk vind ik 3D daar dus heel veel aan toevoegen!

Dat de techniek (nog) niet helemaal perfect is, boeit me dan verder ook niet zo.
Eigenlijk moet je ook niet iets proberen scherp te stellen wat niet scherp bedoeld is en moet je ook niet naar iets proberen te zoeken wat er gewoon niet is.
Richt je aandacht gewoon op datgene waarvan de filmmaker wil dat jij je aandacht op vestigt en dus op datgene wat in 3D ook gewoon scherp en realistischer uitziet.

Persoonlijk vind ik dit niet veel anders dan een filmbeeld op zich. Een filmbeeld is namelijk ook niet meer dan een selectie uit een grotere omgeving, waarvan de filmmaker wilt dat jij je aandacht op vestigt.
Hoe graag je ook wilt, maar naast of achter je tv/ scherm wordt dit fragment heus niet verder uitgebreid.   ;)
Zo wordt (als reeds is gezegd) in de fotografie en in 2D-films continue gebruik gemaakt van scherpte en onscherpte, om ook bewust de aandacht van de kijker te sturen. Op zelf stuurbare 'virtual reality' films kan je namelijk nog wel even wachten...  ;)  :D

Mensen die kritisch tegenover 3D staan, wil ik toch aanraden om zich een beetje meer open te stellen en om eerst in een Imax theater (Reald heb ik nog geen ervaring mee) Avatar te gaan bekijken.
Voor mij was het in iedere geval de mooiste bioscoop-ERVARING tot nu toe.

Als ik met een betaalbare setup van 1 of meerdere projectoren een vergelijkbare kwaliteit in huis kan halen, dan is deze poll voor mij iig geen moeilijke keuze!  :clapping:

Nooff

Dat is nou juist hoe ik er over denk. Ik sta open voor 3D, echter niet voor in de huiskamer. Het kijken in 3D is voor een cinema, voor home cinema zie ik het totaal niet zitten. Ik ben er nog steeds niet voor om met een brilletje op een film te kijken dus ik hou het maar mooi bij "gewoon" 2D  ;)

svmnb

Er zullen voor 3D films zaken worden toegevoegd of weggelaten die in 2D niet zouden gebeuren. Daarmee verandert het medium film en is de passieve kijker nu een 1st person interactief element in de film geworden. Ik investeer voorlopig niets in 3D hardware omdat het m.i. de echte filmbeleving 'verpest'. Dingen die 'uit het scherm komen', betekent dat er speciaal content voor wordt geschreven en daarmee is het iets anders geworden dan gewone film.
Panasonic TX-55GZW2004::Denon AVR-X2600H::Panasonic DP-UB9004::Zidoo Z1000Pro::Sony BDPS7200::B&W601 S3::B&W LCR 600 S3::Subwoofer:MJ ref1 MKII::

Randal

#108
Sorry voor het hakken  ;)

Quote from: svmnb on February 22, 2010, 15:21:45
Er zullen voor 3D films zaken worden toegevoegd of weggelaten die in 2D niet zouden gebeuren.

Een boom in 2D wordt toch gewoon een meer realistiche boom (met diepte) in 3D?

Quote from: svmnb on February 22, 2010, 15:21:45
Daarmee verandert het medium film en is de passieve kijker nu een 1st person interactief element in de film geworden.

Waarom is een 3D film opeens interactief, met wie/wat en hoe heb je interactie dan?

Quote from: svmnb on February 22, 2010, 15:21:45
Ik investeer voorlopig niets in 3D hardware omdat het m.i. de echte filmbeleving 'verpest'.

Heb je Avatar in een goede bioscoop gezien?

Quote from: svmnb on February 22, 2010, 15:21:45
Dingen die 'uit het scherm komen', betekent dat er speciaal content voor wordt geschreven en daarmee is het iets anders geworden dan gewone film.

Voor een 3D-film wordt normaal gesproken opnames gemaakt met een speciale stereoscopische camera, wat wordt er dan speciaal voor geschreven?



Quote from: svmnb on February 22, 2010, 15:21:45en daarmee is het iets anders geworden dan gewone film.

Inderdaad, film wordt zoals het nooit geweest was. Gelukkig maar...  ;)  :D


5061

3D in de huiskamer heeft volgens mij geen toegevoegde waarde. Ik zie mijn lieve vrouwtje al met een 3d-bril naast me zitten. Doe mij maar gewoon.
Grimm - Linn - Oppo - Nessie Vinylmaster - Tidal Master

krek

Toch zijn er bepaalde films die wmb wel in 3D mogen hoor! :D

En idd niet in de huiskamer maar op de slaapkamer.
NAD C-368 Tannoy Revolution XT 8F Bluesound node 2i Samsung ps58C6500 CI+ module

Randal

Quote from: krek on February 22, 2010, 18:17:17
Toch zijn er bepaalde films die wmb wel in 3D mogen hoor! :D

En idd niet in de huiskamer maar op de slaapkamer.

Love is in the air...  :D  :D

Randal

#112
Oh... , nu snap ik pas waarom 3D als interactief wordt gezien!  :withstupid:  :D

maxtrash

Quote from: svmnb on February 22, 2010, 15:21:45
Er zullen voor 3D films zaken worden toegevoegd of weggelaten die in 2D niet zouden gebeuren. Daarmee verandert het medium film en is de passieve kijker nu een 1st person interactief element in de film geworden. Ik investeer voorlopig niets in 3D hardware omdat het m.i. de echte filmbeleving 'verpest'. Dingen die 'uit het scherm komen', betekent dat er speciaal content voor wordt geschreven en daarmee is het iets anders geworden dan gewone film.
bij de overgang van de stomme film naar de film met geluid dachten ze dat ook

esre

Nee en ik geloof ook niet in 3D thuis sterker de gemiddelde Nederlander heeft amper een blu ray speler in huis staan, techniek is prachtig maar de consument bepaalt, bios is een ander verhaal.

Lynxxx

Quote from: krek on February 22, 2010, 18:17:17
Toch zijn er bepaalde films die wmb wel in 3D mogen hoor! :D

En idd niet in de huiskamer maar op de slaapkamer.


http://www.youtube.com/watch?v=WuwYwQKeH08  :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :clapping:


Lynxxx' Barco Data 800 Website Voor al uw overige wazigheid Lynxxx.nl

Djang

Heb in sommige spellen last van motion sickness en krijg koppijn van dat 3D.
Dus voor mij nee, mijn hersens zijn daar te kieskeurig voor... helaas.
receiver: denon avr-x2000 , speakers: wharfedale diamond 8 serie, plasma: LG 50pz250, kabels: qed, console: wii u,

krek

Goed, als er maar genoeg content is, dan zal 3D ook voor de slaapkamer dus een doorslaand succes worden. Denk maar terug aan VHS vs bematax.  ;)
NAD C-368 Tannoy Revolution XT 8F Bluesound node 2i Samsung ps58C6500 CI+ module

esre

Quote from: krek on February 23, 2010, 13:32:40
Goed, als er maar genoeg content is, dan zal 3D ook voor de slaapkamer dus een doorslaand succes worden. Denk maar terug aan VHS vs bematax.  ;)


Dat geloof ik dus niet want dan moet de huidige LCD/Plasma schermen en Blu ray spelers ingeruild/verkocht worden?
De gemiddelde consument is amper gewend geraakt aan platte schermen en de blu ray spelers wil nog steeds niet vlotten maar dat is niet de enige reden dat ik denk dat 3D niet het grote succes gaat worden wel op megaschermen a la Bioscoop maar op een 42 inch tot 60 inch schermen,dat betwijfel ik.

MaxxMark

Quote from: esre on February 23, 2010, 16:53:58
...dat ik denk dat 3D niet het grote succes gaat worden wel op megaschermen a la Bioscoop maar op een 42 inch tot 60 inch schermen,dat betwijfel ik.

Ik vind het zo raar dat de meeste mensen denken dat het op een "klein" scherm niet meer zo veel impact heeft.

Op de ISE heb ik de Samsung 3D tv's gezien (volgens mij was dat 42" of 46") met shutterglasses en daar was het effect nagenoeg gelijk aan wat ik in de bioscoop zag. En op het verschil in formaat is toch aanzienlijk (46" tegen 27meter breed).

Ook heb ik in het verleden op mn PC met 3d gegamed (Counterstrike 1.6) en hoewel dat alleen maar "pop-in" (kijkdoos) effecten waren kwam het zeker goed tot zijn recht.


De enige 2 nadelen die ik tot nu toe gezien heb zijn:
1. de 'shutter' is zichtbaar (ofwel je ziet het knipperen)
2. de 'bril'

1. wordt opgelost met hogere framerate. Zodra ze van 120Hz naar 240Hz (en ik zag zelfs op tweakers dat philips met 400Hz bezig was) gaan denk ik dat het al een stuk minder naar zal zijn
2. De brillen kunnen best comfortabeler worden (XpanD zat al heel goed). Goed over een bril heen passen, en weinig reflectie geven indien je een bril draagt.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

frans66

hai

Ik lees hier veel negatieve reactie,s en daar wil ik nu iets tegenover stellen

Zondag ben ik bij Werner (home@the movies) langs geweest daar ik van plan ben om een 3D ready beamer te kopen ,maar toch eerst ff wilde zien of dit daadwerkelijk werkt
Allereerst is de klantvriendelijkheid en gastvrijheid van onze vriend Werner geweldig, ik heb op al mijn vragen die ik had een duidelijk antwoord gekregen,maar ja daar koop je nog geen beamer mee natuurlijk

Toen heeft tie mij een demonstratie gegeven en ik ben helemaal om ,ik weet het zeker 3D heeft de toekomst ,wat ik hier gezien heb was bijna beter als AVATAR (gezien in Antwerpen)
Dus mensen die al van te voren roepen dat het niks is en niks word zou ik aanraden om eerts eens een demo te gaan bekijken ,en doe dit nou niet op een beurs want daar staat niet altijd alles net zo goed ingesteld als in een thuisbios
Je kan gewoon een afspraak maken met Werner en ik beloof je dat je er geen spijt van krijg ,Ik ben helemaal om

esre

Quote from: frans66 on March 15, 2010, 19:40:13
hai

Ik lees hier veel negatieve reactie,s en daar wil ik nu iets tegenover stellen

Zondag ben ik bij Werner (home@the movies) langs geweest daar ik van plan ben om een 3D ready beamer te kopen ,maar toch eerst ff wilde zien of dit daadwerkelijk werkt
Allereerst is de klantvriendelijkheid en gastvrijheid van onze vriend Werner geweldig, ik heb op al mijn vragen die ik had een duidelijk antwoord gekregen,maar ja daar koop je nog geen beamer mee natuurlijk

Toen heeft tie mij een demonstratie gegeven en ik ben helemaal om ,ik weet het zeker 3D heeft de toekomst ,wat ik hier gezien heb was bijna beter als AVATAR (gezien in Antwerpen)
Dus mensen die al van te voren roepen dat het niks is en niks word zou ik aanraden om eerts eens een demo te gaan bekijken ,en doe dit nou niet op een beurs want daar staat niet altijd alles net zo goed ingesteld als in een thuisbios
Je kan gewoon een afspraak maken met Werner en ik beloof je dat je er geen spijt van krijg ,Ik ben helemaal om

Over welke beamer hebben we het en welke 3d demo heb je gezien?
Apart verhaal want ik heb juist weer gehoord dat de bios 3d Avatar nooit zo zal zijn als thuis.

Marsh

Quote from: esre on March 15, 2010, 21:19:34
Over welke beamer hebben we het en welke 3d demo heb je gezien?
Apart verhaal want ik heb juist weer gehoord dat de bios 3d Avatar nooit zo zal zijn als thuis.


Vind dat inderdaad ook maar een wel erg gewaagde uitspraak.
Epson TW5000 | JAMO E660 + E6CEN5 + E600 | Marantz SR-6005 | Playstation 3 40GH | BK XXLS 400 SUB | Nordost WyreWizard Spellbinder

SeriousCinema


MaxxMark

Ik ga het toch zeggen, maar als ik zag wat ik op de ISE beurs dit jaar zag denk ik dat het wel mee zal vallen qua haalbaarheid (als in dat ik denk dat het wel haalbaar is).

Het 3d op een samsung TV met XpanD brillen was in mijn ogen zo goed als gelijk aan de ervaring in de bioscoop (Metropolis met Dolby3D brillen) met als grootste voordeel dat het rustiger was voor je ogen.

Als ik dat extrapoleer naar een projector, eentje met hoog genoege refreshrate om xpand te supporten, dan denk ik dat het wel goed zit.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Dirc

Quote from: frans66 on March 15, 2010, 19:40:13
hai

Ik lees hier veel negatieve reactie,s en daar wil ik nu iets tegenover stellen

Zondag ben ik bij Werner (home@the movies) langs geweest daar ik van plan ben om een 3D ready beamer te kopen ,maar toch eerst ff wilde zien of dit daadwerkelijk werkt
Allereerst is de klantvriendelijkheid en gastvrijheid van onze vriend Werner geweldig, ik heb op al mijn vragen die ik had een duidelijk antwoord gekregen,maar ja daar koop je nog geen beamer mee natuurlijk

Toen heeft tie mij een demonstratie gegeven en ik ben helemaal om ,ik weet het zeker 3D heeft de toekomst ,wat ik hier gezien heb was bijna beter als AVATAR (gezien in Antwerpen)
Dus mensen die al van te voren roepen dat het niks is en niks word zou ik aanraden om eerts eens een demo te gaan bekijken ,en doe dit nou niet op een beurs want daar staat niet altijd alles net zo goed ingesteld als in een thuisbios
Je kan gewoon een afspraak maken met Werner en ik beloof je dat je er geen spijt van krijg ,Ik ben helemaal om

En Werner heeft nog maar een VGA PJ hangen.