moet een downfiring sub vrij staan

Started by JAB, August 24, 2003, 22:45:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JAB

Is het een probleem als een downfiring sub in een hoek geplaatst staat, waarbij achterzijde, linkerzijde en rechterzijde ingesloten staan. Dus alleen de voorzijde staat volledig vrij.

DrBoom

Je zal in elk geval heel veel boundary gain krijgen op die manier :)
Of dat goed klinkt in jouw setup moet je natuurlijk zelf uitmaken, je kan best verschillende posities uitproberen want het is niet omdat zo'n opstelling bij iemand anders goed klinkt dat het ook bij jou zo is.
Problemen denk ik niet dat je daardoor krijgt (technisch gezien dan), de bas zal wel allemaal langs voor wegkunnen.
De sub in de hoek is dus iets dat bij mij thuis absoluut niet klinkt, hier klinkt een opstelling met de sub vooraan naast de fronts het beste.
Ik denk dat je vooral moet uitkijken dat je niet te veel staande golven krijgt op die manier, en je bepaalde frequenties enorm gaat versterken.
Je hebt namelijk 4 kanten van de sub die versterkt worden, dus je krijgt +12 dB op de frequenties van je roommodes dacht ik (verbeter me als ik fout zit hiermee).

Anders moet je eens nameten met een dB meter en wat testtonen hoe het zit, dat zegt altijd meteen een stuk meer vind ik.

J.A.F._Doorhof

Hi,

Volg de bekende regels van het instellen van een sub.
Zet hem op de luisterlokatie en kruip over de vloer door de kamer, zet hem op de plek waar de bas het meest egaal klinkt.

Helemaal in een hoek is BIJNA nooit de perfecte manier.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

JAB

Quote from: DrBoom on August 24, 2003, 23:02:11
Je zal in elk geval heel veel boundary gain krijgen op die manier :)
Ik ben nog niet zo (des)kundig, dus deze term behoeft enige uitleg.
En geldt dit probleem dan niet voor frontfiring, onder dezelfde condities?

DrBoom

Boundary gain betekent dat de muren in dit geval de bas erg gaan versterken, wat er tot kan leiden dat je een heel oneven frequentieverloop krijgt.
Simpel gezegd, sommige bastonen gaan veel te hard klinken, en anderen te zwak.
Welke dit zijn is afhankelijk van de afmetingen van de kamer.
Met een frontfiring sub is dat probleem een beetje minder, omdat die woofer dan toch nog vrij blijft vooraan, maar in een hoek gaat die ook serieus versterkt worden door de muren.

Zoals frank al aanhaalt ook, een hoekplaatsing (zeker als je'm echt tussen 2 muren gaat persen) is slechts in uitzonderlijke gevallen een optimale opstelling.
Like i said, hier werkt zo'n opstelling totaal NIET, maar dat hangt van je eigen kamer af.
Een sub klinkt volgens mij het mooiste en het minst opvallend als hij vooraan in de buurt van de frontspeakers kan staan, en liefst niet té hard in de hoek.
Maar daar zal je ff zelf moeten mee experimenteren.

JAB

Quote from: DrBoom on August 25, 2003, 20:17:17Een sub klinkt volgens mij het mooiste en het minst opvallend als hij vooraan in de buurt van de frontspeakers kan staan, en liefst niet té hard in de hoek.
Maakt het hierbij uit of dat bij de linker frontspeaker is of de rechter? Rechts komt in mijn geval dan beter uit omdat hier meer vrije ruimte is.

DrBoom

links of rechts maakt in principe niet veel uit, tenzij die locaties natuurlijk enorm van elkaar verschillen.
Als links bijvoorbeeld betekent dat hij vlak bij een hoek staat, en rechts halverwege de kamer, dan zal er natuurlijk wel weer een verschil opzitten.
Staan je beide frontspeakers op gelijke afstand van elkaar en van de muur, dan maakt links of rechts weinig verschil.

ChrisR

Om hoofdpijn van te krijgen ;)

Ik ben net verhuisd en nou krijg ik de sub (rel strata) niet goed geplaatst. Ik denk erover om hem tijdelijk op wieltjes te zetten, want ik heb al bijna en hernia van dat gesleep met die sub.

In de hoek is bij mij ook slecht, maar op de meest logische plaats (naast de rechter front) hoor ik hem overal behalve op mijn luisterbank.  :(

Ik heb wel eens gehoord dat plaatsing van een sub veel makkelijker wordt als je er twee hebt. Minder kans op "lege" plekken in de kamer, en de timing zou accurater worden. Maar ja, dat is weer 1100 euro...


Chris

Spacebass

#8
Weet dat het soms een rot advies is , ben zelf ook nog wat aan het klooien omdat ik in de lengte moest zitten vanwege de CRT,
maar misschien moet je je bank gaan verschuiven... het kan nl best zijn dat je op een plek zit waar het laag uitdooft en als je dan met meerdere subs gaat werken, wordt je helemaal gek in de kamer als je hoort wat het geluid is 20 cm naar achter of zo...

er wordt wel eens de tip gegeven om je sub neer te zetten waar je luistert en dan rond te gaan lopen tot je hem wel goed hoort, die plek dan te markeren en daar je sub te plaatsten....let wel als uitgangspunt..

nou Frank heeft je die tip al gegeven...heb je het al geprobeerd?

de zit hoogte is trouwens ook belangrijk heb ik gemerkt.  er zijn plaatsen waar als ik sta het laag perfect klinkt, maar als ik daar ga zitten, is het weer bagger.

Ik heb nu maar mijn luidsprekers verplaatst naar de hoeken, maar dat is alleen voor films...bij muziek sleep ik ze weer wat dichter bij elkaar...nou ja check die tip van Frank!

Yanmik

QuoteIk heb wel eens gehoord dat plaatsing van een sub veel makkelijker wordt als je er twee hebt
Ik heb net al regelmatig het tegendeel gehoord.
Zou nog moeilijker zijn om je subs goed te plaatsen en af te regelen als je er 2 hebt.
Onkyo TX-NR905- PS3 - Focal Chorus 836/816/800 - SVS sub-Marantz DV9500 - Epson TW700(isf)
Kabels: Qed, Profigold, Siltech, Kimber

ChrisR

Quote
Weet dat het soms een rot advies is , ben zelf ook nog wat aan het klooien omdat ik in de lengte moest zitten vanwege de CRT,
maar misschien moet je je bank gaan verschuiven... het kan nl best zijn dat je op een plek zit waar het laag uitdooft
Tja... bank verschuiven... Is natuurlijk al bij me opgekomen, maar dat wordt erg lastig. Heb al zitten nadenken over een andere opstelling, maar die ligt bepaald niet voor de hand.

Quote
en als je dan met meerdere subs gaat werken, wordt je helemaal gek in de kamer als je hoort wat het geluid is 20 cm naar achter of zo...
Ja, dat lijkt mij ook, maar het artikel dat ik erover las had een (theoretische) verklaring waarom het beter zou zijn. Zeker een grote ruimte (die ik nu heb) moet als het ware aangedreven worden door de sub, zoals een reflex-poort ook gedreven wordt door de speaker. Hogere frequenties hoor je "direkt" uit de luidspreker komen (die kunnen dus niet achter de bank staan oid), lage frequenties moeten gedragen worden door de ruimte.
Zoiets was het...
Quote
er wordt wel eens de tip gegeven om je sub neer te zetten waar je luistert en dan rond te gaan lopen tot je hem wel goed hoort, die plek dan te markeren en daar je sub te plaatsten....let wel als uitgangspunt..

nou Frank heeft je die tip al gegeven...heb je het al geprobeerd?
Nee, maar ik vind het een leuk idee en ik ga dat zeker proberen. Dat brengt me meteen bij je volgende punt:
Quote
de zit hoogte is trouwens ook belangrijk heb ik gemerkt.  er zijn plaatsen waar als ik sta het laag perfect klinkt, maar als ik daar ga zitten, is het weer bagger.
Ook dit is helaas waar. Soms ga ik inderdaad staan om optimaal geluid te genieten, maar een hele CD "uitstaan" zie ik niet zo zitten  ;D

Quote
Ik heb nu maar mijn luidsprekers verplaatst naar de hoeken, maar dat is alleen voor films...bij muziek sleep ik ze weer wat dichter bij elkaar...nou ja check die tip van Frank!
Ja, slepen met luidsprekers komt me zeer bekend voor. Zoals gezegd, de tip van Frank ga ik proberen.

Chris

ChrisR