Plaatsing 5.1 opstelling

Started by Kingpin, August 23, 2003, 12:08:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kingpin

Nu heb ik hier verschillende opstellingen voor 5.1 de revue zien passeren.
Hier heb ik een aantal vragen over:

1: Wat is de beste opstelling voor 5.1?
2: Moeten de fronts dichter bij elkaar staan dan de surrounds, zo Ja, wat is dan een goede afstand tussen de fronts?
3: Wat is beter: a) de front speakers haaks op de muur of b) de fronts naar de luisterpositie gericht
4: Wat is een goede afstand tussen de muur en de speaker (front)?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Yanmik

Onkyo TX-NR905- PS3 - Focal Chorus 836/816/800 - SVS sub-Marantz DV9500 - Epson TW700(isf)
Kabels: Qed, Profigold, Siltech, Kimber

MrPink

Willem, je bent me net voor! :)

Groetjes,
Oscar

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Gaeje

alles op dezelfde afstand dus...
maar in de dolby guide staat wel dat je best je surrounds niet naar
je oren richt, omdat dit toch bij de mixage bedoelt wordt als 'diffuus' achtergrond
geluid. ze zeggen maw dat je je surrounds naar elkaar moet richten
wat klopt hiervan, en is DTS ook zo afgemixt?

Martin_M

#5
Dat laatste stamt eigenlijk nog uit de Dolby ProLogic tijd.

Zie het overzicht als een uitganspunt en ga daarna testen. Plaats je speakers zoals ze het beste klinken.
Wat de beste opstelling van je speakers is is geheel afhankelijk van het gedrag van je speakers zelf. De ene speaker klinkt goed dicht tegen de achterwand terwijl de andere meer ruimte nodig heeft.
Hoever je ze moet indraaien moet je gewoon testen. Voor de fronts kan je dit met een stereo-track doen. Het geluid moet mooi los komen van de speakers en zich a.h.w. afspelen tussen de speakers in. Daarna ook zo voor je rears. Het geluid moet een mooi geheel worden  en niet duidelijk uit de speaker komen.

Er zijn niet veel ruimtes waar je alle speakers op dezelfde afstand kan plaatsen. Gebruik dan de time-alignment van je versterker/processor.

Martin

Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Kingpin


Vandaag even aan het testen geweest.
De fronts staan nu iets meer van de wand en de center staat iets meer tegen de wand, dus net iest achter de fronts.
De ruimte tussen de fronts is nu ook iets kleiner.
Deze aanpassing geeft nu een rustige weergaver dan daarvoor. Vooral het middengebied is beduidend rustiger en neutraler.
De surrounds staan naast de bank naar elkaar toe, omdat ik geen mogelijkheid heb om deze van achter te richten (bank staat aan de muur).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

patrick_vdb

Hoi Kingpin,

Heb je ook niet de mogelijkheid om de bank iets van de muur af te plaatsen? Een luisterplek direct bij de muur is veelal niet aan te raden vanwege de reflectie en de bv enorme bass-boost welke deze met zich mee kan brengen. De bank wat van de muur af plaatsen, indien mogelijk, is zeker de moeite waard om te doen en zal alweer een stuk rust in het totale geluidsbeeld gaan geven.

Wanneer je weinig ruimte aan de achterzijde hebt om de surrounds te plaatsen dan is een positie waarin beide naar elkaar gericht staan een goede oplossing ;)

Mvrgr

Patrick

Spacebass

QuoteHeb je ook niet de mogelijkheid om de bank iets van de muur af te plaatsen

doet een bekende binnenhuisarchitect ook altijd  ;)

patrick_vdb

Dan is het dus ook nog eens interieur-technisch verantwoord ;D

Mvrgr

Patrick

ps.wie dan?

Spacebass

Yep de vrouwtjes vinden het altijd prachtig als ze binnen komen  ;D

patrick_vdb

Nu weet ik nog steeds niet wie het is? ;D

Mvrgr

Patrick

Spacebass

Jan  ::) des  ::) Bouvrie  ::)  ;D

symetrie it's all about symetrie  ;D

patrick_vdb

Ja, sorry...ben niet zo thuis in al die binnenhuisarchitecten ed. :-[

Quotesymetrie it's all about symetrie  

Maar het blijkt dus best een verstandige man te zijn ;)

Mvrgr

Patrick


Spacebass

Yep..als ik het geld had zou ik kijken benieuwd zijn of hij een HT woonkamer verantwoord zou kunnen maken ...  ;D

Martin_M

Quote from: patrick_vdb on August 24, 2003, 00:59:40
Maar het blijkt dus best een verstandige man te zijn ;)

Nee hoor, hij wil alles in het wit.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Kingpin

QuoteHeb je ook niet de mogelijkheid om de bank iets van de muur af te plaatsen? Een ...
Hoi Patrick,

Helaas dat zal niet gaan, daar is de kamer te klein voor.
W.b.t. bass-boost, dat valt wel mee, de banken dempen ook nogal veel, daarbij heb ik net de hele handel afgeregeld met de DVD van Frank, het geheel klinkt beduidend beter nu (was al goed, maar nu nog beter ;))
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack