Meest scary film(fragmenten)

Started by m00se, January 7, 2010, 14:52:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

m00se

In het kader van wetenschappelijk onderzoek (naast filmfan ben ik ook doctoraatstudent in de psychologie) dien ik een groep van mensen voldoende angstig te krijgen. Eén van de methodes die hiervoor toegepast kan worden is uiteraard film. Nu ben ik op zoek naar 4 fragmenten van 5 à 8 minuten die zeer veel angst zouden kunnen opwekken. Bij voorkeur komen de vier fragmenten uit dezelfde film en kan je enigszins het verhaal dus wat volgen (tussen de fragmenten komt wel telkens een taak).

Ik heb met veel genoegen het gelijkaardig topic over de "meest gore film" eens doorgenomen, doch dat is niet zozeer waar ik naar op zoek ben: de bedoeling is dat de proefpersonen bang zijn, niet zozeer dat ze voornamelijk afgunst vertonen (en al zeker niet dat ze het laboratorium onder...).


Alvast bedankt voor jullie suggesties.

RonG

Misschien dat fragmenten van "paranormal activity" dat wel doet. Heb hem zelf nog niet gezien maar een familielid heeft deze gezien en bij haar vriend erop aangedrongen deze van de HD te verwijderen na het zien ervan.


rbormans

The Ring is mijn inziens daarvoor bijvoorbeeld al wel geschikt, als zou ik me in een fragment van 5 a 8 minuten nooit voldoende kunnen inleven

clicquot

#3
mja ik denk vooral ook aan de blair witch -> vatbaar voor veel autosuggestie als je het mij vraagt, dus gaat zover als de persoon in kwestie zelf "wil/fantaseert". Het pre-paranormal activity verhaal? (zelf nog niet gezien)

Ook bij de strangers zit menigeen met een dik ei, hoewel dat wat men daar hoort en ziet wel echt is. Vooral de soundtrack maakt het nog creepier... ik weet niet of je de mogelijkheid hebt jouw fragmenten te laten zien in een (home) theatre?

Je moet een film hebben waarvan je denkt, this can happen to you, dat maakt het zo scary... Paranormal activity kan scary zijn, maar geesten...volgens mij bestaan ze niet. Daarentegen, weirdo's die je in een bos of je eigen thuis tegenkomt kunnen je wel degelijk bang maken...  8)

Douma

Paranormal Activity is voor mij persoonlijk de meest beangstigende film die ik heb gezien. Maar deze film lijkt mij voor de opzet van TS niet geschikt. Als ik maar 5 min. van Paranormal Activity gezien zou hebben dan had ik dit verre van eng gevonden. Daarvoor zou zo'n fragment voor mij te kort zijn. Ik moet in een bepaalde sfeer gezogen worden door een film. Korte stukjes beangstigen mij niet echt.

Wat dan misschien een interessante vraag is of het om beangstigende momenten of schrikmomenten moet gaan? Mijn inziens zijn 5 min. wel lang genoeg om naar een schrikmoment toe te werken.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

verhoekx

The Grudge, het moment dat er gerommel op zolder is en het vrouwtje in kwestie via de kast op zolder gaat kijken erg eng stukje van 5 a 8 minuten :crazy:
versterker     :  onkyo TX-NR906 
blu-ray speler:  pioneer BDP-LX-71  
plasma TV     :  Pioneer KRP-600M             speakers      :  Totem rainmaker

PuNkEnStEiN

Ook "In The Mouth Of Madness" bevat een aantal scenes dat redelijk eng is...
Quad 99CDS ♦ Quad 99FM ♦ Quad 99PRE ♦ Quad 99POW ♦ Quad 21L2 Dual CS420 Synology DS215+ Squeezebox Touch DacMagic ♦ DacMagic Plus ♦ DacMagic XS Shure SRH840

RonG

REC, op het einde wanneer ze in het donker zitten in een kamer met zolder.

Automaat

Ik zeg eerlijk dat ik niet graag naar dit soort films kijk; eigenlijk kijk ik nooit. Maar waar ik ooit erg van geschrokken ben, is de hand die uit de grond komt aan het eind van de film Carrie. Of dit aan de wens 5-8 minuten voldoet, weet ik niet.
Reading the HTForum is learning every day!!

Grindtegel

LET OP SPOILERS



Enge scenes van een paar minuten zitten oa in

Exorcism of Emily Rose, de "flashbacks" naar de 1e bezoekjes van de geest/duivel bij Emily

Pulse/Cairo, als een van de acteurs een kamer gaat bezoeken die met een rood tape is afgeplakt, vooral in surroud een stekke scene doordat je door de rearspeakers de geest hoort die dus niet in beeld is maar ergens achter je bevindt.

Paranormal Activity, als de entiteit het vrouwtje probeert mee te nemen naar zolder

The Descent, andere vorm van eng, als 1 van de vrouwen vast komt te zitten in een nauwe doorgang

REC, op het eind zoals RonG al hierboven vermeldt

28 Days Laters, in het begin vd film als de hoofdrolspeler moet rennen voor zijn leven terwijl hij achterna wordt gezeten door hordes infected

Haute Tension, het 1e bezoek van de killer in het huis van 1 vd hoofdrolspelers

The Shining, als Nickolson toch maar eens besluit om de kamer te gaan bezoeken waar niemand in mag

The Eye (originele versie), scene in de lift

Ils, openingsscene

Mulholland Drive, zwervertje komt om de hoek

Overigens denk ik dat korte scenes niet goed werken om angst op te wekken. Vaak werken films juist met een langzame opbouw naar iets engs om zo meer indruk te maken, een losse scene zal niet zo goed werken op de zenuwen verwacht ik.

Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

celerontje

SPOILER:

De grotscene van Harry Potter 6, als die ''tentakel'' uit het water komt.
Ik zat naast een ratelende projector, maar schrok me nog steeds de pleuris! :o
Die scene is sowieso heel creepy!
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Douma

#11
QuoteThe Descent, andere vorm van eng, als 1 van de vrouwen vast komt te zitten in een nauwe doorgang

Wat dacht je van de scene in het begin van de Descent:
Sorry but you are not allowed to view spoiler contents.


We hebben tegenwoordig spoiler tags, celerontje en Grindtegel. ;)
"Nothing lasts, but nothing is lost."

m00se

Hier zitten best wat leuke suggesties tussen, bedankt.

Quote from: Grindtegel on January  7, 2010, 19:25:40
Pulse/Cairo, als een van de acteurs een kamer gaat bezoeken die met een rood tape is afgeplakt, vooral in surroud een stekke scene doordat je door de rearspeakers de geest hoort die dus niet in beeld is maar ergens achter je bevindt.
Helaas is ons labo niet uitgerust met surround, doch met computers met antec-speakertjes  ;D


Tevens een bijkomende vraag: voor een ander experiment willen we "kwaadheid" uitlokken op gelijkaardige manier. We dachten bijvoorbeeld aan een nieuwsbericht over Abu Graib gevangenis enzo, maar andere suggesties zijn zeker ook welkom.

MaxxMark



Quote from: celerontje on January  7, 2010, 19:34:49
SPOILER:

De grotscene van Harry Potter 6, als die ''tentakel'' uit het water komt.
Ik zat naast een ratelende projector, maar schrok me nog steeds de pleuris! :o
Die scene is sowieso heel creepy!

Dat is niet zozeer "eng" maar meer een schrikreactie.

Zelf ben ik (ook) niet zo fan van het horror genre (te eng :angel:).

The Excorsism of Emily Rose heb ik wel gezien, en die vond ik ook wel erg eng. :)
Sorry but you are not allowed to view spoiler contents.


Maar bij andere genoemde films had ik dan weer helemaal niets van creepyness (28days later, The Shining, blair witch).

Ook heb je natuurlijk de door jeugd trauma's versterkte 'enge' films:
- Pet Sematary (die ik, een paar jaar terug, na nog een keer gekeken te hebben gekeken nog steeds wel creepy vond. Vroeger wisten ze gore toch wel erg realistisch te maken :P)
- The Dark Crystal (ik vond de skesis vroeger erg eng, en hoewel ze nu eigenlijk niet meer eng zijn bevliegt me dat gevoel nog wel!)


Wat betreft kwaadheid:
"Das Experiment" wist bij mij wel een 'kwaad' reactie op te wekken. Alleen heb je daar wel de gehele film voor nodig :)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

celerontje

#14
Quote from: m00se on January  7, 2010, 20:57:36
Tevens een bijkomende vraag: voor een ander experiment willen we "kwaadheid" uitlokken op gelijkaardige manier. We dachten bijvoorbeeld aan een nieuwsbericht over Abu Graib gevangenis enzo, maar andere suggesties zijn zeker ook welkom.
Met fictie lukt zoiets ook wel, bv:
Taken, Derailed, Law Abiding Citizen, Man on Fire etc.
Maar misschien ook films over de Holocaust, zoals Schindlers List bv. (je mag het eigenlijk geen fictie noemen, maar wel een speelfilm, voor de goede orde.)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

m00se

Quote from: celerontje on January  7, 2010, 21:42:14
Maar misschien ook films over de Holocaust, zoals Schindlers List bv.
Die scène waarin hij vanuit het raam op joden in het kamp aan het schieten is lijkt me wel geschikt!

mimic

Mischien is dit wat;

http://video.google.nl/videoplay?docid=7382676545570345084&ei=ehtHS6P3LsfJ-Aa62JGKAQ&q=rubber+johnny&hl=nl#

Het is dan wel geen film, maar met de muziek erbij ( vooral de 1 minuten ), is het in het donker toch wel op een apparte manier "spannend".
KEF LS50W - Velodyne DD12

GroeneLeeuw

Quote from: m00se on January  8, 2010, 11:39:56
Die scène waarin hij vanuit het raam op joden in het kamp aan het schieten is lijkt me wel geschikt!

Absoluut, verschrikkelijke scene is dat!
Set:
Musical Fidelity A3
Musical Fidelity A3CD
Sonus Faber Concerto Grand Piano Pro-ject 1.2 met Denon DL110 Sony KDL-40W4500 Sony PS3 UPC PVR VdHull, Nordost & Monster Cable verspreid hier en daar over de set

Peerless Monster

Quote from: m00se on January  8, 2010, 11:39:56
Die scène waarin hij vanuit het raam op joden in het kamp aan het schieten is lijkt me wel geschikt!

Lijkt me ook prima om mensen angstig te krijgen.
Heb me op lopen eten tijdens deze scene dat ik niet kan ingrijpen bij zoiets...
Leuk topic trouwens.
Zie weer leuke films die ik moet gaan kijken ;) Thnx!
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

henkt1

Quote from: m00se on January  7, 2010, 20:57:36
Hier zitten best wat leuke suggesties tussen, bedankt.
Helaas is ons labo niet uitgerust met surround, doch met computers met antec-speakertjes  ;D




de ervaring van "eng" wordt toch voor een groot gedeelte bepaald door het geluid. Kijk maar eens een enge scene zonder geluid. Of met een vrolijk muziekje op de achtergrond. Dat werkt dus niet.  Dus een beetje fatsoenlijk geluid lijkt me niet onbelangrijk voor je onderzoek. Ook een donkere kamer en een beetje groot beeld zal het "eng" gehalte bevorderen  ;D

succes,

Henk
JBL-L100 - Accuphase C2000, DAC60, P5000 - Bluesound - Zidoo - Samsung - Qnap - Audioquest

Tube-freak

Ik zou het vooral in de Japanse en Aziatische horror zoeken.  Daar zijn de meeste amerikaanse horrors een kleuterklasje bij.

Even wat voorbeelden.
Gin Qwai


Zoek ander op youtube maar op "asian horror"

Verder vond ik "IT" ook wel vrij bizar (een of andere freaky clown van een Stephen king film).

Ik kan je nu alvast verklappen dat het misschien moeilijk zal zijn om een hele groep bang te maken.  Het verschilt per persoon waar je bang van wordt.
De een kan niet naar films met geesten kijken en de ander wordt weer bang van een film als The Blair witch project. 

De aziaten hebben wel een manier van film maken dat hun horror wel tot het beste van het beste kan worden beschouwd, 
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Toni71

Een film die mij altijd bijgebleven is , is The Beyond van Lucio Fulci.

Over een huis wat gebouwd is op poorten van de hel.


Vr.gr.Tony

clicquot

Quote from: henkt1 on January  8, 2010, 17:39:26
de ervaring van "eng" wordt toch voor een groot gedeelte bepaald door het geluid. Kijk maar eens een enge scene zonder geluid. Of met een vrolijk muziekje op de achtergrond. Dat werkt dus niet.  Dus een beetje fatsoenlijk geluid lijkt me niet onbelangrijk voor je onderzoek. Ook een donkere kamer en een beetje groot beeld zal het "eng" gehalte bevorderen  ;D

succes,

Henk

Dikwijls en veel is het geluid van zeer groot belang indeed... en dat kamertje, tja, zeker en vast :-)

erwinh

Yep, geluid is meestal het meest belangrijk bij het creeren van sfeer, flink donkere HT doet ook wonderen, en de tijd krijgen om je in te leven in de film. Een goed geplaatste klop op de deur, kan mij al uit m'n stoel doen opspringen (UP :P) Ik schrok me tenminste de pleuris. Kortom geef voldoende aandacht aan het geheel, dan komen schrikeffecten vrijwel altijd over.
Stereo: Devialet Phantom 1 Black
TV: LG Oled77GX6LA + Panasonic DP-UB9004