Spijkie's Stereo -> toch andere versterking…

Started by Spijkie, December 26, 2009, 12:51:34

Previous topic - Next topic

scoc and 1 Guest are viewing this topic.

Spijkie

Hallo Iedereen op t forum,

Omdat ik al enige jaren dit forum in de gaten houd en zelf regelmatig post zou ik al een tijd geleden mijzelf voorstellen op het forum. Zelf vind ik het ook ontzettend leuk om te lezen hoe iedereen met deze hobby bezig is en tot de huidige set is gekomen zoals men die nu heeft:

Een kort stukje over mijzelf.

Mijn naam op het forum is Spijkie en komt van de achternaam Spijkstra ben 29 jaar jong en samenwonend met een vriendin die gelukkig mijn hobby respecteert en mij regelmatig helpt met de kabels te beoordelen :). We wonen in een kleine 2 onder 1 kap woning te leeuwarden en kan hierdoor ongestoord muziek draaien.

Rond de middelbare schooltijd kreeg ik es een Grundig setje met een cd speler die rechtop stond  :blink: en daarmee is het begonnen, aangezien mn vader ook redelijk audiofiel is begon ik me steeds meer te verdiepen in betere weergave en zo kwam er een: Philips 900 serie versterker en cd speler met technics speakers gevolgd door Marantz PM 66KI? + cd speler met Mission 732 dit was werkelijk waar een prachtige combi! Toen kwam het surround gedeelte in opmars en dit vond ik toch wel gaaf maar las toen al dat het surround en stereo gedeelte moeilijk te verenigen was.

Gevolg was dat ik me een Vincent SV-382 aanschafte en deze liet modificeren maar dit nog niet helemaal nar wens was, ondertussen speelde ik met de speakers van pa, xanadu DS 14mk2 + Kef eitjes als center en surrounds. Ik was destijds op kamers als student en werd voor gek verklaard uiteraard om dit op een kamertje van 4 bij 4 te hebben maar ach, hobby :).

Later volgde er nog een combi van Denon SE 10? + Arcam A32 ( via HT trough ) en een Denon DV 2900 + Audiolab cd 8000 combinatie. Dit alles werd mn vriendin iets te ingewikkeld en ik begon zelf er ook niet helemaal happy mee te voelen. Ondertussen ook de Xanadus ingeruild op MA RS8 en de bijpassende center gehaald + een M accoustics ref100.
Dus over gestapt op een Audiolab surround pre + een primare 30.3 voor de fronts en center ( meer geld was er niet) en een 2e hands 50 euri yamaha eindtrap voor de surrounds. Een erg mooie combij moet ik zeggen.

Toen deed zicht hier op het forum een Meridian G61 voor versterker voor en hier las ik goede dingen over en het toeval wilde helemaal dat mijn vader net 3 weken daarvoor een G61R, de opvolger dus, had gekocht.

Ben toen gelijk in de auto gestapt en naar Rotterdam gegaan en de voorversterker gehaald, ondertussen vond ik het tijd worden dat de Yamaha het veld ging ruimen en ik op zoek ging naar een betere eindtrap voor de acherkanalen maar heb toen toch voor een andere insteek gekozen. Omdat ik stereo iets belangrijker vind dan surround ben ik naar een verbetering op zoek gegaan voor de fronts, als ik bij Primare was gebleven zou ik naar de 31.2 moeten overstappen maar deze kost € 2.100 en ging met net iets te ver in het budget. Middels dit forum de naam Lyngdorf gehoord en we hadden waarempel een dealer hiervan in Leeuwarden, dus zogedaan de versterker opgehaald en dit matchte perfect en € 1.000, minder dan de primare.

Om niet gelijk een hele geschiedenis van meerdere pagina's te krijgen hier mijn huidige setup:

het Wadia dock heeft zowel de Denon DV 2900 als de audiolab cd speler vervangen, films kijken we via KPN interactief en muziek via de Wadia. SACD is komen te vervallen bij mij want dit draaide ik toch al niet veel en het aanbod is niet in mijn genre

Meridian G61 is het vaste hart in mijn setup, wat een relax ding is dat zeg!

Eindtrappen zijn: Lyngdorf voor de fronts en primare 30.3 voor center en surrounds

Sub: MJ accoustics Ref100, de crossover regelt de Meridian :)

Fronts en Center: MA RS8 + RSC
Surround: kef eitjes ---> worden vervangen binnenkort


Ik zit er wel over te denken om 4.1 te gaan draaien, de reden hiervoor is dat Lyngdorf geen 3 kanaals heeft en ik Lygdorf wel erg goed vind. Daarnaast heb ik het idee om de Speakers voor de fronts te upgraden maar heb hier nog geen idee van wat dit zou moeten worden.

Sinds de komst van de Lyngdorf draai ik alleen nog maar stereo, en film gaat wel wel via de lyngdorf maar dan gewoon 2.0. Mishcien in de toekomst ooit een soundbar maar nu nog even niet. Eerste aanpassingen zin in de bekabeling.


Foto van de nieuwe set per April 2014





Tzt word het aangevuld.

Groeten Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Valkyrie

mooie set die een flinke metamorfose heeft ondergaan! :P (ik zou wel de fototjes nog wat kleiner maken) ;)
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

R


Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

peterrr

Lekker setje Spijkie!!

Grt Peterr
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

Spijkie

Bedankt voor de reacties! Ik zou wel een grotere tv willen maar dan heb ik geen raam meer over :)

De fotos zijn idd wat groot maar ik weet niet hoe ik ze kleiner moet maken, ik maak gebruik van tinypic om up te loaden.

Binnenkort als het goed is weer een upgrade
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Valkyrie

Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

Spijkie

THNX!

Zal eens kijken of dit me gaat lukken, ben niet zo heel bedreven op het forum met dit soort dingen  :-\

Groeten,

Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

x.studio

#8
Behalve diverse fotobewerkingsproggies kun je ze bv ook eerst even uppen naar plaatjesupload.nl en daar kiezen voor verkleinen (je registreren is niet nodig).
(De Dynaudio-center die ik ooit van je overgenomen heb, doet het overigens nog uitstekend)

Grtz Pieter

Spijkie

Hey Pieter!

Wat leuk dat je reageert! super om te horen dat de Center het nog ok doet, had niks anders verwacht hoor :) blijft een puik ding.

Groeten,

Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Spijkie

Al een tijdje ben ik bezig geweest om het stereo op een hoger nivo te krijgen, ik weet dat dit "simpel" te doen is met een betere en dedicated voortrap maar dit komt er thuis niet in dus heb ik me geconcentreerd op de speakers en de bekabeling.

Bij Intosurround hebben we een demo gehad en was ik gelijk verkocht, het moesten de XTZ 99.38 worden en de bijassende center. Zogezegd heb ik mijn MA's verkocht en ook de Sub moest eraan geloven om het geld bijelkaar te krijgen en ik verwachte dat de XTZ 99.38 meer dan voldoende laag zouden hebben.

Eenmaal aangeschaft kwam de volgende stap: aangezien de speakers met een extern filter speelt met gescheiden laag midden hoog moet er vanaf het filter 3 stuks bekabeling naar de speaker toe. Ik speelde tot dan met Nordost naar het filter en had van de dealer 6 stuks XtZ bekabeling erbij om te kunnen spelen.

Dit was niet naar volle tevredenheid en ook mijn NO bekabeling diende dan van Bi-Wire naar single omgebouwd te worden. Na verschillende merken beluisterd te hebben en met mijn Dealer in Leeuwarden afgesproken te hebben dat ik mijn kabels mag inruilen ben ik op het merk Atlas uitgekomen.

De upgrade op bekabeling word dan ook:

DIgitaal: Atlas Compass
van versterker naar filter: Atlas Hyper 2.0
Van Filter naar LS: 3 x Atlas Hyper 1.5
center speaker: Atlas Hyper 2.0 bi-wire

Zal zorgen voor de fotos :) 
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Spijkie

Het is een hele tijd stil geweest ivm de aankoop van een nieuwe woning, eigen woning is verkocht en de nieuwe woning word week 28 opgeleverd dus erg spannend hoe het daar zal klinken.
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Dracoplasm

Leuk, gefeliciteerd (ook met de verkoop van de oude woning)!
 - XLO - DIY Audiosector Gainclone - DIY Jordan JX92s - Grado Green - Audio Technica AT1100 - Thorens TD160b mkII- Clearaudio Micro Basic -|-

Flickr photostream

Alex Groningen

Van harte met jullie nieuwe woning.

Spijkie

We hebben onze nieuwe woning betrokken en zo alles op de plek staan waar het moet staan en zo ook de HT stereo combi. In de nieuwe woning vallen de XTZ alleen erg op en gaan plaatsmaken voor nieuwe speakers, puur vanwege het uiterlijk want voor de prestaties hoeven ze niet weg.

Waarschijnlijk komt er een setup bestaande uit:

Atoll IN100 en Piega P3, de stroom zal dan middels een PS audio Duet gaan lopen en de bron blijft het wadia Dock.

Het zou nog kunnen veranderen als het thuis niet klinkt.

De HT zal in de toekomst naar zolder gaan en wat we daar gaan doen weet ik nog echt niet.

Word vervolgd.

Groeten,

Spijkie

Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Spijkie

Afgelopen week vrijdag de combinatie Piega P3 + Atoll IN100 opgehaald bij de dealer omdat dit na het luisteren waarschijnlijk wel zou worden. Nu eerst alles aangesloten en even in laten spelen en uiteraard af en toe gaan zitten luisteren.

Het Wadia Dock is direct digitaal op de Atoll aangesloten, er zit een dac kaartje in de atoll en dit was ook een wens van mij.

De eerste indrukken is dat het hoog echt loep zuiver is! de articulatie is gewoon super, zo goed heb ik het zelf in het hoog nog niet thuis gehad. Het laag is voor het formaat speaker indrukwekkend te noemen, niet zo laag als de XTZ 99.38 maar laag genoeg. Het midden is het gene wat van mij nog meer tot uiting mag komen. Eigenlijk is de verhouding tussen het hoog midden en laag nog niet geheel in balans. Maar zoals iedereen weet kan dit in een paar dagen nog bijtrekken.

De atoll versterker heeft meer dan genoeg power, een nadeel van de versterker vind ik enigszins de volume bediening. De schaal loopt van 0 -10 en ik speel al erg luid op 1 , ik blijf vaak zo rond de 0,5 zitten. Dit vind ik zelf een beetje vreemd.

De bekabeling blijft eerst nog van Atlass en tenzij hierin nog wat winst te behalen valt dan stappen we over naar een ander merk als dat beter combineert.

Tot zover erg tevreden al en kan het alleen maar beter worden.

Groeten,

Spijkie



Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

peterrr

Ziet er mooi, uit die Piega`s  wel een verrassende combinatie van mooie merken.

Veel plezier,in je "nieuwe" omgeving.

Grt Peterr
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

RobertVanWoerden

Quote from: Spijkie on October 24, 2010, 15:34:36
De atoll versterker heeft meer dan genoeg power, een nadeel van de versterker vind ik enigszins de volume bediening. De schaal loopt van 0 -10 en ik speel al erg luid op 1 , ik blijf vaak zo rond de 0,5 zitten. Dit vind ik zelf een beetje vreemd.

Dat ziet er mooi, nog gefeliciteerd met jullie nieuwe huis. Wat betreft het volume, ik het zelf de PR5.1 voorversterker die tot 80 kan, maar speel op max 13. Dat is al hard. Er zit dus heel wat reserve in de Atolls.

Spijkie

Quote from: peterrr on October 24, 2010, 17:03:17
Ziet er mooi, uit die Piega`s  wel een verrassende combinatie van mooie merken.

Veel plezier,in je "nieuwe" omgeving.

Grt Peterr

Hallo Peterr,

Mag ik zo vragen wat er verrassend is aan de combi? Ik kan op het forum namelijk niet veel mensen vinden die ook draaien met Piega en ik dus niet weet wat "gebruikelijk" is te combineren.

Groeten,
Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

peterrr

 Hoi, Spijkie,

Nou dat bedoel ik dus met verrassende merken ze komen idd niet veel voorbij.
Ik denk dat je misschien wel de enigste ( of anders heb ik ze niet voorbij zien komen)op het forum met Piega bent.
En Atoll zien we ook niet veel.
Terwijl het best in buitenlandse audiobladen goed uit de testen/recensies komt.

"lekker anders" en niet zo heel bekend bij de massa maar wel een hele mooie keuze mijnziens.

En gecombineerd  tot een mooi setje.. :thumbs-up:


Grt peterr   
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

Spijkie

Hallo Peterr,

Ook ik had alleen nog maar van Piega gehoord en niet van Atoll dus ook voor mij zelf was het verrassend waar de dealer mee kwam aanzetten maar het is goed uitgepakt, even goed inspelen en het klinkt dan helemaal als een klok.

Nu is het tijd om te genieten en de inrichting van onze nieuwe woning verder te doen, waarschijnlijk een kleed.

Groeten,
Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

peterrr

Veel plezier met inrichten, en veel luister plezier.

Groet peterr
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

Peerless Monster

Fijne set atoll!
Hoe bevallen de cable elevators? Hebben ze effect?
Grtz
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Spijkie

Hey peerless Monster, De cable elevators bevallen mij zeker alleen heb ik nog geen vergelijkende test gedaan of ze het geluid nog naar een hoger nivo tillen. De set moet in zijn geheel zelf ook nog inspelen dus zal het lastig worden om er een echt oordeel over te geven. Ik vind het al mooi staan en houd mijn kabels gewoon mooi gescheiden van elkaar.

Groeten,
Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

jslaman

Quote from: peterrr on October 25, 2010, 22:54:30
Ik denk dat je misschien wel de enigste ( of anders heb ik ze niet voorbij zien komen)op het forum met Piega bent.
 

Hele mooi speakers! Maar zeker niet de enige Piega set op het forum. Ik heb een setje Piega Twen's staan (anniversary edition).