Dune Base: geen netwerk activiteit?

Gestart door svmnb, december 21, 2009, 21:13:56

Vorige topic - Volgende topic

svmnb

Vandaag mijn Dune Base 3.0 ontvangen en aangesloten. Het netwerk doet helemaal niks, terwijl mijn smb shares met de popcornhour direct te benaderen zijn.
Dynamisch IP doet niks en als ik een vast IP ingeef, kan ik het ding niet eens pingen.
Na veranderen van settings heb ik regelmatig de Dune en mijn pc herstart. Expirementeel Gbit op de Dune staat uit.

De Dune netwerkbrowser doet niks en de handleiding is een tamelijk waardeloos vod op dit gebied. Ik snap er helemaal niks meer van en ben al 3 uur bezig zonder maar 1 stap vooruitgang te boeken.
Ik gebruik een aparte netwerkkaart en een crossed cable met Windows XP Pro als OS. Dit werkt op andere mediaplayers feilloos.

Iemand een idee of nog liever een bruikbaar stappenplan?
Panasonic TX-55GZW2004::Denon AVR-X2600H::Panasonic DP-UB9004::Zidoo Z1000Pro::Sony BDPS7200::B&W601 S3::B&W LCR 600 S3::Subwoofer:MJ ref1 MKII::

Sado

Kun je wel een nieuwe netwerkshare aanmaken op de Base?

Zelf vijf keer alle menu's doorgeweest. Bleek toe te voegen via het knopje 'Pop-up-menu' op de afstandbediening.

In Windows een account met username en password aangemaakt?

svmnb

Een share toevoegen heb ik geprobeerd, maar kom daar niet uit. Ben qua netwerken blijkbaar een nitwit.
Het probleem zal vermoedelijk dieper liggen, aangezien ik het ding niet kan pingen. Zonder enige netwerkactiviteit hoef ik met shares aanmaken weinig te verwachten.
Als jij of iemand anders mee suggesties heeft, hoor ik het graag.
Panasonic TX-55GZW2004::Denon AVR-X2600H::Panasonic DP-UB9004::Zidoo Z1000Pro::Sony BDPS7200::B&W601 S3::B&W LCR 600 S3::Subwoofer:MJ ref1 MKII::

pagr

Wellicht alles weer een keer herstarten: ook je NAS, computer waar alle films op staan.  Ondanks dat ik niet alles meteen geconfigureerd had kon ik wel met de Netwerk Browser via SMB mijn computer en NAS zien in het netwerk.  Heb je ook NFS oid aan staan op je NAS (of computer)
Misschien een andere netwerk kabel proberen of opnieuw insteken op de switch?

Ik gebruik NFS en geen SMB maar zelfs via SMB moet je contact kunnen maken om minimaal foto's en muziek af te spelen. 
Audio/Video:  Philips Essence (42PES0001D) | Denon AVR-4310 | HDI Dune Base 3.0 | Pioneer DV-696AX | Focal Chorus 826W | Kef Q10c | Kef HTS 2001 / Q5 | REL Quake II
Fun stuff:  PS3 Slim | Wii | PS2 | PlaySeat + Logitech DFP | iPad 32+3G | iPhone 3GS | iPod Classic | Qnap 109 ProII | Callaway X-22

riwi

Citaat van: svmnb op december 21, 2009, 21:35:02
Een share toevoegen heb ik geprobeerd, maar kom daar niet uit. Ben qua netwerken blijkbaar een nitwit.
Het probleem zal vermoedelijk dieper liggen, aangezien ik het ding niet kan pingen. Zonder enige netwerkactiviteit hoef ik met shares aanmaken weinig te verwachten.
Als jij of iemand anders mee suggesties heeft, hoor ik het graag.

Welk IP adres geef je je PC? Of krijgt die een IP van de router?
En als je een vast adres aan de Dune geeft welke geef je dan?

Sommige routers staan niet toe dat je handmatig ipadressen in 'hun' range toekent aan apparaten.
Als je puur een cross kabel tussen de PC en de Dune hebt liggen kan dit het probleem niet zijn.

Ik zou dan wel in de Dune als gateway de PC opgeven (en evt vice versa)
Voorbeeld
PC 192.168.1.1 / mask 255.255.255.0  GW=192.168.1.2
Dune 192.168.1.2 / mask 255.255.255.0 GW=192.168.1.1

Als je beide via de router aansluit dan moet DHCP werken. Dus evt je router eens uit/aan zetten (aangenomen dat die IP adressen uitdeelt aan het netwerk).

svmnb

Allen bedankt voor de suggesties.

Ik heb GEEN nas, router, switch of ander netwerkspul. Het ding is 1:1 aangesloten op een aparte LANpoort via cross cable. Regelmatig herstarten van PC en Dune heb ik ook gedaan.

Het gateway verhaal zal ik vanavond proberen. NFS heb ik ook links laten liggen, aangezien er geen enkele activiteit op het netwerk te bespeuren valt. Een andere kabel proberen, terwijl dezelfde op de popcorn wel werkt, zal weinig opleveren vermoed ik.

hifiman

Even terug naar stap 1: heb je een fysieke link ? (ledje op je netwerkkaart van pc en/of dune aan of uit?)

riwi

Citaat van: svmnb op december 22, 2009, 08:50:44
Ik heb GEEN nas, router, switch of ander netwerkspul. Het ding is 1:1 aangesloten op een aparte LANpoort via cross cable. Regelmatig herstarten van PC en Dune heb ik ook gedaan.

Op een aparte LAN poort van de PC? Dus je hebt 2 netwerk kaarten in je PC? Zorg er dan voor dat het netwerk met de Dune niet overlapt met je gewone netwerk. Dus een compleet ander netwerk kiezen.

PC--LAN1 (192.168.1.3)----192.168.1.1-->(router)
   --LAN2 (10.0.0.2)---10.0.0.1 (Dune)

Je zou ook voor het dune netwerk 192.168.10.x kunnen kiezen als je voor de netmask minstens 255.255.255.0 kiest.

svmnb

@ Audioloog: de LED's lichten op en de melding "network cable disconnected" verdwijnt zodra ik de Dune aanzet.

Een overzichtplaatje van hoe de boel is aangesloten. Erg simpel, maar het draaide op deze manier op meerdere mediaplayers zonder enig probleem.

Ik zal vanavond weer verder proberen, o.a. met een andere IP range en gateways.

hifiman

Citaat van: svmnb op december 22, 2009, 11:19:05
@ Audioloog: de LED's lichten op en de melding "network cable disconnected" verdwijnt zodra ik de Dune aanzet.

Een overzichtplaatje van hoe de boel is aangesloten. Erg simpel, maar het draaide op deze manier op meerdere mediaplayers zonder enig probleem.

Ik zal vanavond weer verder proberen, o.a. met een andere IP range en gateways.
Ok helder, niet veel toe te voegen aan de tips van Riwi, behalve dan om even te checken of er geen firewall op de netwerk interface in kwestie aanstaat toevallig? Heb je bij je shares die je op de dune gedefinieerd hebt naampjes of ip adressen gebruikt?

Zet anders je netwerk interface ook even hard op 100mbps/full duplex ipv auto sensing!

DHCP gaat in je plaatje niet werken, tenzij je routing expliciet gedefinieerd hebt op je windows pc.

Tinus_

Ik zie dat je een Gbit netwerk hebt. Die had ik eerst ook, ik kreeg het wel netjes voor elkaar oom een SMB verbinding te maken maar films liepen voor geen meter. Alles schokte en liep vast. Toen heb ik mijn Gbit switch er van tussen gehaald en nu draait het als een tiet.
rebuilding: Fezz Lybra 300B | Totem Sky Tower | NoName 12tc occ speakercable |

riwi

Citaat van: Audioloog op december 22, 2009, 11:23:26
DHCP gaat in je plaatje niet werken, tenzij je routing expliciet gedefinieerd hebt op je windows pc.

En print eens in een command window :
netstat -rn
en let dan op waar de network destination 0.0.0.0 naartoe wijst.

Overigens heb ik geen netwerk problemen met mijn gbit netwerk (Zoals tinus_ omschrijft). Ik heb wel de Dune op 100mbit staan.

AllStar

Probeer het eens op een van deze manieren:

hifiman

Citaat van: riwi op december 22, 2009, 12:49:40
En print eens in een command window :
netstat -rn
en let dan op waar de network destination 0.0.0.0 naartoe wijst.
Alhoewel voor zover communicatie tussen dune en pc betreft, niet relevant  ;)

svmnb

Voor alle duidelijkheid: de twee Gbit LAN ports zitten onboard, dus in de pc.
Ik heb GEEN switch, router of ander netwerkspul.

AllStar

Citaat van: svmnb op december 22, 2009, 13:20:24
Voor alle duidelijkheid: de twee Gbit LAN ports zitten onboard, dus in de pc.
Ik heb GEEN switch, router of ander netwerkspul.

"De Thomson SpeedTouch 546 beschikt over een ingebouwde router met 4 poorts switch." Je hebt dus wel een router, je modem kan als router werken.

Dus uitgang 1 > netwerkkabel naar PC, uitgang 2 > netwerkkabel naar de Dune. Modem zo configureren dat hij op "routing / switching / whatever" staat en dus ip adressen zal geven aan de aangesloten apparaten.

Als het niet praktisch is om een kabel vanaf het modem naar de Dune te leggen, dan gewoon vlak voor je PC een simpele switch leggen. Vanuit de switch dan een korte netwerkkabel naar de PC en een netwerkkabel naar de Dune.

svmnb

Citaat van: AllStar op december 22, 2009, 13:52:20
"De Thomson SpeedTouch 546 beschikt over een ingebouwde router met 4 poorts switch." Je hebt dus wel een router, je modem kan als router werken.

Dus uitgang 1 > netwerkkabel naar PC, uitgang 2 > netwerkkabel naar de Dune. Modem zo configureren dat hij op "routing / switching / whatever" staat en dus ip adressen zal geven aan de aangesloten apparaten.

Verrek, zojuist geprobeerd en het werkt nu met smb shares. ;D
Nu nog met NFS (Hanewin) aan de slag.

Iedereen bedankt voor alle tips!

Met Hanewin NFS server krijg ik geen shares te zien.
# exports example

d:\ -readonly -name:nfs NICO
m:\ -readonly -name:mybook NICO
Dit is mijn exports bestand.  Aangezien ik geen vast IP gebruik, gebruik ik de computer description (NICO) net als bij SMB shares. Dit wordt in de exports tab keurig vertaald naar een IP adres, in dit geval, 192.168.1.64. In het tabblad mounts is niets te zien. De processen nfsd.exe en pmapd.exe draaien wel gewoon. Het probleem is waarschijnlijk dat het IP van de Dune niet hetzelfde is, nl. 192.168.1.65? Iemand een idee hoe ik dit weer recht kan breien?

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : Nico
       Primary Dns Suffix  . . . . . . . :
       Node Type . . . . . . . . . . . . : Unknown
       IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
       WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No
       DNS Suffix Search List. . . . . . : lan

Ethernet adapter Local Area Connection 3:

Connection-specific DNS Suffix  . : lan
       Description . . . . . . . . . . . : Marvell Yukon 88E8053 PCI-E Gigabit
Ethernet Controller
       Physical Address. . . . . . . . . : 00-18-F3-3A-5A-2B
       Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
       Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
       IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.1.64
       Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
       Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.254
       DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.254
       DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.1.254
       Lease Obtained. . . . . . . . . . : dinsdag 22 december 2009 16:11:03
       Lease Expires . . . . . . . . . . : woensdag 23 december 2009 16:11:03

Vanuit de Dune doe ik een nieuwe share volgens onderstaande settings.

Iemand een idee wat hier mis gaat?

pagr

Wat gebeurd er als je juist WEL het IP adres invult van de PC waar de share op staat?
Audio/Video:  Philips Essence (42PES0001D) | Denon AVR-4310 | HDI Dune Base 3.0 | Pioneer DV-696AX | Focal Chorus 826W | Kef Q10c | Kef HTS 2001 / Q5 | REL Quake II
Fun stuff:  PS3 Slim | Wii | PS2 | PlaySeat + Logitech DFP | iPad 32+3G | iPhone 3GS | iPod Classic | Qnap 109 ProII | Callaway X-22

hifiman

Citaat van: pagr op december 22, 2009, 20:24:46
Wat gebeurd er als je juist WEL het IP adres invult van de PC waar de share op staat?
Precies, naampjes gaat niet werken zonder dns of hosttabel :P

riwi

Het is niet nodig om het precieze IP adres van de clients te weten, je kan in hanewin ook een range opgeven :

Mijn exports file :

d:\mkv       -name:tvixhd1 -ro -range  192.168.1.1 192.168.1.63

Bij jouw zou je dan -range 192.168.1.1 192.168.1.254  kunnen kiezen bv.

vanwege betere performance kan je Maximum NFS transfer size op 32768 zetten.

Mijn hanewin instellingen :

De 192.168.1.9 is de tvix
De 192.168.1.8 is de Dune
En de PC waar hanewin draait is de 192.168.1.6 en ook op de 192.168.1.5

AllStar

Mmh, ook even NFS geprobeerd, maar dat krijg ik niet werkend. Tabblad "mounts" is ook leeg hier, heb vast een stap gemist?  :huh2:

riwi

Citaat van: AllStar op december 23, 2009, 12:55:52
Mmh, ook even NFS geprobeerd, maar dat krijg ik niet werkend. Tabblad "mounts" is ook leeg hier, heb vast een stap gemist?  :huh2:

Vinkje bij "reset inode table" gezet? En de Dune eens echt uit gezet? Na edit van exports tab een "restart server" gedaan?

Geen spaties in de pad namen van de ge-NFS'te directories?

AllStar

Citaat van: riwi op december 23, 2009, 13:03:00
Vinkje bij "reset inode table" gezet? En de Dune eens echt uit gezet? Na edit van exports tab een "restart server" gedaan?

Geen spaties in de pad namen van de ge-NFS'te directories?

Ja, ja, ja, nee  ;D

Moet ik de netwerkinstellingen op de Dune handmatig doen, of kan ik die gewoon op automatisch (DHCP) laten staan?

riwi

Citaat van: AllStar op december 23, 2009, 13:10:24
Ja, ja, ja, nee  ;D

Moet ik de netwerkinstellingen op de Dune handmatig doen, of kan ik die gewoon op automatisch (DHCP) laten staan?

Maakt volgens mij niet uit. Als het door DHCP toegekende adres (dat de Dune krijgt) maar in de range valt die je in hanewin opgeeft als adres dat de NFS share mag benaderen.

Ik heb sommige apparaten vast ingesteld omdat ik dat fijn vind. Alleen laptops e.d krijgen via DHCP een adres.

svmnb

Ik heb zojuist getest met een .ts bestand (Beauty of nature demo van Samsung) uit een ander topic.
Deze draait vlekkeloos via smb met bitrates  van ruim 40Mbit/s. Voorlopig is er geen reden om met nfs verder te klooien.

Niettemin bedankt voor de tips, Riwi. Ik heb het uitgedraaid en gearchiveerd voor alle zekerheid. ;)