Condensator op de speakers

Started by The Foundation, August 19, 2003, 02:27:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

The Foundation

Wat is het nut van een condensatortje die parralel op de driver staat?
Voor de rest is er niks van aktieve componten bij de speaker.


(Vooral dan  bij car-speakers)

DualIP

Die condensator heeft alleen nut als je ook nog een spoel in serie zet, zodat je een 12dB/octaaf laagdoorlaat krijgt.

Zonder die spoel is die condensator nutteloos (er vindt feitelijk geen filtering plaats), en die condensator wordt niet door je versterker gewaardeerd: kans op HF oscilleren!

garmtz

Meestal is het een laag-af filter, i.c.m. de weerstand van de driver zelf. De capaciteit en weerstand tesamen bepalen de demping en frequentie. Toch?

johnl

Ik meen dat alleen de condensator ook al filtert, ik heb in het verleden wel eens met filters gestoeid en ik meen me te herinneren dat de waarde van alleen die condensator al een verandering teweeg bracht, ook zonder andere componenten.

garmtz

#4
Quote from: johnl on August 19, 2003, 21:03:49
Ik meen dat alleen de condensator ook al filtert, ik heb in het verleden wel eens met filters gestoeid en ik meen me te herinneren dat de waarde van alleen die condensator al een verandering teweeg bracht, ook zonder andere componenten.

Niet helemaal waar. De weerstand van de units zelf zorgt voor het laaghoog-af effect.

DualIP

GArmtz
Hoe kan je al meer dan 3000 posts hebben met zo weinig electronicakennis?
Bij het plaatsen van een condensator parallel aan de speaker ontstaat hoogstens een kantelpunt dat bepaald wordt door de C en de (onbekende!) uitgangsweerstand van de versterker in serie met de kabelweerstand.
Het hoog-af filter dat ontstaat werkt doordat de condensator een kortsluiting is voor die hoge frequenties. Je sluit je versterkeruitgang dus kort!

Eddy

QuoteBij het plaatsen van een condensator parallel aan de speaker ontstaat hoogstens een kantelpunt dat bepaald wordt door de C en de (onbekende!) uitgangsweerstand van de versterker in serie met de kabelweerstand.
Het hoog-af filter dat ontstaat werkt doordat de condensator een kortsluiting is voor die hoge frequenties. Je sluit je versterkeruitgang dus kort!
:) Hangt natuurlijk af van de cap-waarde.
Waarschijnlijk hangt die cap erover om een zekere load te veroorzaken voor de ampli bij hoge frequenties, wanneer de impedantie van die Ls groot is. Zo kan je eventueel oscillaties vermijden van de eindtrap.
(Meestal zetten ze and de output van een ampli een R-C netwerk in serie om oscillaties tegen te gaan.)

Eddy

garmtz

#7
Quote from: DualIP on August 20, 2003, 20:09:03
Hoe kan je al meer dan 3000 posts hebben met zo weinig electronicakennis?

Sorrie hoor, wist niet dat je kwaad werd...  >:(

QuoteBij het plaatsen van een condensator parallel aan de speaker ontstaat hoogstens een kantelpunt dat bepaald wordt door de C en de (onbekende!) uitgangsweerstand van de versterker in serie met de kabelweerstand.
Het hoog-af filter dat ontstaat werkt doordat de condensator een kortsluiting is voor die hoge frequenties. Je sluit je versterkeruitgang dus kort!

Maar bedankt voor dit verlichtende antwoord o wijze raadheer... Stom van me dat ik dat niet wist  ;D

Rob_Dingen

Hoi

Een RC netwerk aan de uitgang van een versterker is meestal rond de 10 Ohm en 220n .
Er zijn genoeg versterkers die over zijn nek gaan met capacitive belastingen.
Ik ga er ook vanuit dat Antrax verkeerd heeft gekeken en dan de condensator gewoon in serie staat met de tweeter want hij heeft het over car speakers dus meestal 2 weg.

Rob

jaco

Het zal toch geen weerstandje zijn om de impedantie van de driver te veranderen  i.p.v. een condensator?
Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Spacebass

Misschien een Foto'tje Antrax?