Luidsprekerset tussen de 2000-3000 euro

Started by Poldo, November 18, 2009, 19:13:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mario D

Ik heb zelf de B&W CM9 gehad, een goede speaker is het zeker.

Mag ik je aanraden om eens naar XTZ te gaan luisteren.  ;)

Roger Black

Quote from: kalimero on December  1, 2009, 04:38:24

Mag ik je aanraden om eens naar XTZ te gaan luisteren.  ;)

:pompom:

Bij XTZ schijnt je veel waar voor je geld te krijgen, dus dat betekend met jouw budget nét een stapje hoger. Ik ben benieuwd wat je er van vindt.

tiptop

#52
Goed dat je veel hebt geluisterd. dat schept veel ervaring bij je zelf en een duidelijker beeld over hoe je informatie moet interpreteren. :)

Tip:
Luister alleen niet TE veel op 1 dag of te snel. dat kan weer misleidend gaan werken.
A. Omdat je meestal pas naar langer luisteren naar 1 systeem (of vaker) echt hoort hoe het klinkt. (soms pas na een paar weken)
B. Vermoeidheid en specifieker nog luistermoeheid (na veel en lang luisteren) vertroebeld de beoordeling behoorlijk. (ga dus ook uitgerust luisteren)
C. Veel sets na elkaar luisteren, laat je een set vaak beoordelen op basis van de set(s) die je ervoor gehoord hebt.
D. Beperk de hoeveelheid merken met een eerste schifting. Je weet nu van een aantal merken of je die goed vind. Onthoudt deze ervaring als brainstorming.  Houd maximaal 3 merken per onderdeel over.
Ga volgende week of als je weer tijd hebt, sets beluisteren met de merken en typen die je dus wel al aangenaam lijken. Misschien veranderd de schifting weer een beetje, of wordt je keuze juist bevestigd.
Ga dan weer een week luisteren naar de paar opties die over blijven.

Intensief? Ja. maar het loont uiteindelijk wel. de kans dat je een paar maanden na aankoop toch niet zo tevreden bent, wordt dan een heel stuk kleiner.

Succes verder. :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

8mile

IK heb twee AMPHION luidsprekers (uit Finland).
Ze moeten eigenlijk op twee monoversterkers worden aangesloten maar klinken op een normale versterker goed.
Van deze luidsprekers wordt gezegd dat ze zich aan de ruimte aanpassen waarin ze geplaatst worden.
Ze zijn gemaakt van rood gekleurd hout en dat ziet fantastisch uit.
Niet alle AMPIONS zijn even duur maar je bent al gauw 3000 euro kwijt.

S@m

Quote from: 8mile on December  3, 2009, 16:44:05
Ze moeten eigenlijk op twee monoversterkers worden aangesloten maar klinken op een normale versterker goed.

Waarom...?

S@m

Is een Audio Physics Scorpio II misschien iets voor je?


http://www.senseofmusic.nl/product/Audio-Physic-Scorpio-II/1119

8mile

Achter de boxen zitten aansluitmogelijkheden voor vier kabels.
Op mijn versterker kan ik maar twee kabels kwijt.
Op twee monoversterkers kan ik alle vier kwijt.
'Officieel' maak je met gebruik van monoversterkers optimaal gebruik deze boxen,zo is het mij in de winkel verteld en dat lijkt ook logisch.
Hoe het ook zij ik heb deze boxen (AMPHION ARGON) op mijn DENON versterker( PMA-201SA) aangesloten en ben onder de indruk.

Ik heb er trouwens geen probleem mee om her en der gecorrigeerd te worden door iemand die er TECHNISCH meer verstand van heeft dan ik.

Pos

Quote from: 8mile on December  3, 2009, 17:28:13
Achter de boxen zitten aansluitmogelijkheden voor vier kabels.
Op mijn versterker kan ik maar twee kabels kwijt.
Op twee monoversterkers kan ik alle vier kwijt.
'Officieel' maak je met gebruik van monoversterkers optimaal gebruik deze boxen,zo is het mij in de winkel verteld en dat lijkt ook logisch.
Hoe het ook zij ik heb deze boxen (AMPHION ARGON) op mijn DENON versterker( PMA-201SA) aangesloten en ben onder de indruk.

Ik heb er trouwens geen probleem mee om her en der gecorrigeerd te worden door iemand die er TECHNISCH meer verstand van heeft dan ik.

Bi-Wire aansluitingen??
Marantz PM 8003 * BA A26 * Block DAC 100 * Kimber PR8 * Atlas Equator mkII * TW2900 * AKG K701 * TEAC WAP

S@m

Quote from: 8mile on December  3, 2009, 17:28:13
Achter de boxen zitten aansluitmogelijkheden voor vier kabels.
Op mijn versterker kan ik maar twee kabels kwijt.
Op twee monoversterkers kan ik alle vier kwijt.
'Officieel' maak je met gebruik van monoversterkers optimaal gebruik deze boxen,zo is het mij in de winkel verteld en dat lijkt ook logisch.
Hoe het ook zij ik heb deze boxen (AMPHION ARGON) op mijn DENON versterker( PMA-201SA) aangesloten en ben onder de indruk.

Ik heb er trouwens geen probleem mee om her en der gecorrigeerd te worden door iemand die er TECHNISCH meer verstand van heeft dan ik.

Die winkel heeft je gefopt... ;)

4 aansluitingen op je luidsprekers geeft de mogelijkheid tot bi-wire aansluiten, een aparte stereokabel vanaf de versterker voor het hoog en een aparte stereokabel van de versterker voor het laag. Echter is het maar zeer de vraag of dit een betere weergave geeft dan de ++ en -- op je luidspreker met een bruggetje doorverbinden en 1 stereokabel te gebruiken.

Daarbij heb je geen extra connectoren op je versterker nodig om te bi-wiren, het maakt het alleen makkelijker.

Kortom, met een paar monoblokken is een betere weergave dan met een geïntegreerde versterker geen zekerheid....

tiptop

Quote from: 8mile on December  3, 2009, 17:28:13
Achter de boxen zitten aansluitmogelijkheden voor vier kabels.
Op mijn versterker kan ik maar twee kabels kwijt.
Op twee monoversterkers kan ik alle vier kwijt.
'Officieel' maak je met gebruik van monoversterkers optimaal gebruik deze boxen,zo is het mij in de winkel verteld en dat lijkt ook logisch.
Hoe het ook zij ik heb deze boxen (AMPHION ARGON) op mijn DENON versterker( PMA-201SA) aangesloten en ben onder de indruk.

Ik heb er trouwens geen probleem mee om her en der gecorrigeerd te worden door iemand die er TECHNISCH meer verstand van heeft dan ik.
Ter aanvulling op hetgeen al gezegd is....

Twee monoblokken = 1 stereoeindversterker = 1 stereoversterker, qua aansluitingen! Heeft dus NIKS te maken met of het kan of niet qua bi-wiring!

Bij veel biwirekabel begin je met twee (+ en -) connectors aan de versterkerkant en heb je aan de luidsprekerkant vier (2 x + en 2 x -) connectors om aan de vier aansluitingen van de luidspreker te bevestigen.
Elke conus (hoogweergever en midden/laagweergever) heeft zo zijn eigen kabeltje vanuit de versterker en komt binnenin de luidspreker op zijn eigen filterdeel. het wordt dus gescheiden.
Of het echt effect heeft, is onderwerp van discussie onder velen.

Wel belangrijk is dat je dan die "bruggetjes" omzeild die tussen de beide +sen en -nen zit. Die zijn namelijk vaak van slechte kwaliteit en een bottleneck.
ipv biwiring kan je dan ook gebruik maken van zogenaamde "jumpers".
Dit zijn stukjes kabel (het liefst dezelfde als je luidsprekerkabel) die de bruggetjes vervangt.

Dat kan vaak wel een hoop schelen qua kwaliteit.

Dat monoblokken vaak beter zijn dan een geïntegreerde versterker wil niet zeggen dat het altijd zo is en ligt weer aan het merk en kwaliteit van beiden.
Maar het heeft zeker niks te maken met de vier aansluitingen op je luidspreker. ;)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

8mile

OKE, in ieder geval was(en ben)ik zo tevreden over het geluid dat ik dat niet op het spel wou zetten.
(eerst heb ik de boxen gekocht en pas een een jaar later ging ik met de gedachte spelen om twee
monoblocken te kopen)
Ik zou sowieso alleen maar DENON kopen omdat ik het een realistisch zonder poespas geluid vind (dit
is wat ik zoek in beeld en geluid) en zover ik weet heeft DENON geen monoblokken in haar ass.
Ik heb dus geen twee monobokken gekocht.

Even voor de duidelijkheid:Ik moet de stereokabel bij die twee onderste ingangen inpluggen en dan
doorlussen met twee korte stukjes stereokabel naar boven en niet andersom?
En dat voegt geluidsmatig iets toe vergeleken met een niet doorlussituatie?
En ik zou ook nog een biwirekabel kunnen kopen waarbij aan de ene kant twee kabels zitten en aan de andere kant vier.
EN welke van de drie aansluitmogelijkheden( niet doorlussen,doorlussen,biwire) zouden jullie toepassen in mijn situatie.

tiptop

Quote from: 8mile on December  4, 2009, 16:37:32
OKE, in ieder geval was(en ben)ik zo tevreden over het geluid dat ik dat niet op het spel wou zetten.
(eerst heb ik de boxen gekocht en pas een een jaar later ging ik met de gedachte spelen om twee
monoblocken te kopen)
Ik zou sowieso alleen maar DENON kopen omdat ik het een realistisch zonder poespas geluid vind (dit
is wat ik zoek in beeld en geluid) en zover ik weet heeft DENON geen monoblokken in haar ass.
Ik heb dus geen twee monobokken gekocht.

Even voor de duidelijkheid:Ik moet de stereokabel bij die twee onderste ingangen inpluggen en dan
doorlussen met twee korte stukjes stereokabel naar boven en niet andersom?
En dat voegt geluidsmatig iets toe vergeleken met een niet doorlussituatie?
En ik zou ook nog een biwirekabel kunnen kopen waarbij aan de ene kant twee kabels zitten en aan de andere kant vier.
EN welke van de drie aansluitmogelijkheden( niet doorlussen,doorlussen,biwire) zouden jullie toepassen in mijn situatie.


Ik weet niet wat voor kabel je hebt. Als je kabels hebt die je zo door kan knippen, kan je daar een paar stukjes vanaf halen en doorlussen. Dat zal vast al wat beter zijn dan de metalen plaatjes die er nu tussen zitten (die je er dan tussenuit haalt).
Anders moet je kijken of je ergens nog een stukkie kabel vandaan kan halen.

Je hoeft ook niet perse op de onderste (laagweergever) aansluiting te gebruiken voor de luidsprekerkabel. kan ook zijn dat juist aan de bovenste iets beter klinkt. En zelf heb ik de rode op de onderste en de zwarte op de bovenste.

Succes. :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Tube-freak

Ik vind Living Voice wel mooi.  Maar die beginnen bij 3400.  Maar als je misschien deze 2e hands kan vinden of een demo exemplaar dan gaat het wel passen in het budget.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

S@m

Quote from: 8mile on December  4, 2009, 16:37:32
Ik zou sowieso alleen maar DENON kopen omdat ik het een realistisch zonder poespas geluid vind

:smile:

Quoteen zover ik weet heeft DENON geen monoblokken in haar ass.





;)

8mile

Bedankt voor jullie respons.

Volgens mij heb ik nergen iets gezegd over metale plaatjes.
Bij aankoop waren de boxen doorgelust:van links onder(zwart) naar links boven(zwart),
van rechtsonder(rood) naar rechtsboven(rood).
Ik heb dat zo laten zitten ookal wist ik niet waarvoor dat was.

Een aantal jaar geleden ben ik voor nieuwe boxen gaan kijken omdat ik wat extra geld had.
In mijn stad was maar een grote zaak voor zoiets maar die hadden vooral B&W.
Het geluid van die boxen vond ik wat gewoontjes,het design vond ik lelijk.
In mijn wijk was ook nog een zaak maar die was heel duur ,ik ben toch maar even gaan kijken.
Er bleek een dag voordat ik daar ging kijken een ramkraak te zijn geweest.
Ik heb daar naar de AMPHION ARGON geluisterd en was meteen verkocht (de aansluiting op de achterkant speelde geen enkele rol
bij de aankoop).
Ze zagen er ook nog eens prachtig uit(kersen hout).
De boxen bleken een paar krasjes te hebben ,ik betaalde voor de boxen en de pilaren om ze op te zetten 2200 gulden.
Was ik twee dagen eerder geweest had ik 3400 gulden betaald.

Midcall

Quote from: 8mile on December  3, 2009, 16:44:05
IK heb twee AMPHION luidsprekers (uit Finland).
...
Van deze luidsprekers wordt gezegd dat ze zich aan de ruimte aanpassen waarin ze geplaatst worden.

Over zich laten foppen gesproken.

Je kent het gezegde 'Als iets te mooi klinkt om waar te zijn dan....'. Ik weet niet wie je dit allemaal wijs probeert te maken, maar ik zou, gewapend met gewijwaterd kruis, met grote boog om de vent heen lopen, wat een ongelofelijke onzin zeg.


Of je moet levende Poltergeist speakers hebben gekocht, in dat geval zou ik met een grote boog om die speakers lopen en snel SBS6 Shownieuws bellen, die zijn altijd wel in voor dit soort verhalen...
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

Midcall

Quote from: 8mile on December  4, 2009, 16:37:32
Ik zou sowieso alleen maar DENON kopen omdat ik het een realistisch zonder poespas geluid vind

:clapping:
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

Koen K

Als het nou actieve speakers met DSP waren... ;)

S@m

TS heeft in elk geval het juiste forum gevonden om heel veel audio-wijsheid te kunnen opdoen...

tiptop

Quote from: 8mile on December  5, 2009, 00:56:45
Bedankt voor jullie respons.

Volgens mij heb ik nergen iets gezegd over metale plaatjes.
Bij aankoop waren de boxen doorgelust:van links onder(zwart) naar links boven(zwart),
van rechtsonder(rood) naar rechtsboven(rood).
Ik heb dat zo laten zitten ookal wist ik niet waarvoor dat was.

Een aantal jaar geleden ben ik voor nieuwe boxen gaan kijken omdat ik wat extra geld had.
In mijn stad was maar een grote zaak voor zoiets maar die hadden vooral B&W.
Het geluid van die boxen vond ik wat gewoontjes,het design vond ik lelijk.
In mijn wijk was ook nog een zaak maar die was heel duur ,ik ben toch maar even gaan kijken.
Er bleek een dag voordat ik daar ging kijken een ramkraak te zijn geweest.
Ik heb daar naar de AMPHION ARGON geluisterd en was meteen verkocht (de aansluiting op de achterkant speelde geen enkele rol
bij de aankoop).
Ze zagen er ook nog eens prachtig uit(kersen hout).
De boxen bleken een paar krasjes te hebben ,ik betaalde voor de boxen en de pilaren om ze op te zetten 2200 gulden.
Was ik twee dagen eerder geweest had ik 3400 gulden betaald.

Hoe zijn de vier aansluitingen dan doorverbonden? ::) In de meeste gevallen gebeurd dit nl. met metalen plaatjes dus.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

8mile


In plaats van alleen het gebruik van de term 'ongelofelijke onzin' had je er beter aan gedaan om in
voor normale mensen begrijpelijke taal uit te leggen waarom dit ongelofelijke onzin is,dan had ik tenminste nog wat audio-wijsheid
op kunnen doen.
Verder zal het mij een zorg zijn wat er over mijn boxen gezegd of geschreven wordt ik zal me ALTIJD
alleen laten leiden door mijn gehoor.

Er zijn vier ingangen achter de boxen,in iedere ingang kan ik een kabel instoppen en aandraaien.
TWEE kabels gaan van de versterker  naar de boxen, twee korte stukjes kabel 'vermeng' ik met die TWEE kabels
in de onderste (zwart,rood) ingangen achter de boxen vervolgens stop ik die twee korte stukjes kabel
in de bovenste (zwart,rood) ingangen achter de boxen.

Ik weet niet wat metale plaatjes zijn,wat ermee bedoeld wordt of hoe dat er uit ziet.


tiptop

Hier twee foto's.

een waar de hand zo'n metalen plaatje (tussenstukje en bedoeld dus om het signaal van de ene aansluiting naar de andere te krijgen) vast heeft.

De andere met singlewire aansluiting en jumpers er tussen (die van mij)

Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

denoontje

nog wat leesvoer:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=58607.0


heb audio physics, focal B&W etc geluisterd
ik ben uitgekomen op wilson beneche square 2..

8mile

FOTO 2: de kabels, die beginnen bij de versterker,lopen naar dat zakje toe
dat zakje (jumper?)  wordt met de bovenste twee ingangen verbonden lijkt het,
en van daaruit wordt een 'boogje' door twee korte kabeltjes naar de onderste twee ingangen gemaakt.

En met zo'n jumper ertussen geeft een beter geluid dan mijn manier van aansluiten?

tiptop

Quote from: 8mile on December  5, 2009, 21:22:47
FOTO 2: de kabels, die beginnen bij de versterker,lopen naar dat zakje toe
dat zakje (jumper?)  wordt met de bovenste twee ingangen verbonden lijkt het,
en van daaruit wordt een 'boogje' door twee korte kabeltjes naar de onderste twee ingangen gemaakt.

En met zo'n jumper ertussen geeft een beter geluid dan mijn manier van aansluiten?

Dat "zakje" zijn de connectors op de kabels. (WBT spades). Die zitten op de foto idd aan de twee bovenste aansluitingen vast.

Die boogjes (korte kabeltjes) ZIJN de jumpers ;) Die lopen van de bovenste aansluitingen naar de onderste. (- naar - en + naar +).

Zo zijn alle aansluitingen verbonden en met goede connecties. :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.