B&W Nautilus 804

Started by Roytjeuh, August 14, 2003, 16:20:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Roytjeuh

Na veel luisteren ga ik voor de Nautilus 804 als frontspeaker, mijn vraag is nu kan ik die tijdelijk kan aansluiten op mijn Philips 976 reciever.
Zodat ik later een versterker met meer vermogen ervoor kan zetten die toch zeker wel nodig zal zijn om alles uit de 804 te halen wat erin zit.
Ik zie het dus meer als een tussenstap.

Graag advies,

mvg,

Roy
Pre : Parasound Halo P3 Amp : Parasound Halo A21 Source : Philips 963SA MedeVoort Modificatie Screen : Philips PW9528 PP Speakercable : Kimber 8TC + WBT0645 Interlinks : Kimber Hero Meubel : Finite Elemente Spider audio rack Speaker : B&W N804

Robbo

Een Nautilus set aanschaffen is leuk,  maar bedenk goed of je het ervoor over hebt om het geheel compleet te maken.   Daarmee bedoel ik naast de fronts ook nog een center + rears en een voor-/eindversterker op niveau.   Dit telt al gauw op tot nog eens bijna 10.000 euro.


Rob


Scarp

Roy, het kan wel, maar het zal niet zo mooi zijn als met een betere amp. Ook zal je niet zo hard kunnen maar nog altijd genoeg vermoed ik.

Ik kan je aanraden om snel te sparen voor een goede receiver of pre-amp/eindversterker combi. Of wacht met het kopen van je 804's en spaar eerst door tot je beide kan kopen.

Zoals Rob zegt, wees ervan bewust dat een totaal set op basis van deze speakers duur kan worden. Echter hoeft het niet in 1x en zal je hiervan ook nog heeeeel lang kunnen genieten.

garmtz

Denk inderdaad goed na Roy... Als je eenmaal het Nautilus pad inslaat, zal alles wat je erop aansluit van hoogwaardige kwaliteit moeten zijn. Je Philips is in ieder geval compleet ontoerijkend. De receivers topmodellen van Marantz, Denon, etc. zijn het minste waar je aan moet denken. Dan zul je de rest van je speakers ook Nautilus moeten kopen en dat kan samen nogal een flinke duit zijn... Bezint eer ge begint.

Scarp

Aan de andere kant ... het eind resultaat is een mooie set, waar je veel luister plezier aan zal hebben :) Kost een paar centen, maar is echt super (als het geluid je aanstaat natuurlijk).

hillie

Zo'n Nautilus 804 is blijvend en ik denk dat de philips het prima doet. De Nautilus heeft een driver die geen zware versterker nodig heeft. Bedenk wel dat sommige versterkers niet goed bij de Nautilus past. Een zwaardere versterker laat de Nautilus vaak beter presteren omdat deze vervorming tegen gaat. Wat beter is moet je zelf beluisteren. De Nautilus is goed aan te sturen net als de CDM versie.

Vergeet niet dat de Nautilus break-in behoeft. Na 200 uur zal de Nautilus pas goed klinken. Als je zelf B&W hebt dan passen deze prima bij de Naulilus en kun je rustig wat sparen voor de volgende stap.

Zelf ga ik ook de Nautilus 804 aanschaffen. Ik heb ze beluisterd en ze klinken geweldig. Ik vind ze de mooiste speakers die ik ooit heb gezien. Ik moet nog effe sparen.

Kristof Ector

Quote from: hillie on August 14, 2003, 23:06:36
Zo'n Nautilus 804 is blijvend en ik denk dat de philips het prima doet. De Nautilus heeft een driver die geen zware versterker nodig heeft.

Ik zeg niks  8)

Kristof
Pioneer PDP 5000 EX
Barco 808g

Denon 3803 / B&W 804 802 / Classe / Parasound

riwi


Robbo

#8
Zo slecht gaat het blijkbaar nog niet met de economie.  

Iedereen aan de Nautilus 804 lijkt het wel  :-X


Maar ja,  3630 euro lijkt ook veel minder dan de 8000 gulden destijds.....


Rob



Spacebass

Maareh je geen Classé laten aansmeren hè  ;)

patrick_vdb

Flauw hoor SB ;D

Quote from: Kristof Ector on August 14, 2003, 23:39:16
Quote from: hillie on August 14, 2003, 23:06:36
Zo'n Nautilus 804 is blijvend en ik denk dat de philips het prima doet. De Nautilus heeft een driver die geen zware versterker nodig heeft.

Ik zeg niks  8)

Kristof


Ik wel ;)

Een Nautilus speaker (ongeacht welk model) profiteerd enorm van hoogwaardige apparatuur. Deze speakers zijn zeer goed in staat om te laten horen wat ervoor zit, is dit van geen gelijkwaardig niveau dan zal de Nautilus ook zijn volledige potentie niet blootgeven. In dit segment is juist het wel of niet blootleggen van de volledige potentie waarom het draait, niet zozeer het feit dat een Nautilus speaker in de huiskamer staat ;)

Overigens zegt hoogwaardige apparatuur nog niets over het vermogen. Ik heb ooit een PassLabs X5 mogen beluisteren met een N805. De X5 heeft een vermogen van "slechts" 125 Watt per kanaal aan 8Ohm (en volgens mij nog niet eens all channels driven) maar speelde de Denon AVC10SE (met een ongeveer evenveel vermogen) volledig zoek (ik denk hierbij dan aan de afbeelding, detailweergave, stabiliteit etc).

Bezint eert ge begint vind ik dan ook een goede en terechte opmerking want als je niet bereid bent All the Way te gaan doe je de speakers ernstig tekort, en jezelf ook :-X

Mvrgr

Patrick

ps. 3630 euro klinkt idd prettiger dan 8000 gulden ;D ;)

hillie

Patrick, helemaal mee eens. Het is maar de vraag of je er zoveel voor over hebt om de volledige potentie te bereiken. Immers de gewenste potentie ligt vast in het welbevinden (smaak) van het geluid.

"Ik zeg niks"? Kristof wil dat zeggen dat je me niet wilt geloven?

Ik heb ook gedacht dat de Nauilus 804 een zware versterker vereist, maar B&W heeft mij geantwoord dat dit niet het geval hoeft te zijn. De versterker en de Nautilus moeten wel geschikt voorelkaar zijn. Tevens is 50 Watt of hoger vereist. Ik heb de Nautilus met een Pioneer 2011 beluisterd en de combinatie klonk heel erg goed. Met deze combinatie liet de N804 al horen waar het voor gemaakt is. Het kan met een andere versterker ongetwijfeld beter, maar dit klonk al van grote klasse.

Tov mijn DM603 klonk de N804 natuurgetrouw, fris en ruimtelijk. De DM603 klonk in vergelijking dof alsof ze achter een gordijn staan opgesteld...ze klonken minder open dan de N804s. Zelf heb ik een Pioneer AX10i-S versterker (7x190 Watt) die meer dan voldoende zwaar is volgens B&W (voor alle Nautilus speakers zelfs), maar het blijft de vraag of deze versterker bij de Nautilus N804 past. Ik heb de AX10i-S nog niet getest met de N804, want die AX10i-S is erg zwaar om te vervoeren.

Ik wacht nog even met de aanschaf van een paar N804s omdat ik eerst de nieuwe lijn (700 reeks) wil zien en ik wil afwachten wat er met de Nautilus 800 reeks gaat gebeuren in het najaar. Ik denk dat er met de 800 niets speciaal gebeurd. of misschien komen ze met de nieuwe tweeters die nu in ontwikkeling is. Ik denk dat de 700 reeks een CDM achtige speaker is die rondere vormen heeft. Afwachten dus en ondertussen kan ik sparen.

Yanmik

QuoteZelf heb ik een Pioneer AX10i-S versterker (7x190 Watt) die meer dan voldoende zwaar is volgens B&W (voor alle Nautilus speakers zelfs), maar het blijft de vraag of deze versterker bij de Nautilus N804 past. Ik heb de AX10i-S nog niet getest met de N804, want die AX10i-S is erg zwaar om te vervoeren.
Heb ook de VSA AX10i maar een Nautilus (802) is toch meer tevreden als hij wat meer vermogen krijgt via een aparte eindversterker dan wat de Pioneer geeft.
VSA AX10i zwaar? 29 kg kan je toch wel tillen, niet?    :-[
Onkyo TX-NR905- PS3 - Focal Chorus 836/816/800 - SVS sub-Marantz DV9500 - Epson TW700(isf)
Kabels: Qed, Profigold, Siltech, Kimber

Jinsu

Voor sommige mensen is 29 kg zwaar :D .

De 700 serie zal op de 800 serie gaan lijken.

En de 804 meet een philips folteren lijkt mij dus niks ;) . Daarom het is of eerst de electronica of langer wachten met de koop en dan alles in één keer.

Aangezien Roy wacht heeft hij me ook weer aan het denken gezet, ding dat aan een boom hangt :P . Misschien ipv de 1066 de 1098, maar we zullen zien hoe die gaat presteren.

Whistler
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Scarp

Hillie, kijk hier voor de 700 lijn. Voor het uiterlijk niet de moeite waard, qua geluid onbekend.

Overigens valt de inspeel duur wel met met een 804. B&W geeft zelf 15 uur aan in de handleiding.

Kristof Ector

Quote from: hillie on August 15, 2003, 02:06:55

"Ik zeg niks"? Kristof wil dat zeggen dat je me niet wilt geloven?


Lees deze thread maar ...

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=56;action=display;threadid=9138

Het was niet naar jou bedoeld, iemand die de thread gevolgd heeft, weet waarom ik dat zeg...

Kristof  ;D
Pioneer PDP 5000 EX
Barco 808g

Denon 3803 / B&W 804 802 / Classe / Parasound

Melvin

Quote from: RoyvanHattem on August 14, 2003, 16:20:11
Na veel luisteren ga ik voor de Nautilus 804 als frontspeaker, mijn vraag is nu kan ik die tijdelijk kan aansluiten op mijn Philips 976 reciever.
Zodat ik later een versterker met meer vermogen ervoor kan zetten die toch zeker wel nodig zal zijn om alles uit de 804 te halen wat erin zit.
Ik zie het dus meer als een tussenstap.

Antwoord op je vraag: Ja.
Is dit een ideale situatie ? Nee !

't is wel zo dat als je de 804 eerst op een ondermaatse amp hebt, en dan een upgrade doet naar iets beter, je meteen ervaart en appricieert hoeveel een goede amp kan doen. Voor je hifi-ervaring is het op zich dus wel goed dat je eerst even met een mindere amp speelt :)

hillie

De 700 serie ziet er wel goed uit. Op het eerste gezicht niet spectaculair vernieuwend maar wel 'tijdloos'. Ik vind ze mooier dan de CDM en minder fraai dan de Nautilus.

In verschillende message-boards vertellen eigenaren van de Nautilus 802/803/804 dat een inspeelduur van 200 uur nodig is om de Nautilus goed te kunnen beoordelen. Dit lijkt me ook lang, maar 200 uur is maar een maandje. Ook mijn dealer bevestigd dit. In ieder geval komt het eropneer dat de Nautilus niet al te best klinken direct uit de doos. Na 15 uur zal het verschil groot zijn en na 200 uur is het break-in process voorbij, of zoiets.  ;)

Willem1. Er zijn mensen die apparte versterkers gebruiken in combinatie met de 49TXi (=AX10i in EU). Voor de N803/N804/N805 acht ik dit niet noodzakelijk, want immers de eindstrappen en de voeding van de AX10i is van hoge kwaliteit. Het kan natuurlijk zijn dat de totaalbelasting van alle 7 speakers te hoog kan worden voor de AX10i, we zullen zien. Ik wil voorlopig geen extra versterkers, want dat wil mijn portemonnee en mijn vriendin niet hebben. Ik heb veel vertouwen in mijn AX10i. :D

Als ik geld bijelkaar heb voor de Nautilus 804 dan sleep ik een demoset naar mijn huis om uit te proberen inplaats van mijn versterker naar de dealer te slepen. Dus ik bespaar mij voorlopig nog het tillen. Ik moet nog een paar maandjes afzien  :'(.

hillie

Kristof ik heb de thread gelezen en ik begrijp je ... ik ben het ook eens met je antwoorden in die thread.

Met "Zo'n Nautilus 804 is blijvend en ik denk dat de philips het prima doet. " heb ik niet bedoeld dat de Philips de ideale versterker voor de Nautilus N804 is. Ik bedoelde te zeggen dat de Philips de N804 voldoende goed laat klinken en in de context van het upgrade traject voor Royvanhattem geen probleem zal zijn.

Speakers en versterkers behoren enigzins voor elkaar geschapen te zijn en je eigen norm bepaald de grens in hoever je hierin wilt gaan. Dit is een complexe materie van vele mogelijkheden waarin in andere threads uitvoerig over gediscusseerd wordt. In deze thread ben er vlug overheen gestapt.

Ik ga er van uit dat mijn AX10i niet de ideale versterker is voor de N804 maar ik hoop wel dat deze versterker mijn norm (ongedefineerd) haalt. Tevens het proces kan upgraden is een leuke hobby, toch?  ;D

Kristof hoe bevallen de N804s? Zijn ze blijvend?

Kristof Ector

Quote from: hillie on August 15, 2003, 11:51:38
Tevens het proces kan upgraden is een leuke hobby, toch?  ;D

Kristof hoe bevallen de N804s? Zijn ze blijvend?

Hallo,

Ze werken perfect.  Ze beginnen stilaan 'los' te komen.  Mijn Denon 3803 is misschien wat underpowered (moet dat zeggen anders krijg ik half het forum over me heen met Rotel & Parasound adviezen) maar voorlopig voldoen ze voor mij.   Ik ben wel op zoek naar een sub die met ze past.  B&W geeft als advies een ASW CDM of een ASW 800.  Heb net een Barco Data 801s gekocht en zal wel even moeten wachten  8)

Hun looks zijn BTW zo mooi dat ik het beter vind eerst de speakers te kopen in combinatie met een mindere receiver.  De WAF-factor you know.

Groeten,

Kristof
Pioneer PDP 5000 EX
Barco 808g

Denon 3803 / B&W 804 802 / Classe / Parasound

Hopper

Quote from: Spacebass on August 15, 2003, 00:36:11
Maareh je geen Classé laten aansmeren hè ;)
een kleine anekdote:
Ben "audiofiel"(is dat besmettelijk?) sinds 1985, maar op muziek gericht al veel langer, wist alleen niet af van al die prachtige speakers en versterkers...
Jaren geleden kwam ik bij een dealer langs die B & W verkoopt, ik ken heel veel verschillende speakers van dit merk, maar wat ik hoorde toen ik even langs kwam.....WOW.....ik vroeg wat voor versterker er aan hing, bleek de Classé CAP-101 te zijn. Er werd een stukje Afrikaanse muziek gedraaid met veel percussie, toevallig had ik deze muziek thuis ook en ook dezelfde speakers (toen nog de matrix 804) maar zoals het daar klonk had ik het nog nooit gehoord.Het leek wel of de muzikanten daar in de zaak stonden en ook de percussieinstrumenten werden zeer duidelijk gedefinieerd. Je begrijpt het, het moest een Classé worden en het werd een Classé(jaren later) en wel de CAP-151. Ik ben een zeer tevreden mens en misschien wordt de Classé tegenwoordig "gehyped" So what?
Goede dingen verloochenen zich niet.
Maar Spacebass, die knipoog stond er niet voor niets neem ik aan?

greetz
Hopper

Spacebass

Kijk hier maar evenLink behoeft verder geen uitleg denk ik :)

Yanmik

Nog iemand met een Classé.
We zijn waarschijnlijk de enige 2 hier op het forum Hopper
Onkyo TX-NR905- PS3 - Focal Chorus 836/816/800 - SVS sub-Marantz DV9500 - Epson TW700(isf)
Kabels: Qed, Profigold, Siltech, Kimber

Melvin

Vanaf nu dus niet meteen gaan voor wat de verkoper je aanraadt he willem :)

Spacebass

QuoteNog iemand met een Classé.
+ kopen ?  ;)

nee da's een grapje. Het lijkt nu idd dat classé niet goed zou zijn, maar dat is denk ik idd overdreven. Zal vast goed zijn in een bepaalde setup.