Apple's vermogen op recordhoogte......... 34 miljard dollar!

Started by Audiofiel, November 12, 2009, 19:36:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Audiofiel

Apple maakt veel winst de afgelopen jaren, zeker de afgelopen 3 jaar. Het laatste kwartaal (tijdens de economische crisis) boekte Apple dik 25% winst over zijn omzet. Daardoor zijn de reserves de afgelopen 13 jaar opgelopen van 1,8 miljard naar 34 miljard!!!

Het geld is voldoende om in 1 keer bijvoorbeeld het bedrijf Dell over te kunnen nemen door cash af te rekenen. Waarschijnlijker dan een dergelijke uitgave is dat Apple met al dat geld zijn onafhankelijkheid waarborgt en zorgt dat een vijandige overname zo goed als onmogelijk is.

Bron

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Durk

HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

blue-eyes

Benieuwd of mensen dan nu ook gaan roepen dat een Apple te duur is, zoals bijv. met MS software.


Ik vind het briljant. Hoge prijs kunnen vragen, de consument heeft een drive om een Apple te MOETEN kopen. Knap als je dat zo kan regiseren.
We laten ons telkens gek maken ;)


Ik ben benieuwd of er groot aandeelhouders zijn :D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Wimpie007

Quote from: Blue-Eyes on November 12, 2009, 19:39:06
Benieuwd of mensen dan nu ook gaan roepen dat een Apple te duur is, zoals bijv. met MS software.

Mij lijkt dat velen dat al jaren roepen... :)
CinéSas:ThemeScene H56A, Marantz SR4600, DIY - Profigold - Lapp kabels, Samsung DVD, HTPC, Wharfedale Diamond 9.1 surround,...DVD collectie
Stereo: Sony ES EV, Classé VV, Marantz CD5000, PC, Wharfedale Pacific Evolution 10,...

Durk

van mij mogen ze veel verdienen hoor.. Ik geloof nog steeds in marktwerking.. Bovendien ben ik zeer content met mijn iphone.  :D
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

blue-eyes

Quote from: Wimpie007 on November 12, 2009, 19:44:49
Mij lijkt dat velen dat al jaren roepen... :)

Niet zoals tegen MS, MS wordt toch gezien als de grote - verzin maar - , maar Apple als de David die Goliath weerstaat.
Maar nogmaals, zie de posting van Durc. Ik ben daar ook voorstander van.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Audiofiel

Ik heb in ieder geval geen aandelen. ;)


Het veel verdienen is voor mij als Apple-dealer een dubbel gevoel. Een dealer maakt de laatste jaren tussen de 3 en 8% bruto winst (dus zonder alle kosten er af), dat is bijna niet te doen. En Apple maakt zelf 3-8 maal zoveel winst. :-[


Aan de andere kant heb ik veel respect voor een bedrijf dat zó revolutionair is, continue de trend zet met steeds weer vernieuwende producten en in een economische moeilijke tijd juist méér winst dan ooit maakt . Een tijd waarin zijn concurrenten minder winst of verlies draaien. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Durk

Tja. Daar heeft Audiofiel dan wel weer een punt.. Persoonlijk vind ik dat een dealer van dergelijke producten wel wat meer marge mag hebben. Ze hebben immers risico van voorraad en dagelijks te maken met lastige klanten. Gun dan je dealers ook wat zou ik zeggen.
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

blue-eyes

Dat is identieke spel zoals de consument dat met de handel heeft, heeft de handel dat met de fabriek.
Als je in marktwerking geloofd . . . .  .  .. . .
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Audiofiel

Quote from: Blue-Eyes on November 12, 2009, 20:02:24
Dat is identieke spel zoals de consument dat met de handel heeft, heeft de handel dat met de fabriek.

Dat is helaas onjuist. Als je Apple's wilt verkopen, is er maar 1 partij die de condities en prijzen bepaalt. En wie dat is, dat raadt je al. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Nosoforos

Ik ben nog steeds erg gelukkig met mijn heldere moment een aantal jaar geleden om flink wat aandelen te kopen, (a 78 dollar), heb gisteren een gedeelte verkocht waar ik mijn studieschuld nu mee kan afbetalen. Van mij mogen ze dus lekker blijven verdienen  ;D

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Audiofiel

Heel slim van je. ;) En een hele goede bestemming voor het geld. O0
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

peterrr

Er zal waarschijnlijk ook een hele berg geld komen van bedrijven die het logo voeren "Made for I-pod"

En ik zou zelf best willen dat Apple producten iets goedkoper werden, maar ik heb het er nu wel voor over.
Dat de spullen een "Hebbe, Hebbe" factor vind ik een prestatie..
want ik geloof dat als het alleen Hype zou zijn, dat houd geen merk vol.

groet peterr
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

Audiofiel

Quote from: peterrr on November 12, 2009, 20:46:15
Er zal waarschijnlijk ook een hele berg geld komen van bedrijven die het logo voeren "Made for I-pod"

Nee, de grootste inkomstenbron voor Apple is de iPhone en de iMac plus MacBook (Pro) op het moment, gevolgd door de iMac en de iPod. Op afstand volgen de inkomsten van software, iTunes Store en de AppStore. De accessoires en accessoire-licenties zullen waarschijnlijk het sluitstuk vormen.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

roeleken

ziet d'r altijd geweldig uit zo'n ibook, maar de prijs blijft me toch altijd tegenhouden...
Als ik dan bedenk wat voor een laptop ik kan kopen voor het geld van een ibook....
blijft dat het geweldige producten zijn hoor
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

Audiofiel

De andere kant van het verhaal is dat een Apple simpelweg langer meegaat. En ook langer in staat blijft om een recent systeem te (blijven) draaien. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

mikeske

Ben zelf een grote fan van apple en zou nooit meer teruggaan.
Ik ga akkoord met het feit dat apple "duur" of beter gezegd, "duurder" is dan andere merken.
Maar ik heb het er wel voor over  ;)

heb hier thuis:

Imac 24"
Macbook 13"
Imac ( 3e generatie als nostalgie, maar alles werkt nog )
mac ( 4e generatie als nostalgie, maar alles werkt nog )

airport express
airport extreme

Iphone 3g 16Gb
ipod shuffle
ipod nano
ipod classic

apple tv

en dan nog een hele hoop accesoires zoals docking stations, draadloze en bedrade muizen en toestenborden, ipod/iphone hoesjes, ...
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

roeleken

heb op m'n werk (een school) een jaar of 7 geleden heel wat oude apples voor een prikkie gekocht.
Twee goede beelschermen wel gebruikt, de rest niet, maar een heel oud appletje met monochroom groen beeldschermpje wel bewaard. Zag er zo schattig uit dat ik het niet weg kon gooien, staat nog op m'n zoldertje in de garage. Heeft een tien inch schermpje
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

MovieMax

Ik denk dat Apple flink garen heeft gesponnen bij dat Vista disaster van Micro$.

Als je niet naar Linux wilde gaan dan bleef een Apple over. Ik ben eens een keer in aanraking gekomen met Ubuntu. Het dos tijdperk herleeft met al die commando's die je moet intypen. Ik suggereerde aan zo'n Ubuntu volgeling of je niet een batch file met een snelkoppeling kon aanmaken voor al die handelingen. Toen keek ie mij toch vuil aan: Jij verwende Windows heiden...
KEF Reference 205 | KEF IQ2c | KEF Q55 | Velodyne DD-18 | Pass Labs X150.5 & X250.5 | JVC DLA-RS15 | Denon 3801 | LG 47LW570 | Viablue SC-4 silver & WBT | Oehlbach Blue Magic | Sommer 5.1 | Apogee Wyde Eye | Asus HDAV 1.3 deluxe | Harmony One | SQBox Touch | PS3 Slim | Ipad 2 | Airport Express | Auralex Gramma | Metrum Acoustics Octave DAC | Oehlbach NF 214 Master Set | AKG K 701

Xstream

Ja verbaast me niets. Apple doet het gewoon geweldig qua marketing. Ze zijn de laatste jaren HET voorbeeld van hoe je in kunt spelen op de emoties van de consument.
Persoonlijk prik ik daar een beetje doorheen. En dat is gewoon om praktische overwegingen. En dit is niet zozeer om een welles nietes discussie te krijgen, maar na zo'n 10 jaar ervaring met de MAC vind ik het nog steeds een draak van een OS. Ik kan gewoon niet wennen aan het gebruik ervan. Wellicht dat het transparanter is voor de gebruiker, maar ik denk toch meer dat de "eye candy" ervoor zorgt dat bepaalde gebruikers dat geduld er wel voor hebben om MAC zich eigen te maken t.o.v. het (toendertijd) meer technische MS. Hoe dan ook doe je met windows alles toch met een paar stappen sneller. En over Eye Candy gesproken. Juist op dat vlak vind ik Apple wel terrein verliezen op dit moment. Vista was vernieuwend qua interface waar die van apple nog steeds die soft grijze look heeft, al jarenlang. Vista werkte alleen voor geen meter. En ik vond Vista dan ook een nog grotere draak dan Mac os. Met Win7 is dat eindelijk anders. Dus daar zal MAC toch wel iets aan moeten gaan doen met de tijd. Maargoed, daar twijfel ik ook niet aan.

Klopt wel dat MAC OS technisch gezien duidelijk beter is geweest in de afgelopen jaren en met name dat waardeer ik van Apple.
Verder ... het ziet er mooi uit, maar ik heb er toch altijd maar gehannes mee ... iPod gehad, na 2 maanden verkocht, wat een onding. Macbook Pro, heb ik nog steeds, maar merk dat ik meer en meer gewoon windows erop draai.
Punt is wel dat ik het dus gekocht heb. Voor de macbook was de overweging vrij simpel ... beide OS-en kunnen draaien en compacter en lichter dan z'n concurrenten, dus laten we het houden op innovatief. Toch zou ik de volgende keer geen MAC meer kopen aangezien meer en meer Windows based laptops ook Mac OS kunnen draaien en de helft goedkoper zijn.

Wel ben ik gek op de strategie die Apple voert. Het inspireert en ik vind het echt bijzonder hoe diep dat "Mac gevoel" bij sommige mensen zit. De meeste denken dat ze echt iets bijzonders kopen. En dan zeg ik wat erin zit, en wat er in m'n PC zit en dan kijken ze je aan van, "Maar Apple is toch anders, bijzonder?". Ghe ... alsof ze denken dat het gevuld is met goud of iets dergelijks :D Dat fascineert me wel.

Wel moeten we "innovatief" iets nuanceren vind ik. Meestal is het idee er al, of een prototype / concept, maar heeft Apple de ballen om het ook op te gaan zetten en in de markt te zetten. Ik zie Apple dan ook meer als een onderneming die daadkrachtig is met een duidelijke filosofie en ideaal. In weze dus geen steek anders dan wat MS (met name in het verleden) doet.

Commercieel gezien zit Apple de laatste jaren echter tegen het schandalige aan. En gek genoeg slikt iedereen het nog, maar ik vraag me af of er een punt komt dat de consument gaat zeggen, ja ho maar, dit pik ik niet. Alleen Apple Care alleen al. In weze zit het tegen het illegale aan als wettelijk is vast gelegd dat je 2 jaar garantie op je laptop hoort te krijgen (standaard) (en is nu zelfs 3 jaar geworden dacht ik) en Apple gewoon 1 jaar geeft en je gewoon de deur uit sturen als je met dat verhaal aan komt zetten. Nee, dan moet je weer een vermogen neerleggen voor een paar jaar extra garantie. Zo bijzonder vind ik het niet als je wat dichterbij komt. De store ziet er mooi uit, maar de support ... Als je je MAC iets net wat anders wilt dan standaard bepaald is dan kun je gerust maanden wachten. Vervolgens merk je dan meteen dat de organisatie ook niet klopt. Ik kreeg zelf een ongeregistreerde MAC binnen die ze "kwijt" waren. En dan bellen, in de wacht, later bellen, nog in de wacht ... en als je ze dan eenmaal hebt wordt je ook gerust een paar afdelingen over gestuurd voordat je daadwerkelijk geholpen wordt. Alles bij MAC is uiterlijk ... en mensen vinden dat doorgaans belangrijker.

Dan nog de upgrades. Ik ben nog handig en een nieuwe HD of RAM erin gaat prima (met eigen risico uiteraard, want wederom wijzen ze je de deur als je daarmee aankomt), maar voor een normale consument is het schandalig dat je dubbele prijzen voor RAM e.d. neerlegt. En zoals al gezegd is ... je hebt geen keuze. Je kunt bij een offi dealer terecht, of niet ... punt.

De iPhone vond ik nog het meest interessant eigenlijk. Dat is een hele wereld geworden. En terecht. Dat vind ik het enige product dat ik zeg ... ja, dat werkte innovatief, flexibel en met toevogende functionaliteit. Alleen al de mogelijkheden qua apps, en het zelf ontwikkelen ervan (al strijkt Apple bij een eigen ontwikkeling en verkoop hier ook 40% van op - zo zijn ze wel, de sletten ;)). Toch was er rond die tijd ook al de HTC serie, die in weze hetzelfde deed, maar dan wel met alle mogelijkheden van vandaag. Met betere verbindingsmogelijkheden, meer opties, een "echte" GPS ontvanger etc ... Dus ook op dat vlak vind ik de iPhone dan weer niet zo heel innovatief (behalve de interactieve werking) als dat er gezegd wordt.

Maargoed, zo kan ik nog wel even doorgaan. JA, windows heeft ook zo z'n nadelen, maar ik vind de verhoudingen na jarenlang een MS dip langzaam wel weer in het voordeel van MS spreken. Maargoed, zo zal dat altijd wel een beetje blijven schommelen denk ik. Vista heeft hier ook duidelijk aan bijgedragen. Ik heb nog nooit zo'n "wave" meegemaakt met overstappers als tijdens Vista. Ik kan me nog herinneren, 13 jaar terug ofzo, dat Apple bijna failliet was ... het kan dus hard gaan. Erg goed gedaan dus :) Ik zal iig altijd een MS aanhanger blijven. Het past beter bij mij denk ik. Terwijl ik visueel aangelegd ben ( grafisch / multimedia vormgever ), dus je zou 't tegendeel denken. Gek genoeg irriteer ik me aan de weergave van Apple. Alleen die blurry fonts al en dat soort dingen ... ugh ... Allemaal marketing, beter is het IMO niet. (slechter ook niet)
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Starred

Zo interessant is het niet om zoveel eigen vermogen te hebben, zeker niet voor de aandeelhouders.

Nosoforos

Er zijn veel bedrijven die alleen maar op marketing proberen te overleven. Dat lukt niet. Er moet een basis zijn. Die is er bij Apple. Dat gaat veel en veel verder dan marketing. En bovendien, alsof marketing zoiets simpels is. Kijk naar de laatste reclames van Microsoft. Dan zie je dat marketing ook een kunst is die je moet beheersen. Maar als er vervolgens geen inhoud zit aan wat je beweert, dan knapt die zeepbel sneller dan je hem hebt opgeblazen. En dat is duidelijk niet het geval bij Apple.

Audiofiel

Quote from: Starred on November 13, 2009, 07:20:34
Zo interessant is het niet om zoveel eigen vermogen te hebben, zeker niet voor de aandeelhouders.

Juist wel, zeker omdat Apple geen dividend uitkeert, is een groot eigen vermogen een garantie voor een hoge koers van het aandeel. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Een flink stuk proza, Xstream, hulde daarvoor. :clapping:


Toch staan er wel wat (kleine) onjuistheden in je verhaal:
Quote from: Xstream on November 13, 2009, 02:23:34
Dan nog de upgrades. Ik ben nog handig en een nieuwe HD of RAM erin gaat prima (met eigen risico uiteraard, want wederom wijzen ze je de deur als je daarmee aankomt), maar voor een normale consument is het schandalig dat je dubbele prijzen voor RAM e.d. neerlegt. En zoals al gezegd is ... je hebt geen keuze. Je kunt bij een offi dealer terecht, of niet ... punt.

Dat is pertinent onjuist. Garantie vervalt bij Apple nooit bij het zelf plaatsen van geheugen. En in alle machines waar je op een normale manier de harddisk kunt bereiken, is het ook toegestaan die te vervangen zonder verlies van garantie.

QuoteDe iPhone vond ik nog het meest interessant eigenlijk. Dat is een hele wereld geworden. En terecht. Dat vind ik het enige product dat ik zeg ... ja, dat werkte innovatief, flexibel en met toevogende functionaliteit. Alleen al de mogelijkheden qua apps, en het zelf ontwikkelen ervan (al strijkt Apple bij een eigen ontwikkeling en verkoop hier ook 40% van op - zo zijn ze wel, de sletten ;)).

Het concept van de AppStore van Apple is simpel: als ontwikkelaar lever je de software aan en Apple verkoopt het voor jou. Geen marketingkosten, geen distributiekosten, dat betaalt Apple voor jou. Van de verkochte opbrengst van de programma's gaat uiteindelijk 70% naar de ontwikkelaar. Dat is overigens een véél groter percentage dan een ontwikkelaar normaal overhoudt als hij de marketing en distributie en retailkanaal voor zijn kiezen krijgt.

Om nog maar te zwijgen over het enorme potentieel aan afnemers. Daarom zijn de Apps ook relatief erg goedkoop. Een miljoen maal een programma verkopen voor €4,99 levert 10 keer zoveel centjes op als er 10.000 slijten voor €49,99

QuoteIk zal iig altijd een MS aanhanger blijven. Het past beter bij mij denk ik.

Dat denk ik ook. En mooi toch, dat er keuzes zijn?
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.