ArjanR1 - Focal - Usher - Ekco - Oppo

Started by Former member 78, October 12, 2009, 21:18:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Alex Groningen

Ik zal je topic vanavond blijven volgen. Ben benieuwd.

Former member 78

Zo, Frank is nét weg...
Ruim 3,5uur bezig geweest met mijn set.

We zijn begonnen met de A30, welke ik het fijnst vond klinken.
Frank zei dat die té explosief was, met teveel bass. En dat klopt ook,
het knalt er uit, en langer dan een uur heb ik er eigenlijk ook nooit naar geluisterd.

Toen de A100-R er weer neer gezet, met mijn eigen interlink (van den Hul en Rapport speaker cable)
Hij snapte direct waarom ik er niet gelukkig van werd.

Als eerste hebben we de interlink vervangen door een, in zijn woorden en niet al te beste van hem.
Dit gaf al een veel opener geluidsbeeld, welke ook een stuk heldere was. Eerste vooruit gang van de avond!

Hierna nog een andere speaker kabel van hem geprobeerd, geen idee welke het was.
Maar ook hiermee was het geluid meer onder controle, en de bass veel strakker en niet meer wollig.

Maar tegen die tijd was het 21uur geweest, en ik moest nog naar WenW om de versterker  (A100) terug te brengen.
Dit werd de A50, want deze hoefde ik er niet meer achter. Die keuze had ik afgelopen middag al gemaakt.

Bij WenW netjes de A50 neer gezet, en van Karel 2 interlinks mee gekregen en vers ''snoer'' voor de speakers.

We hebben als eerste de interlink van Virtual Dynamics, de David aangesloten.
Wow!!! Weer een groot verschil, zelfs ik als leek hoorde het duidelijk!!! De hele set lijkt totaal anders, er is veel meer detail en breedte en
de bass is beter onder controle. Deze interlink moet nog inspelen, en klinkt nu al serieus! Voor het eindresultaat nog even wachten dus.

Hierna ook de speaker kabels van Frank vervangen, door Best Wire, de Transmission T
Weer een grote vooruitgang, weer meer helderheid en sprankelijker in het hoog en strak in het laag.

Het klinkt hier vergeleken afgelopen middag erg groots!
Voor nu ben ik erg tevreden, en laat ik het inspelen.

Frank gooit er straks ook nog een revieuw tegen aan, ben er erg benieuwd naar ;D

Oja, alvast een antwoord voor John:

Het zijn upfront speakers
Erg dynamisch
Detailrijk
En Frank had er nog wat woorden voor :tongue2:

Hier laat ik het even bij.

Frank, bedankt voor je tijd en advies.
WenW bedankt voor de service!

mikeske

fijn dat het toch goed gekomen is  ;)
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

Alex Groningen

Leuk dat je nu op dit moment tevreden bent. Toch mooi dat Frank zo dicht bij je in de buurt woond, altijd handig om iemand met verstand en kennis van audio zo dicht bij je in de buurt te hebben.

frank2

straks meer maar het was een zeer bijzondere avond. Veel dieren, een paar gigantische speakers, mooie versterkers en veel verschillende bekabelingen.
Zeer goed klinkende speakers. Die dingen klonken echt goed..... Nu nog een vloerkleed, de set op de lengterichting zetten, inspelen rust. Veel dire straits, nog veel meer luisteren, ongeduld bedwingen...... :blink:

straks schrijf ik alles op hoe het ging wat de voorlopige eindconclusie is.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

migailov

Mooi dat je al zoveel vooruitgang hebt geboekt!

De verhalen over deze speakers klinken toch wel erg goed...
Ook vind ik de speakers er erg mooi uit zien!

Arjan, ik zag dat jij ze bij Heinhuis had gekocht maar die voeren het merk nu niet meer.
Heeft iemand enig idee waar BNS nog verkocht wordt?, mogelijk bij een sponsor?, ik wel eens luisteren naar dit geweld!

S@m

Mooi dat het allemaal luisterrijk uitpakt.

Ik zou willen dat Frank bij mij in de buurt woonde. Zoveel duidelijke verbeteringen met kabels zou ik ook dolgraag willen horen...

frank2

#32
Na ik word gek hier en een PM van Arjan met zijn telefoonnr. besloot ik gisteravond na het telefoongesprek, om maar eens langs te gaan bij hem want ik had sterk de indruk dat hij de audiofiele weg compleet kwijt was.
Gisterenavond dus even naar Enschede gereden en dmv de routeplanner had ik zijn doorzonwoning erg snel gevonden. Hij woont er met zijn vriendelijke vriendin nu een half jaar maar ik vond het er al gezellig en netjes uitzien hoewel Arjan zich meteen verontschuldigde dat zijn huiskamer nog niet geheel klaar was.
Binnenkomend vallen 2 dingen heel erg op: 2 giga grote kooien met 2 papegaaien, van de grond tot aan de zolder en zijn best wel erg grote speakers.
Na de koffie geluisterd naar dire straits, het nr wat ik erg goed ken. De LA Audio 30 was aangesloten, wat ik hoorde? een dof hoog, schreeuwend mid en een boenkend, boemerig dichtslibbend laag. Alsof de loudness knop was ingedrukt. De versterker had deze grote speakers duidelijk niet onder controle plus een v.d. hul interlink en rapport LS kabel waarvan ik weet dat dat niet de beste kabels zijn, proefondervindelijk vastgesteld enige jaren terug.
Na overleg dat dit echt niet goed klonk, de A100 aangesloten. Een groot verschil, deze versterker had duidelijk de speakers wel onder controle, de bas werd een stuk rustiger, eigenlijk het gehele luidsprekerveld werd rustiger, de disco was duidelijk afgelopen en hier kwam iets audiofiels naar boven. Ondertussen had ik wel duidelijk in de gaten dat deze enorme monsters, ze zijn echt groot, duidelijk meer in hun mars hebben dan ze weergeven. Omdat ik van te voren al bedacht had dat de bekabeling wel eens de bottleneck zou kunnen zijn had ik een selfmade interlink welke ik ooit in eindhoven gekocht had meegenomen, deze interlink dempte een heel stuk mid, maakte het slanker, dat wist ik, en ik had translator green LS kabel meegenomen welke verzilverd koper bevatte.
Na het aansluiten van de interlink, werd het mid een stuk rustiger, het schreeuwen was weg en de gitaren klonken mooi, maar iets ielig, kaal. Na het aansluiten van de Translator LS kabel werd dit geluid over het algemeen helderder, meer sprankeling en een beter gecontroleerde bas. Er kwam meer detaillering in het beeld maar naar mijn idee was de bas er nog niet. Er zitten 2 grote baswoofers in deze speakers in een redelijke kamer maar de set is over de breedte neergezet, dus het geluid kan niet goed weg.

Arjan was ondertussen al in z'n nopjes, maar ik nog niet, dit moest nog veel beter kunnen. Mijn interlinkje en LS kabels waren redelijk maar het moest beter kunnen, de speakers schreeuwden er bijna om.... :angel:

Ondertussen was het half 10 dus ff naar wenw audio om de A50 om te wisselen. En daar zag ik een Virtual Dynamics David liggen een goede instapkabel (interlink) van VD. Dus naast normaal geprijsde kabels hebben we die ook meegenomen puur om te laten horen dat een duurdere interlink veel in je set kan doen.
Met mijn speakerkabels de interlink aangesloten:  :angel: :angel: :angel: wow, vol geluid, het geluid kwam los van de speakers, ruimtelijkheid,detaillering, openheid, zijdezacht hoog... ja dit was goed, maar de bas was nog niet strak genoeg.
Na het aansluiten van de zilveren best wire LS kabel was de bas wel strak onder controle, er zat definitie in, maar het gehele geluidsbeeld was ook iets meer helder, neigende naar iets kaalheid, de volle sound was tevens ook minder geworden. Nu was het ondertussen half 12, de buren waren al naar bed, dat zag ik toen we terugkwamen van wenw. Dus alleen zacht luisteren kon nog.

Ikzelf zou nu nog gaan experimenteren met de LS kabel, die moet iets voller klinken en de zelfde helderheid behouden. Neemt niet weg dat het al aanmerkelijk beter klonk als in het begin van de avond.
Arjan vond het al best zo, maar ik heb 'm verteld dat hij eerst maar eens rustig een paar weken moet gaan luisteren, ben je dan nog zo tevreden dan moet je deze kabels pas kopen.
Ook dient de set in de lengterichting geplaatst te worden, zijn vrindin vond dat geen probleem en het kan zonder problemen en een wollen vloerkleed om de kamer iets te dempen zal de speakers en haar geluid ook goed doen.

Conclusie: zoals het nu klinkt kun je er heerlijk naar luisteren, een goede set, met werkelijk heerlijk klinkende speakers, detail, zware diepe bassen, zijdezacht hoog, met juiste bekabeling wat voor deze speaker echt belangrijk is, je dient deze big boys wel in toom te houden, heb je een moordspeaker, ze klinken verdomd goed, iets minder upfront dan de Usher maar ze kunnen goed meekomen met de 6 serie van Usher alleen ze kosten beduidend minder.

Ja Arjan heeft een setje staan waar velen alleen van kunnen dromen, zo mooi is het geluid al, en het kost beduidend minder dan verwacht.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

chansig

Wil jij ook eens bij mij langskomen met al die kabels ?

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

frank2

#34
Ik wil best bij je langs komen, maar ik ben geen goeroe, wel weet ik vaak of het geluid beter/mooier kan dan het is, maar natuurlijk niet altijd, ligt ook aan wat jij en ik mooi vinden.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

chansig

Quote from: frank2 on October 14, 2009, 10:43:01
Ik wil best bij je langs komen, maar ik ben geen goeroe, wel weet ik vaak of het geluid beter/mooier kan dan het is, maar natuurlijk niet altijd, ligt ook aan wat jij en ik mooi vinden.

Dat zou ik wel erg tof van je vinden. Je weet dat ik behoorlijk sceptisch tav kabels. Maar gezien jullie ervaringen wil ik er wel eens een dag/avond aan wagen.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Former member 78

#36
Quote from: chansig on October 14, 2009, 11:56:21
Dat zou ik wel erg tof van je vinden. Je weet dat ik behoorlijk sceptisch tav kabels. Maar gezien jullie ervaringen wil ik er wel eens een dag/avond aan wagen.

Gr Hans

Zeker doen!

Ik geloofde Frank de eerste keer ook niet.
Hij zei, de bekabeling wat je nu hebt, is niet goed.

Terwijl ik dacht, ik heb dat prima voor elkaar.

Tot dat wij er gisteren dus mee aan de gang gingen.
Het is gewoon echt hoorbaar, dus ben erg benieuwd naar jouw ervaring straks  ;)

En je houd er iig een gezellig avondje aan over.

Quote from: migailov on October 14, 2009, 09:06:40
Mooi dat je al zoveel vooruitgang hebt geboekt!

De verhalen over deze speakers klinken toch wel erg goed...
Ook vind ik de speakers er erg mooi uit zien!

Arjan, ik zag dat jij ze bij Heinhuis had gekocht maar die voeren het merk nu niet meer.
Heeft iemand enig idee waar BNS nog verkocht wordt?, mogelijk bij een sponsor?, ik wel eens luisteren naar dit geweld!

Ik denk dat Jurgen, van Heinhuis, wel weet waar je nog terecht kan.
Dus even een belletje of mailtje aan wagen.

frank2

heb je vandaag al weer geluisterd ook op luider niveau? En ben je nog steeds zo enthousiast?
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Former member 78

Quote from: frank2 on October 14, 2009, 14:02:40
heb je vandaag al weer geluisterd ook op luider niveau? En ben je nog steeds zo enthousiast?

Het staat al ruim 2 uur te spelen.
Maar elke keer als die wat harder ging, begon mijn Ara te schreeuwen :nopompom:

Dus die heb ik er net even uit gehad, en aandacht gegeven.
Waarschijnlijk heb ik nu toestemming ff ff los te gaan :P

Dus ik laat het je straks weten.

Former member 78

#39
Heb nr 6 van jouw ''test'' cd gebruikt.

Het volume tot iets over ''12uur'' gehad, en ben nog steeds enthousiast!
Heel misschien een speaker kabel die het op serieus volume in het laag wat meer in bedwang houdt.
Dat kon iets strakker naar mijn mening.

Maar zo hard als die net stond, gaat die niet meer komen. Dus eigenlijk is het zo ook goed.
Het geluid bleef zoals het was, zelfs al stond het te hard, het bleef zoals het moest.


Former member 78

Ik heb weer wat veranderd, was ook een tip van Frank2.

Ik heb de set nu in de lengte van de kamer staan, dus niet meer op de korte kant.
Weer een verbetering. Heb nu alleen wel een ander meubel nodig ivm de TV.

De boel ff opruimen en dan een foto posten.

Former member 78

Zo, het heef even wat moeite gekost.
Aquarium is weg, pfff wat een werk.

De leen tv past net op het meubel, onze eigen totaal niet.

Voor:


Na:



Morgen maar eens even kijken naar een ander meubel.

denoontje

no fish no glory :-)

En hoe klinkt het?

Former member 78

Het is weer ff anders het geluid.
Is warmer en voller, ook hoor je meer detail.

Snel even op het net gekeken naar wat andere audio meubels.
Maar dat is lastig, het moet minimaal 50cm diep zijn, en dat zijn de meesten niet.

Misschien zelf maar even creatief zijn morgen met wat hout.
Want wat ik mooi vind, kost natuurlijk weer de hoofdprijs.

En het is alweer duur genoeg met die interlink en LS kabel.

frank2

Kijk naar mijn meubel koste hooguit 200 euro aan planken. En jouw meubel kan kleiner, Wat ik heb zijn keukenplaten van Ikea. Berkenhout.
Ik denk overigens dat je de rechterluidspreker zoveel als mogelijk uit de hoek moet zetten, dus zoveel mogelijk naar links.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

S@m

#45
Als je al enthousiast geworden bent door andere bekabeling dan ga je helemaal door het lint als je een dik wollen vloerkleed tussen je luidsprekers en de luisterplaats neerlegt.... ;)



Edit. Waarom je set in het midden van de luidsprekers houden. Ik denk dat het erg mooi staat als je de set rechts tegen de muur in een degelijk audio-rack neerzet.


frank2

#46
ja een vloerkleed, zorg er wel voor dat het vloerkleed tussen en in het verlengde van de speakers ligt. maw. als je recht voor je speakers staat moet de vloer "vrij" zijn. Anders krijg je meer bas en dat heb jij absoluut niet nodig, maar zo'n vloerkleed zorgt wel voor een vermindering van mid tonen en dat mag wel bij jou.

Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

chansig

En weer die achterwand....Jammer dat je ws niet de mogelijkheid hebt om ze nog vrijer neer te zetten. Het verhaal van meer lengte en beter geluid is logisch..mn je laag profiteert hier enorm van.

Kleedje aan de wand zou mogelijk ook schelen...

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

frank2

ja dat had ik ook al gezien, op de plaats waar het eerste reflectiepunt is van je rechter luidspreker, waarschijnlijk op de plaats waar je tv heeft gehangen
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

migailov

Quote from: ArjanR1 on October 15, 2009, 23:15:51

Na:


Het was me nog niet helemaal duidelijk maar op deze foto's wel...
Wat een speakers, groot!!  :crazy: :o

Maar ik vind ze nog steeds erg mooi!!  :clapping: