Prijzen in NL in vergelijking met het buitenland

Started by Ur25V, October 5, 2009, 18:57:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ur25V

Hebben jullie ook de indruk dat in Nederland meer voor spulletjes van onze audio-liefhebberij wordt gevraagd?
Ik ben met een schuin oog naar wat spulletjes aan het kijken, maar het wordt een moeilijk verhaal om e.e.a. in Nederland te kopen.
Een paar voorbeeldjes (DE=Duitsland, NL=Nederland, UK is natuurlijk United Kingdom), ik heb er zo nog véél meer gezien.

Denon BT 2500: 499 GBP=545 Euro, 499 Euro DE en 545 Euro in NL.
Denon BT 2500: 499 GBP=545 Euro, 545 Euro DE en 649 Euro NL
Supra Sword luidsprekerkabel (2x3 meter): 736 Euro DE, 849 Euro NL
Klipsch RF83 1690 Euro in Duitsland,  2396 Euro in NL
Solid-Tech Disc of silence (per 3): 130,95 Euro DE, 144,95 in NL.

Ur25V

By the way: ik ga er vanuit dat hier openlijk over gesproken kan worden, want het is toch voor iedereen een gemiste kans. Ik ben niet de enige, zo weet ik en zo heb ik ook al op het forum gezien, die over de grenzen kijkt.

ChrisV

Het is volgens mij altijd goed om over de grens te kijken voordat je iets koopt. Dat kan inderdaad veel opleveren. wel blijft het opletten met de import van spullen van buiten de EU (belastingen).

Daartegenover staat dat lokale dealers veel voor je kunnen beteken in termen van service en advies. Ik vind dat ook zeker wat waard.

addy

Quote from: ChrisV on October  5, 2009, 20:26:54
Het is volgens mij altijd goed om over de grens te kijken voordat je iets koopt. Dat kan inderdaad veel opleveren. wel blijft het opletten met de import van spullen van buiten de EU (belastingen).

Daartegenover staat dat lokale dealers veel voor je kunnen beteken in termen van service en advies. Ik vind dat ook zeker wat waard.

Nederland is ook op het gebied van audio/video veel te duur, de winkels nemen met opzet te hoge prijzen.
Wat betreft de z.g service waar veel mensen het op dit forum over hebben is ook onzin, je weet wat je wilt hebben, je hebt gewoon garantie, en stel
dat het apparaat nooit kapot gaat, dan heb je betaald voor je "service" maar er nooit gebruik van gemaakt !

Adviesverkoopprijzen nooit accepteren, begin met minimaal 20 procent korting te vragen.

maxtrash

service is ook de mogelijkheid het apparaat te bekijken of te beluisteren in de winkel. Dat lijkt me een belangrijkere reden dan alleen de serviceverlening bij defecten. Wettelijke garantie zou je bij dozenschuivers ook moeten hebben.

Ur25V

Laat ik voorop stellen dat inderdaad over het algemeen de audio-zaken in Nl erg behulpzaam zijn: absoluut geen reden tot klagen en inderaad ook wat waard. Maar wie zegt dat je in bv Duitsland niet in de winkel kunt luisteren? Daarnaast krijg je ook daar gewoon garantie ...

vtuinen

Quote from: maxtrash on October  5, 2009, 23:19:14
service is ook de mogelijkheid het apparaat te bekijken of te beluisteren in de winkel. Dat lijkt me een belangrijkere reden dan alleen de serviceverlening bij defecten. Wettelijke garantie zou je bij dozenschuivers ook moeten hebben.

Die service leveren buitenlandse bedrijven ook aan hun klanten. Toch zijn ze een soms een stuk goedkoper. Deels zal dat wellicht liggen aan een iets groter afzetgebied, maar of het daarom 15-20 % moet schelen....
Equipment check my avatar

Tube-freak

#7
Ik heb een phono amp uit de UK gehaald.  Prima ding en erg goedkoop in vergelijking met Nederland.  Ik kreeg zelfs een aanbod van de winkel dat hij me twee verschillende externe voedingen zou sturen (een upgrade voeding en een upgrade van die upgrade voeding) zodat ik het verschil kon horen.  Ik heb het maar niet gedaan omdat die laatste voeding nog duurder was dan de versterker zelf.

Ik heb ook kabels gekocht in de UK.   Verder allemaal prima contacten gehad over de email en alles en alles was netjes afgeleverd.
Positieve ervaringen dus van mijn kant.  Je moet wel weten wat je wil hebben natuurlijk want even luisteren kan niet meestal.  Tenzij je even naar Engeland op en neer gaat om te luisteren zo duur is dat ook weer niet....  Dus een reisje naar engeland kan voordelig uitpakken maar de kosten moeten dan wel opwegen tegen de baten natuurlijk.

Ik weet ook niet waarom het in het buitenland soms goedkoper is.  Misschien te hoge marges van sommige importeurs ofzo denk ik verder zou ik het ook niet weten.

     
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Ghosty J

Quote from: Tube-freak on October  6, 2009, 00:47:52
Ik heb een phono amp uit de UK gehaald.  Prima ding en erg goedkoop in vergelijking met Nederland.  Ik kreeg zelfs een aanbod van de winkel dat hij me twee verschillende externe voedingen zou sturen (een upgrade voeding en een upgrade van die upgrade voeding) zodat ik het verschil kon horen.  Ik heb het maar niet gedaan omdat die laatste voeding nog duurder was dan de versterker zelf.

Ik heb ook kabels gekocht in de UK.   Verder allemaal prima contacten gehad over de email en alles en alles was netjes afgeleverd.
Positieve ervaringen dus van mijn kant.  Je moet wel weten wat je wil hebben natuurlijk want even luisteren kan niet meestal.  Tenzij je even naar Engeland op en neer gaat om te luisteren zo duur is dat ook weer niet....  Dus een reisje naar engeland kan voordelig uitpakken maar de kosten moeten dan wel opwegen tegen de baten natuurlijk.

Ik weet ook niet waarom het in het buitenland soms goedkoper is.  Misschien te hoge marges van sommige importeurs ofzo denk ik verder zou ik het ook niet weten.

     
Voor 6 euro kan je al naar engeland ;)
http://www.vergelijkvliegtickets.nl/Bestemmingen.htm
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

Tube-freak

#9
Het lig er waarschijnlijk maar net aan wat je nodig hebt.  Ik weet niet of je een zware versterker het vliegtuig in krijgt en kan je beter met de boot gaan heb je meteen ook je auto mee.  Weet alleen niet of het handig is om daar te rijden met het stuur aan de verkeerde kant (parkeergarages enzo..., maar dat is ook niet zo een probleem als je een passagier mee neemt).

De trein kan ook een optie zijn.  Maar nogmaals je moet natuurlijk wel het voordeel eruit halen.  Als je nog een hoop geld aan benzine en tickets kwijt ben dan kan je ook wat op de gok bestellen zonder te luisteren en hem zonder winst weer doorverkopen als hij niet bevalt.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Ur25V

Voor e.e.a. misgaat even wat bijsturen. Ik heb de prijzen van de Denon gecorrigeerd (ik heb ze toen ik de originele post maakte door elkaar gehusselt omdat ik alles 2x moest invoeren omdat ik blijkbaar automatisch was uitgelogd). Mijn excuses.

Ik wil juist een open discussie en dus geen trucs. Nogmaals ik denk dat het zowel voor de consumenten als voor de Nederlandse winkels een gemiste kans is als er vanwege prijsverschillen veel in het buitenland wordt gekocht. Dat moet toch beter kunnen.

Er stond:
Quote from: Ur25V on October  5, 2009, 18:57:27
Denon BT 2500: 499 GBP=545 Euro, 499 Euro DE en 545 Euro in NL.
Moest zijn
Denon BT 2500: 499 GBP=545 Euro, 545 Euro DE en 649 Euro NL

S@m

Ik kies liever voor het (reis)gemak, service en de bak koffie van de dealer om de hoek. Dan maar iets meer betalen...


Edit: Er wordt trouwens ook heel wat door het buitenland in Nederland gekocht hoor!

MiLaN

Als ik wat nodig heb koop ik het over de grens nabij Monchengladbach. NL-winkels in de regio zijn voor mij geen alternatief en het is maar een klein stukkie rijden over de Duitse snelweg :)

Groet, Milan

jslaman

Quote from: S@m on October  6, 2009, 12:50:46
Edit: Er wordt trouwens ook heel wat door het buitenland in Nederland gekocht hoor!

Klompen en kaas?  ;) ;D

S@m


MdB

Zoek al jaren een verklaring voor deze prijsverschillen maar mijn conclusie is dat de Nederlandse manier (kosten) om te verkopen duurder moeten zijn dan het buitenland.
Dat kan je de ondernemers niet kwalijk nemen. :dozingoff:

Heb jij een andere mening dan hoor ik dat graag. Kan ik mijn mening bijstellen ;)

:smile:
Beter duur dan niet te koop.

Hanky Panky

Dit fenomeen is al vaker benoemd op dit forum, zeker nadat begin dit jaar de koers van de Pond en de Dollar aan een duikvlucht bezig waren.

De argumenten en het verloop van deze discussie zijn hier inmiddels bekend lijkt me: als je er voordeel in ziet moet je het vooral doen en ons berichten hoe het is gegaan en hoe het bevalt.

Argument om het niet te doen is de luxe van de lokale service/aanspreekpunten voor het geval dat nodig is (garantie bij defecten bijvoorbeeld).
Argumenten om het wel te doen variëren van zuivere financiële motieven tot het niet gunnen van locale importeurs die er irritante policy's op na houden (Denon/Penhold).

Op de vraag waarom het in NL een stuk duurder is krijg je verschillende antwoorden variërend van kleinere markt, valuta/euro, kosten, hebberigheid vd importeur, marktafscherming etc etc. Doe geen moeite om daar een vinger achter te krijgen of om importeurs ter verantwoording te roepen. Velen zijn je voorgegaan en hebben veelal onbevredigende reacties gekregen. Kennelijk wordt marktafscherming (waarbij buitenlandse leveranciers bijv. niet leveren in NL) gewoon toegestaan terwijl het rete illegaal is binnen de vrije Europese markt.

Conclusie: uiteindelijk wil iedereen er een boterham aan verdienen en als je daar aankomt krijg je gesodemieter in de tent  ;)
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Tube-freak

Ik denk dat de koersen van de Valuta vaker moeten worden meegenomen in de prijslijsten van de importeurs.   Als de dollar of de pond ineens erg daalt en je blijft keihard de oude prijzen berekenen lijkt me dat niet echt gunstig voor de consument.  Zo wordt het ook een beetje in de hand gewerkt dat mensen uit het buiten land spullen gaan halen.

Bij steiging van de koersen is het natuurlijk niet fijn maar daar kan de importeur niets aan doen.  Aleen dan zijn ze er wel meestal als de kippen bij om de prijs op te voeren en bij een koersdaling laten ze stiekem de oude prijzen staan.

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

MdB

Heb mij jaren afgevraagd waarom bijvoorbeeld Transtec de prijs aan het verhogen was van de Kef's luidsprekers. Als je erom vroeg dan was het de pond die in prijs steeg maar nadat de pond gedaald was zijn ze niet meer op de huidige markt. Dat roept vragen op achteraf :withstupid:

Nu weet ik hoe het wel zit :sneaky2:
Vermoede het al een tijdje en heb mijn luidsprekers al lang in Duitsland gekocht toen het nog zinvol was :yawnee:

:nopompom:
Beter duur dan niet te koop.

troje

De meeste grotere bedrijven (zoals mijn werkgever) verzekeren zich tegen schommelingen in de wisselkoers, zodat voor een langere periode dit risico beperkt kan worden. Hierdoor werken we voor een vaste periode met een vaste yen-euro verhouding, wat de planning en budgettering een stuk eenvoudiger maakt.

Erik

Laten we nou niet gaan doen alsof elke dure audiozaak geweldige service geeft. Ik heb al andere verhalen meegemaakt. Verkopen willen ze allemaal maar o wee als er wat is dan is het ineens jouw probleem....
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

erik s.

#21
sommige importeurs passen de prijzen wel aan als de koersen veranderen. zo heeft viertron de prijzen van Musical Fidelity flink verlaagd.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

denoontje

Quote from: Ur25V on October  5, 2009, 18:57:27
Hebben jullie ook de indruk dat in Nederland meer voor spulletjes van onze audio-liefhebberij wordt gevraagd?
Ik ben met een schuin oog naar wat spulletjes aan het kijken, maar het wordt een moeilijk verhaal om e.e.a. in Nederland te kopen.
Een paar voorbeeldjes (DE=Duitsland, NL=Nederland, UK is natuurlijk United Kingdom), ik heb er zo nog véél meer gezien.

Denon BT 2500: 499 GBP=545 Euro, 499 Euro DE en 545 Euro in NL.
Denon BT 2500: 499 GBP=545 Euro, 545 Euro DE en 649 Euro NL
Supra Sword luidsprekerkabel (2x3 meter): 736 Euro DE, 849 Euro NL
Klipsch RF83 1690 Euro in Duitsland,  2396 Euro in NL
Solid-Tech Disc of silence (per 3): 130,95 Euro DE, 144,95 in NL.

ik had je nog ee pm gestuurd ;-)

veldhuizen

heb in 2002 een complete Ht installatie gekocht in duitsland.
scheelde toen een heleboel geld.

tegenwoording echter als ik de prijzen bekijk is het voor mij  niet meer de moeite om naar duitsland te rijden.Doe niet aan verzenden
OnkyoTX-DS595-Pana BD60-Pio DV444-Pana DVD-S295 -  Canton109/105/103/AS40-Pana TH-42PS10-Sennheiser HD590/RS170

J.A.F._Doorhof

Waar ik me een beetje aan stoor is dat altijd de detail handel de schuld krijgt.
In de praktijk zal dit soms wel zo zijn, maar vergis je niet in de importeurs.

Vaak zit bv de grote importeur in DLD of de UK, die verkoopt het weer door aan de importeur in Nederland die ook weer zijn/haar marge pakt en die verkoopt het door naar de Nederlandse dealers die ook weer een marge moeten pakken.

Ik weet dat we op bepaalde producten minder dan 10% marge hebben waarbij de klant ze in het buitenland kan inkopen voor 15% minder.
Nadeel is wel vaak dat er inderdaad dan geen service is, of wel als er wat aan de hand is moet je met een buitenlandse leverancier gaan onderhandelen en versturen.

Het kan ook anders om trouwens, er zijn ook dingen die in het buitenland veel duurder zijn dan bij ons.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"