Meer subs, meer pressure

Started by stripbizz, August 3, 2003, 13:23:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

stripbizz

 ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ???

Ik heb 2 15" subs samen gehoord, de geluidsdruk was geweldig.

Zou ik een gelijkaardig effect kunnen bereiken met 3 12" subs samen? Dit is goedkoper dan 2 15".

Heeft iemand ervaringen met het gebruik van 2, 3 of meerdere subs samen? (min. 12")

Welke 15" subs zijn erg goed en niet overdreven duur?

??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ???

jeroen_B

Hi,

Hoe meer subs je gebruikt hoe meer plaatsings problemen je kan krijgen. Investeer je geld dan in hele goede subs!
Welke subs waren dat die 15 inchers ?

Ik weet b.v. zeker dat 3 yamaha,s sw320 die ik als vorige sub gehad heb niet tegen 1 svs pc plus op kan boksen !


jeroen

jaco

Theoretisch zou je met heel veel speakers weer minder ruimte problemen krijgen omdat ze elkaar op gaan heffen.
Helaas is dat dan bij een erg groot aantal, en niet specifiek voor bas..

Een woofer is net zoals een auto: boring maal slag. Basdruk is volgens mij gewoon lucht verplaatsen.
Volgens mij is 3 maal een 12" bijna 2 maal een 15" qua oppervlak. Dus als ze dan dezelfde slag maken moeten ze even veel basdruk kunnen opbouwen.

Ik heb 2 18" woofers, maar die zijn niet echt gemaakt voor erg veel luchtverplaatsing. Dat wil niet zeggen dat ze niet redelijk veel druk kunnen genereren. In mijn huis kan de druk echter redelijk makkelijk weg, dus ervaar je niet erg veel druk.
In mijn vorige woning was mijn HT een echt afgelsoten ruimte, en daar was het soms wel ruig met de druk die opgebouwd werd. Dan trilde de broek je aan de benen.

Ik weet echter niet of dat wel helemaal goed was, nooit een RT60 meting gedaan. Spectaculair was het zeker wel. Ik gebruik nu een tactile transducer voor de kick. Is ook handiger naar de buren toe..

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

garmtz

Even een berekening van conusoppervlak met A = pi * r2 :

2 * 15" = 2 * 1140 cm2 = 2280 cm2
3 * 12" = 3 * 730 cm2 = 2189 cm2
2 * 18" = 2 * 1642 cm2 = 3283 cm2 8)

Weet je? Allemaal leuk en aardig, maar liever 1 zeer goede sub dan drie mindere... Hoe meer subs, hoe meer cancellation, tenzij je ze echt ver uit elkaar in de hoeken van de kamer plaatst.

J.A.F._Doorhof

Ik schaar me achter Garmt.

Het afstellen van 3 subs is te doen, maar reken op een volle dag werk en wat aanpassingen in je kamer (een RTA meting is ABSOLUUT noodzakelijk).

als je die kosten meerekent kun je beter één hele goede sub kopen.

Daarnaast gaat het niet alleen om de druk maar ook om de response van een sub, ik heb nog nooit een goedkope sub gezien die ECHT onder de 25-30hz komt.

En daar zit de ECHTE druk.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Robert

#5
Uit de manual van mijn B&W ASW650 subwoofer worden er een aantal dingen over gezegd.


Meer dan één sub in een systeem kan de weergave op de volgende manieren verbeteren:

• De stereoscheiding blijft optimaal tot de laagste frequenties.
• Geschikt voor grotere luisterruimten.
• Hogere geluidsniveaus zijn mogelijk  (vaak zinvol om op de juiste wijze de speciale Home Cinema effecten weer te geven).
• Resonanties op lage frequenties worden minder hoorbaar.


Wat is hier nou van waar?


MvrGr.
Robert

jaco

Dat eerste punt wat je noemt is alleen maar waar als je de cross over van de 2 woofers dan neemt, en deze tussen de voor en eind versterker van biede kanalen in hangt.
als je het opde LFE/Woofer uitgang aansluit, dan heb je weer een mono signaal, en dus geen stereo ...

Meer basdruk voor een groetere ruimte nodig dan voor een kleine.

Elke speaker erbij zou 6 dB meer op moeten leveren.

Resonanties kunnen minder hoorbaar worden als je het voor elkaar krijgt om met de ene woofer de problemen van de andere op te heffen. Maar de algemene problemen in een kamer (de room nodes) zijn niet zo op te lossen. Wel kun je de nodes die je hebt door de afstanden van de woofer tot een vloer/muur misschien wat opheffen/afvlakken doordat de 2e woofer op een andere plaats staat en dus andere nodes heeft.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

garmtz

Quote from: jaco on August  5, 2003, 14:08:05
Dat eerste punt wat je noemt is alleen maar waar als je de cross over van de 2 woofers dan neemt, en deze tussen de voor en eind versterker van biede kanalen in hangt.

Of je koopt een Lexicon MC-12(B)...  ;D  (sorrie, kon het niet laten...  :-*)

jaco

Quote from: garmtz on August  5, 2003, 14:10:03
Quote from: jaco on August  5, 2003, 14:08:05
Dat eerste punt wat je noemt is alleen maar waar als je de cross over van de 2 woofers dan neemt, en deze tussen de voor en eind versterker van biede kanalen in hangt.

Of je koopt een Lexicon MC-12(B)...  ;D  (sorrie, kon het niet laten...  :-*)

Ja dat is een erg mooie feature. Ik hoop dat zoiets ook voor mijn versterker uitkomt.  Ik ben de hoop nog niet verloren.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

stevieB

Jaco,

6 Db extra heeft toch niets te maken met meer "pressure" ???

Of begrijp ik het niet goed?

Gr StevieB
Under construction.....

garmtz

Quote from: stevieB on August  6, 2003, 12:05:31
6 Db extra heeft toch niets te maken met meer "pressure" ???

Die 6 dB is geluidsdruk. Is dus letterlijk druk of "pressure". Heeft er dus alles mee te maken. Geluid is zoieso drukverschillen. Hoe meer drukverschillen, hoe meer lawaai... :)

stevieB

 :-[ :-[ :-[ :-[ :-[

Bedankt, zal het NOOIT ;D meer vergeten!

Gr StevieB
Under construction.....

Spacebass

Hoe komen jullie toch steeds erop dat een tweede luidspreker automatisch altijd 6 dB winst oplevert ???

Je krijgt bij een verdubbeling van alleen de luidspreker (dus niet het vermogen) 3 dB winst.

Als je ook het vermogen verdubbelt (doordat je een aparte Amp voor die tweede luidspreker gebruikt) dan krijg je pas 6 dB winst. (dus met 2 actieve subwoofers bijvoorbeeld)

trouwens een leuk weetje:
Als je twee passieve speakers aan de zelfde amp hangt maar "stacked" dus fysiek tegen elkaar aan, dan krijg je ook in totaal 6 dB winst vanwege een golf-front koppeling. (Dit geld natuurlijk alleen bij dezelfde luidsprekers)

jaco

Natuurlijk gebruiken we active woofers SB.
Alles voor die extra 6 dB. ;D

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Spacebass

QuoteElke speaker erbij zou 6 dB meer op moeten leveren.
::)

Ik meen dat Garmt een passive SVS had toch  ;D

Mensen zouden dit verkeerd op kunnen vatten en deze logica overal toepassen.
dus ff wat meer uitleg erbij kan nooit kwaad.

garmtz


Major_Ton

#16
Dus even voor alle duidelijkheid...

De verdubbeling van het aantal woofers levert 3dB winst op.
De verdubbeling van het vermogen levert 6db winst op.

Van het aantal woofers ken ik het verhaal al, maar ik dacht dat bij het verdubbelen van het vermogen er ook maar 3dB bij kwam?

Zou leuk zijn als ik het fout heb! :D

Maar ik denk het niet...
Hier is het schema voor mijn speakers dan...

1watt = 90dB
2watt = 96dB
4watt = 102dB
8watt = 108dB
16watt = 114dB
32watt = 120dB
64watt = 126dB
128watt = 132dB!!!!!!!!!!!!!!!!

Zou erg leuk zijn, maar volgens mij kloppen de max vermogen met de max SPL specs nu niet meer.
Met 3dB winst per verdubbeling wel.

1watt = 90dB
2watt = 93dB
4watt = 96dB
8watt = 99dB
16watt = 102dB
32watt = 105dB
64watt = 108dB
128watt= 111dB

Dit lijkt mij wat meer kloppen.
Maar ik kan het fout hebben!

Ik hoop het, want dan weet ik dat ik NOG meer herrie kan maken :D :D :D

Gr. Sven
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

Spacebass

Die 6 db is alleen als je en het vermogen verdubbelt EN het aantal subwoofers.....

Spacebass

#18
luidsprekerrendement + 10 log (vermogen versterker) = max dB

vb.

speaker = 92 db 1w/1m
versterker= 200 w

dus ingevuld:
92 + 10 x 2,30 = 115 db (afgerond uiteraard ;) )

verdubbeling vermogen
luidsprekers = 92 db 1w/1m
versterker= 400 w

92 + 10 x 2,60 = 118 db (afgerond uiteraard ;) )
118 - 115 is dan dus 3 dB

met 2 luidsprekers op 200 watt krijg je dus:

dB (1 luidspreker) + 10 log (Aantal luidsprekers) = max dB
115 + 10*0.3 = 118 db
dit geeft dus ook 118 - 115 is 3 dB


verdubbeling luidsprekers en vermogen ;D
118 + 10*0.3 = 121 dB
verschil verdubbeld vermogen EN verdubbeld aantal luidsprekers is dan dus
121-115 = 6 dB

Misschien dat iemand het nog duidelijker krijgt :-\

Spacebass

#19
Oh ja, je kan natuurlijk 1 versterker gebruiken maar dan komt het belang naar boven van de verdubbeling van het vermogen op halvering van de impedantie

8 Ohm 200 watt
4 Ohm 400 watt
2 ohm 800 watt

Moet je de luidsprekers dus wel paralel aansluiten en moet de voeding ook niet instorten...als dat dus wel gebeurd, dan wordt je geluidsdruk winst dus steeds minder  :P

ChrisR

Ik denk toch ook wel dat bv 2 subs, mits goed geplaatst, echt een verbetering kunnen geven tov 1. Daar is volgens mij ook wel wat over geschreven.

Mijn huidige woonkamer is eigenlijk te groot voor mijn strata3. Ik heb inmiddels behoorlijk geexperimenteerd met de plaatsing, maar heb het gevoel dat het laag "verdwijnt" in de ruimte. Het lijkt inderdaad neer te komen op te weinig druk.
De sub komt makkelijk onder de 25 Hz, en in een kleinere luisterruimte is het geluid zeer indrukwekkend.

Een experiment met een extra strata3 lijkt me wel wat....

Chris

MarcoV

Quote from: ChrisR on August 27, 2003, 16:24:38

Mijn huidige woonkamer is eigenlijk te groot voor mijn strata3. Ik heb inmiddels behoorlijk geexperimenteerd met de plaatsing, maar heb het gevoel dat het laag "verdwijnt" in de ruimte. Het lijkt inderdaad neer te komen op te weinig druk.
De sub komt makkelijk onder de 25 Hz, en in een kleinere luisterruimte is het geluid zeer indrukwekkend.

Een experiment met een extra strata3 lijkt me wel wat....

Chris

als ik dit zo lees, denk ik eerder dat je last hebt van staande golven in je kamer, waardoor op bepaalde plaatsen het laag verdwijnt of versterkt wordt. Ik heb namelijk ook zo'n Strata, en de versterker daarvan staat voor een kamer van in totaal 50 m2 voor een derde opengedraaid (systeem is met meter afgeregeld). Het lijkt me dan ook sterk dat deze sub sec te weinig geluidsdruk levert - ik zou het eerder zoeken in plaatsing en akoestiek dan in 2 subs.

Marco

J.A.F._Doorhof

Hi,

Het ligt heel erg aan de grote van de ruimte wat een sub doet.
Zet de sub die ik gebruik in een kleine ruimte en de ramen springen eruit, zet mijn sub in een kerk en er komt helemaal niets meer uit.

Het beste kun je je sub op je luisterplek neerzetten en door de kamer gaan kruipen zet hem daar neer waar de basresponse het egaalst is.

Heb je dan nog niet genoeg druk ga dan pas denken aan 2 subs, geloof me op mijn woord met 2 subs haal je waarschijnlijk meer ellende binnen dan extra druk, een RTA meting zal absoluut noodzakelijk zijn om er 2 goed te krijgen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ChrisR

Quote from: MarcoV on August 27, 2003, 17:34:28
Quote from: ChrisR on August 27, 2003, 16:24:38

Mijn huidige woonkamer is eigenlijk te groot voor mijn strata3. Ik heb inmiddels behoorlijk geexperimenteerd met de plaatsing, maar heb het gevoel dat het laag "verdwijnt" in de ruimte. Het lijkt inderdaad neer te komen op te weinig druk.
De sub komt makkelijk onder de 25 Hz, en in een kleinere luisterruimte is het geluid zeer indrukwekkend.

Een experiment met een extra strata3 lijkt me wel wat....

Chris

als ik dit zo lees, denk ik eerder dat je last hebt van staande golven in je kamer, waardoor op bepaalde plaatsen het laag verdwijnt of versterkt wordt. Ik heb namelijk ook zo'n Strata, en de versterker daarvan staat voor een kamer van in totaal 50 m2 voor een derde opengedraaid (systeem is met meter afgeregeld). Het lijkt me dan ook sterk dat deze sub sec te weinig geluidsdruk levert - ik zou het eerder zoeken in plaatsing en akoestiek dan in 2 subs.

Marco

Eerlijk gezegd ben ik ook onaangenaam verrast door het resultaat zover. De afgelopen avonden ben ik behoorlijk met de sub aan het slepen geweest, en ook de setup guide van REL maar weer eens gevolgd, maar nog niet met een goed resultaat. REL suggereert plaatsing in de hoek, maar ik krijg op die manier geen fatsoenlijk geluid.
Mijn woonkamer/keuken is ongeveer 60m2 maar het geheel heeft een moeilijke vorm. Ik denk ook aan staande golven en bass-cancellation e.d. maar ja, wat doe je eraan...
De sub staat nu min of meer midden in de kamer en daar klinkt-ie het best, maar dan moet ik hem wel erg hard zetten (over de helft).
Ik ga binnenkort een keer de Q200 van een vriend proberen, eens kijken of die voor mijn situatie beter geschikt is. Ik heb geen flauw idee hoe een meting uitgevoerd moet worden, en eerlijk gezegd zou ik graag geloven dat ik met mijn eigen oren kan bepalen of het wel of niet goed klinkt.
Ook de omgekeerde weg (sub op luisterpositie, plek vinden met goede basweergave en daar de sub plaatsen) heb ik geprobeerd maar dat leverde geen fatsoenlijke mogelijkheden op.

Wordt vervolgd....

Chris

garmtz

Meestal is het verplaatsen van de luisterplek succesvoller dan het verplaatsen van de subwoofer. De staande golven in de kamer zijn namelijk vast van plek en verschuiven niet bij verplaatsen van de sub. Alleen worden sommige staande golven dan extra versterkt en andere verzwakt.