Welke surround receiver voor kleine, niet zo'n efficiente monitoren?

Started by sandervg, September 8, 2009, 09:56:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sandervg

Ligt momenteel in de planning om 5x de AVI Neutron 5 luidspreker te kopen (http://store.av123.nl/neutron-black-p-3.html). Een niet zo'n efficiente monitor luidspreker die geinspireerd is op oude bekende LS3/5A luidspreker. (uiteraard wordt er een sub bij geplaatst)

Nu zoek ik hiervoor een receiver in de prijsklasse 1000 - 2000 euro. De receiver wordt alleen voor film gebruikt, maar ik houdt niet van een overdreven aanwezig, onnatuurlijk (film)geluid en waardeer juist wat meer het subtiele.

Wat eisen/wensen:
- Natuurlijke weergave van het geluid / dialogen
- 'snel' en levendig (betrokken)
- veel stroom leveren (speakers zijn niet zo efficient)
- HD geluid, HDMI etc.
- Multiroom / netwerk functionaliteit is pre

Waar ik zoal naar heb gekeken:
- Yamaha Z7: geen FLAC streamen. Mist misschien wat subtiliteit?
- Denon 4310: wat wisselende berichten over de klank
- Marantz 7002: is nu voor zeer aantrekkelijke prijzen te koop, maar mist misschien wat dynamiek / snelheid?
- Rotel 1550

Wat zijn je adviezen?

P.S. Het advies 'zelf luisteren'  zal ik zelf al toevoegen, maar is wat lastig te realiseren, mede omdat de winkel waar ik de luidsprekers koop geen surround receivers heeft staan en winkels moet surround receivers niet de AVI Neutron heeft staan  ;) Ik zal dus een inteligente 'gok'  moeten nemen die ik dan thuis kan beoordelen.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

hifi | Roderick

Mijn keus zou Yamaha zijn, eventueel de RX-3900 als de Z7 te duur wordt.

Verder zijn Cambridge Audio & Harman/Kardon goede opties wat mij betreft.

hifi | Roderick

Voor FLAC-mogelijkheid zou je ook een Squeezebox of andere goedkope media-player kunnen kopen.

sandervg

Quote from: AV123.nl | Roderick on September  8, 2009, 10:43:39
Mijn keus zou Yamaha zijn, eventueel de RX-3900 als de Z7 te duur wordt.
Vanwaar je voorkeur voor Yamaha? In niet bv. Marantz? Deze laatste zou (volgens de reviews) iets verfijnder klinken en iets warmer, waarvan ik me kan voorstellen dat dit het goed doet op de AVIs?

(Squeezebox is toch nog paar honderd euro, dus dan zou ik eerder OF alles in WAV rippen OF alles ook in mp3 opslaan)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

Heb nog wat zitten surfen en ben toch wel erg geinteresseerd in Marantz 7002 vanwege de prijs/kwaliteit.

Heeft alleen geen video processing. In hoeverre is video processing in de receiver van belang (dus instellingen zoals ruisonderdrukking, brightness etc. ) als je verschillende bronnen gebruikt van slecht SD tot super HD materiaal?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian


sandervg

Quote from: RonK. on September  8, 2009, 23:13:26
Misschien is het al genoemde Cambridge Audio een goede optie ??
Zover ik kan zien, ondersteunen deze de nieuwe geluidsformaten niet. Dit is voor mij een voorwaarde.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Ronin79

Wat roderick zegt:

De Yamaha 3900 is idd. een goede keuze.

Recievers die ook in jouw uitgave patroon passen:

Denon 4310 a € 2000
Marantz 6004 a € 999
Marantz 8002 a € 1200 of lager (als hij nog te leveren is)
Marantz 7002  ;)
Rotel 1550 a € 1900

Er zijn zoveel keuzes ... wat zijn eingelijk jouw wensen ?

ksi

De 640R v2 zou al een tijdje uit moeten zijn, echter nog niks gezien jammer genoeg...

sandervg

Quote from: SillentWolf on September  9, 2009, 08:30:58
Er zijn zoveel keuzes ... wat zijn eingelijk jouw wensen ?
Zoals aangegeven:
Quote from: sandervg on September  8, 2009, 09:56:25
Nu zoek ik hiervoor een receiver in de prijsklasse 1000 - 2000 euro. De receiver wordt alleen voor film gebruikt, maar ik houdt niet van een overdreven aanwezig, onnatuurlijk (film)geluid en waardeer juist wat meer het subtiele.

Wat eisen/wensen:
- Natuurlijke weergave van het geluid / dialogen
- 'snel' en levendig (betrokken)
- veel stroom leveren (speakers zijn niet zo efficient)
- HD geluid, HDMI etc.
- Multiroom / netwerk functionaliteit is pre
Ben vooral ook geinteresseerd waarom je bv. een Yamaha 3900 aanraad als je dat relateert aan mijn eisen/wensen. Is dat dus een bijzonder natuurlijke klinkende, snelle, levendige, betrokken, veel stroom leverende receiver?  ;)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

GPO

Er staat een 2e hands Marantz SR9600 te koop in de markt sectie. Die is zeker geschikt om voldoende stroom te leveren aan je monitoren. En binnen je budget.

Heeft echter geen netwerk functies, maar dat was een pre in je lijstje .. ;)

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

sandervg

Quote from: GPO on September  9, 2009, 09:32:40
Heeft echter geen netwerk functies, maar dat was een pre in je lijstje .. ;)
Klopt, maar HD geluid was wel een eis  ;)

Komt er eigenlijk binnenkort niet een update van de duurdere Marantzen? Een 8004 of 9004 oid?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

eriksk

Panasonic P42G10 | Pioneer VSX LX-52 | Focal Chorus 716W | Monitor Audio Radius 90HD10 | PS3 Slim | Dune HD Base 3.0

frank2

cambridge komt met nieuwe modellen die wel HD audio ondersteunen
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

celerontje

Mijn advies: Let op het geluid, toeters en bellen kunnen wel op een andere manier.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

GPO

Quote from: sandervg on September  9, 2009, 09:40:57
Klopt, maar HD geluid was wel een eis  ;)

Komt er eigenlijk binnenkort niet een update van de duurdere Marantzen? Een 8004 of 9004 oid?

MPCM over HDMI kan die anders wel aan hoor. Alleen moet je speler dat wel ondersteunen (dus decodering van HD geluid formaat naar MPCM en dat via HDMI versturen).

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

sandervg

Quote from: GPO on September  9, 2009, 13:27:47
MPCM over HDMI kan die anders wel aan hoor. Alleen moet je speler dat wel ondersteunen (dus decodering van HD geluid formaat naar MPCM en dat via HDMI versturen).
Dit moet je me uitleggen...
Ik ga waarschijnlijk spelen met een PS3 en/of Oppo. Hoe gaat dit dan werken? Geldt dit voor alle versterkers die geen HD formaten aan kunnen?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

sandervg

Mmmm... misschien toch wel erg interessant

Ik zie bij de specs van de Marantz 9600 staan: 7.1 Linear PCM for HD audio   -
Betekent dit niet dat deze receiver juist NIET in staat is om een HD audio PCM stream te ontvangen?

Verder heeft deze receiver HDMI 1.1 ipv 1.3a. Wat mis je hieraan als je hier een 1.3a bluray op aan sluit en de HDMI out naar een Epson TW5000 stuurt (die ook 1.3a ondersteund)?

Kan de 9600 upconverten naar 1080P? Zo niet, wat is de hoogste resolutie?

Tot slot: deze heeft maar 2 HDMI ingangen. Wat is de goedkoopste manier om dit aantal uit te breiden (switcher oid)?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

Zag dat de SR9600 gereserveerd is. Maar misschien dat een andere 'wat oudere'  receiver ook prima kan.

Hoe kan ik makkelijk achterhalen welke oudere receivers in staat zijn om 1080p door te sturen en een PCM stream met HD geluid weer te geven? Of kan ELKE receiver met 1.1 HDMI dat?

Ik blijf ook nog benieuwd naar wat je mist bij HDMI 1.1 vs. 1.3a, want daar kom ik maar niet achter. Lees vanalles over 32 bits en deep colour etc., maar lees ook dat hier helemaal geen content voor bestaat. Beetje vaag allemaal.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Ronin79

Her kun je de verschillen in de HDMI versies bekijken:

http://en.wikipedia.org/wiki/High-Definition_Multimedia_Interface

HDMI 1.1 is geen enkel probleem.

Als je jouw Bluray speler analoog 5.1 aansluit, dan kan je over PCM .. toch nog het gewenste DTS-HD audio geluid krijgen.
Hetzij met enige vertraging, ivm PCM omzetting.

De meningen lopen uiteen wat beter is; Op deze manier aansluiten zoals ik hier boven vermeld heb, of op de manier die de huidige generatie
Recievers ondersteund (1.3a). Wat ik gelezen heb .... ze zijn nagenoeg identiek (qua geluid).

Wil jij de spullen op de beste (ook beeld) manier en op de makkelijkste manier aangesloten hebben, dan raad ik je een 1.3a Reciever aan.
Wil jij dit niet of heb jij een mooie 1.1 Reciever staan, die je wilt behouden ... dan is er qua geluid; nagenoeg geen verschil te bemerken tussen 1.1, 1.2, en 1.3. .. je sluit het alleen anders aan.  ;)

Als je het specifiek over beeld gaat hebben, dan wordt het een iets ander verhaal.

sandervg

Quote from: SillentWolf on September 11, 2009, 13:39:55
Als je jouw Bluray speler analoog 5.1 aansluit, dan kan je over PCM .. toch nog het gewenste DTS-HD audio geluid krijgen .... Wil jij de spullen op de beste (ook beeld) manier en op de makkelijkste manier aangesloten hebben, dan raad ik je een 1.3a Reciever aan.
Je kunt toch het geluid ook laten decoderen door de speler en dan een PCM stroom naar de receiver sturen via HDMI 1.1? Of klinkt dat dan toch minder goed?

Quote from: SillentWolf on September 11, 2009, 13:39:55
Als je het specifiek over beeld gaat hebben, dan wordt het een iets ander verhaal.
Vertel, vertel, vertel!!  :)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Ronin79

Als het goed is, moet dat nagenoeg identiek klinken. Al zijn de meningen op het internet daarover verdeeld.

Verschil in beeld, tussen HDMI 1.1 en 1.3

* HDMI 1.3 ondersteund Deep Color
Deep Color bestaat uit: 30/36/48-bitkleuren.

* xvYCC support voor HDMI 1.3: Deze kleuren gamut ondersteund 1.8 x zoveel kleuren als een sRBG kleuren gamut
http://en.wikipedia.org/wiki/XvYCC voor betere technische uitleg.

* HDMI 1.3 ondersteund: Audio Lip Sync.
Dit is dus: audio tot video synchronisatie. Het beeld en geluid lopen gelijk.

* De doorvoer snelheid van data is hoger met 1.3 dan 1.1. De data snelheid ligt officieel op 10,2 gig (per sevonde), tegenover de 4.9 gig van HDMI 1.1.


Hieronder zal ik een stukje van het internet quoten. Als ik dit allemaal moet gaan vertalen of in eigen woorden omschrijven, dan ben ik nog wel even bezig. Wel heb ik sommige dingen weggehaald/veranderd (die er niet tussen hoorden)


Verschillen in de HDMI versies:


HDMI 1.0 tot 1.2

HDMI 1.0 was released December 9, 2002 and is a single-cable digital audio/video connector interface with a maximum TMDS bandwidth of 4.9 Gbit/s. It supports up to 3.96 Gbit/s of video bandwidth (1080p/60 Hz or UXGA) and 8 channel LPCM/192 kHz/24-bit audio. HDMI 1.1 was released on May 20, 2004 and added support for DVD Audio. HDMI 1.2 was released August 8, 2005 and added support for One Bit Audio, used on Super Audio CDs, at up to 8 channels. It also added the availability of HDMI Type A connectors for PC sources, the ability for PC sources to only support the sRGB color space while retaining the option to support the YCbCr color space, and required HDMI 1.2 and later displays to support low-voltage sources. HDMI 1.2a was released on December 14, 2005 and fully specifies Consumer Electronic Control (CEC) features, command sets, and CEC compliance tests.

HDMI 1.3

DMI 1.3 was released June 22, 2006 and increased the single-link bandwidth to 340 MHz (10.2 Gbit/s). It optionally supports Deep Color, with 30-bit, 36-bit, and 48-bit xvYCC, sRGB, or YCbCr, compared to 24-bit sRGB or YCbCr in previous HDMI versions. It also optionally supports output of Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio streams for external decoding by AV receivers.[112] It incorporates automatic audio syncing (audio video sync) capability. It defined cable Categories 1 and 2, with Category 1 cable being tested up to 74.25 MHz and Category 2 being tested up to 340 MHz. It also added the new Type C miniconnector for portable devices. HDMI 1.3a was released on November 10, 2006 and had Cable and Sink modifications for Type C, source termination recommendations, and removed undershoot and maximum rise/fall time limits. It also changed CEC capacitance limits, clarified sRGB video quantization range, and CEC commands for timer control were brought back in an altered form, with audio control commands added. HDMI 1.3b was released on March 26, 2007 and added HDMI compliance testing revisions. HDMI 1.3b has no effect on HDMI features, functions, or performance, since the testing is for products based on the HDMI 1.3a specification. HDMI 1.3b1 was released on November 9, 2007 and added HDMI compliance testing revisions, which added testing requirements for the HDMI Type C miniconnector. HDMI 1.3b1 has no effect on HDMI features, functions, or performance, since the testing is for products based on the HDMI 1.3a specification. HDMI 1.3c was released on August 25, 2008 and added HDMI compliance testing revisions, which changed testing requirements for active HDMI cables. HDMI 1.3c has no effect on HDMI features, functions, or performance, since the testing is for products based on the HDMI 1.3a specification.

HDMI 1.4

HDMI 1.4 was released on May 28, 2009, and Silicon Image expects their first HDMI 1.4 products to sample in the second half of 2009. HDMI 1.4 increases the maximum resolution to 4K × 2K (3840×2160p at 24Hz/25Hz/30Hz and 4096×2160p at 24Hz, which is a resolution used with digital theaters); an HDMI Ethernet Channel, which allows for a 100 Mb/s Ethernet connection between the two HDMI connected devices; and introduces an Audio Return Channel, 3D Over HDMI, a new Micro HDMI Connector, expanded support for color spaces, and an Automotive Connection System.


Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt.  ;)

sandervg

Ik overweeg steeds sterker om de Marantz SR9600 aan te schaffen.

Wat zijn nog belangrijke redenen om dit NIET te doen? (er is namelijk maar 1 reden om het wel te doen: geluidskwaliteit).

Ik blijf wat twijfelen omdat:
- Het HDMI 1.1 is en ik niet precies weet wat ik daar van ga merken (ik ken inmiddels de verschillen in specs, maar weet niet wat dit in de praktijk betekent)
- Er maar slechts 2 HDMI ingangen op zitten en je dus met een extra switch box moet werken (lastig, kwaliteitsverlies?)
- Ik niet weet of ik er een HTPC op kan aansluiten en toch HD geluid kan horen (dus kan een PC ook een PCM stroom met HD geluid uitsturen over HDMI?)
- En misschien wel de belangrijkste: Het gevoel dat ik misschien nog dingen mis waar ik zelf niet aan denk!
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

frank2

hdmi 1.1 of 1.3 is totaal niet belangrijk. Deep colour en andere gadgets worden toch niet geleverd.
En te weinig hdmi aansluitingen is ook al zo "dom" verhaal. Je hebt ze totaal niet nodig.
Een dvd of bluray sluit je immers rechtstreeks aan op je tv, waarom via een reciever laten lopen (als ie tenminste geen HD audio ondersteunt). Je hebt max. 2 of 3 hdmi aansluitingen nodig. 1x dvd of bky ray / 1x spelcomputer?? / 1x sat of ziggo kastje. Maar je kunt alles ook rechtstreeks op tv aansluiten op de daar aanwezige hdmi aansluitingen.

Via de reciever laat je alleen het geluid lopen, geen beeld.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren