'oude' pc ombouwen tot nieuwe pc

Started by robbiedobbie, August 30, 2009, 14:50:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

robbiedobbie

Hallo,

Ik ben van plan om mijn 'oude' pc om te bouwen door veroudere delen te vervangen voor nieuwe

Zo is de behuizing, de voeding en de dvd brander nog in goede staat. Het gaat een om Maxdata pc van zo'n 3 jaar oud.

Is het mogelijk om het moederbord, processor, grafische kaart en geheugen te vervangen door nieuwere modellen? Kan dat zo maar?

Hoe krijg ik dan het geheel weer aan de praat en waar moet ik op letten?

Hebben jullie tips voor sites waar ik informatie over dit onderwerp kan vinden?

Alle tips zijn welkom.

Groeten,

robert-jan
HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

roncitf

Geen antwoord op je vraag, maar ik denk dat je goedkoper uit bent door een nieuwe/andere PC te kopen zonder DVD brander (alhoewel die maar een paar tientjes kosten). Eventueel de nieuwe voeding er meteen uithalen en die op MP zetten. Wel even kijken of de oude voeding dezelfde aansluitingen heeft die het MoBo modig heeft.

Heb je wel eens zelf een PC gebouwd, dus volledig uit onderdelen? Het is op zich niet zo moeilijk, het belangrijkste is dat alle voedingen naar het MoBo aangesloten worden.

Ron
Stereo: Sphinx Project 32 / 8 / 12 * Tannoy D700 * Siltech SQ88 XLR / LS-25 MXT / SPX20/30 * Kemp Powerstrip 4/6
Surround: NAD T753 * Totem Dreamcatcher * Sunfire Solitaire 12 (1500W RMS) * Themescene HD72i
Wishlist: Siltech XLRs 6,50+ mtr, Ruby Hill, Signat.XLRs * Tannoy TD10/12 * Sphinx Project

eduard

Robbie het is nog maar de vraag of je voeding geschikt is voor een upgrade is.
Is dit een atx voeding en hoeveel watt?
De kast heeft deze een atx layout.
Op zich is het vervangen van een moerdboard, geheugen, cpu, videokaart en harde schijf helemaal niet zo moeilijk.
Maar je moet na het vervangen ook het os er op nieuw opzetten hier moet je dus ook wat ervaring in hebben.
Verder is er op het web genoeg te vinden hoe je pc kan upgrade(zelf kan bouwen).

Mvg,
Eduard

Ronin79

#3
Dit zijn de belangrijkste dingen, van dit moment:


Wat voor soort PC:

* Heb jij een AMD, Intel of een Apple ?

Wat voor soort Moederbord:

* Heb jij een AGP, PCI of een moederbord die PCI express 16x ondersteund.
* Wat voor soort moederbord: AMD of een Intel chipset / bord

Als jij over een 775 Socket bord beschikt, dan kan het verstandig zijn om deze te behouden.
Op deze manier hoef je eingelijk alleen de Processor, grafische kaart en het geheugen nieuw te kopen, of te upgraden.
Bekende moederborden uit de 775 lijn zijn de: X38 en de X48 moederborden.

Beschik jij over een AM2 of een AM3 Socket, dan kun je kiezen voor een nieuwere AMD processor uit de Phenom X4 lijn.

Wil jij graag een Intel i7 processor aanschaffen, dan moet je een X58 bord aanschaffen.
Mooie borden zijn de: Asus P6T en de Gigabyte UD5

Processor:

Heb jij nog een oudere AMD athlon 64, of een Pentium 4 processor ... dan zou ik er voor kiezen, om een nieuwe te kopen.
Heb jij al een nieuwere 775 Dual Core of Quad Core processor in je pc, dan kun je ervoor kiezen om deze te veranderen.
Een mooie keuze bij een 775 is een Dual Core E8400 of een Q9450 / Q9550 Processor.

Kies jij of heb jij een AMD2 of AM3 moederbord, dan kun je hier een eventuele X3 of een nieuwere X4 processor opzetten.
De Nieuwe Phenom II lijn is dan een mooie keuze.

Zorg er wel voor dat een Processor genoeg koeling krijgt. Een aparte Processor Cooler is aan te raden.
Bij een AM2, AM3, 775 Socket: Scythe Mugen
Bij een 1366 Socket: Scythe Mugen 2 of de Megahalems (+ los te kopen Noiseblocker 120mm fans), die nog beter koelt dan de Mugen 2.

Geheugen:

Als jij nog DDR1 geheugen hebt (net zoals ik zelf), dan is het tijd - om wat nieuws te kopen.
Ondersteund jouw huidige moederbord DDR2 of DDR3, dan is het misschien raadzaam om hier wat reepjes bij te zetten.
Bijvoorbeeld 4 gig DDR2 (Dual Channel) Kingston Hyper X geheugen (800 mhz).

Wil jij toch een nieuw systeem willen hebben in de trend van, een Intel i7 920
dan is het raadzaam om DDR3 Tripple Channel geheugen te kopen. Het is dan aan te raden om 6 gig (3 x 2 gig)
DDR3 op je moederbord te proppen  ;) Mooi geheugen is dan: OZC i7 of Corsair XSM.

Kijk bij het kiezen van geheugen altijd naar het; aantal megahertz en het Cas.
Hoe hoger de Mhz, hoe sneller het geheugen. Hoe lager de Cas, hoe sneller het geheugen communiseert met het MB.


775 Processor (Core 2 Duo, Core 2 Quad):

2 x 2 of 2 x 4 gig DDR2 geheugen (Dual Channel) .... Geld ook voor AMD .. AM2 moederborden
Corsair, Patriot Viper, OCZ of Kingston modules.

2 x 2 of 2 x 4 gig DDR3 geheugen (Dual Channel)


1366 Processor (Nahalem i7):

3 x 2 of 6 x 2 Gig DDR3 Tripple Channel geheugen ...... gebruik aub geen Dual channel opstelling op een i7 (X58) systeem (moederbord)
Corsair, OCZ of Kingston modules.


Grafische kaarten:

Heb jij een AGP moederbord, dan is er bijna geen kaart meer te krijgen. In dit geval kun je beter een nieuwe pc kopen.

Eingelijk moet je ervoor zorgen dat jouw kaartsloten op het moederbord, PCI Express 16x ondersteunen.
Bij de meeste X48 en de laatste X58 moederborden is dit zo wie zo het geval.

Als jij een X38 of een X48 moederbord hebt, en je wilt meer dan 1 kaart op je MB, dan kun je alleen kiezen uit de kaarten van Ati.
SLI wordt niet op deze borden ondersteund. Afhankelijk van jouw budget heb ik hier een paar voorbeelden, van goedkoop tot duur.
4770, 4850, 4870, 4890, 4870X2. Het beste Ati merk is: Sapphire. Deze kaarten hebben net een nieuwe lijn op de markt, de Vapor X
die niet allen goed presteren, maar ook aardig stil zijn.

Wil jij perse een nieuwe i7 systeem, dan kom je uit bij een X58 moderbord. Deze borden ondersteunen zowel Crossfire als Nvidia SLI.
Met andere woorden: Op deze borden werken alle kaarten uit de Ati en de Nvidia reeks.
Nvidia kaarten zoals de: 275 GTX, 285 GTX en de snelle 295 GTX.

Voeding:

Het is belangrijk om te kijken naar het aantal Wattage wat op de voeding staat. Verder is het van belang; welke efficientie de voeding heeft.
Een goede voeding voldoet minimaal aan een 80+ rating. Daaronder zou ik geen voeding kopen.
Het is ook van belang om te kijken naar de aansluitingen die zo'n voeding heeft. Dit is zeker belangrijk ivm de nieuwere generatie grafische kaarten.
Koop jij een splinternieuw systeem, dan zijn de volgende merken een optie om te kopen:

Coolermaster Ultimate 80+ serie.
Be Quiet E6 serie
Antec
Corsair

Andere voedingen zou ik eingelijk links laten liggen, op een enkele uitzondering na.

Wat heel belangrijk is: Bezuinig NOOIT op een voeding. Je kunt beter een voeding van 200 euro kopen, dan een goedkope van 50 euro.
Ik kan je verzekeren, dat je 50 euro voeding opgeblazen word.  :nowink:

Heb jij al een voeding in jouw systeem zitten, en je hebt een Quad core of Duo Core systeem ... dan is het afwegen wat belangrijk is.
Het kan namelijk zijn, dat jouw huidige voeding geschikt is voor een eventuele upgrade binnen jouw systeem.
Let er wel op dat je bijvoorbeeld geen Nvidia GTX 295 op een 400 Watt voeding zet. In dat geval kun je beter kiezen voor een Ati Sapphire 4770 of 4850.

Voorbeeld Systeem i7 (uit het koppie  ;D

Antec 183 Systeemkast Zwart
BeQuiet E6 700 Watt
Asus P6T X58 moederbord
Intel i7 920 Processor
Scythe Mugen 2 Processor Cooler
OCZ i7 3 x 2 Gig, 1600 mhz, cas 8 DDR3 Tripple Channel geheugen
Western Digital Caviar Black 1 TB Schijf
Pioneer 213BK BluRay Brander
Asus Xonar DX2 Audiokaart
Sapphire 4890 Vapor X Grafische Kaart.

Met de bovenstaande 700 wattt, kun je nog even vooruit.
Op deze manier kun je er nog wat schijven bij-plaatsen.
Wil jij SLI of CF op dit bovenstaande voorbeeld systeem gaan draaien, dan moet de voeding ook veranderen.

Wil jij een Quad Core of een Dual Core systeem hebben / samenstellen, dan zou dit eventueel kunnen:

Coolermaster 690 Systeemkast
Be Quiet E6 600 Watt
Gigabyte X48 DQ6 moederbord
Intel Q9450 Processor of Intel Core 2 Duo E 8400 Processor
Scythe Mugen Processor Cooler
OCZ Platinum 2 x 2 Gig DDR 2 800 mhz geheugen
Wester Digital Caviar 1 TB Hardeschijf
Sapphire 4870 Grafische kaart
Creative Geluidskaart
Pioneer 213BK BluRay Brander

ipv de Pioneer BR brander kun je er natuurlijk ook een normale DVD brander inzetten.
De Pioneer heb ik gekozen, omdat dit een echte alles-brander is.
Voor een normale Pioneer Dual Layer brander, kom je algauw op een 216BK of nieuwer.

Aan de andere kant ... het zijn ook maar voorbeelden  ;D


Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt.  ;)

robbiedobbie

Wow!!

Daar kan ik inderdaad mee...

Perfect toegelicht en zeker interessant!

Ik zal eens op een rijtje zetten wat er momenteel allemaal in mijn huidige systeem zit. In principe is het voor mij voldoen als ik met mijn pc kan internetten, dat er een wat stillere fan inzit en dat er een paar flinke harde schijf zit. De pc zou ook moeten kunnen blijven aanstaan zodat ik mijn muziek altijd toegankelijk heb voor mijn Sonos systeem.

HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

Ronin79

Graag gedaan.  ;)

Als je al een redelijke moderne pc hebt, dan kan het je heel wat geld besparen.
ipv een hele nieuwe te kopen, hoef je dan bijvoorbeeld; alleen maar wat hardware te upgraden.

Stille fans heb je bijvoorbeeld van het merk: Noiseblocker. Deze 120 mm fans zijn wat duurder, maar wel lekker stil en efficient.
Bij fans geld eingelijk hetzelfde als bij een voeding of MB; goedkoop is duurkoop.

Harde schijven die goed zijn:

* Western Digital (Caviar of Veliciraptor serie)
* Seagate 7200.12 serie.
* Samsung F1 serie.

Samsung zou alleen niet mijn persoonlijke keuze zijn.
De Seagate en de WD Veciraptor zijn de snellere hardeschijven.

Nosferatu

Als je voor een Core i7 gaat dan zou ik nog even wachten; de P55 chipset komt eraan en moederborden daarmee uitgerust zijn stukken goedkoper dan die met X58. Verder zit daar dan weer een iets andere socket op dan de huidige i7's welke dual channel geheugen ondersteunt i.p.v. tripple channel. FYI: de geheugencontroller zit IN de processor bij deze processoren. Daarnaast komt de Core i5 er ook nog aan, simpel gezegd, een gestripte i7.

Wil je goedkoper neem dan een moederbord met een G/P45 chipset en socket775 voetje. Deze heb je al zo rond de € 50,- en, afhankelijk van wat je wilt, tot een goeie € 150,-. Voor processor kan je natuurlijk voor een Core2Quad gaan maar als je gewoon goede prestaties wilt voor het normale huis-tuin-keuken werk dan is een Core 2 Duo E7400 of een Pentium E6300. Kosten zo rond de resp €100,- cq. € 75,-/stuk.

Geheugen ? XP/Vista/Windows 7 4GB als je een 32 bits versie gebruikt, 8GB bij 64 bits versies. Waarom ? Met een 32 bits OS kan je maximaal 4GB geheugen addresseren, daar valt wat vanaf voor je on-board componenten zodat je netto tussen de 3 en 3,5GB overhoud.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Ronin79

De Intel Nahalem i7's hebben een 1366 socket. De aankomende i5 heeft er een uit de 11xx serie.

De i7 bestaat nu nog uit de volgende 1366 processors: 920, 940, 950, 965 extreme , 975 extreme.
De door mij genoemde 920, 940 en de extreme 965 gaan eruit. Begin volgend jaar komt een Hexa core 17 Nahalem 1366 processor uit.
Deze nieuwe i7 heeft dan 6 cores ipv. 4

Zoals ik al vertelde gaat oa. de 920 eruit. Deze maakt plaats voor de nagenoeg even snel presterende i5 processor. Deze
ondersteund dus niet een 1366 socket, maar een 11xx. Daarnaast komt Intel ook met een i3 lijn op de markt.
Naast de door mij genoemde Quad Core Nahalem CPU's, zijn er ook een paar Xenon Quad en Dual Core Nahalems op de markt.

Nosferatu

T'is straks uitkijken met Core i7's; de i7 860 en 870 zitten in een socket1156 en de i7 9xx serie in socket1366. De Core i5 750 zit ook in een 1156 voetje maar heeft, in tegenstelling tot de i7's geen hyperthreading. Dilemma's, dilemma's.  :P
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Ronin79

Ze maken er maar wat van.  ;)
Het wordt nog lastig voor de consument, om een goede keuze te maken.

Nosferatu

Quote from: SillentWolf on August 31, 2009, 21:40:15
Ze maken er maar wat van.  ;)
Het wordt nog lastig voor de consument, om een goede keuze te maken.
En dan komt er ook nog een Core i3.  :turn:
Nou ja, de meeste consumenten kopen een kant-en-klare PC dus die hoeven niet de keuzes te maken die 'wij' maken. Die laten zich wel gek maken met gigaherzjes, gigabeitjes, flitsende namen, uiterlijk en toeters en bellen.  ;D
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Ronin79

Daar heb je ook wel weer gelijk in.

De 'normale mensen' kopen alleen maar een: Dell, HP of een kant en klare Acer pc.
Die zullen er in ieder geval minder last van hebben, dan de kenners.

Ik denk dat de nieuwe Dual Cores, de i3 worden.
Zou er ook nog een i9 komen .. zeg maar een extreme versie van de aankomende i7 Hexacore ?
De i9 zou natuurlijk ook gereserveerd kunnen worden, door de toekomstige 8 core processors.
Het is in ieder geval in de lijn der verwachting.

* i3 = Nehalem Dual Core
* i5 = Nahalem Quad Core
* i7 = Nahalem Quad met Quickpath en Tripple Channel / Hexacore (6 Core) CPU
* i9 = lijkt me een mooie naam voor een 8 core cpu.  ;)

Allemaal mooie benamingen.

Intussen zit ik nog met een Amd Athlon 64 3400+ AGP computer (singel core),
met 2.5 gig DDR1 geheugen.

Elke keer als ik probeer te sparen voor een nieuwe PC, komt er weer iets tussendoor.
Ik had graag een i7 willen kopen (950 of 975), maar door omstandigheden moest ik mijn geld ergens anders aan uit geven.
Misschien maar een keer op MP kijken, naar een goedkope Apple of een Q9450 CPU. Dat is in iedergeval een heel stuk sneller als mijn huidige AMD.  :bigsmile:

Nosferatu

De nog snellere zou best eens i9 kunnen gaan heten. Ben de naam van een dergelijke reeks procs al eens tegengekomen maar weet'm niet meer. Ik word ouder.....  :(

Belangrijkste is, zeker bij een 'verbouwing', wat het doel van de PC is. Zelf heb ik een PC met een 3Ghz E8400 en een andere met een 2,8Ghz  E7400. Zit verschil in de specs maar eerlijk gezegd merk je daar weinig tot niets van. Sterker nog, heb een Samsung NC10 netboekje met een Atom N270 en een mini-itx PC met een Atom 330 en die doen het ook prima. Draaien beide op slechts 1,6Ghz, 2GB ram en gebruiken Intel on-board video (i945 chipset) maar als ik geen al te veeleisende dingen ermee wil doen (lees: spelletjes  :angel:) kan ik in principe bijna 'alles' met die low-end PC's doen.

Om dat even te relativeren, nog niet zo lang geleden waren 'we' al heel erg blij met een Pentium !!! op 1Ghz en 512MB ram waar dan moeiteloos Win98 op draaide. En niet gek lang daarvoor een Pentium II op 450Ghz. Of de Celeron 300A die zo lekker was te overklokken tot wel 500Mhz !  :P Of de Pentium 200 MMX, wauw ! Dat was snel ! Vergeleken met het huidige geweld van AMD en Intel stelt een 1,6 Ghz Atom natuurlijk niets voor maar op m'n NC10 noodboekje draaien Windows 7 en OSX 10.5  :angel: als de spreekwoordelijke zonnetjes. Met andere woorden, neem een PC die past bij wat je doet en laat je niet gek maken door de marketing met multi cores, gigahertzjes en terrabijtjes waar je in de praktijk toch weinig aan hebt. Tegen de tijd dat ze wel echt zin hebben koop je gewoon weer wat nieuws.  ;D
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Ronin79

#13
Wij hebben zelfs nog een 100 mmx hgehad. Mijn broertjes eerste pc, was een XT ... we worden oud  ;D

Over een tijdje kijk ik wel een keer weer op MP ofzo. Ik zoek dan in ieder geval een pc waarmee ik wat HD beeldbewerking mee kan doen.
De PC hoeft niet helemaal up to date te zijn. Als ik weer wat geld gespaard hebm dan kan ik altijd nog wat hardware updaten.

Voordat ik dat doe ... moet ik eerst maar eens zien, dat ik aan een nieuwe reciever en spectral meubel kom.
Tegen die tijd, dat ik aan een nieuwere pc, kan gaan denken ... is de kleine er al (januari)  ;D


Wat betreft de Nehalem CPU's:

Ik heb het toch nog even nagekeken:

Onlangs verscheen er een nieuwe processorroadmap van Intel, waarop een nieuwe processor is te zien: Core i9. Deze 32 nm chip telt zes cores en zal voorlopig door het leven gaan als Gulftown. De Core i9 zal de nieuwe high end desktopprocessor worden en zal de huidige Core i7 moeten overtreffen. Gulftown heeft dan ook alle mogelijke features aan boord, zoals triple channel geheugen, de Quick Path Interconnect (QPI) en Hyper Threading (twee logische cores per fysieke core).

De Core i9 processor krijgt maarliefst 12 MB L3 cache mee. Met zes cores en Hyper Threading kan de chip 12 threads tegelijkertijd afhandelen. Gulftown zal compatible zijn met Intel's huidige high end platform, namelijk de LGA1366 socket en de Intel X58 chipset. Naar verwachting zal de Core i9 gedurende het eerste kwartaal van 2010 gelanceerd worden.

Exacte Roadmap Intel:




robbiedobbie

ok,

ik heb even wat info vergaard over mijn mainboard...

Het blijkt te gaan om een AM39L Mainboard. Het support alleen DDR ram geheugen  :-[

De voeding die er in zit is van Delta electronics (dsp 300pb-2a) en heeft een maximum output van 195W.

In de handleiding staat onder Processor Support:

Duron:                                                        900 -1.3GHz at fsb 200mhz
Athlon:                                                       900- 1.4GHz at fsb 200/266mhz
Athlon XP:                                                 
              Polomino Core                              1500+ - 2100+ at fsb 266mhz
              Thorughtbred Core                        1700+ - 2600+ at fsb 266mhz
              Barton Core                                  2500+ - 3000+ at fsb 333mhz

Zo te zien is er weinig hoop???
HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

jantje112

Ja,

socket a ga je niet gelukkig mee worden en ddr1 geheugen is erg duur.


Phenom overwogen als setup?

Ronin79

#16
Wij zitten in dezelfde situatie ... als je wat aan je pc wilt veranderen, moeten we nieuwe hardware of een nieuwe pc kopen.
Zelfs al zou je onderdelen kunnen vinden om jouw pc mee up te daten, dan zou dit heel eerlijk gezegd; geld verspilling zijn.

Je kunt er inderdaad voor kiezen om een Phenom II computer samen te stellen. Phenom is nu eenmaal goedkoop.
Wil je het wat beter doen; dan kun je voor een Intel Core 2 Duo of een 'normale' Quad Core pc gaan.
Wil je direct je pc future-proof maken ... dan raad ik je aan om een Intel i7 920 te kopen. De 920 is iets duurder als een Q9550 processor,
maar wel sneller. Daarbij gaan de 920's eruit. In de toekomst komen er processors op de markt (i7 6 Core en de i9) die de socket 1366
kunnen gebruiken, die jij bij een eventuele Intel i7 systeem al hebt gekocht. Zoals ik dus al zei ... future-proof.

Eingelijk is geen een van de bovenstaande configs is verkeerd, het ligt er alleen aan welke prioriteit je steld en hoeveel geld je er voor wilt
uitgeven. Verder is het ook van belang: waar ga je de PC voor gebruiken ?
Wil jij alleen maar wat internetten en wat downloaden ... dan volstaat een AMD Phenom II systeem, met een 4770 of 4850 grafische kaart.
Zet er dan wel minimaal 4 gig aan geheugen in. Dit is wel handig als je een 64 bits OS gaat draaien.  ;)

Nosferatu

195W voeding kan nog wel als je niet te veeleisend bent maar wat wil je voor videokaart ? On-board of los ? Gewoon redelijke performance of top specs ? Vraag dit omdat een beetje losse videokaart een aparte voedingsstekker heeft, een 2x3 'blokje' en die moet uit je voeding komen. Heb je dat niet dan moet je of een soort verloopstekker zien te vinden of een nieuwe voeding nemen. Kan je net zo goed een fatsoenlijke goede nieuwe kast nemen met een wat zwaardere voeding (Antec kast b.v.) en van daaruit verder gaan. Of, als je wat kleiner wilt, een Shuttle XPC ? Zijn ook leuk en vallen qua prijs ook nog wel mee (relatief gezien dan  ;))
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000