Sanders Ht-& Stereoset

Started by Xander32, August 25, 2009, 20:28:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

drees62

Quote from: Antoine on January 15, 2013, 12:43:05
Is dat niet mogelijk dan zou alleen EQ je nog kunnen helpen ben ik bang.

Toch maar een Anthem dan?  :-X :-X :-X

;D ;)

frank2

Quote from: Antoine on January 15, 2013, 12:43:05

Ik denk dat je 't beste kunt gaan meten en zoeken naar de echte, 100% zekere oorzaak van de eventuele dip die je ervaart (als dat nog niet is gebeurd) en dat probleem proberen op te lossen door luidsprekerplaatsing of aanpassing van je wanden. Is dat niet mogelijk dan zou alleen EQ je nog kunnen helpen ben ik bang.

De oorzaak zijn de gipswanden, er is nergens steen in huis. Probleem is niet op te lossen tenzij je de speakers heel dicht tegen de wand plaatst, maar dan mis je wel iets diepte en het geluidsbeeld veranderd iets heb ik proefondervindelijk vast gesteld. Maar TS geloofd dat niet.
De enige oplossing is inderdaad een DSP systeem, en dan moet je nog de speakers dicht tegen de wand zetten anders kan de DSP de -4 DB of meer niet omhoog trekken. (ervan uitgaande dat de akoestiek redelijk gelijk is aan de mijne, ik heb ook gipswanden en geen steen in huis)
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Martin!!!

Beton, steen, hout, glas, gipsplaat het zijn allemaal harde (eerste) reflectiepunten in mijn optiek.

Absorbeert de gipsplaat de geluidsgolven dan zo veel beter, anders kan ik me haast niet voorstellen dat het goed is om speakers van deze omvang zo vlak bij de muur te plaatsen. Natuurlijk krijg je wel lekker (te)veel bas zo vlak tegen de muur maar volgens mij niet zoals dat door de speaker- of weergever-bouwers/ontwerpers bedoeld is.....

Ik denk dat een DSP systeem dan zoveel moet gaan corrigeren dat er van het origineel van de muziekdrager weinig meer overblijft.

Zijn er nog anderen die dit topic volgen die dergelijke speakers met een omvang zoals Frank2 ze bezit ze zo dicht tegen de (gipsplaat)muur plaatst?

mainly British stuff

Deleted member

#1903
Absorptie van geluid is an sich niet erg máár dat moet wel zo veel mogelijk breedbandig gebeuren. Het tegenovergestelde is selectieve/smalbandige absorptie en dat wil je dus voorkomen. Beton, steen, hout, glas, gipsplaat zijn voor hoge tonen vrijwel identiek en idd. praktisch "spiegelend" in die zin dat ze vrijwel niet hoog absorberen maar dit reflecteren. Een gipswandje kan echter in 't laag wél absorberen en doet dat ook meer dan een veel stijvere betonmuur.

Als 't inderdaad zo is dat de wanden in Xander32 z'n huis selectief (extra) absorberen tussen de 70-150Hz dan zal dit frequentiegebied minder nagalm kennen en dus minder lang in de kamer blijven hangen t.o.v. lagere of hogere frequenties wat wellicht tot een verschoven klankbalans kan leiden.

Wat is me afvraag is wie en/of hoe is vastgesteld dat de wanden de schuldige zijn hier bij Xander32 (en voor mijn part ook bij Frank2 maar daar hoeft natuurlijk niet 't zelfde probleem te spelen). Is er gemeten bij Xander32, is kortom duidelijk dat 't probleem zich daar ongeacht de positie van de luidsprekers manifesteert?

Martin!!!

Dit is wat Xander32 erover schreef......

Quote from: Xander32 on January 14, 2013, 17:15:19
Heel korte uitleg waarom ik nu kijk naar zuilspeakers: mijn ruimte slikt een deeltje bass in het gebied van +/- 70 tot 150 hz. ... Dat komt door de wanden van het huis. Daarin kunnen subs niets betekenen. Mijn gedachte (lees; wens, hoop, vermoeden ...) is dat een zuilspeaker met wat meer driver oppervlak en wat meer kastinhoud, het geheel nog wat meer in balans brengt. Een wat betere tonaliteit.
mainly British stuff

Maro

Ik krijg toch het idee dat er van een vlieg een olifant gemaakt wordt nu hoor. Lees de recente M&G verslagen van TS zijn set er maar op na. Iedereen erg onder de indruk van de set ook Xander zelf vlak na de aanschaf van de Marantz combi. Nu wil hij gewoon (virus voor iedereen hier wel bekend) nieuwe speakers en opeens zijn er grote problemen.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Deleted member

#1906
@Martin!!!, weet ik, ik kan ook lezen! ;) Maar ik vraag me dus af HOE dit is vastgesteld? Is 't niet vastgesteld dan is 't een aanname. Dit is dus een vraag aan Xander32 zelf.

Martin!!!

Quote from: Antoine on January 15, 2013, 20:12:48
@Martin!!!, weet ik, ik kan ook lezen! ;) Maar ik vraag me dus af HOE dit is vastgesteld? Is 't niet vastgesteld dan is 't een aanname. Dit is dus een vraag aan Xander32 zelf.

Ik dacht ik plak het er nog maar even bij om het verhaal kompleet te maken/houden en natuurlijk wachten we op een reactie van Xander32....  ;D
mainly British stuff

Martin!!!

#1908
Quote from: Maro on January 15, 2013, 20:12:30
Nu wil hij gewoon (virus voor iedereen hier wel bekend) nieuwe speakers en opeens zijn er grote problemen.

Of hij wil zijn oude speakers graag aan jou van de hand doen  :angel:
mainly British stuff

Xander32

#1909
Quote from: Antoine on January 15, 2013, 12:43:05
In theorie zal een andere luidspreker geen verschil moeten maken in je ruimte als je je bedenkt dat een luidspreker in principe bij elke frequentie dezelfde geluidsdruk zou moeten geven. Verschillen tussen een kleine en grote luidspreker liggen dan ook meer in de extensie (in het laag) en het maximaal te verwerken vermogen zonder te vervormen.

Tot zo ver de theorie die natuurlijk voor de hand ligt, praktijk kan anders zijn maar toch denk ik niet dat 't in het door jou genoemde bereik 70-150Hz grote verschillen zullen zijn. Een andere LS zou wat anders kunnen zijn afgestemd maar er is geen luidspreker op de markt die zo scheef meet dat 'ie akoestische problemen als gevolg van absorptie door je wanden gaat opvullen.

Ik denk dat je 't beste kunt gaan meten en zoeken naar de echte, 100% zekere oorzaak van de eventuele dip die je ervaart (als dat nog niet is gebeurd) en dat probleem proberen op te lossen door luidsprekerplaatsing of aanpassing van je wanden. Is dat niet mogelijk dan zou alleen EQ je nog kunnen helpen ben ik bang.
Dank voor de uitgebreide en heldere reply.

Het issue is maar beperkt aanwezig, anders was ik ook niet zo lang tevreden geweest met de Ushers. De oorzaak betreft idd. constructie van de wanden. Echter heeft deze ook voordelen; op de meetwaarden inzake (na)galm zullen velen jaloers zijn ;).

Quote from: Maro on January 15, 2013, 20:12:30
Ik krijg toch het idee dat er van een vlieg een olifant gemaakt wordt nu hoor. Lees de recente M&G verslagen van TS zijn set er maar op na. Iedereen erg onder de indruk van de set ook Xander zelf vlak na de aanschaf van de Marantz combi. Nu wil hij gewoon (virus voor iedereen hier wel bekend) nieuwe speakers en opeens zijn er grote problemen.
Jij begrijpt het helemaal. P.s. Het betreft een "mug", geen "vlieg" :P.

De verslagen van recente M&G zijn idd. veelzeggend, en ik ben nou eenmaal een pietlut, perfectionistisch van aard ...
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Maro

Quote from: Martin!!! on January 15, 2013, 20:16:59
Of hij wil zijn oude speakers graag aan jou van de hand doen  :angel:

:angel:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Xander32

Quote from: Martin!!! on January 15, 2013, 20:16:59
Of hij wil zijn oude speakers graag aan jou van de hand doen  :angel:
Wanneer ik er afscheid van wil nemen is er voor de Ushers vast wel een markt, daar twijfel ik niet aan  ;).


Ik ga voorts verder met hetgeen ik al bedacht had, de door mij uitgezette koers verder volgen 8).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Quote from: drees62 on January 15, 2013, 18:39:44
Toch maar een Anthem dan?  :-X :-X :-X

;D ;)
Hey A, ga jij snel jouw mond spoelen >:D.

:D
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Bas Akkerman

Ik vind het advies van Antoine wel hout snijden. Hoe weet je zo zeker dat de wanden de boosdoener zijn Xander? Dadelijk ga je met die gedachten op zoek naar vloerstaanders, maar ligt de oorzaak van je onvrede toch ergens anders.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Xander32

#1914
Quote from: Bas Akkerman on January 15, 2013, 21:03:03
Ik vind het advies van Antoine wel hout snijden. Hoe weet je zo zeker dat de wanden de boosdoener zijn Xander? Dadelijk ga je met die gedachten op zoek naar vloerstaanders, maar ligt de oorzaak van je onvrede toch ergens anders.
Uitgebreid met plaatsing van speakers experimenteren heb ik reeds gedaan. Daar waar deze nu staan geven ze het beste resultaat. Tevens zijn er hier reeds een aantal metingen verricht.

En nogmaals; er wordt weer eens door derden van een mug ...
Vast met de beste bedoelingen, maar ik ben een rationeel mens en tevens nieuwsgierig van aard; wanneer ik zaken onduidelijk heb stel ik wel vragen ... Nu krijg ik echter "ongevraagd" (goed bedoelde) antwoorden  ;). Enerzijds kan ik deze wel waarderen, leer ik er het e.e.a. door, anderzijds verwonder ik mij weer hoe men van afstand mij precisies kan vertellen waar het aan mankeert en hetgeen ik heb te ondernemen in deze ...


Uiteindelijk zal ik altijd mijn eigen koers varen en dat heeft mij tot op heden veel gebracht. Dat wil niet zeggen dat ik mijn koers niet deels zal bijstellen indien een ander mij steekhoudende argumenten voorschotelt 8).

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Deleted member

Cognitieve dissonantie! :D

Whatever, veel succes!

Bas Akkerman

Quote from: Xander32 on January 15, 2013, 21:23:57
Uitgebreid met plaatsing van speakers experimenteren heb ik reeds gedaan. Daar waar deze nu staan geven ze het beste resultaat. Tevens zijn er hier reeds een aantal metingen verricht.

En nogmaals; er wordt weer eens door derden van een mug ...
Vast met de beste bedoelingen, maar ik ben een rationeel mens en tevens nieuwsgierig van aard; wanneer ik zaken onduidelijk heb stel ik wel vragen ... Nu krijg ik echter "ongevraagd" (goed bedoelde) antwoorden  ;). Enerzijds kan ik deze wel waarderen, leer ik er het e.e.a. door, anderzijds verwonder ik mij weer hoe men van afstand mij precisies kan vertellen waar het aan mankeert en hetgeen ik heb te ondernemen in deze ...


Uiteindelijk zal ik altijd mijn eigen koers varen en dat heeft mij tot op heden veel gebracht. Dat wil niet zeggen dat ik mijn koers niet deels zal bijstellen indien een ander mij steekhoudende argumenten voorschotelt 8).
Natuurlijk is het je goed recht je eigen weg te volgen. Ik zal de laatste zijn om dat te ontmoedigen. ;)
Je eerdere berichten leken meer te wijzen op een gevoel van de muren als oorzaak dan daadwerkelijk metingen die een dip in het door jou gewenste "basgebied" duidden. Vandaar mijn goedbedoelde advies. Maar dat is nu wel duidelijk volgens mij. Ik kijk uit naar je luistervaringen!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Xander32

#1917
Van de heren die gisteren hebben gereageerd weet ik dat zij dit met de beste bedoelingen doen. Dat kan ik zo wel inschatten  ;).

Maar voordat je het weet duikt er weer het halve HT-forum op mijn "probleem" en gaan er weer allerlei haantjes van alles roepen ... Daar zit ik niet direct op te wachten.

Quote from: Antoine on January 15, 2013, 21:52:40
Cognitieve dissonantie! :D

Whatever, veel succes!
... allicht zal er een kronkel in mijn gedachte(gang) aanwezig zijn ... Iedere gek z'n ...  8)
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Vlearmoes

Quote from: Antoine on January 15, 2013, 12:43:05
In theorie zal een andere luidspreker geen verschil moeten maken in je ruimte als je je bedenkt dat een luidspreker in principe bij elke frequentie dezelfde geluidsdruk zou moeten geven. Verschillen tussen een kleine en grote luidspreker liggen dan ook meer in de extensie (in het laag) en het maximaal te verwerken vermogen zonder te vervormen.

Tot zo ver de theorie die natuurlijk voor de hand ligt, praktijk kan anders zijn maar toch denk ik niet dat 't in het door jou genoemde bereik 70-150Hz grote verschillen zullen zijn. Een andere LS zou wat anders kunnen zijn afgestemd maar er is geen luidspreker op de markt die zo scheef meet dat 'ie akoestische problemen als gevolg van absorptie door je wanden gaat opvullen.

Ik denk dat je 't beste kunt gaan meten en zoeken naar de echte, 100% zekere oorzaak van de eventuele dip die je ervaart (als dat nog niet is gebeurd) en dat probleem proberen op te lossen door luidsprekerplaatsing of aanpassing van je wanden. Is dat niet mogelijk dan zou alleen EQ je nog kunnen helpen ben ik bang.

Xander heb jij de Anti-Mode 2.0 DC al overwogen ??

Ik denk dat Ron hem graag komt demonstreren bij jou thuis.
De grote voordelen van de AM zijn bekend en wellicht een optie om niet van set
te hoeven wisselen.

Vlearmoes
Integra DTR 9.9 XT Pro | Marantz BD 8002| Panasonic 50G10 |Technisat ontvanger en schotel | Kef reference Model 3.2 |KEF Calinda, | KEF Model 200 |Asus G50v | Synology

Xander32

Hey T,

Dank voor het meedenken :clapping:.
Echter zie ik daar geen heil in.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Vlearmoes

Kun je dat een beetje toelichten waarom zo stellig een nee ??
Integra DTR 9.9 XT Pro | Marantz BD 8002| Panasonic 50G10 |Technisat ontvanger en schotel | Kef reference Model 3.2 |KEF Calinda, | KEF Model 200 |Asus G50v | Synology

drees62

Quote from: Vlearmoes on January 25, 2013, 12:48:05
Kun je dat een beetje toelichten waarom zo stellig een nee ??

Hey T., alles goed?

Moet je trouwens niet al een aparte voor- en eindversterker hebben voor die AM 2.0?

Xander32

Quote from: Vlearmoes on January 25, 2013, 12:48:05
Kun je dat een beetje toelichten waarom zo stellig een nee ??
Quote from: drees62 on January 25, 2013, 17:40:22
Hey T., alles goed?

Moet je trouwens niet al een aparte voor- en eindversterker hebben voor die AM 2.0?

Quote uit handleiding;

pakken. Deze technologie is nu verbeterd en verfijnd in de nieuwe Anti-Mode 2.0 Dual Core. Anti-Mode 2.0 Dual Core heeft ook een DAC aan boord met roomcorrection, EQ en volumeregeling, alles bediend met een bijgeleverde afstandsbediening. En natuurlijk gaat de inregeling net zo eenvoudig als bij de Anti-Mode 8033. De Anti-Mode 2.0 Dual Core wordt aangesloten tussen de voorversterker en eindversterker of een paar actieve luidsprekers. U heeft geen computer nodig voor de inregeling of het gebruik van deze Anti-Mode. Laten we deze nieuwe Anti-Mode 2.0 Dual Core eens nader bekijken ...


;)
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Vlearmoes

Oei  :-X

Ik heb dus de aansluitmogelijkheden niet goed bestudeerd  :blush:

En om nu je huidige versterker om te ruilen voor een eindversterker icm de AM als voorversterker is te gek  ;)
Integra DTR 9.9 XT Pro | Marantz BD 8002| Panasonic 50G10 |Technisat ontvanger en schotel | Kef reference Model 3.2 |KEF Calinda, | KEF Model 200 |Asus G50v | Synology

Xander32

Quote from: Vlearmoes on January 25, 2013, 21:35:27
Oei  :-X

Ik heb dus de aansluitmogelijkheden niet goed bestudeerd  :blush:

En om nu je huidige versterker om te ruilen voor een eindversterker icm de AM als voorversterker is te gek  ;)
Kan gebeuren T, ik had mij al eens ingelezen toen 't ding net op de markt was ... Ik vond het daarom ook een vreemd ontwerp, slecht voor een beperkte markt ...
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT