Belgische winkel: www.hifihome.be

Started by TomVD, July 31, 2003, 12:48:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TomVD

Hoi,

even voor de belgen onder ons (mss ook nederlanders) zijn er hier mensen met ervaring met Hifi Home te Brugge (http://www.hifihome.be) ?
Ze bieden goede merken aan en 5 auditoria, dus het is wel professioneel.

Ik vroeg mij nog iets af:
op deze pagina
http://www.hifihome.be/bestbuys.asp#10
staan onderaan enkele setjes voor HT, maar ze spreken daar steeds over front en rear, maar nooit over surround. En ze plaatsen er een 7.1 AVreceiver bij, maar enkel front en rear speakers.... waar zijn de surrounds?

Vincent

Als ik zie wat voor combinaties ze maken dan betwijfel ik zeer of ze weten wat ze doen.. Vooral de Higend combinaties

een 8200 op een N803 heb zelf oo keen 8200 maar die gaat van zijn levensdagen geen 803 trekken.

zelfde geld voor een Denon 3803 op een N804 ...

slaat echt nergens op...


TomVD

ow, ik had gedacht dat de sets die daar stonden goed uitgebalanceerd waren. (ze zullen ze toch ook wel laten horen in hun auditoria?)

Wat zijn dan volgens jullie wel goede sets met diezelfde onderdelen?

stevieB

Vincent,

Ik las jou reply met veel interesse, maar snap eigenlijk niet precies wat je bedoelt als jij zegt dat een bepaalde versterker/receiver een bepaalde speaker niet trekt?

Bedoel je te weinig vermogen van de amp? Heeft de speaker te weinig rendement? Kan iemand mij dit verklaren?

Alvast bedankt,

Gr StevieB
Under construction.....

Doerak

Quote from: TomVD on July 31, 2003, 12:48:45
en 5 auditoria

Volgens mij zijn dat geen auditoria, maar hebben ze bij diverse klanten projecten gerealiseerd (staat niet voor niets onder "realisaties").

Kristof Ector

Quote from: Vincent on July 31, 2003, 15:04:50
zelfde geld voor een Denon 3803 op een N804 ...

Ik heb deze combinatie en dat werkt perfect.

Kristof

Pioneer PDP 5000 EX
Barco 808g

Denon 3803 / B&W 804 802 / Classe / Parasound

-V-

Ik ken deze winkel bijzonder goed. Al mijn materiaal komt vandaar ...
Bijzonder professioneel, zeer goeie klantenservice !!

Nooit te klagen gehad, inruilen van daar gekocht materiaal is ook geen enkel probleem ...

eVolution Sound&Vision - Meridian / NAD / DALI / Bluesound

Kratje

Quote from: Kristof Ector on August  3, 2003, 13:46:25
Quote from: Vincent on July 31, 2003, 15:04:50
zelfde geld voor een Denon 3803 op een N804 ...

Ik heb deze combinatie en dat werkt perfect.

Kristof



Ik heb zelf een Denon AVC-A10SE op een setje N803's gehad. Ik was er prima over tevreden, totdat ik een zwaardere versterker kocht (Musical Fidelity NuVista M3). Toen pas merkte ik hoeveel power d Denon tekort kwam. Waarschijnlijk is dat hetzelfde met de 3803 op een N804. Op zich zal het best goed gaan, maar je haalt zeker niet het maximale uit je speakers! Daarvoor moet je een versterker hebben met meer reserve...

Kristof Ector

Quote from: Kratje on August  3, 2003, 19:53:39
Quote from: Kristof Ector on August  3, 2003, 13:46:25
Ik heb deze combinatie en dat werkt perfect.

Kristof
Op zich zal het best goed gaan, maar je haalt zeker niet het maximale uit je speakers! Daarvoor moet je een versterker hebben met meer reserve...

Ik maak deze vergelijking :

Ik heb een BMW 320D. 150pk 330 Nm. In de 3-reeks van BMW kun je ook een drie liter diesel krijgen met fenomenale optrektijden en dito topsnelheid. Allemaal met hetzelfde chassis (in dit geval de Nautilus 804). Het blijft een persoonsgebonden kwestie maar ik heb wat problemen met de stelling dat je zulk een speaker niet kan aansturen met een Denon. Rotel of andere eindbakken zullen nog meer geven maar het is de vraag of iedereen meer wil.

Kristof
Pioneer PDP 5000 EX
Barco 808g

Denon 3803 / B&W 804 802 / Classe / Parasound

Melvin

Tis wel een beetje een rare vergelijking, ik zou het eerder zoeken in de auto-caravan metafoor ipv de auto-auto :)
Het rijdt allemaal wel de berg op, maar met de ene moet je een versnelling terugvallen terwijl de andere gewoon in 5de (6de?) vlot doortrekt.

Kratje

Het is niet zozeer dat je met een zwaardere versterker meer van hetzelfde krijgt.
Bij een lichte versterker mis je gewoon een stuk...

De nominale impedantie van de N803 (ik gebruik voor dit voorbeeld even de 803, omdat ik die beter ken...) is 8 Ohm. De impedantie is echter niet voor het gehele frequentiebereik hetzelfde. De minimale impedantie van een N803 is 3 Ohm. Deze lage impedantie zit bij lage frequenties.
Ik gebruikte eerst een Denon AVC-A10SE, die een vermogen per kanaal van 125 Watt aan 8 Ohm kan leveren. Bij een belasting van 4 Ohm was het gemeten vermogen (volgens een tijdschrift, heb het zo niet bij de hand...) ongeveer 235 Watt. Daarna zal het vermogen bij een hogere belasting snel inzakken. Dit heeft als gevolg dat bij een behoorlijk volume de versterker vooral bij de lage frequenties te weinig vermogen kan leveren met als gevolg geen controle over lage bassen.

Op dit moment heb ik er een Nuvista M3 aan hangen die aan 8 Ohm een vermogen van 250 Watt kan leveren, aan 4 Ohm 500 Watt en een piek vermogen van zo'n 700 Watt per kanaal. Het is natuurlijk niet helemaal eerlijk om deze versterkers met elkaar te vergelijken (een surround versterker van Fl.4500 versus een stereo versterker van Fl. 11.000) maar het verschil is behoorlijk groot. Deze versterker is veel beter in staat om de bassen gecontroleerd te houden. Ik heb eerst altijd gedacht dat de Nautilus wat zuinig was met de bas, maar achteraf blijkt dit dus mijn versterker geweest te zijn...

Maar goed. Ik heb dus eerst gekozen voor de Denon en heb hier enorm veel plezier van gehad (en nog steeds, als voor versterker en voor de center + surrounds). Dus mijn advies: Ga nu b.v. voor de 804 in combinatie met Denon, probeer later eens een keer een wat zwaardere eindversterker aan de Nautilus 804's te hangen...Hoe dan ook de Nautilus serie is behoorlijk verslavend... :D

Kristof Ector

Quote from: Melvin on August  3, 2003, 22:36:15
Tis wel een beetje een rare vergelijking, ik zou het eerder zoeken in de auto-caravan metafoor ipv de auto-auto :)
Het rijdt allemaal wel de berg op, maar met de ene moet je een versnelling terugvallen terwijl de andere gewoon in 5de (6de?) vlot doortrekt.

That' s my point. Er zijn veel mensen die tevreden zijn met het feit dat ze in enkele gevallen moeten terugschakelen en andere die nooit tevreden zijn met de trekkracht van hun wagen.
Ik heb er geen probleem mee dat iemand de perfecte versterker/vermogen wil hebben wel met het feit dat er m.i. onwaarheden worden verteld als men zegt dat een denon 3803 niet een set Nautilus 804 kan aansturen.
Het vermogen dat vrijkomt is meer dan voldoende voor de modale gebruiker.

Kristof


Pioneer PDP 5000 EX
Barco 808g

Denon 3803 / B&W 804 802 / Classe / Parasound

riwi

Ik heb sinds dit weekend een Rotel RB991 (2x200W met zeer stabiele voeding) overgenomen van een forumgenoot. Het verschil met mijn Yamaha DSP-A2 die zeker gelijk gerekend mag worden kwa vermogen met een 3803 is verbluffend. ik wil dus wel zeggen dat de A2 mijn CDM-9NT (alle speaker elementen vrijwel gelijk aan een N804) absoluut niet fatsoenlijk aan kan sturen.
Oftewel met een versterker ala A2 of 3803 kun je wel luisteren naar een N804 maar eigenlijk had je beter wat goedkopere speakers (of een duurdere versterker) kunnen kopen.
Ik heb zelf nu dus ook een paar jaar met een te zwakke versterker gedraaid en ik besef nu dat dit heel erg jammer van m'n speakers was want die verdienden beter.

Richard

Scarp

Zo is het ! In een porsche zet je je ook niet een 1200cc motor met 80 pk. Tuurlijk hij rijd wel, maar je haalt er het maximale niet uit, dan had je net zo goed een gewone auto kunnen kopen :)

jeroen_B

Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat als je een rotel versterker op een reletief goedkope speaker zet dat je dan ook opkijkt van het verschil ten opzichte van een standaard receiver!


jeroen

Kristof Ector

Quote from: Scarp on August  4, 2003, 19:55:28
Zo is het ! In een porsche zet je je ook niet een 1200cc motor met 80 pk. Tuurlijk hij rijd wel, maar je haalt er het maximale niet uit, dan had je net zo goed een gewone auto kunnen kopen :)

Die vergelijking loopt mank.  Mijn eerder aangehaalde vergelijking (2-liter diesel of een 3-liter diesel) is eerder toepasbaar.   De Denon is getest als topper btw op DVD.NL.  Hem vergelijken met een 1200cc in een Porsche is niet correct.

Net als mijn dealer blijf ik er bij dat je een 50-200w luidspreker moet kunnen aansturen met een 110w versterker van een goed merk.  Beter kan altijd maar de vraag is of elke gebruiker nood heeft aan het summum.  Ik vrees dat ook beginnende liefhebbers afgeschrikt worden door de systeemeisen die hier gesteld worden  :-\

Kristof

Pioneer PDP 5000 EX
Barco 808g

Denon 3803 / B&W 804 802 / Classe / Parasound

Melvin

Die Denon is wel een 7 kanaals amp, ik wil hem toch eens 6 804's en een HTM1 horen aandrijven :)

Zo een receiver gebruiken bij hoge volume's kan zelfs schadelijk worden voor je speakers als de impedantie opeens te laag wordt !

Kristof Ector

Quote from: Melvin on August  4, 2003, 20:51:20
Die Denon is wel een 7 kanaals amp, ik wil hem toch eens 6 804's en een HTM1 horen aandrijven :)

Zo een receiver gebruiken bij hoge volume's kan zelfs schadelijk worden voor je speakers als de impedantie opeens te laag wordt !

Heb helaas het budget niet voor 6 804's en een HTM1 vandaar mijn reactie dat de combinatie perfect kan zijn.(is trouwens m.i. overkill in een ruimte van 3.5 * 8 meter die ook dienst doet als leefruimte).

Hoge volumes is ook meestal not done bij mij.  Vrijstaande woning maar kleintje van 1 jaar (zie avatar) en vrouwtje dat ook haar wetten stelt. :-\

Kristof

Pioneer PDP 5000 EX
Barco 808g

Denon 3803 / B&W 804 802 / Classe / Parasound

Kratje

Quote from: Kristof Ector on August  4, 2003, 20:29:29
Quote from: Scarp on August  4, 2003, 19:55:28
Zo is het ! In een porsche zet je je ook niet een 1200cc motor met 80 pk. Tuurlijk hij rijd wel, maar je haalt er het maximale niet uit, dan had je net zo goed een gewone auto kunnen kopen :)

Die vergelijking loopt mank.  Mijn eerder aangehaalde vergelijking (2-liter diesel of een 3-liter diesel) is eerder toepasbaar.   De Denon is getest als topper btw op DVD.NL.  Hem vergelijken met een 1200cc in een Porsche is niet correct.

Net als mijn dealer blijf ik er bij dat je een 50-200w luidspreker moet kunnen aansturen met een 110w versterker van een goed merk.  Beter kan altijd maar de vraag is of elke gebruiker nood heeft aan het summum.  Ik vrees dat ook beginnende liefhebbers afgeschrikt worden door de systeemeisen die hier gesteld worden  :-\

Kristof



Kijk, nu zeg je er wat bij: een 110 Watt versterker van een goed merk... ;D  :o
Een goede Krell van 100 Watt (aan 8 Ohm) kan doorgaan tot 800 Watt aan 1 Ohm. Dit is bij de Denon niet zo, dus bij hogere volumes (voor die versterker al vrij snel) zal het geluidsbeeld niet in evenwicht zijn.
Geloof me: het verschil is er wel degelijk! Of het voor jou de moeite waard is, moet je zelf beoordelen...

Robbo

Er wordt hier een belangrijk ding vergeten.   Je kunt wel denken dat de Denon 7x110 (ofzo) watt heeft, omdat dat wordt opgegeven.   In werkelijkheid haalt deze receiver dat niet.   ZEKER niet als alle 7 kanalen tegelijk gebruikt worden. Vaak is het opgegeven vermogen bij belasting van 1 kanaal.

Hetgene wat hier het probleem veroorzaakt is de voeding van de versterker.   Deze zijn bij dergelijke receiver vaak onderbemeten.  Logisch eigenlijk want dit is het duurste onderdeel van een versterker/receiver.   Daarbij is een goede voeding behoorlijk zwaar,  wat doortelt in de uiteindelijk verkoopprijs (shipping cost van Azie naar uiteindelijke dealer).  

Natuurlijk komt er altijd geluid uit een speaker, hoe eenvoudig je versterker ook is.   MAAR je doet een top speaker zoals de N804 zwaar te kort door te bezuinigen op versterking.  


Rob

Kristof Ector

Quote from: Kratje on August  4, 2003, 21:39:44
Kijk, nu zeg je er wat bij: een 110 Watt versterker van een goed merk... ;D  :o
Dit is bij de Denon niet zo, dus bij hogere volumes (voor die versterker al vrij snel) zal het geluidsbeeld niet in evenwicht zijn.

Laat me eens een review zien waar jouw beweringen gestaafd worden ivm de Denon 3803.  Nogmaals hogere volumes zijn voor mij niet van toepassing.  

Kristof
Pioneer PDP 5000 EX
Barco 808g

Denon 3803 / B&W 804 802 / Classe / Parasound

Kristof Ector

Quote from: Robbo on August  4, 2003, 21:43:47
Er wordt hier een belangrijk ding vergeten.   Je kunt wel denken dat de Denon 7x110 (ofzo) watt heeft, omdat dat wordt opgegeven.   In werkelijkheid haalt deze receiver dat niet.   ZEKER niet als alle 7 kanalen tegelijk gebruikt worden. Vaak is het opgegeven vermogen bij belasting van 1 kanaal.

Citaat van DVD.NL

Als we kijken naar de prestaties in surround dan zijn deze werkelijk zeer goed. De zeven ingebouwde eindversterkers die elk 150 Watt aan 6 ohm kunnen leveren zorgen voor een enorme vermogensreserve, ook bij luide weergave. Het resultaat hiervan is dat de AVR-3803 er totaal geen probleem mee heeft om bij maximale dynamic range instellingen de hardste pieken zonder moeite te produceren met een volume wat voor de gemiddelde huiskamer meer dan teveel is.. Het geluidsbeeld van de AVR-3083 is sowieso zeer gecontroleerd en strak. Als we de voorluidsprekers het volle frequentiebereik toebedelen is de AVR-3083 zonder morren in staat om bij luide weergave uitstekend controle over alle luidsprekers te houden.

Einde citaat.

I rest my case ...

Ik zal toch wel ongelijk hebben.  8)

Ga nog eens luisteren en dan maffen.

Kristof

Pioneer PDP 5000 EX
Barco 808g

Denon 3803 / B&W 804 802 / Classe / Parasound

Melvin

Ik zeg ook niet dat de 3803 geen goede amp is :) Ben zeker niet je receiver de grond in aan het boren, maar we vinden dus allemaal dat een schoonheid als de 804 beter verdient, en ik ben er zeker van dat als je ooit je 804's kunt testen met een zwaardere amp je dat zelf ook kunt beaamen :)

Kratje

Ik ben het helemaal met bovenstaande eens. Ik gebruik zelf nog steeds met plezier een Denon receiver voor surround, prima apparaat voor de prijs. Maar je bent welkom om eens naar het verschil te komen luisteren tussen een Denon surround versterker en een zwaardere stereo versterker...Je zult het verschil wel horen!

visitor

Quote from: Vincent on July 31, 2003, 15:04:50
Als ik zie wat voor combinaties ze maken dan betwijfel ik zeer of ze weten wat ze doen.. Vooral de Higend combinaties

een 8200 op een N803 heb zelf oo keen 8200 maar die gaat van zijn levensdagen geen 803 trekken.

zelfde geld voor een Denon 3803 op een N804 ...

slaat echt nergens op...



Ik heb de N803 samen met de Marantz SR-9200 en moet zeggen dat dit heel goed gaat. Ik gebruik de 2 extra versterkers (voor de surround back kanalen) in de Marantz om de N803 te biampen en dit gaat perfekt. Op die manier heb ik per speaker ongeveer 2 x 140 = 280 Watt aand 8 Ohm. De SR-9200 kan immers 5 kanalen tegelijkertijd versterken en daarbij 5 x 130 Watt aan 8 Ohm  leveren volgens metingen in verschillende tijdschriften.
Bovendien is de SR-9200 (en waarschijnlijk ook de SR-8200) een versterker die goed lage impedanties kan aansturen. Zie daarvoor maar de meetgegevens die in het Duitse audiotijdschrift "Audio" staan. Ik had vroeger de Denon AVC-A1SE en die had het wel moeilijker om de N803 deftig aan te sturen.
Natuurlijk zal een Rotel RB-1090, Parasound HCA-3500 of een Bryston 4B-SST het nog beter doen, maar die oplossing is dan ook heel wat duurder.

Erwin