Speakers vs Electronics - The Poll

Started by CaveMonkey, July 27, 2003, 20:50:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Welk deel van je budget gaat naar speakers en electronica?

20 - 80 %
1 (5.6%)
30 - 70 %
2 (11.1%)
40 - 60 %
5 (27.8%)
50 - 50 %
4 (22.2%)
60 - 40 %
3 (16.7%)
70 - 30 %
3 (16.7%)
80 - 20 %
0 (0%)

Total Members Voted: 18

CaveMonkey

Hallo!

Naar aanleiding van het interessante topic 'Duurdere Speakers vs duurdere Electronica' deze poll.

Algemeen geldt de stelregel dat ongeveer 10 procent van je budget uitgegeven moet worden bekabeling. Maar hoe staat het met speakers versus de electronica?

Bij mij is de verhouding ongeveer 50-50, 1500 euro voor speakers en 1500 voor electronica. Dat is inclusief de subwoofer.

Volgens mij is een percentage 50-50 ideaal, maar daar is die andere thread weer voor bedoeld.

Groetennnnnn,
Marco

jeroen_B

Ligt eraan wat de bedoeling van de vraag is.
Ga je uit van een 5.1 opstelling en een 5 kanaals versterker?
5 speakers en een sub dus ?
Ik denk niet dat deze vraagstelling veel suc6 zal worden aangezien ik b.v. ook van mening ben dat je rusig een sub van 1200 euro in combinatie met goedkopere speakers kan laten draaien terwijl voor vele mensen een sub vaak iets goedkoops moet zijn voor wat aanvulling.
Dan zou het in mijn geval lijken dat ik kies voor meerwaarde van de speakers terwijl de werkelijke waarde bij de sub ligt!

Ik weet het, ik ben een zeikerd! ;D

jeroen
;D

Scarp

50/50 bij mij.
Sub + fronts + center + (nog niet aangeschaft) surrounds zijn ongeveer even duur als mijn (nieuwe) pre-amp + 5 kanaals amp + stereo amp + dvd speler.
Kabels even niet meegerekend.

CaveMonkey

Jeroen_b,

Je bent inderdaad een zeikerd  ;D maar hebt wel gelijk! Ik was zelfs de sub vergeten!!!! Ik zal zo de post aanpassen.

Maar 5.1 of 7.1 maakt volgens mij niet uit. Je zult meer moeten investeren in speakers voor 5.1, maar ook in de apparatuur, dus het percentage blijft gelijk.

Als JIJ een duurdere sub wilt, moet je dat zelf weten, het gaat maar om het idee. Overigens ben IK van mening dat ook daar een percentage geldt. Je kunt wel een sub van 1200 euro hebben, maar dat compenseert natuurlijk nooit speakertjes van 25 euro per stuk!

Groettttttttn,
Marco

Sullivan

CaveMonkey,

Hoe kun je de sub nu vergeten. Ik hoor hem elke dag ;D.

Ik zou het niet precies weten eigenlijk. Heb mijn speakers een jaar of 3/4 geleden gekocht en weet niet meer precies wat ik toen uitgeven heb. Dit geld eigenlijk ook voor mijn app. Ik zal de bonnetjes eens opzoeken en dan meedoen met de poll.

mvg,
Frank

CaveMonkey

Haha niets mooier dan een sub in de vroege ochtend!

Maakt niet uit of 't precies is hoor! Het gaat om een indruk. Het lijkt me leuk om een soort gemiddelde te kunnen berekenen, waardoor je ook tot een leidraad komt zoals de 10 procent die je aan kabels 'moet' besteden. Het is mooi als er een evenwicht is.

Uiteraard is er nog wel een en ander op te merken, bijvoorbeeld dat je eerst investeert in een dure receiver, om later je speakers up te graden. Het gaat in de vergelijking om de situatie tijdens een 'vaste periode' van je sub (hoe kort ook  ;D)

Groetennnn,
Marco

bryan vd B

#6
hi,

Dat is wel erg overdreven natuurlijk maar begrijp je standpunt ookal ben ik het niet mee eens ;D ;).
De sub zijn werk word door de meeste mensen erg onderschat want een sub kan heelveel goeds doen voor de beleving en voor de prestaties van je set.

Vaandag de sub gehoord van jeroen in zijn set en dat klonk echt veel beter als daarvoor met de yamaha sub.
zijn totale geluidsbeeld klopt en werkt als een geheel.
De sub geeft een diep bass als het moet met de juiste slam die echt perfect matchste met zijn speakers die hijj normaal niet had.
Vergeet niet dat de receiver het een stuk makkelijker krijgt als je crossover goed insteld en het echte laag over laat aan een weergever die het ook echt kan.
De bass die de svs geeft lijkt je totaal te omringen en onlokaliseerbaar.

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

CaveMonkey

Bryan,

Begrijp me niet verkeerd, ik ben helemaal met jullie eens dat een goede sub onontbeerlijk is hoor!!

Maar het moet in verhouding staan. Uiteraard is 1200 tegenover 25 euro sterk overdreven, maar dat is juist ook wat ik bedoel. Ik zelf heb een 2e hands REL Q200 gekocht, nieuw is die 1000 euro, tegenover mijn speakers van ongeveer 200 euro per stuk. Dat lijkt mij een mooie verhouding, en het klinkt dan ook perfect!

Groetennnn,
Marco

bryan vd B

hi,

De rel is ook een zeer mooie sub en begrijp dat je ook erg tevereden bent want zou raar zijn als je dat niet was ;)
Zodra ik de sub heb kom ik een keer naar frank toe(zo hebben we dat een paar weken gelden afgesproken) want frank was wel benieuwt naar de sub en wilde een test uitvoeren.
misschien leuk als je dan ook komt???

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Jinsu

Momenteel is het 70% Electronics vs 30% speakers, zal uiteindelijk op 50/50 komen te liggen.
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Martin_M

Heb even snel een optelsommetje gemaakt (oef, slecht voor de nachtrust).

Zit op zo'n 40% speakers - 60 % electronica (inc. kabels).
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

riwi

Ik zit op 70% speakers 30% electronica. Maar de speakers front, centre + sub zijn redelijk nieuw en de versterker(s) is aan vervanging toe..
Of hadden de TV en projector ook meegenomen moeten worden in de optelsom ??? want dan ga ik naar de 50 - 50

Richard

CaveMonkey

@Bryan,

Lijkt me leuk! Misschien maken we er een grand tour van, en kom je ook boven even luisteren ;D

@Richard,

De TV en/of projecter heb ik buiten beschouwing gelaten. Misschien later nog eens een poll van maken :-)

Groetennnn,
Marco

patrick_vdb

Ik zal het eens uitrekenen wanneer ik de set compleet heb zoals ik het voor ogen heb ;D

Eerlijk gezegt houd ik me minder bezig met een budget-matige verdeling, let meer op een klankmatige verhouding/synergie ;)

Mvrgr

Patrick

garmtz

Ik heb ongeveer 1/3 van het geld in speakers zitten. Wat ik aan kabels heb uitgegeven wil je niet weten... ::) ;)

Raf1

Bij mij is alles aan het groeien ;D

Ik werk naar een punt toe waarbij alle componenten gelijkwaardig in prestaties is.
Dat wil niet zeggen dat de aanschafprijzen ook maar enigzins gelijk zullen zijn ::)
Nu zijn er nieuwe speakers nodig, omdat de Lex en de Koda eindbakken meer kunnen dan de speakers geven.
Mogelijk dat in de toekomst de Koda's het veld moeten ruimen voor betere eindpower, enz, enz,enz.

Groetjes,

Raf.

Spacebass

50/50 maar dat zou volgend jaar nog wel eens flink kunnen veranderen ;D