Bass management/Crossover probleem

Started by Robert, July 27, 2003, 11:52:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Robert

Quote from: patrick_vdb on July 27, 2003, 23:55:54@Robert,

Heb je alleen de SPL van het LFE-kanaal gecalibreerd toen je de speakers naar "small" selecteerde, of ook een sweeptoon gebruikt om de SPL van de herrouted laagweergave gelijk met de speakers te krijgen?

Ik heb alleen de SPL gecheckt van het LFE kanaal. Ultimate Platinum heeft ook een Rattle test met een signaal van 125 - 20 Hz.


MvrGr.
Robert

Robert

#26
Ik blijf bij de volgende settings:

Fronts: LARGE
Center: SMALL
Rears: SMALL

Sub crossover: uitgeschakeld/bypassed

De B&W kan dan ook beter presteren, is minder lokaliseerbaar en bij LFE momenten blijft de dynamische druk behouden. De Infinity's hebben het tot nu toe ook getrokken als ze als LARGE ingesteld staan en ze kunnen dat heel strak weergeven alleen niet met dezelfde druk als een sub.
Ik denk dat de B&W minder lokaliseerbaar is als de fronts op LARGE staan, omdat er dan 3 punten zijn waar bas wegkomt (left front, right front, sub) en dat trekt het geluid meer van de sub weg.

Normaal kun je volgens mij het makkelijker corrigeren als de bas maar uit één punt komt, de sub dus, maar voor mijn ruimte werkt dit het beste.

En onder de onbekende crossover van de receiver vallen nu alleen de center/rears.

Toch wordt het tijd voor een flexibel bass management ;)


MvrGr.
Robert

Spacebass

HEEEE ROBERT MAN!!! HEB JE JE SUB AL! :o 8) 8) 8)

gefeliciteerd joh!
Helemaal gemist!

MarcoV

Quote from: J.A.F._Doorhof on July 27, 2003, 22:29:25
Hi,

Het hoeft niet je basmanagment alleen te zijn.
Een verkeerde plaatsing van de sub kan er ook voor zorgen dat de LFE verdeelt over de speakers beter klinken.

De plaatsing van een sub is ZEER kritiek.

MvrGr.
Frank

Nog even voor mijn duidelijkheid: op het moment dat ik een sub op de line-ingang van de receiver hang, gaat het LFE toch altijd via de sub? De large/small settings hebben toch alleen invloed op de overige bas-informatie?


@ Robert
QuoteIk denk dat de B&W minder lokaliseerbaar is als de fronts op LARGE staan, omdat er dan 3 punten zijn waar bas wegkomt (left front, right front, sub) en dat trekt het geluid meer van de sub weg.

Dat is precies de omschrijving die ik zocht ;) (het is maar een klein en misschien wel gevoelsmatig verschil, maar toch) - maar ik heb toch het idee dat dit effect niet met LFE, maar meer met akoestiek te maken heeft.

Marco

J.A.F._Doorhof

Hi,

Als je je sub aan de receiver hangt gaat vaak alle LFE naar je sub MAAR als je basmanagment gebruikt kan er ook informatie van je speakers naar de sub gaan.

Basmanagment is er echter in alle soorten en smaken.

Soms komt de informatie van bv de center in de mains of wordt de LFE mede verspreidt over de LARGE speakers, er is geen algehele regel te geven.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MarcoV

Dank je wel Frank.

Mijn Marantz SR5200 heeft volgens mij een heel simpel bas management (alleen large/small), maar ik zal nog even kijken in de handleiding hoe het met de LFE- info gaat. Volgens mij blijft dat bij mij over de sub gaan.

Marco

J.A.F._Doorhof

Hi,

Normaliter zal dit ook ALTIJD over de sub lopen, daar is het LFE voor. Alleen de informatie van de SMALL speakers kan verschillen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

Robert, wellicht is het een idee om je bass-management even goed door te meten. Ik doe dat altijd met AVIA, die immers geen LFE signalen gebruikt voor het afstellen van de subwoofer. Zelfs bij een aantal high-end processoren die ik heb getest (Audionet MAP, Sunfire Theater Grand II) klopte er weinig van het bass management en kan de geherrouteerde bas soms 6 dB te zacht of te hard zijn t.o.v. de normale speakerniveaus. Compenseren verhoogt of verlaagt dan ook je LFE, dus een echte oplossing is er in zo'n geval niet...

Het kan ook zijn dat je last hebt van "bass suckout" door de plaats van de subwoofer in de kamer. Die dips kunnen juist in het gebied zitten van 60-80 Hz, waar de meeste bas-impact is. Mijn advies is de fronts op large te zetten en de rest op small. Zet je sub richting hoek en ga heel erg aan de gang met je afstandssettings van de subwoofer om een betere "blend" te krijgen. Overigens zal betere apparatuur ook betere integratie inhouden, maar dat is een advies dat je waarschijnlijk liever niet hoort... ;)

Robert

Quote from: Spacebass on July 28, 2003, 02:29:31
HEEEE ROBERT MAN!!! HEB JE JE SUB AL! :o 8) 8) 8)

gefeliciteerd joh!
Helemaal gemist!

Komt er van als je op vakantie gaat, dan mis je bepaalde dingen ;D ;D ;D


MvrGr.
Robert

Robert

#34
Quote from: MarcoV on July 28, 2003, 08:42:05Dat is precies de omschrijving die ik zocht ;) (het is maar een klein en misschien wel gevoelsmatig verschil, maar toch) - maar ik heb toch het idee dat dit effect niet met LFE, maar meer met akoestiek te maken heeft.

Het heeft ook met de akoestiek te maken, het is een combinatie van bass management en akoestiek. Voor nu is het gewoon makkelijker om de bas uit meerdere richtingen te laten komen.


MvrGr.
Robert

Robert

#35
Quote from: garmtz on July 28, 2003, 09:04:14Robert, wellicht is het een idee om je bass-management even goed door te meten. Ik doe dat altijd met AVIA, die immers geen LFE signalen gebruikt voor het afstellen van de subwoofer. Zelfs bij een aantal high-end processoren die ik heb getest (Audionet MAP, Sunfire Theater Grand II) klopte er weinig van het bass management en kan de geherrouteerde bas soms 6 dB te zacht of te hard zijn t.o.v. de normale speakerniveaus. Compenseren verhoogt of verlaagt dan ook je LFE, dus een echte oplossing is er in zo'n geval niet...

Het kan ook zijn dat je last hebt van "bass suckout" door de plaats van de subwoofer in de kamer. Die dips kunnen juist in het gebied zitten van 60-80 Hz, waar de meeste bas-impact is. Mijn advies is de fronts op large te zetten en de rest op small. Zet je sub richting hoek en ga heel erg aan de gang met je afstandssettings van de subwoofer om een betere "blend" te krijgen. Overigens zal betere apparatuur ook betere integratie inhouden, maar dat is een advies dat je waarschijnlijk liever niet hoort... ;)

Ik heb geen koffertje waar alle calibratie DVD's inzitten ;D
Om je de waarheid te zeggen, ik heb zelf geen één calibratie dvd, ik heb Ultimate Platinum nu te leen van SiR-ROUND ;D

Wat bedoel je met "aan de gang met je afstand settings van de subwoofer..."?

Is het ook een mogelijkheid om de sub met een parametrische EQ aan te passen en zo het frequentiegebied van de sub vlak te krijgen, ik denk dat de sub dan ook een stuk minder opvalt, of heb ik het bij het verkeerde eind?


MvrGr.
Robert

garmtz

Quote from: Robert on July 28, 2003, 14:56:50Ik heb geen koffertje waar alle calibratie DVD's inzitten ;D
Om je de waarheid te zeggen, ik heb zelf geen één calibratie dvd, ik heb Ultimate Platinum nu te leen van SiR-ROUND ;D

Dan wordt het tijd gewoon die te kopen!!! Home Theater Tune-Up is minder duur. Misschien is dat wat voor je?

Quote
Wat bedoel je met "aan de gang met je afstand settings van de subwoofer..."?

De afstand die je subwoofer van je af staat moet je nauwkeurig instellen in je versterker. Daarna goed gaan luisteren of je daar echter nog wat aan kunt verbeteren door in je versterker de sub dichterbij of verder weg te zetten in je settings. Als je geen afstandsregeling (time alignment) hebt voor je sub in je versterker, dan zou ik deze heel nauwkeurig plaatsen, tot je geen tijdsverschil meer hoort tussen sub en andere speakers. Moeilijk te horen, ik geef het toe, maar loont zich wel.

Quote
Is het ook een mogelijkheid om de sub met een parametrische EQ aan te passen en zo het frequentiegebied van de sub vlak te krijgen, ik denk dat de sub dan ook een stuk minder opvalt, of heb ik het bij het verkeerde eind?

Dit moet je zeeeeeeeeeeeer nauwkeurig doen, anders heeft het weinig zin... Het kan best goed gaan hoor, op zich. Maar liefst wel met weetapparatuur.

Spacebass

Robert, mail mij je adres (weer kwijt) dan stuur ik je mijn Platinum dvd op...ik gebruik nu toch AVIA, aangezien mijn DVD speler paltinum niet wilde afspelen!

Robert

#38
QuoteRobert, mail mij je adres (weer kwijt) dan stuur ik je mijn Platinum dvd op...ik gebruik nu toch AVIA, aangezien mijn DVD speler paltinum niet wilde afspelen!

Ik heb je een PM gestuurd ;)


QuoteDan wordt het tijd gewoon die te kopen!!! Home Theater Tune-Up is minder duur. Misschien is dat wat voor je?

Volgens Frank D. heeft Home Theater Tune Up een roze ruis signaal, terwijl ik met Platinum (die een beperkt ruissignaal heeft) andere en nauwkeurige resultaten krijg (Platinum vs VE), dit komt omdat mijn speakers niet allemaal hetzelfde type zijn en niet even ver van alle muren staan.
Kun je met Home Theater Tune Up ook je bass management nameten zoals met AVIA? Home Theater Tune Up heeft volgens mij LFE signalen voor het afstellen van de subwoofer (correct me if I'm wrong ;)).

QuoteDe afstand die je subwoofer van je af staat moet je nauwkeurig instellen in je versterker. Daarna goed gaan luisteren of je daar echter nog wat aan kunt verbeteren door in je versterker de sub dichterbij of verder weg te zetten in je settings. Als je geen afstandsregeling (time alignment) hebt voor je sub in je versterker, dan zou ik deze heel nauwkeurig plaatsen, tot je geen tijdsverschil meer hoort tussen sub en andere speakers. Moeilijk te horen, ik geef het toe, maar loont zich wel.

Ik kan in de receiver jammer genoeg geen afstand opgeven voor de subwoofer :P
Ik kan ook nog steeds horen waar de subwoofer staat, maar het is in ieder geval al beter dan met de Kenwood en dat scheelt weer een beetje. Zo goed als bij Frank D. krijg ik het nooit met mijn huidige ruimte en plaatsing.

QuoteDit moet je zeeeeeeeeeeeer nauwkeurig doen, anders heeft het weinig zin... Het kan best goed gaan hoor, op zich. Maar liefst wel met weetapparatuur.

Laat dat zeer nauwkeurig meten maar zitten, ik raak de weg al kwijt in de grote crossover wereld, laat staan de RTA/akoestiek/parametrische EQ wereld ;D


MvrGr.
Robert

garmtz

Quote from: Robert on July 28, 2003, 19:06:42Kun je met Home Theater Tune Up ook je bass management nameten zoals met AVIA? Home Theater Tune Up heeft volgens mij LFE signalen voor het afstellen van de subwoofer (correct me if I'm wrong ;)).

Ik had verwacht dat HTTU wel dezelfde tonen zou hebben als AVIA, maar ik heb de disc zelf niet, dus kan ernaast zitten. Nouja, dan maar AVIA kopen... :)

QuoteIk kan in de receiver jammer genoeg geen afstand opgeven voor de subwoofer :P
Ik kan ook nog steeds horen waar de subwoofer staat, maar het is in ieder geval al beter dan met de Kenwood en dat scheelt weer een beetje. Zo goed als bij Frank D. krijg ik het nooit met mijn huidige ruimte en plaatsing.

Dat kan een reden zijn van een mindere integratie. Het beste kun je dan volgens mij zelfs de sub direct naast je zetten, zo dicht mogelijk bij je. Al geprobeerd?

Robert

#40
Quote from: garmtz on July 29, 2003, 08:09:22Ik had verwacht dat HTTU wel dezelfde tonen zou hebben als AVIA, maar ik heb de disc zelf niet, dus kan ernaast zitten. Nouja, dan maar AVIA kopen... :)

AVIA is gonna be ;D


Quote from: garmtz on July 29, 2003, 08:09:22
Dat kan een reden zijn van een mindere integratie. Het beste kun je dan volgens mij zelfs de sub direct naast je zetten, zo dicht mogelijk bij je. Al geprobeerd?

Ik heb dat nog niet geprobeerd, gelijk naast de bank kan wel, maar dan heb ik wel weer een kabel midden door de kamer lopen, lekker hoge strompelgehalte ;D


MvrGr.
Robert

garmtz

Nouja, ik kom mijn keuken amper nog in, omdat er een sub en speaker staan... Who cares...? 8)

Spacebass

QuoteAVIA is gonna be

Als je toch AVIA koopt dan heb je neem ik aan de Platinum niet meer nodig?

Robert

#43
Quote from: Spacebass on July 29, 2003, 13:55:21Als je toch AVIA koopt dan heb je neem ik aan de Platinum niet meer nodig?

Jawel ;)

Platinum voor LFE.
AVIA voor bass management.

Maar het gaat mij voornamelijk om Platinum om de speakers goed te kunnen calibreren. De subwoofer is het beste te calibreren met Platinum met mijn huidige receiver. Platinum zal sowieso gebruikt blijven worden, omdat mijn ruimte niet zomaar veranderd ;)

AVIA is alleen voor het bass management nameten (voor mijn huidige situatie).


MvrGr.
Robert

Spacebass

Is opzich wel een dure grap voor alleen het afstellen op je Sony die zowiezo geen goed bassmanagement systeem heeft.

Kan je niet middels een toongenerator erachterkomen wat het kantelpunt is van de Sony?

Misschien dat je AVIA kan lenen.

Robert

Quote from: Spacebass on July 29, 2003, 17:09:28
Is opzich wel een dure grap voor alleen het afstellen op je Sony die zowiezo geen goed bassmanagement systeem heeft.

Kijk, het is niet noodzakelijk. Platinum is het beste voor mijn situatie. AVIA is alleen even nodig om het kijken hoe het bass management van de Sony in elkaar zit. Met "Avia is gonna be" bedoelde ik niet dat perse AVIA gekocht moet worden, maar dat AVIA gebruikt moet worden om het bass management na te trekken ;)


Quote from: Spacebass on July 29, 2003, 17:09:28Kan je niet middels een toongenerator erachterkomen wat het kantelpunt is van de Sony?

How ??? Wat heb je er voor nodig ???


Quote from: Spacebass on July 29, 2003, 17:09:28Misschien dat je AVIA kan lenen.

Dat is ook mijn bedoeling ;)


MvrGr.
Robert

Spacebass


Robert

#47
Ik heb NCHTONER gedownloaded en een beetje gespeeld met frequenties, blijkt dat ik nog tot 18 kHz kan horen ;D.
Maar hoe krijgt ik die tonen afspeelbaar in mijn HT (1e verdieping), de pc staat te ver van mijn HT (begane grond).

En hoe moet ik dat testen?

Toon van 100 Hz en kijken of de sub dat weergeeft of niet en dat met meerdere frequenties testen?

Ik heb ook de rattle test van Platinum gedaan (125 Hz - 20 Hz), volume op 60 dB en ik heb pieken tot 85 dB  :o :P

Boven ongeveer 80Hz aldoor pieken, daarna wat vlakker, maar nog dikke 15 dB over 60 dB. Onderin nog 1 piekje en tegen ongeveer 40 Hz heb ik het weer redelijk vlak. Vind dit nogal vaag, volgens mij liegt de dB meter ;D

Dat is echt seriously not good :P


MvrGr.
Robert

Spacebass

Brand wat frequenties op cd?

Neem de sony mee naar beneden met een luidspreker?