Audio GD Compass

Started by Roeland, July 28, 2009, 17:46:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Roeland

Hallo Forummers,

Ik ben al een poosje bezig met het zoeken, naar een DAC
Dit kwam eigenlijk naar voren nadat ik zat te klooien met streamertjes om zo vanaf je pc in de huiskamer lekker kon genieten van je digitale muziek Bieb.
Daarin veel gelezen over de Sonos, Squeezebox en nog een paar anderen.
Uiteraard een paar dingen thuis gehad, maar toch meer haken en ogen dan het oor bood.
Toen kwam ik in een hifi zaak op een vrije dag de Linn's tegen.
De eigenaar was zeer begaan met de 'nieuwe revolutie" en vond het leuk om de hele dag dingen te testen.
Met die dag kwam echt de Linn Akurate met hogere formaat samples als beste uit de bus (jullie raden het wel hij had geen Klimax staan  :P)
Hij had nog wel een Wadia iTransport staan en ik had een Ipod, dus 1 en 1 is 2, meenemen die hap.
Ik mocht voor een paar weken een paar DAC's lenen en het luisteren begon.
Hoewel het erg moeilijk is om door je set heen te luisteren (je voorversterker, eindversterker en luidsprekers kleuren stuk voor stuk)
Was ik gefascineerd wat een DAC allemaal kan beteken voor je set.

Leuk en aardig allemaal, maar waar gaat dit heen?
Nou eenvoudig; Mijn motto is dat je bron het belangrijkste is van je set.
Deze bepaald hoe de rest van je keten gaat reageren.
Hoe kun je deze het best beoordelen? Door een zo kort mogelijk pad.

Je snapt wel dat dit een gebed is zonder eind.
Hierin wil ik gaan experimenteren, zonder dat mijn metgezel hier te veel last van heeft.
Vandaar dat ik me bezig ga houden met headhifi.

Ook met headhifi heb je dezelfde keten die het eindresultaat zal beinvloeden.
Bron > DAC > Eindversterking > Hoofdtelefoon.

Zo kwam ik na veel speuren bij een betaalbaar leuke optie

De Compass van Audio GD.
Hoewel dit een initiatief is van een ene Dr Kingwa en Headhifi (het forum waarin veel sponsors zitten en een aantal mensen met een uitgesproken smaak, maar ja dat maakt dat forum niet anders dan elk andere)
Kun je natuurlijk vraagtekens zetten bij de kwaliteit en neutraliteit van beoordelingen van de Compass.
Er zijn wel meerdere wonder DAC's gemaakt met uitzinnige reviews, maar ja elke keer dezelfde personen die dat staven.
(oftewel de verkopers van dat product met handige marketing)

Wat is de Compass;
Een doosje met USB Optical Coaxial in.
Een hoofdtelefoon versterkertje met hoofdtel jack
Een DAC
en eventueel pre AMP.

Wordt verkocht in China en "gepromoot" op headhifi
http://www.audio-gd.com/enweb/DAC-Compass.htm
en een uitleg;
http://www.head-fi.org/forums/blogs/currawong/498-introduction-compass-dac-headphone-amplifier-page2.html



Waarom dit topic?

Simpel;
Soms denk ik iets zogenaamd iets geweldigs te hebben gevonden en dat moet dan nog maar blijken.  >:D
Ik wil wel graag mijn enthousiastme tot dusfer delen.
Luister nu van 13.00 straight out of the box nonstop en heb een big grinn on my face  ;D

Wil hier nog geen waarde oordelen aan dit kastje geven, maar zodra er ontwikkelingen naar de zgnmd burn in zijn, wil ik die hier delen.

Voor ieder die mij al een stap voor zijn, deel uw mening en ervaring.

ps pas op voor veel onnodige topics van mij want ik kan nu luisteren en typen tegelijk  ;)

egraaf

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe het bevalt als je deze in je normale installatie gebruikt, dus op de luidsprekers. Ik zoek eigenlijk nog een keer een goede DAC voor mijn Squeezebox.


Roeland

Quote from: egraaf on July 28, 2009, 18:50:37
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe het bevalt als je deze in je normale installatie gebruikt, dus op de luidsprekers. Ik zoek eigenlijk nog een keer een goede DAC voor mijn Squeezebox.

Zal ik zeker een keer gaan testen na zijn burn in.
Met een beetje speurwerk zal deze Compass heus wel vergeleken worden (met mijn persoonlijke voorkeur) 'dedicated' dac's als;
de Lavry DA10
Stello DA100
Benchmark
Deze zijn allemaal tegen de 1000,- Niet echt een eerlijk vergelijk en zal me niets verbazen als zij hun werk 'beter' doen.
Van de goedkopere varianten Cambridge Dacmagic en V-dac en ZERO tot 500,- ben ik nog voorzichtig.

Hou je van speuren heb ik wel een leuk lijstje voor je;
Alleen DAC's
http://www.head-fi.org/forums/f7/all-dacs-money-can-buy-197674/#post2372528
en DAC's in combi met Headamp (beter vergelijkmateriaal voor de Compass  ;) )
http://base.teamxbox.com/blog-post/43202/5820/03-08-2009/p1/

Roeland

Misschien wel grappig;

Nu al de hele middag aan het luisteren > Vriendin reageert mag ik even horen?
Reactie als ze haar Fav cd luisterd;
"Hee ik hoor allemaal andere dingetjes erdoorheen, is dit een ander cd?"  ;D

Altijd een heerlijk meetpunt  :D

egraaf

Quote from: Roeland on July 28, 2009, 19:12:35
Hou je van speuren heb ik wel een leuk lijstje voor je;
Alleen DAC's
http://www.head-fi.org/forums/f7/all-dacs-money-can-buy-197674/#post2372528
en DAC's in combi met Headamp (beter vergelijkmateriaal voor de Compass  ;) )
http://base.teamxbox.com/blog-post/43202/5820/03-08-2009/p1/


Dank je. Ik had zelf ook al een hoop gezien (heb ook een head-fi account), en voorlopig stond de Stello DA100 bovenaan mijn lijstje voor als ik een keer geld wil besteden aan een goede DAC, maar deze had ik nog niet gezien.

Ik ben blij dat hij jou zo goed bevalt.

Roeland

Quote from: egraaf on July 28, 2009, 21:38:04
Dank je. Ik had zelf ook al een hoop gezien (heb ook een head-fi account), en voorlopig stond de Stello DA100 bovenaan mijn lijstje voor als ik een keer geld wil besteden aan een goede DAC, maar deze had ik nog niet gezien.

Ik ben blij dat hij jou zo goed bevalt.

So am I  :D
De eerste indrukken zijn goed, nu er uren op maken.
Voor het geld en combi ben ik al zeer tevreden!

Indien de Stello je mikpunt is  :(
http://www.head-fi.org/forums/f7/stello-da100-no-longer-production-434899/

BuSpu

Quote from: Roeland on July 28, 2009, 19:21:21
Reactie als ze haar Fav cd luisterd;
"Hee ik hoor allemaal andere dingetjes erdoorheen, is dit een ander cd?"  ;D

Leuk Topic !  :pompom:

Wel even zeuren: Hoe gewend is je vriendin aan een koptelefoon? Het is nu eenmaal zo dat je op een koptelefoon veel detail hoort, vaak meer dan op speakers. Dus is dat niet wat haar opvalt ipv de kwaliteit compass?
Koptelefoon, zeker een goeie, blijft impressive. Grote nadeel is dat je je stereobeeld kwijt bent; alles zit in je hoofd  :-\

audiolover

Ik heb op de site van de fabrikant zitten neuzen en dat ziet er allemaal indrukwekkend uit! Erg interessant om in de gaten te houden. Ik ben zelf nog steeds aan het kijken en "dubben" of ik nu de kant van NOS of toch oversampling op ga.
Dit lijkt erg mooi spul in ieder geval.
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

Roeland

Quote from: BuSpu on July 28, 2009, 22:28:24
Wel even zeuren: Hoe gewend is je vriendin aan een koptelefoon? Het is nu eenmaal zo dat je op een koptelefoon veel detail hoort, vaak meer dan op speakers. Dus is dat niet wat haar opvalt ipv de kwaliteit compass?
Koptelefoon, zeker een goeie, blijft impressive. Grote nadeel is dat je je stereobeeld kwijt bent; alles zit in je hoofd  :-\

Zeuren mag natuurlijk altijd  ;D

Hoe vaak zij de koptelefoon hanteert? Middelmatig
Belangrijker hoe geoefend luisteraar zij is, laag niveau.
Maar of zij verandering kan horen, jazeker > heb de hoofdtelefoon ook direct op cd speler aangesloten.
Daar miste zij zeker iets.

Stereobeeld kwijt? Nee er komt iets anders voor in de plaats. Waar je het met luidsprekers in een bepaalde dimensie plaatst, plaats je nu die dimensie op je hoofd. Met luidsprekers creeer je een bepaalde hoek vanuit de luisterpositie. Mijn persoonlijk mening; Hoe beter je setup hoe groter die hoek wordt. Mooie voorbeelden van opnames;
Fields of Gold- The Best of Sting 1984-1994
Eva Cassidy - Somewhere
Patricia Barber - Nightclub
Johnny Cash- Folson Prison
Ik ervaar met een hoofdtelefoon juist een veel directer stereobeeld en eerder een 360 graden hoek dan 180 graden.
Iets cryptischer ik heb meer het gevoel tussen de band leden in te zitten, maar is geheel afhankelijk van de opname.
De ervaring kun je het best vergelijken hoe de studio het hoort en afmixt.

BuSpu

Helemaal mee eens maar je zit tussen de band en kijkt er niet meer naar. Daardoor ben je ook diepte kwijt, tenminste dat is mijn gevoel. Ik heb veel CD opnamen met koptelefoon gedaan maar was toch altijd erg moe aan het eind van de dag. Luisterde ik de hele dag op speakers dan had ik dat veel minder. Alsof je hersens het niet helemaal snappen waarom het geluid van het linkeroor toch niet een klein beetje bij het rechteroor aankomt en vise versa.  ;)

egraaf

Quote from: BuSpu on July 29, 2009, 09:07:55
Helemaal mee eens maar je zit tussen de band en kijkt er niet meer naar. Daardoor ben je ook diepte kwijt, tenminste dat is mijn gevoel. Ik heb veel CD opnamen met koptelefoon gedaan maar was toch altijd erg moe aan het eind van de dag. Luisterde ik de hele dag op speakers dan had ik dat veel minder. Alsof je hersens het niet helemaal snappen waarom het geluid van het linkeroor toch niet een klein beetje bij het rechteroor aankomt en vise versa.  ;)

Je hebt wel koptelefoonversterkers die dat een beetje doen, vooral die van headphone.com. Dat noemen ze crossfeed, en je hoort dan de kanalen een heel klein beetje gemixed. Ik heb dat meestal wel aanstaan als ik via koptelefoon luister.

BuSpu

Quote from: egraaf on July 29, 2009, 09:26:00
en je hoort dan de kanalen een heel klein beetje gemixed. Ik heb dat meestal wel aanstaan als ik via koptelefoon luister.

ken ik niet, dat lijkt wel een slimme feature!

Roeland

#12
Quote from: BuSpu on July 29, 2009, 12:16:12
ken ik niet, dat lijkt wel een slimme feature!

It's all in the recording  ;)
Er zijn ook progjes voor om cross-feed te simuleren
Zet maar even een een hoofdtelefoon op en klik deze link aan;

http://www.noob.us/entertainment/amazing-digital-surround-sound-virtual-barbershop/

Vanwege dat ik het zon grappige feature vind een nieuw topic aangemaakt
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=90419.0

persoonlijk vind ik het te gek om Queen met hoofdtelefoon te luisteren  O0

Toni71

Heb zelf de dac compass een aantal maanden hier staan.

Door andere bezigheden , helaas weinig tijd om er gebruik van te maken.

Het kastje werkt uitstekend, heb hem zelf ook een keer op mijn eindversterker aangesloten als voorversterker, en het doet precies wat het moet doen.
Het signaal clean doorgeven.
Als koptelefoon heb ik een sennheiser 650 en een akg 701.
Vooral met de 701 vind ik het een goede combinatie.
Alhoewel dat meer aan de koptelefoon ligt , daar ik die prettiger vind met mijn muziekgenres.(jazz,soul,blues)
Voor het geld zeker een aanrader.
Biinnenkort als de pch c200 of de playon hd hier in huis staat , gebruik ik hem ook als dac.
Ik heb ook de sun en moon opamps liggen , maar eerlijk gezegd heb ik daar nog geen gebruik van gemaakt.
De standaard earth die erin zit, doet uitstekend zijn werk.

Veel plezier met de aankoop van het apparaat. :)

Vr.gr.Tony

Roeland

#14
@tony71

Een miskleun zal ik het ook zeker niet noemen  :P
Tot zover een erg veel waar voor wat je ervoor neerteld
Ik heb hem nu naast de PC staan en vind dat een heerlijk combi.
Luisteren en speuren op het web   :music:
Voor de gein ook een paar games gespeeld, kijken hoe dat zich verhoud.
(ja kweet het this heiligschennis om zo ermee om te gaan >:D)
Maar ik kan alleen maar een een big fat grinn vertonen while playing. Het is eigenlijk belachelijk hoe goed sommige games klinken

Laat idd aub weten hoe ie het houd als DAC