Crossfeed

Started by Roeland, July 29, 2009, 16:45:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Roeland

N.a.v. opmerkingen van BuSpu en egraaf gelijk aan het speuren geslagen.
Kwam ik het volgende tegen en leek me een leuk topic

citaatjes

Quote from: BuSpu on July 29, 2009, 09:07:55
Helemaal mee eens maar je zit tussen de band en kijkt er niet meer naar. Daardoor ben je ook diepte kwijt, tenminste dat is mijn gevoel. Ik heb veel CD opnamen met koptelefoon gedaan maar was toch altijd erg moe aan het eind van de dag. Luisterde ik de hele dag op speakers dan had ik dat veel minder. Alsof je hersens het niet helemaal snappen waarom het geluid van het linkeroor toch niet een klein beetje bij het rechteroor aankomt en vise versa.  ;)

Quote from: egraaf on July 29, 2009, 09:26:00
Je hebt wel koptelefoonversterkers die dat een beetje doen, vooral die van headphone.com. Dat noemen ze crossfeed, en je hoort dan de kanalen een heel klein beetje gemixed. Ik heb dat meestal wel aanstaan als ik via koptelefoon luister.

Ik kwam op headhifi het volgende topic tegen;
http://www.head-fi.org/forums/f46/holy-grail-true-sound-stage-cross-feed-next-generation-361251/

Wat doet crossfeed.
Voegt aan het stereo signaal een dimensie toe door signalen te mixen, zodat bijv een uiterst links signaal een echo naar rechts vertoont voor diepte bepaling.
Erg leuk om te merken hoe je oren een truukje met je bewustzijn speelt  :D
Voorbeelden zijn te vinden op youtube onder "stereophonic"
Een mooi voorbeeld;
http://www.noob.us/entertainment/amazing-digital-surround-sound-virtual-barbershop/

Ik net al zitten kloten met plugins en dergelijke.
Voor ieder die tips en truuks hebben hier graag posten

phmeijer

Mijn Meier Audio Corda Aria heeft ook een crossfeed switch.
De ene keer vind ik de crossfeed aan fijner en de andere keer uit. Hangt een beetje van de muziek af.
www.hifisupply.nl: Amphony, Audio Selection, AudioQuest, Canare, The Chord Company, Dodocus, Fisch, Furutech, Goldkabel, HS Cable, Hidiamond, HiFi-TUNiNG, Inakustik, Kemp, SolidTech, Soundcare, Valhalla Technology, ViaBlue, WBT

garmtz

De SPL Phonitor heeft het ook. Mooi voor de technici die heel veel hoofdtelefoon luisteren (vermindert inderdaad luistermoeheid), maar ik denk minder voor de purist.

astrobart

#3
Echt te gekke opnames voor koptelefoon kan je ook zelf maken met een zg jacklinschijf.
Je merkt echt niet dat dat het een opname is.
Als je in de de opname iemand roept draaien ze echt hun hoofd om om te vragen wat er is.
Leuk als er dan niemand staat. ;D

BuSpu


astrobart