router aansluitingen te weinig

Started by SV..S, July 24, 2009, 14:45:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SV..S

ja ik weet het, een beetje rare titel

maar ik heb dus 4 aansluitingen op mijn router die vol zij, draadloos is geen optie, hoe heet zo'n apparaat waarmee je die aansluitingen uit kan breiden?

en waar moet ik op letten bv tov snelheid?

betekend dit weer een extra adapter, of kan Het ook zonder?




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

WickedGame

Quote from: SV..S on July 24, 2009, 14:45:52
ja ik weet het, een beetje rare titel

maar ik heb dus 4 aansluitingen op mijn router die vol zij, draadloos is geen optie, hoe heet zo'n apparaat waarmee je die aansluitingen uit kan breiden?

en waar moet ik op letten bv tov snelheid?

betekend dit weer een extra adapter, of kan Het ook zonder?

Switch erop zetten? Of een Ethernet hubje...

jslaman

#2
Quote from: SV..S on July 24, 2009, 14:45:52
hoe heet zo'n apparaat waarmee je die aansluitingen uit kan breiden?

Dat heet toch een router?  ;)

hifiman

Quote from: jslaman on July 24, 2009, 14:52:05
Dat heet toch een router?  ;)
Nee een switch is het juiste antwoord. Hubs niet gebruiken, die zijn uit de tijd  ;)

Ghosty J

#4
Quote from: jslaman on July 24, 2009, 14:52:05
Dat heet toch een router?  ;)
router belt in, bv voor ADSL.
switch is goed :)
neem bv deze van hp is echt snel hier het grotere broertje met review
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

hifiman

Als je met wat minder porten/snelheid genoegen neemt kan het eventueel ook voor 2 tientjes  ;)

celerontje

Klopt ook niet, een MODEM maakt contact met je telefoonlijn/CAI-glasvezel.
Een router zorgt voor het intern uitdelen van IP adressen en het adresseren van de data naar de verbonden apparten.
Een switch zorgt voor het opsplitsen van een netwerkaansluting, ALTIJD i.c.m. met een router, die overal ingebouwd kan zitten (een losse ´´Router´´ heeft bijna altijd een switch ingebouwd zitten) , of softwarematig is.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

#7
Quote from: celerontje on July 24, 2009, 15:42:34
Klopt ook niet, een MODEM maakt contact met je telefoonlijn/CAI-glasvezel.
Een router zorgt voor het intern uitdelen van IP adressen en het adresseren van de data naar de verbonden apparten.
Een switch zorgt voor het opsplitsen van een netwerkaansluting, ALTIJD i.c.m. met een router, die overal ingebouwd kan zitten (een losse ´´Router´´ heeft bijna altijd een switch ingebouwd zitten) , of softwarematig is.
Als we dan toch gaan muggeziften  :D

Een router werkt op laag 3 van het osi model en routeert pakketjes de juiste kant op, op basis van het destination ip adres en heeft vaak een DHCP server ingebouwd die ip adressen uitdeelt, hetgeen feitelijk niets met de router functie te maken heeft  :devil:

Een switch werkt op laag 2 van het osi model en schakelt pakketjes op basis van een tabel waarin bijgehouden wordt welke mac adressen de switch heeft zien voorbijkomen.

Een Hub werkt op laag 1 van het osi model en is een dom ding, feitelijk een soort veredelde kroonsteen  :hehe:

SV..S





Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

hifiman


SV..S

even voor de duidelijkheid

router en modem staan in studeerkamer/kantoor

4 vaste aansluitingen 3 pc's en een nas

in de woonkamer staat de nieuwe pana plasma met lan aansluiting en de humax 5050, en in de toekomst waarschijnlijk de playstation 3

dat betekent dus een switch in de studeerkamer en een switch in de woonkamer?

de router van linksys is de wrt54g

dit is een wat oudere router en naar ik begreep niet zo snel, dus zou ik de snelle verbinding buitenom de router moeten houden, kan dat?




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

celerontje

Quote from: Audioloog on July 24, 2009, 15:46:57
Als we dan toch gaan muggeziften  :D

Een router werkt op laag 3 van het osi model en routeert pakketjes de juiste kant op, op basis van het destination ip adres en heeft vaak een DHCP server ingebouwd die ip adressen uitdeelt, hetgeen feitelijk niets met de router functie te maken heeft  :devil:

Een switch werkt op laag 2 van het osi model en schakelt pakketjes op basis van een tabel waarin bijgehouden wordt welke mac adressen de switch heeft zien voorbijkomen.

Een Hub werkt op laag 1 van het osi model en is een dom ding, feitelijk een soort veredelde kroonsteen  :hehe:
Mowah, voor een niet-IT´er zat ik toch aardig in de buurt? :hehe:
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

#12
Quote from: SV..S on July 24, 2009, 15:54:29
dat betekent dus een switch in de studeerkamer en een switch in de woonkamer?
Dat kan ja, heb zelf 4 van die ongeveer 20 euro dingen ertussen staan en dat werkt prima.

Quote from: SV..S on July 24, 2009, 15:54:29
dit is een wat oudere router en naar ik begreep niet zo snel, dus zou ik de snelle verbinding buitenom de router moeten houden, kan dat?
ja dat gaat vanzelf, de grap is dat er binnen je eigen lan zowiezo niets gerouteerd hoeft te worden, alleen het internet verkeerd wordt "gerouteerd". Ervan uitgaand dat de switch poorten op je router 100 mbps zijn is er niks aan de hand dus.


hifiman


celerontje

Quote from: Audioloog on July 24, 2009, 15:58:18
Dat kan ja, heb zelf 4 van die ongeveer 20 euro dingen ertussen staan en dat werkt prima.
Haha, bij de M&G:
Ronald trok een deur open... TADA, weer een netwerkapparaat! :D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Quote from: celerontje on July 24, 2009, 16:01:03
Ronald trok een deur open... TADA, weer een netwerkapparaat! :D
Van 20 euro  ^-^

celerontje

En totaal niet audiofiel verantwoord, terwijl je Transporter eraan hangt... >:(
EN KOM NOU NIET AANZETTEN MET EEN ´´JACCO DEKKERS´´ VERHAALTJE... :devil:
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Quote from: celerontje on July 24, 2009, 16:07:04
En totaal niet audiofiel verantwoord, terwijl je Transporter eraan hangt... >:(
EN KOM NOU NIET AANZETTEN MET EEN ´´JACCO DEKKERS´´ VERHAALTJE... :devil:
Haha, je hebt wel een punt, moet nog steeds eens wat tests doen op dat vlak (harddisks, voeding pc, utp kabel..)

Ghosty J

ik zou direct een 8 of 10 poorts gig switchts kopen als ik jou was,  linksys of hp zijn toch wel de merken :)
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

Automaat

Gig wel, maar niet 8 of 10 poorts: dan moet hij met 3 kabels naar beneden. Met beneden een 5 poorts switch kan hij zijn 3 toestellen aansluiten. En boven ook een 5 poorts switch. Bijvoorbeeld.
Reading the HTForum is learning every day!!

SV..S

het is niet naar beneden want de studeerkamer is gelijkvloers ;), maar extra kabels trekken naar de woonkamer is geen optie, de huidige kabel ligt buitenom het huis door de brandgang van de buren O0




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

Automaat

Dan blijft het verhaal in princope het zelfde: 2 switches.
Reading the HTForum is learning every day!!

Audiofiel

Quote from: Audioloog on July 24, 2009, 15:46:57
Als we dan toch gaan muggeziften  :D

Als we dan toch gaan.... dan mag er een koppel-n tussen. ;) :P
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hoekie

Quote from: Audioloog on July 24, 2009, 15:46:57
Als we dan toch gaan muggeziften  :D

Een router werkt op laag 3 van het osi model en routeert pakketjes de juiste kant op, op basis van het destination ip adres en heeft vaak een DHCP server ingebouwd die ip adressen uitdeelt, hetgeen feitelijk niets met de router functie te maken heeft  :devil:

Een switch werkt op laag 2 van het osi model en schakelt pakketjes op basis van een tabel waarin bijgehouden wordt welke mac adressen de switch heeft zien voorbijkomen.

Een Hub werkt op laag 1 van het osi model en is een dom ding, feitelijk een soort veredelde kroonsteen  :hehe:

Amen ( ;)), maar goed verwoord.  ;)

hifiman

Quote from: Audiofiel on July 24, 2009, 17:10:40
Als we dan toch gaan.... dan mag er een koppel-n tussen. ;) :P
Die bestond nog niet toen ik op school zat  ;)