Hoodtelefoon vs stereo setup

Started by Mrwhoopie, July 21, 2009, 18:31:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mrwhoopie

Gisteren wou ik nog eens heerlijk in slaap dommelen met een vleugje muziek,en aangezien mijn vrouw al sliep heb ik de tivoli's het werk bespaart,en heb ik mijn iPhone gebruikt,hier heb ik een setje shure in ears op aangesloten.En ik moet zeggen ik was echt verrast van de kwaliteit die dat spel geeft,een mooi plaatsing,mooie details,strakke bas,enz.Als je dan vergelijkt,het bedrag wat je hier aan uitgeeft,of een deftige stereo setup....dan denk ik toch wel dat dit bijna de haast perfecte stereo beleving is,je hebt geen last van weerkaatsing van het geluid tegen muren ed.
Wat is de mening van julie hierover?Of sta ik helemaal alleen met deze mening?En verder ben ik weer blij dat mijn uitgegeven euro's mij weer aangenaam verast hebben.

Alco

#1
Persoonlijk heb ik muziek beluisteren via een hoofdtelefoon nog nooit als echt prettig ervaren.
(althans, niet in vergelijking met gewoon, via 2 luidsprekers)  Technisch gezien klinkt 't inderdaad al gauw vrij goed, maar ik mis toch wel iets...  :huh2:

In slaap vallen met muziek is me nog nooit gelukt... als ik muziek hoor (hoe vreselijk ook) dan ga ik daar toch naar luisteren, en als ik in slaap wil vallen moet 't (muis)stil zijn.
Ik kan me nog herinneren dat ik in mil.dienst zat bij de luchtmacht, in 1987.  Ik heb toen een week of 5 a 6 bij 3 gozers op een kamer moeten slapen. Die 3 jongens konden/wilden alleen in slaap vallen met hun muziek (R&B-shit), wat inhield dat ik met veel geduld en ergernis moest wachten tot ze in slaap gesukkeld waren en dan kon ik eindelijk die takkemuziek uitzetten en zelf slapen.  ;D :laugh:
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Mrwhoopie

Bwa ik luister ook,maar op een bepaald punt begeeft het lichaam de strijd en val ik gewoon in slaap...iets missen in het geluid,ja er zit natuurlijk niet alle dynamiek,hoewel ik vind dat aplle loseless echt heel ged klinkt.

Alco

#3
Op zich kan 't va een hoofdtelefoon (raar woord eigenlijk, want je belt er niet mee  ;D ;)) erg fraai klinken,
maar via een set speakers klinkt 't toch anders.... groter,echter,...lastig te omschrijven.

Feit is wel dat een goede hoofdtelefoon DE oplossing zou zijn voor akoestiek problemen, of tegen geluidsoverlast voor/door buren.  8)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

egraaf

Een goede hoofdtelefoon setup kan erg goed klinken, je kan er ook erg veel geld aan uitgeven. En ik ben het er mee eens dat het echt een andere manier van luisteren is dan via speakers.

Guester

Ik mis daardoor de complete 'muziek' beleving.
Sonos - Spotify

Interficior

Ik ook. Laag uit een koptelefoon is nooit, maar dan ook nooit vergelijkbaar met het laag uit speakers. Zeker bij een film zijn echte "luchtschuivers" hier zwaar in het voordeel. Een koptelefoon doet het strak, maar zorgt er niet voor dat alles "mee gaat doen" in de kamer.
Take it or lease it

Big-L

Het aardige van muziek luisteren via een hoofdtelefoon is wel dat je voor een fractie van de prijs van een high-end set, echt high end kunt luisteren!
Maar toegegeven, de fysieke beleving is niet hetzelfde.... ;D

Rednaxela

Met de juiste opnametechniek zijn koptelefoons griezelig geschikt voor surround.



Subwoofer erbij voor het buikgevoel en gaan met die banaan.
Wie A zegt moet ook BX zeggen.

MaxxMark

De lucifers zijn ook erg tof:

zie: http://www.holophonic.ch/test.php

En dan met name de "holophonia" versie.

En daarna de stereo luisteren om het verschil te merken :)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

disco

Onder de hoofdtelefoon hoor je meer detail dan over de geluidsinstallatie. Dan pas valt het op hoezeer de akoustiek de weergave hindert in een luisterruimte. Alles went, ook de laagbeleving door speakers  :headbanging:
Maar grootmoeder, wat heeft u grote oren!
- Wazzeggie kind?

taaiewillem

Maar luisteren met de hoofdtelefoon is wel véél vermoeiender. Daarom zijn er 'crossfeed'-schakelingen ontworpen die de 'in het hoofd'-ervaring verminderen en het luisteren  veel ontspannender maken. Hardware op een printje of softwarematig via de pc...
Onkyo709/Pana42g10/PanaBD80/Marantz DV9600/Stax Lambda Pro/XXLS400/AM8033/Amphony100/ Dual1009+Orthofon/XTZ99.26's

gastje13

Een voordeel van een hoofdtelefoon in vergelijk met luidsprekers is, dat je altijd een rotsvast stereobeeld hebt. Bij luidsprekers hoef je maar even te verschuifen of het is al mis.

taaiewillem

De grootte van de 'sweet point' valt best mee als de hoog-dispersie van de speakers maar groot genoeg is. De nieuwere KEF's hebben bijvoorbeeld in een groot deel van de luisterruimte een mooi stereobeeld. Misschien niet alleen te danken aan de vrij kleine speakers voor het middengebied (betere spreiding), maar ook doordat het geluid schijnbaar vanuit één punt komt. Als ik dan luister naar de (mooi en rustig klinkende!) B&W 602s3's, dan is de luisterpositie veel kritischer.
Onkyo709/Pana42g10/PanaBD80/Marantz DV9600/Stax Lambda Pro/XXLS400/AM8033/Amphony100/ Dual1009+Orthofon/XTZ99.26's