Oke, het worden dus monitoren: er is een voorkeur ontstaan...

Started by sandervg, July 18, 2009, 14:36:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifiman

En snelle subs bestaan niet, ze gaan tenslotte maar tot 150 Hz (of zoiets)  ;) Het woord "snel" in deze is een puur subjectieve beleving.

Starred

Kan je niet beter een Kef HTset kopen?  Voor +/- EUR1000 koop je volgens mij niet veel beters...


S@m

Quote from: Audioloog on October 11, 2009, 10:23:36
En snelle subs bestaan niet, ze gaan tenslotte maar tot 150 Hz (of zoiets)  ;) Het woord "snel" in deze is een puur subjectieve beleving.

Okay, maar wat is dan het verschil tussen een sub voor films en een sub beter geschikt voor audio?

bmateijsen

Quote from: Audioloog on October 11, 2009, 10:23:36
En snelle subs bestaan niet, ze gaan tenslotte maar tot 150 Hz (of zoiets)  ;) Het woord "snel" in deze is een puur subjectieve beleving.

De perceptie van snelheid bestaat wel.. dat heeft namelijk gewoon te maken met vervorming.. ;)

hifiman

Quote from: S@m on October 11, 2009, 10:26:55
Okay, maar wat is dan het verschil tussen een sub voor films en een sub beter geschikt voor audio?
Ik denk de Q, die is bij REL dacht ik vaak ook instelbaar?

Edit: en de algehele kwaliteit natuurlijk, aan muziek stellen we nu eenmaal hogere eisen.

S@m

Quote from: Audioloog on October 11, 2009, 10:28:29
Ik denk de Q, die is bij REL dacht ik vaak ook instelbaar?

Edit: en de algehele kwaliteit natuurlijk, aan muziek stellen we nu eenmaal hogere eisen.

;)

hifiman

Quote from: S@m on October 11, 2009, 10:34:51
;)
Qts
    Qts is the total Q of the speaker. It is defined as 1/Qts = 1/Qes + 1/Qms.

Qtc
    Qtc is the total Q of the speaker in an enclosure including all system resistances. A Qtc of .707 is the most common and generally produces the flattest frequency response with approximately a 6dB/octave rolloff. Higher values of Qtc will give a peak in the output with a sharper rolloff. A lower Qtc will start to roll off earlier and will roll off at a slower rate.

sandervg

Quote from: S@m on October 11, 2009, 10:12:38
Als je alleen een sub zoekt voor onweer en bommengeraas waarom dan een dure die ook voor muziek geschikt is als je hem hiervoor toch niet gaat gebruiken.
Er is meer dan onweer en bommengeraas :-) Ik luister meestal naar arthouse films en minder naar actie, dus het gaat mij juist minder om het onweer en het bommengeraas maar vooral ook als aanvulling op de monitoren. En natuurlijk moet een onweersklap niet klinken als een klapperpistooltje. Maar wat ik probeerde aan te geven is dat het me niet gaat om gewoon een hoop laag. Ik houd helemaal niet van een heleboel laag ongedefineerd gerommel of klapperende broekspijpen.

Quote from: S@m on October 11, 2009, 10:12:38
Persoonlijk zou ik eerst eens gaan luisteren of je (straks nieuwe) monitoren al voldoen voor muziek en film. Later kan je dan alsnog besluiten op zoek te gaan naar een sub als je denkt iets te missen.
Dit is een interessante benadering. Ik heb hier een keer een topic over geopend en daar was men het unaniem eens dat een sub zeker noodzakelijk zou zijn. Eigenlijk al bij vloerstaanders, maar zeker bij kleine monitoren. Ben benieuwd naar je argumentatie hierbij? Ik bedoel: bij film is nu eenmaal een x.1 spoor opgenomen?

Quote from: S@m on October 11, 2009, 10:12:38
Edit. Je gaat 500 euro uitgeven voor monitoren en misschien ook 500 voor een sub... Lijkt mij verstandiger om die 1000 euro uit te geven aan betere monitoren.
250 euro per monitor (dus totaal 1250 euro) en 500 euro voor de sub. Totaal 1750 euro. Jouw suggestie kost me in totaal 2500 euro en dan heb ik geen sub... Reden waar ik denk dat het verstandig is om zo'n 500 euro aan een sub uit te geven is dat ik bang ben dat ik me anders ga irriteren aan een slecht laag of is dat onterecht?

Quote from: Starred on October 11, 2009, 10:25:33
Kan je niet beter een Kef HTset kopen?  Voor +/- EUR1000 koop je volgens mij niet veel beters...
Beter dan 5x AVI Neturon met sub van bv. RA?

Maar nu blijft de vraag nog staan of iemand een mening heeft over die linkjes die ik gepost heb: wat zou een goede sub kunnen zijn voor mij?

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=92563.0
OF
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=93024.0
OF
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=92953.0
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

S@m

Quote from: sandervg on October 12, 2009, 08:33:22
250 euro per monitor (dus totaal 1250 euro) en 500 euro voor de sub. Totaal 1750 euro. Jouw suggestie kost me in totaal 2500 euro en dan heb ik geen sub...

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik alleen gefascineerd ben door stereo, 5.1 zegt en doet me helemaal niets. Stereo met een sub vind ik persoonlijk flauwekul zonder dat ik daar een onderbouwing voor heb, maar ik heb daar niets mee (overigens wel geprobeerd).

Om op bovenstaand citaat terug te komen. Ik was in de veronderstelling dat je voorkeur uitgaat naar stereo weergave eventueel met een sub. In dat geval zou mijn voorkeur gaan naar 2 luidsprekers (monitoren) twv 1000,- samen ipv 500,- voor 2 luidsprekers en 500,- voor een sub.

Ik begrijp nu echter dat het je te doen is om 5.1 dus ik trek me snel terug.... ;D

Xander32

QuoteMaar nu blijft de vraag nog staan of iemand een mening heeft over die linkjes die ik gepost heb: wat zou een goede sub kunnen zijn voor mij?

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=92563.0
OF
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=93024.0
OF
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=92953.0
Ik ben vooral gecharmeerd van de B&W`s. Maar zowel de 2000 als de 4000 zijn relatief grote units in een basreflex-kast; als jij vooral op zoek bent naar een sub die `t lekker doet met muziek ("snelle" sub) heb ik bij beiden mijn twijfels. De Rel: leuk die specs maar ik betwijfel of een 10" in een gesloten behuizing van 17kg met 200 watt de 17hz. gaat halen(hoorbaar). Betreft muzikaliteit schat ik deze hoger in dan de B&W`s. Maar voor het geld van de Rel zou je ook een nieuwe BK (Gemini-II,  200 of 400) kunnen kopen.

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

tiptop

Ook maar even mee bemoeien dan.

Monitoraudio radius zijn echt heel erg goed voor het geld. Alleen niet de 360 sub nemen dan maar de rsw12 (die gaat er uit dus wellicht in de aanbieding).

Of even wachten op de nieuwe rx serie.

Ik ken zelf geen betere luidsprekertjes voor het geld. En een betere sub laat ook de monitortjes schijnen. ;)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

sandervg

Quote from: tiptop on October 12, 2009, 19:58:17
Monitoraudio radius zijn echt heel erg goed voor het geld. Alleen niet de 360 sub nemen dan maar de rsw12 (die gaat er uit dus wellicht in de aanbieding).
Niet een beetje klein? Formaat is geen issue voor mij, dus kan me voorstellen dat het 'zonde'  is om een hele kleine compacte sub te nemen? Lijkt ook niet echt diep te gaan: voor film moet er blijkbaar gewerkt worden met een extra boost op 21 Hz om het diepste laag te halen? Dat lijkt me een wat vreemde oplossing, of heb ik het mis? Hij krijgt wel een hele goede recentie van what hifi.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian