Kjelt's kamer: finally a laser in da house

Started by Kjelt, November 23, 2008, 20:04:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mikeske

Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

Kjelt

#151
Riwi bedankt voor de leuke review.
Ik ben er zelf ook zeer tevreden over en ook het gemak waarmee alles weer opgeborgen is maakt het dat ik deze verduistering iedere keer gebruik als ik een film ga kijken.
Ik heb onlangs een M&G bij audioloog gehad en daar stoorde mij zelfs de reflectie van het plafond omdat het scherm bij hem bijna tegen het plafond gehangen is. Ik ben zeer benieuwd of audioloog dezelfde upgrade drang gaat krijgen als hij de setup hier heeft ervaren. Naar mijn opinie maakt het voor de HD350 het verschil tussen een 1500 euro projector zoals ik die gisteren bij Grobi heb gezien (grijs in het zwart) en wat de HD350 echt een topprojector maakt (diep zwart).

)p(

Het verschil met zo'n zwarte kijkdoos is gewoon enorm. En de rust die het geeft in je blikveld vind ik zelf ook erg belangrijk. Zou zelf niet meer zonder willen.

peter

Icarus314

Ik zit ook na te denken over projecteren in de woonkamer en bedacht me dat eigenlijk de muur achter je nog het belangrijkst is voor de reflecties. Dit beredeneer ik als volgt. Stel dat er een diffuse hoeveelheid licht van iedere muur op het scherm valt dan zal de hoeveelheid licht evenredig zijn met het oppervlak dat door het scherm wordt gezien. De muur achter het scherm wordt helemaal niet gezien maar het licht dat daar afstraalt zal via de andere muren en het plafond op het scherm vallen. De zijmuren worden maar voor een fractie gezien dus ook die zullen voornamelijk hun licht via de achtermuur op het scherm stralen. De achtermuur wordt voor zijn hele oppervlak gezien en bovendien zal een scherm met iets hogere gain juist dat licht naar de kijker terug stralen toch?

Toch zie ik bij jou juist de achtermuur niet behandeld. Ik zelf zit er over te denken om totale licht absorptie op die achtermuur te realiseren. Aan de andere kant is het belangrijk om een zwart kader om het scherm heen te zien omdat dat psychologisch het contrast verhoogt.

Ik heb namelijk gisteren gezien hoe zeer witte muren het beeld totaal kunnen verklooien. Ik heb een HD1 gekocht en ik zag hem in demo in een smalle ruimte met alles wit en het zwart niveau was gewoon niet om aan te zien. Dezelfde beamer bij mij in de batcave had een zwart niveau gelijk aan mijn oude crt.

Ian G

Als ik dit zo lees is projecteren in een lichte huiskamer dus wel goed mogelijk ;)

Nee, zonder gekkigheid, zeer mooi gedaan 8), alhoewel ik zelf pas naar projectie terugga als ik een dedicated ruimte kan realiseren.

Kjelt

Quote from: Icarus314 on December  4, 2009, 12:40:15
Ik zit ook na te denken over projecteren in de woonkamer en bedacht me dat eigenlijk de muur achter je nog het belangrijkst is voor de reflecties.
Je vergeet dat de afstand een hele belangrijke factor is, de achtermuur is het verste verwijdert van het scherm, het licht zal dan van het scherm naar de muur , slechts zeer gedeeltelijk teruggereflecteerd worden (ruw gestuct), het meeste licht wordt verstrooid en zal op de overige zwarte vlakken gabsorbeerd worden, dat kleine beetje dat rechtstreeks terug gereflecteerd wordt dient dan diezelfde afstand weer terug te moeten afleggen.
Hoe korter de afstand des te storender is de reflectie, daarom zal bij de meeste mensen die hun scherm relatief hoog hangen het plafond de beperkende factor zijn.
Waarom ik de zijkanten behandeld heb heeft wel gedeeltelijk met de reflectie van de achtermuur te maken, de rechterkant bij mij is een grote glazen ruit, deze heeft een veel hogere reflectiegraad dan een witte ruw gestucte muur. Als je het 100% wilt zul je inderdaad de achtermuur en de grond ook nog willen verduisteren, overigens als je de fotos op de eerste pag. bekijkt zie je dat de achtermuur al voor meer dan de helft wordt afgeschermd door de stoelenrijen.

Icarus314

Je hebt denk ik gelijk dat de intensiteit van zo'n achtermuur afneemt met de kwadratische afstand. Ik zou een nette integraal moeten berekenen over een schuine muur/plafond en vergelijken met een achtervlak om te weten wat het meeste doet maar voorlopig bereken ik even een schatting. Ik bereken opp * 1/gemiddelde afstand kwadraat * zichtbaarheidsfractie (gokje voor die laatste = 1/4):

achtermuur: 8 * 1/16 * 1 =  1/2
zijmuur: 8 * 1/9 * 1/4 = 8/36 = 1/5
plafond: 20 * 1/9 * 1/4 = 20/36 = 1/2
Bij mij is achter dan wel belangrijk maar bij jouw zijn die stoelen erg belangrijk waardoor het opp veel kleiner is.

Maar in ieder geval is het plafond heel erg belangrijk en dan vooral het gedeelte dicht bij het scherm dus misschien dat ik een donkere halve maan op het plafond ga proberen. In iedergeval moet je gewoon zo laag mogelijk projecteren omdat de vloer veel donkerder is dan het plafond.

Ik heb even geprobeerd om op een witte muur te projecteren in de woonkamer en het was nog niet eens zo slecht maar er was weinig contrast. Vooral toen ik de plasma tv daarna aandeed viel dit op. Maar mijn plasma produceert ongeveer 40ftl. Als ik 14 ftl wil produceren voor een goed contrast met de projector dan zit ik wel met een tradeof, als ik zoveel licht ga produceren dan moet ik wel een klein oppervlak projecteren of de ruimte helemaal zwart maken vanwege alle reflecties. Ik zit er dus eigenlijk ook over te denken om bewust iets kleiner te projecteren. Ik ga er hier eens mee experimenteren.

Icarus314

Het wietforum blijkt ook nog interessant voor de reflectie van witte muren versus zwarte muren (90% tegenover 5 %)  ;D
http://growguide.wietforum.nl/index.php/Reflectie

En dat brengt me op een ander idee en dat is om naast het schem een zwarte houten 'lijs' te maken die ongeveer 0,5 m voor het scherm uitsteekt en de reflecties op de muren afschermt zoals oogkleppen bij een paard  ::)

riwi

Ik denk dat je inschattings berekeing fout loopt op de gemiddelde afstand van de muur waarvan je de impact wilt inschatten.

Het kan wel zijn dat de zij muur of plafond bv gemiddeld 3 meter van het doek zit, maar het feit dat er een stuk witte muur/plafond direct naast het doek zit heeft enorm veel impact. Dus de muren die dichter dan 1.5 meter bij het doek zitten hebben verreweg het meeste impact als deze licht kunnen reflecteren.
Met een koof rond het doek van 1.5 meter diep zou je denk ik 80% van het effect van verduistering van de hele kamer te pakken hebben. En dan kijk je alleen naar het effect van de verduistering op de lichtreflectie terug naar het doek.

Een ander groot aandeel in de subjectieve beeldverbetering is het gegeven dat het zichtveld rond het doek pik zwart is zodat je uitsluitend het beeld ziet en verder helemaal niets.

Als ik mijn situatie vergelijk met die bij Kjelt dan heb ik wel de licht terugkaatsing opgelost met de doek systemen, maar ik heb nog steeds naast en rond het doek dat ik apparatuur lampjes en schijnsel op de gordijnen achter het doek zie waardoor het film beeld niet los in de duisternis hangt. Misschien dat ik dat nog verder ga verbeteren in de kerstvakantie.

Marvin....

Quote from: Icarus314 on December  5, 2009, 14:09:52
Het wietforum blijkt ook nog interessant voor de reflectie van witte muren versus zwarte muren (90% tegenover 5 %)  ;D
http://growguide.wietforum.nl/index.php/Reflectie

dat is een hobby die tenminste nog geld opleverd, onze hobby kost alleen maar....  :D

Icarus314

Quote from: riwi on December  5, 2009, 15:43:27
Ik denk dat je inschattings berekeing fout loopt op de gemiddelde afstand van de muur waarvan je de impact wilt inschatten.

Het kan wel zijn dat de zij muur of plafond bv gemiddeld 3 meter van het doek zit, maar het feit dat er een stuk witte muur/plafond direct naast het doek zit heeft enorm veel impact. Dus de muren die dichter dan 1.5 meter bij het doek zitten hebben verreweg het meeste impact als deze licht kunnen reflecteren.
Met een koof rond het doek van 1.5 meter diep zou je denk ik 80% van het effect van verduistering van de hele kamer te pakken hebben. En dan kijk je alleen naar het effect van de verduistering op de lichtreflectie terug naar het doek.

Klopt! Ik denk dat op het totale gewicht op 1/3 van de muur gedacht kan worden en niet halverwege. Dat maakt dat het plafond en de muren relatief toch het belangrijkst zijn maar als je een higher gain doek gebruikt dat niet helemaal diffuus reflecteert dan zou ik het effect van de achtermuur ook willen onderzoeken.

Maar zo'n koof rond het doek ga ik denk ik realiseren door die rond het zwarte kader van mijn GTDesign scherm te maken en dan is vooral het plafond belangrijk, daar kan ik een sterk vooruitstekend stuk karton met plakvilt gebruiken b.v. in de vorm van een halve maan. Aan de zijkanten zou ook een diffuse zwarte vitrage al veel kunnen opleveren en ik denk dat ik tot  1/3 van de muur zou moeten gaan wat in mijn geval ongeveer 1 meter zou zijn. Maar er zijn veel mogelijkheden Ik zou ook een kuip kunnen maken die van boven naar onder schuin afloopt van 1,5 m naar 10 cm of zo misschien van zwart plastic. Helemaal leuk zou een kuip zijn die als een zonnescherm uitklapt  :D

Icarus314

Quote from: Marvin.... on December  5, 2009, 16:21:20
dat is een hobby die tenminste nog geld opleverd, onze hobby kost alleen maar....  :D

Sommigen combineren het  :D Ik niet hoor.

HTip

Ik heb in mijn HT een zwart plafond en vanaf het scherm tot de zitpositie alles zwart (of heel donker grijs). Als je naar een film kijkt dan is naar mijn mening alles wat achter de kijkpositie niet van invloed op de reflectie. Zelfs niet de RVS rekken waarin CD's, DVD's en BD's staan.

Op HD Basics van DVE schijf staat een stukje over contrastverbetering als de ruimte rondom het scherm donker is. Ze laten duidelijk zien wat het gevolgen zijn van de beeldwand. Zijmuren wordt niet behandeld, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat niet van invloed is ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

8mile

ga naar AV SCIENCE ga naar DISPLAY CALIBRATION ga naar HOW VIEWING ENVIROMENT CONDITIONS
CAN CORRUPT OR ENHANCE YOUR CALIBRATION by GeorgeAB

kermit

Ik heb de vernieuwing ook gezien en het scheelt enorm.Het beeld van de JVC350 knapt er behoorlijk van op.Ik vind het een zeer mooie constructie. En zeker de zwarte rolgordijn die tegen het plafond gespannen is.

We kregen ook een demo met masking en zonder masking.Dan merk je hoeveel invloed de witte muren en plafond op het beeld hebben.  
Totaal geen reflectie met de masking naar beneden. En zo moet het ook. Ik zou best met dezelfde constructie kunnen leven. En met een druk op de knop gaat alles electrisch. Ik vind het allemaal heel netjes gedaan.Misschien nog een x10 module voor de verlichting en alles is compleet. :pompom:

Waar ik nog jaloers op ben is de plaatsing van het geluid :crazy:. Subliem.  Het klinkt perfect. En zeker de 2 velodyne's doen hun werk naar behoren.  
Je bent goed bezig en hopen dat de vrouw het allemaal goed blijft vinden.En hopend dat je buurman geen beslag laat leggen op de velodyne's. :pompom:  

donaldk


Kjelt

Negen maanden nadat ik mijn plafondverduistering  :inlove: heb gebouwd en zeker zo'n 4 keer per week heb gebruikt is er eergisteren een abrupt einde aan gekomen  :crazy:
Met een heftige knal schoot de buis uit zijn houder en hoorde ik kort de veer ronddraaien tot deze ontspannen was. Nu is het doek in uitgerolde toestand en is het vrij donker in huis.  :(
Ik ga dit weekeinde dus deze maar eens rustig demonteren wat niet zal meevallen want de achterverduisteringsbalk zal dan ook eerst moeten worden gedemonteerd. Dit is niet echt handig maar er zit niets anders op  :(
Ik wil niet meer zonder want het effect op de contrastratio is echt geweldig, zelfs mijn vriendin die met lede ogen soms de setup aanschouwt vind het een grote vooruitgang tov het witte plafond. Nu maar hopen dat het probleem een iets te korte buis was zodat dit met behulp van de rolluikboer weer snel te fixen is.

HTip

Da's balen man! Kan me goed voorstellen dat je dit niet meer wilt missen, want beeld in een donkere ruimte is echt vele malen beter dan in een lichte ruimte. Alleen niet iedereen kan dat doen. Met jouw ingenieuze systeem had je het beste van 2 werelden. Hoop voor je dat je het snel weer gerepareerd hebt.

Succes!
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Raphie

Da's i.d.d. balen, te meer omdat de "de esthetische opoffering" voor je vriendin ook niet gering is, als het dan ook nog eens niet werkt, dan kan ik me voorstellen dat de rapen gaar zijn.
JBL PRX Power!

Kjelt

Quote from: Raphie on May  7, 2010, 18:01:24
Da's i.d.d. balen, te meer omdat de "de esthetische opoffering" voor je vriendin ook niet gering is, als het dan ook nog eens niet werkt, dan kan ik me voorstellen dat de rapen gaar zijn.
Dat valt gelukkig wel mee  :P  als het niet te lang gaat duren  :-[  :-X

riwi

Balen Kjelt. Hopelijk krijg je het weer gerepareerd allemaal.

Mijn doeken knappen niet zo makkelijk, maar hangen wel een beetje door :)

eddy135

Quote from: riwi on May  7, 2010, 21:39:49

Mijn doeken knappen niet zo makkelijk, maar hangen wel een beetje door :)

Kun je ze misschien opspannen?
Ipv. direct aan een haakje te monteren, een kabeltje door een haakje met een gewicht eraan? of een spanveer?

Als ik eea hierboven lees, kijk ik wel een beetje droevig tegen m'n witte huiskamer-opstelling aan.
Wil graag m'n beeld upgraden, maar raak hierdoor aan het twijfelen... :-\
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

reza

Quote from: Kjelt on May  7, 2010, 18:17:10
Dat valt gelukkig wel mee  :P  als het niet te lang gaat duren  :-[  :-X


Misschien ie de oplossing zoals riwi hem heeft iets voor je? Ik vind het er namelijk erg goed uit zien bij Richard!
Ik ben niet meer bij jouw geweest om te zien hoe hetallemaal functioneerd bij je maar misschien is een andere oplossing wel het beste?

Succes in ieder geval!
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

riwi

Quote from: eddy135 on May  7, 2010, 22:18:17
Kun je ze misschien opspannen?
Ipv. direct aan een haakje te monteren, een kabeltje door een haakje met een gewicht eraan? of een spanveer?

Als ik eea hierboven lees, kijk ik wel een beetje droevig tegen m'n witte huiskamer-opstelling aan.
Wil graag m'n beeld upgraden, maar raak hierdoor aan het twijfelen... :-\

Ik zit ook een beetje te kijken hoe ik het mooier kan maken. Ik denk dat de beste optie is om andere stof aan het plafond te doen die niet zo rekt. Op het rekken van de stof had ik niet echt goed gelet. Een beetje rek moet wel ivm het ophangen/spannen, maar te veel is niet goed. Het hangt nog niet in beeld :) maar in het midden wel 30-40cm onder het plafond.
Een spansysteem zou weer iets bij de wand vergen waar ik de bespanning aan vast moet maken. Ik wil graag zo min mogelijk zien als de doeken weg zijn. Ik zou het huidige doek nog kunnen verstevigen met een kabel of zo, diagonaal er in naaien misschien

Voor de huiskamer oplossing ben ik er nog erg tevreden mee. Kwa beeld een erg mooie verbetering.

Kjelt

Quote from: riwi on May  7, 2010, 23:14:11
Ik zit ook een beetje te kijken hoe ik het mooier kan maken. Ik denk dat de beste optie is om andere stof aan het plafond te doen die niet zo rekt. Op het rekken van de stof had ik niet echt goed gelet. Een beetje rek moet wel ivm het ophangen/spannen, maar te veel is niet goed.
Die zonnescherm stof van mij hangt ook een beetje, eigenlijk inherent aan de zwaartekracht over grote afstanden. Dan zou je op meerdere plaatsen tussendoor nog een bevestiging nodig hebben denk ik, wellicht klitteband o.i.d maar inderdaad ga je dat als de stof weg is weer zien.

Quote from: riwi on May  7, 2010, 21:39:49
Mijn doeken knappen niet zo makkelijk, maar hangen wel een beetje door :)
Mijn doek is niet gescheurd hoor, het is de buis waar de doek omheen zit die losgeschoten is, waarschijnlijk of omdat hij iets te kort is in combinatie met een schuine aantrekking van de kabels , tenminste dat vermoed ik. Ja ik denk wel dat ik het weer gerepareerd krijg de vraag is alleen gaat het veel tijd kosten omdat de hele constructie gedemonteerd dient te worden, daar zie ik wel tegenop  :( Aan de andere kant ik kan en wil niet meer zonder, het gemak als het werkt is ook erg groot, een druk op de knop en 1 minuut later is het plafond donker, druk op de knop en 1 minuut later is het alsof er niets aan dehand is.