Kjelt's kamer: finally a laser in da house

Started by Kjelt, November 23, 2008, 20:04:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Sol

Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

HTip

Slimme constructie :thumbs-up:

Zie je veel van de bakken als je als nietsvermoedende bezoeker bij jou langs komt? Heb je al een overzichtsfoto gemaakt?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Kjelt

Quote from: HTip on August  5, 2009, 12:40:33
Zie je veel van de bakken als je als nietsvermoedende bezoeker bij jou langs komt? Heb je al een overzichtsfoto gemaakt?
Haha dat is een vraag die ik onmogelijk kan beantwoorden net als eenieder die dit topic al gelezen heeft  ;)
Het valt wel wat meer op als daarvoor toen er "slechts" twee bakken aan het plafond hingen, alleen wat mij altijd opvalt is dat de meeste mensen rond de 1m50 de kamer scannen en niet het plafond. Althans niet direct. Het mooiste zou natuurlijk een verlaagd plafondje zijn om de bakken weg te werken alleen dan zit je nog steeds met de plafondverduisteringsbak. Ik vind het prima zo en mocht er ooit een WAF in het spel komen dan zie ik dat dan wel weer.

Overzichtsfoto is lastig zonder groothoek (heb ik niet) maar zal als het helemaal klaar is eens kijken of ik ergens een betere camera kan lenen.

Kjelt

#129
Vandaag dus zoals aangekondigd het gordijn voor de linkerkant gemonteerd. Het had nogal wat voeten in de aarde want zoals ik al had verwacht moest de linkerspankabel er weer af (moet ik nog een nieuwe oplossing voor vinden maar wordt waarschijnlijk een iets afwijkende hermontage). Het monteren en afstellen van het autogordijn was niet zo moeilijk met de uitgebreide handleiding alleen slaat de motor niet af bij de eindstop en nu na montage nog steeds niet  :( Wel bij het beginpunt , daar slaat hij wel af. Volgens de handleiding moet je dan de spankabel aandraaien tot hij wel stopt, nou ik heb maximaal aangespannen en de kabel stopt inderdaad wel maar de motor dus helaas niet. Ik zal morgen eens met de firma bellen of mailen als ze niet op vakantie zijn. Het werkt in ieder geval ook manueel en dus kan ik vanavond voor het eerst helemaal verduisterd gaan kijken, oh nee ik moet de linkerspankabelhouder nog monteren  >:(  Daar zal ik een andere beugel voor moeten maken.....  :( Nou ja ik ben er in ieder geval bijna.
Mochten er vragen zijn over waarom er scheuren in mijn gordijn zitten  :D Wel dat is uiteraard bewust zo gekozen zodat ik nog in de pauze wat drinken kan halen en naar de wc kan gaan zonder het hele gordijn weer te moeten intrekken. Ik hoor wel weer wat jullie er van vinden en ik hobbie lekker verder.

reza

Gaat wel mooi worden Wicher ;)
Je kijgt echt een Batcave zo. Ook we lekker voor het laag van de speakers!
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

HTip

De filmbeleving wordt zo steeds beter :thumbs-up:

Overigens was het me nog niet eerder opgevallen dat je Mirage OM speaker achter hebt. Als het de OM-14 is dan heb ik die ook gehad in mijn HT. Vanwege 4G zijn die verhuisd naar de slaapkamer. Ben er nog steeds erg tevreden over...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Kjelt

Quote from: HTip on August  5, 2009, 21:20:56
Overigens was het me nog niet eerder opgevallen dat je Mirage OM speaker achter hebt.
Het zijn OM-10's op de zijkanten en de R1 (dacht dat ie zo heette) aan de achtermuur. Ben er ook best tevreden over, enige jammerlijke is dat ik ze niet op gelijke afstand tot de luisteraar(s) als de frontspeakers kan plaatsen zoals het hoort, maar ja tijdens meet&greets waren de gasten altijd zeer te spreken over het geluid, ik zelf ben er ook tevreden mee.

Kjelt

#133
Ook al moet ik de aansturing nog bouwen van de rolmotoren heb ik vanavond toch proef gedraaid met full darkening door wat houtje touwtjes werk  :D
Het resultaat overtreft eigenlijk mijn stoutste verwachtingen  O0 Ik heb enorm genoten van de film en wat een contrastwinst en omdat aan beide kanten van het scherm nu ook een zwart doek hangt lijkt het filmbeeld groter geworden. Dit is natuurlijk een optische illussie maar het werkt echt goed, je kijkt als het ware opeens kamerbreed omdat de kamer versmalt is door de afbakening. Het beeld krijgt een grotere impact , de film wordt door mij intenser ervaren. Het geluid valt me allezins mee, ik heb zelfs het gevoel dat ik nu de stereo plaatsing beter ervaar van de front speakers, waarschijnlijk omdat ze door de doeken iets meer gefocussed worden in plaats van dat ze de hele kamer bestrijken maar dat is nu de eerste ervaring ik zal daar meer mee gaan experimenteren zodra alles volledig geautomatiseerd is  ;)
Nu dan nog even de voor en na foto's en dat lijkt me duidelijk genoeg. Als laatste nog zoals het nu is , ter referentie zie je links en rechts de blauwe lampjes van de Velodyne DD15 subwoofers  ;) Er zijn nog kleine aandachtspuntjes voor de perfectionisten onder ons namelijk de onderkant van de witte motorbak(ken) boven het scherm wat nog donkergrijs is tijdens een film. Daarna en wat ik wel zeker ga aanpakken is de witte bekleding van mijn ikea bankje waar de center speaker op rust  ;D  Ik heb nog zwarte stof over van het gordijn dus daar kan ik deze mooi omheen spannen en met naald en draad vast zetten.
Experiment zeer geslaagd en ik ga nu tevreden slapen  :yawnee:

Joris1971

Pfff, al die constructies van bakken en gordijnen... mooi dat het werkt maar het ziet er verder niet uit.  :-X :tongue2:


Kjelt

Quote from: Joris1971 on August  6, 2009, 07:40:54
Pfff, al die constructies van bakken en gordijnen... mooi dat het werkt maar het ziet er verder niet uit.  :-X :tongue2:
Jij vindt het er niet uitzien , daar kan ik prima mee leven  :D .

Verder heb ik contact gehad met de gordijnleverancier en de motor zal moeten worden vervangen, nou ja zonder motor werkt het voorlopig ook prima.
Vanmiddag een korte demo gegeven aan een vriend, die was eerst nogal terughoudend zoals zovelen  ;) totdat hij het beeld zag en hij ook helemaal overtuigd was van de winst in beeldkwaliteit  8)  Dit wordt een blijvertje.

Jean Sibelius

Quote from: Kjelt on August  6, 2009, 14:42:19
Dit wordt een blijvertje.
Mooi zo! 8) Tegen de tijd dat er een WAF in het spel komt, kun je wel weer onderhandelen (maar het blijft tenslotte jouw eigen ruimte en hobby) ;)
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Kjelt

Vandaag nog een puntje op de i gezet: het profiel waarin de  draadspanners zitten bevestigd waren inderdaad wat aan de zwakke kant. De kans bestaat dat deze het zouden begeven, op de foto zie je al dat de hoek niet meer perfect 90 graden is in de voor-situatie. Dus deze heb verstevigd met een 6mm dik alu plaatje met 4x M3 getapt en vastgeschroefd aan het L-profiel. Er zat nog een schroef wat in de weg dus moest er nog een hoekje af wat het er weer "creatief" doet uitzien (design meneer.... design  :D )Als dit het niet meer houdt dan weet ik het ook niet meer  ;) De draden nog iets strakker gespannen en klaar.

Wat er nog gaat gebeuren is de elektronica om de motoren aan te sturen, dat kost nogal wat tijd dus tot die tijd zal ik iets willen improviseren met een schakelaar o.i.d.

Kjelt

Ik heb weer 3 middagjes zitten klussen om in ieder geval de relais alvast te bedraden en monteren, schakelende voeding erbij en een relaisdriver ic'tje wat later door de microcontroller zal worden aangestuurd (vandaar de lege print  ;) ). Tot die tijd stuur ik het ic'tje rechtstreeks aan met een klein kastje en schakelaars. Het was best nog veel werk eigenlijk, voor je het weet zitten er al weer heel veel uurtjes in. Microcontroller, printje en software komt wel na de vakantie  :D

celerontje

Kjelt's Keurig Kastje! :pompom:

't Is uiteindelijk de bedoeling om het zaakje via Infrarood te kunnen bedienen?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Kjelt

Quote from: celerontje on August 14, 2009, 20:17:43
't Is uiteindelijk de bedoeling om het zaakje via Infrarood te kunnen bedienen?
Nee via RF omdat IR je altijd een line of view moet hebben en dat is hier niet mogelijk ook vanwege de gordijnen  ;)
Ik wil alleen dat ik de RF uiteindelijk ook via bv een Pronto kan besturen en daarom kan ik geen Somfy of andere rolling bit code RF ab gebruiken.
Wellicht wil ik RF two way zodat ik ook wat info kan opvragen aan het kastje maar dat ben ik nog aan het uitvogelen, kost aardig wat tijd.

Peter O

Waarom neem je niet een 2e projector waarmee je een zwart vlak op je plafond projecteert?   :P

celerontje

Hahaha :D
Geprojecteerd zwart = wit zonder intensiteit! ;) (maar dat wist je natuurlijk al... :devil: :D)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

celerontje

Quote from: Kjelt on August 14, 2009, 23:03:39
Nee via RF omdat IR je altijd een line of view moet hebben en dat is hier niet mogelijk ook vanwege de gordijnen  ;)
Ik wil alleen dat ik de RF uiteindelijk ook via bv een Pronto kan besturen en daarom kan ik geen Somfy of andere rolling bit code RF ab gebruiken.
Wellicht wil ik RF two way zodat ik ook wat info kan opvragen aan het kastje maar dat ben ik nog aan het uitvogelen, kost aardig wat tijd.
Ga je een Arduino gebruiken?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Kjelt

Quote from: celerontje on August 15, 2009, 14:20:23
Ga je een Arduino gebruiken?
Nee een STM7 van ST met een gratis cosmic c compiler. Die uC's heb ik nog liggen en ik ben vanwege mijn werk bekend met de compiler en de uC, dus dat wordt piece of cake. Alleen dat RF geneuzel dat gaat tijd kosten.

Starred

Quote from: Kjelt on August  6, 2009, 01:04:02
Het resultaat overtreft eigenlijk mijn stoutste verwachtingen  O0 Ik heb enorm genoten van de film

Gaaf man, want daar gaat het 'in the end' natuurlijk om!
O0

Kjelt

Gisteren en vandaag in de buitenlucht zitten naaien, ik weet niet waar iedereen zo enthousiast over is maar het zal wel aan mij liggen  :D

Dit alles om weer een klein todo puntje van de lijst te kunnen schrappen, het Ikea bankje met witte stof, met zwarte stof overtrekken.
Er blijven nog wel veel kleine puntjes over om te doen, en het kijkt nu al zo geweldig, ach stapje voor stapje en dan kom ik er wel.

MartijnR

Quote from: Kjelt on August 27, 2009, 16:41:45
Gisteren en vandaag in de buitenlucht zitten naaien, ik weet niet waar iedereen zo enthousiast over is maar het zal wel aan mij liggen  :D

Als ik het zo lees en zie, snap ik alle "ophef"  ook niet zo goed  :tongue2:. Zouden ze dan toch wat anders bedoelen  :angel:

Martijn
Bluesound Pokernode 2i | Audio Physic Sittara | LG oled 55"

kermit

Het is vrij rustig in huize kjelt. ;)  ;D. Zal ie met vakantie zijn?

riwi

Vanmiddag na onze Grobi Beamer tage visit hebben we gelijk even gebruik gemaakt van de gelegenheid om Kjelt's nieuwe muur en plafond mask constructie te bekijken en te ervaren.

Kjelt had ons al gewaarschuwd voor helse geluiden en kabaal dat het systeem zou gaan maken dus we zetten ons schrap en klaar om de vingers diep in de oren te planten om de zo gevoelige trommelvliezen te beschermen. Maar het viel me eigenlijk erg mee, de hoeveelheid lawaai. Pas bij het inschuiven achteraf en dan alleen de laatste halve meter kwam er een wat harde squeek uit de mechaniek. Ik vond het erg netjes werken en als je met alles ingeschoven in de kamer staat valt is de constructie wel te zien, maar niet zeer opvallend.

Het systeem rolt automatisch het plafond doek en het rechter zijgordijn richting de kijker. De linker kant zei Kjelt ging handmatig omdat dit handiger is momenteel. Het doek langs het plafond hangt zeer strak. De rechterzijde is gewoon stof, en hangt ook netjes recht. Als het gordijn links ook dicht is geschoven heb je een mooie dichte zwarte ruimte waar je als filmkijker in het pikkedonker zit met aan alle kanten zwarte wanden.
Als je kijkt wat dat doet met het beeld schrik je er gewoon van. Zonder de afdekkings systemen is de JVC HD350 best een mooie projector, maar haal je er lang niet alles uit. Het diepe zwart is er niet en wordt fletser door het reflecterende licht van witte beelddelen via de witte wanden terug op het doek. Eenmaal dicht geschoven is het beeld veel dynamischer en echt 2x zo mooi :) Super upgrade Kjelt. Ik had bij mij met de el cheapo doek oplossing die lastiger op te hangen is en meer werk vergt ook al gemerkt dat dit een erg goede upgrade is. Bij Kjelt is het nog beter gelukt omdat je buiten het doek gewoon niets meer ziet dat af leid van de film.

Mooi man :) Nu de vloer nog zwart schilderen  :ph34r: