Bestaan er luidsprekers voor jazz, klassiek en pop

Started by audiotechneut, May 26, 2009, 22:20:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

audiotechneut

Ik heb al heel wat luidsprekers in huis gehad maar het lijkt altijd een compromis. De preciese jongens als ProAc, Harbeth, Spendor enzo zijn excellent voor Jazz en klassiek. Draai je vervolgens een stuk symphonische rock of stevige pop dan klinkt het erg kaal. Zijn er luidsprekers die beide stijlen goed, zeg maar spannend kunnen weergeven????
Wie heeft een tip?
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

roeleken

Ligt er natuurlijk aan wat je eraan uit wilt geven, maar Monitor Audio RS6 zijn goede allrounders en ik vermoed B en W's ook
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

-madison-

Mee eens, monitor audio doet het met vrijwel alles wel goed!

Wat is het budget, en waar bestaat de rest van de set uit?
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

Xander32

Ik ben enigzins bevooroordeeld maar Focal speakers (Chorus / Profile) zijn m.i. ook behoorlijke 'alleskunners'.


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

frank2

en natuurlijk Usher speakers, echte allrounders die te vaak onderschat worden. Nu ook tweehands te koop in de te koop sectie.

Ik draai voornamelijk jazz, klassiek maar soms komt dat oude gevoel terug en dan wordt er dance e.d. bespeelt, geen probleem bij Usher.

http://www.audiobenelux.nl/

Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Nooff


Xander32

Daar waar ik gisteren een luistersessie had hadden ze de Usher CP-6381 - 3 weg vloerstaande luidspreker staan - zag er imposant uit.
Ik heb deze helaas niet kunnen luisteren.


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

garmtz

Toch nog maar eens naar een Harbeth Super HL5 luisteren... ;)  Wellicht dat het met de betere speakers 'kaal' klinkt omdat de opname gewoon kaal is? Een speaker die 'indrukwekkend' klinkt met rock, kan wel eens vermoeiend zijn op de lange termijn. Moet ook zeggen dat Myriad een behoorlijk analytisch geluid heeft met een laag 'rock en roll' gehalte (IMHO).

johnhifi

#8
Ik herken wat je zegt. Ik heb zelf een set Infinity Kappa 7 en dat vind ik echte alleseters. Wat dat betreft doen ze het beter dan bijvoorbeeld mijn Reference 3As. Ook de set Elacs die ik heb komen aardig in de buurt van allround. (Die moet ik trouwens nog eens proberen als fronts in de veranderde setup. Projectje! :))
Draaitafels, cd spelers, dvd spelers, een laserdisc speler, een streamer, veel te veel versterkers en speakers, ditjes en datjes.... 3500 cd's, een paar honderd lp's en dvd's... Nu nog een plan bedenken om het allemaal logisch neer te zetten (of een groter huis kopen).

aMUSEd

Waar klassiek juist baat heeft bij subtiliteit zal de weergave van pop (lees: mindere kwaliteit opnames) daar juist onder leiden. Het zal een compromis blijven lijkt me.. maar dat kan natuurlijk heel acceptabel zijn.

Major_Ton

Een speaker weet niet wat voor soort muziek hij weergeeft, dat zit tussen onze oren. Een speaker die zuigt met bijv. rock is gewoon geen goede speaker. Dat hij dan misschien wel goed klinkt met klassiek en dat dat het enige is wat de luiteraar prefereert is dan geluk hebben. Voor mij moet een speaker elk aangeboden signaal goed kunnen verwerken. Zet eens een Dynaudio Contour S1.4 neer (of alles daarboven van Dynaudio als je budget het toelaat) en dat speelt naar mijn idee gewoon alles in z'n waarde af. Natuurlijk blijft het persoonlijk en verwacht een luisteraar misschien iets 'anders' met een bepaalde muzieksoort.

Vaak blijkt een miss-match met versterker en CD-speler de oorzaak te zijn dat het geheel niet goed klinkt. Zo vind ik dat 98% van de surround versterkers al niet instaat een speaker echt te laten zingen. Zelfs mijn ex Denon AVC-A1XV liet het afweten op mijn speakers. Nu ik met een KAV-500i draai van Krell icm een Primare CD-31 kan ik pas zeggen dat ik naar 'muziek' luister wanneer ik een CD opzet. Dit is natuurlijk ook verwend gedrag en een stuk gewenning door de jaren heen, maar speakers krijgen te snel de schuld wanneer de set niet goed klinkt IMHO.

Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

garmtz


audiotechneut

De versterker speelt inderdaad een crusiale (onderschatte) rol. Recentelijk had ik de Response 2.5 van ProAc in huis. Toch een luidspreker van onbesproken gedrag. Met mijn Myryad MA240 kon ik ze toch niet laten zingen. Geen slechte spullen maar een ongelukkige match. Dan sta je voor de keuze:versterker eruit of de Proac's eruit. Daar de ruimte bij mij ook niet zo geschikt leek voor de 2.5 moesten zij het veld ruimen. Rare ervaring want ik dacht dat het met 2.5 niet fout kon.
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

JeroenGRT

Mijn neef speelt ook met ProAc Response 2.5, eerst had hij een Marantz PM-14 KI als versterking dit klonk al erg goed met de ProAcs, met allerlei soorten muziek. Nu heeft hij een Audiolab processor met Lyngdorf eindversterking en lijkt het geluid wat opener te zijn geworden. Erg goede match vind ik zelf...

Ik heb zelf de Scan Speak Vertigo's , speelt allerlei soorten muziek erg goed. (vind ik zelf)

Kijk voor meer informatie op http://www.audiocomponents.nl/speakers/scanspeak/reference/beschrijving/Vertigo_ME2_08.pdf
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

HarryPotter

Ja, die bestaan.

Maar of je wat aan mijn tip hebt hangt van een paar dingen af:
- wat is je budget (en/of wil je evt. zelf bouwen)
- wat is je luisterruimte (kun je de speakers bij het luisteren minimaal een meter van de voorwand plaatsen)

Als dat allemaal geen probleem is doe je jezelf tekort door niet ook naar LinkwitzLab Orion's te luisteren.
http://linkwitzlab.com/orion_reviews.htm

N.B. Laat je niet op het verkeerde been zetten door (gebrek aan) vormgeving...

/dick

frank2

Quote from: audiotechneut on May 26, 2009, 22:20:59
Ik heb al heel wat luidsprekers in huis gehad maar het lijkt altijd een compromis. De preciese jongens als ProAc, Harbeth, Spendor enzo zijn excellent voor Jazz en klassiek. Draai je vervolgens een stuk symphonische rock of stevige pop dan klinkt het erg kaal. Zijn er luidsprekers die beide stijlen goed, zeg maar spannend kunnen weergeven????
Wie heeft een tip?

afhankelijk van je budget, luister eens naar de mini dancer 2 van Usher of indien het duurder mag naar de verdere dancer line. Deze speakers kunnen gegarandeerd wel alles afspelen op een juiste manier. Let wel: een slecht opgenomen cd blijft in verhouding tot een goed opgenomen cd slechter klinken, maar met de juiste versterker kunnen ze vergevingsgezind zijn.
nb: Usher heeft wel vermogen nodig, dus een versterker met een zware voeding.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

carlo

Ik ben ook jaren op zoek geweest naar een allroundspeaker ( klassiek, wereldmuziek, rock, jazz, vocaal etc.) en heb die sinds een paar jaar in huis staan: de Master Two. Sinds die tijd heb ik geen behoefte meer gehad aan wisselen of verder upgrading maar heb wel idioot veel muziek gekocht. Nieuw is ie niet meer te krijgen en tweedehands zie ik hem ook niet vaak voorbij komen. Ben eigenlijk wel benieuwd of er nog meer bezitters hier zijn?
Meridian 502/557/504/506.24, Adam column mk III,audio physic tempo VI, Musical Fidelity KW500, Marantz SA11 3, Densen B420+, Technics SL1210MKII met Grado platinum wood element in luisterruimte
Pioneer LX800, Dynaudio focus 50 in de woonkamer

john43

mijn oude trouwe B en W  matrix boxen laten eigenlijk ook alles goed beluistern
Groet  John

vik

Misschien een beetje laat maar de Elac FS 249 komt ook super uit de bus met alle stijlen muziek.


http://www.audioforum.be/modules.php?name=News&op=NEPrint&sid=2326
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

S@m

Imo kan iedere behoorlijke luidspreker overweg met elke muziekstijl, mits goede match met de andere componenten.

Starred

Quote from: S@m on September 13, 2009, 17:33:56
Imo kan iedere behoorlijke luidspreker overweg met elke muziekstijl, mits goede match met de andere componenten.

Precies, een luidspreaker moet elk geluid en elke muziek stijl weergeven zonder interpretatie.

Dit is bijv. het uitgangspunt van PMC

Koen K

Mee eens. Sommige soorten muziek zijn allicht wat veeleisender om goed weer te geven, maar een neutrale speaker zou geen voorkeur moeten hebben voor bepaalde soorten muziek.

Kwabbernoot

Wel grappig te zien dat bijna iedereen toch zijn eigen speakers aanprijst. Da's natuurlijk ook wel logisch, maar toch grappig. Stelletje fan-boys.  :laugh:  ;)

Groeten...

Koen K

Nu je het zegt... Jammer dat ik mijn kans om de geweldige, machtige en allesetende KEF Reference 107 aan te prijzen heb laten liggen. Nou ja, volgende keer beter  :devil:

Marvin....

ik draag me eigen merk niet voor, dat spreekt namelijk voor zich...  :D
dat weet toch iedereen?!

TANNOY....!! :popcorn: