Dac der Daccen

Gestart door Erik van Voorst (in memoriam), mei 17, 2009, 16:59:32

Vorige topic - Volgende topic

ivo1986

Citaat van: Erik van Voorst op september 27, 2009, 21:51:40
Dat is een heel klein reepje op maat gemaakt ebbenhout zodat de trekontlasting van de steker gewoon weer in werking gesteld kan worden op deze super dunne zilveren digitale interlink... ;)

Dat heb ik ook bij mijn analoge zilveren interlink maar dan is het bij mij gewoon ordinair hout zover ik weet.

celerontje

Maar Erik heeft veel reststukjes Ebben liggen, dus dan is de keuze snel gemaakt bij Erik. ;) ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Erik van Voorst (in memoriam)

Kon het niet laten om wat weerstanden in de DAC-6 nauwkeuriger te kiezen en meteen te upgraden... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

scrutinizer

Riedon of Mills lijkt mij de betere keuze in de anode, Erik.

;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Ik heb vanochtend een lijstje met van alles en nog wat (kon het weer niet laten) besteld...de Mills MR5-5 watters staan daar o.a. ook op...hangt wel de laatste tijd ervan af wat ze daadwerkelijk ook in huis hebben ondanks hun "up-to-date"site vandaar mijn extra  lange verlanglijstje... ;D

BTW terwijl ik dit type krijg zie ik de confirmation verschijnen ...ze hebben dus alles....nu heb ik echt een luxe probleem dus....
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

hifiman

Citaat van: Erik van Voorst op september 28, 2009, 16:50:58
BTW terwijl ik dit type krijg zie ik de confirmation verschijnen ...ze hebben dus alles....
Wat vervelend nou  :D

BMW850

Vandaag de Burson Audio Series 2 Regulator binnen gekregen.
Alles aangesloten rood is de ingang, zwart massa, wit de uitgang en daarna afgeregeld op 12 volt.
Werkt zoals het moet werken zonder dat de DAC is aangesloten.

Als ik daarna de DAC aansluit blijft er maar 4 volt over  :(
Er gaat 16,6 volt in de Burson Regulator en netjes 12 volt uit maar als de DAC aan gaat blijft er maar 4 volt over.

Wat doe ik verkeerd, heb jij een idee Erik?

Rudy
Edit: Burson LM78A +12 to +15V 250ma REGULATOR (Adjustable 10-20V)
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

Belast je hem mogelijk niet teveel zodat hij induikt....
Ik moet wel meteen bekennen dat ik geen electronisch wonder ben... :-X

De ingang is die ook niet wat aan de lage kant...ik dacht ergens gelezen te hebben minimaal 5 volt verschil...sommigen zelfs 8 Volt verschil..

Enfin deze 2 zaken schieten het eerst door mijn hoofd...

BMW850

Citaat van: Erik van Voorst op september 29, 2009, 16:28:00
Belast je hem mogelijk niet teveel zodat hij induikt....
Ik moet wel meteen bekennen dat ik geen electronisch wonder ben... :-X

Ik ben ook geen electrotechnisch wonder.
Zal Doede even een mailtje sturen wat deze DAC nodig is aan ampere's, hij zal wel teveel belast worden.
Ik had er een XX7812 regulator in zitten 2 Ampere dan moet deze Burson met 2.5Ampere toch genoeg zijn?
Ook zit er mijn eigen koelplaat achter die groot genoeg is.

Rudy
edit: Ik heb BursonAudio ook een mailtje gestuurd en verteld dat de Regulator 16,6 volt krijgt, we wachten af het is daar 10 uur later.

scrutinizer

Citaat van: BMW850 op september 29, 2009, 16:34:11
Ik ben ook geen electrotechnisch wonder.
Zal Doede even een mailtje sturen wat deze DAC nodig is aan ampere's, hij zal wel teveel belast worden.
Ik had er een XX7812 regulator in zitten 2 Ampere dan moet deze Burson met 2.5Ampere toch genoeg zijn?
Ook zit er mijn eigen koelplaat achter die groot genoeg is.

Rudy
edit: Ik heb BursonAudio ook een mailtje gestuurd en verteld dat de Regulator 16,6 volt krijgt, we wachten af het is daar 10 uur later.
Ik denk dat je jezelf vergist in de stroom ter beschikking, Rudy.

Module             Voltage            Current

LM78A       +12V (10-20V)         250ma

LM79A       -12V (10-20V)         250ma

LM78B         +5V (3V-9V)          500ma

;)

Ik weet niet hoeveel TDA 1543-ers je parallel gebruikt in deze DDDAC maar met het opdelen van, en een meervoud aan modulen is het mogelijk qua toepassing.

;).`  

Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"

BMW850

Hoi Anton,

De DDDAC gebruikt 1,5 Ampere met een spanning van 12 volt.
Ik dacht dat 250mA hetzelfde was als 2,5 Ampere, dus deze is veel te licht voor mijn toepassing :(

Jammer nu heb ik er 1 op reserve.

Rudy

scrutinizer

Citaat van: BMW850 op september 30, 2009, 17:48:02
Hoi Anton,

De DDDAC gebruikt 1,5 Ampere met een spanning van 12 volt.
Ik dacht dat 250mA hetzelfde was als 2,5 Ampere, dus deze is veel te licht voor mijn toepassing :(

Jammer nu heb ik er 1 op reserve.

Rudy

Je kunt natuurlijk altijd de receiver chip ermee ontkoppelen en van spanning voorzien.

;)

Anton.

En dat is zeer zeker de moeite waard !!!!
Want een van de recentste mods ...het plaatsen van zo een regulator (bij mij aan de "75AL - Chip") heeft toch weer voor een behoorlijke verbetering gezorgd.
Het leverde vooral meer kracht in hoog/mid op evenals meer lucht en micro-info...dus een blijvertje...

Als test cd naam ik een HQ CD DENON van VIVALDI door "Il Solisti Italiani"

Ditmaal niet de 4 Jaargetijden (heb ik er ook van zie eerdere posting) maar wat andere stukken uit deze concerten-reeks, zeker net zo spannend alleen een stuk onbekender....als het al bekend is dan is het vaak wel uitgevoerd met gitaar of luit maar hier dus zoals het bedoeld is...werkelijk fantastisch en aan de opname valt werkelijk niets op te merken je krijgt alle musici individueel in je huiskamer en het klavecimbel geeft zijn complete timbre aan je.  :o

Voor de prijs hoef je het niet te doen...een bijzondere dubbelaar voor wat meer dan 30 dollars uit en thuis  ;)

http://www.cdjapan.co.jp/

Catalog No.: COCQ-84548

Op deze site is het even zoeken maar dan vind je wel Juweeltjes  O0

terveenster

"Ik dacht dat 250mA hetzelfde was als 2,5 Ampere"

"Ik moet wel meteen bekennen dat ik geen electronisch wonder ben... " :withstupid:

"Nu ik er zo over nadenk is deze dac eigenlijk eveneens een plezierig meetinstrument geworden "

"nu heb ik echt een luxe probleem dus...."

Met zulke zelfbouwers verheug ik me alweer op de Elektuur Audio Special.

BMW850

Citaat van: terveenster op oktober  1, 2009, 21:32:30

Staan in de Elektuur Audio Special ontwerpen van wat je zelf hebt gebouwd?  ;)

Citaat van: terveenster op oktober  1, 2009, 21:32:30
"Ik dacht dat 250mA hetzelfde was als 2,5 Ampere"

"Ik moet wel meteen bekennen dat ik geen electronisch wonder ben... " :withstupid:

"Nu ik er zo over nadenk is deze dac eigenlijk eveneens een plezierig meetinstrument geworden "

"nu heb ik echt een luxe probleem dus...."

Dan mag je wat mij betreft lekker je Elektuur in duiken en je verheerlijken aan je cijfertjes en dit voor jou amateuristische topic lekker met rust laten ....geen behoefte aan treiteraartjes...ga maar scoren op een daarvoor bestemd kabeltopic. ;)

Ach in ieder topic duikt er wel zo een "klootzakkie" op....maar dit is nu eens het voordeel van een topicstarter....hij kan het gewoon op slotgooien als de missie volbracht is. :sneaky2:

Wat kleine veranderingen met grote gevolgen zo de gematchte Mills/Riedon MRA05 als anode weerstand beluisterd...dat is duidelijk een blijvertje...heerlijke weerstand op die plek.

Trouwens opvallend veel klassiek de laatste tijd gedraaid Bach en Vivaldi als meestvoorkomende keuze....

Geleid door mijn enthousiasme heb ik vandaag Dvorak besteld deze keer van Du Pre beslist een aanraden..!!!!!!.....ook weer in HQ...dat is toch wel een verdomd mooie mogelijkheid om een cd
te upgraden...enkel is het goed zoeken om die juweeltjes eruit te vissen...nl. erg veel onbekende japanse musici...en ik hou niet van gokken  ;)

scanspeakman

Waanzinnig project dit  :worship: . Alleen vraag ik mij wel één ding af. In de kast met je uitgangstrap en dac-print heb je niet verschillende compartimenten gemaakt (voor bijvoorbeeld digitaal en analoog gedeelte), terwijl je dat met andere projecten wel redelijk consequent heb gedaan. Is daar niet nog iets te winnen?

Scanspeakman

De lay-out bepaalde ook een hoop...

Enfin zo een dac daar ben ik eens een extreem mooie kabel voor aan het bouwen...althans aan de materialen kan het niet liggen.
Omdat mijn vorige dure zelfbouwkabel (en 3 dagen werk) het in een directe shoot-out verloor tegen de in gebruik zijnde DC Interlink van Aitos bleef deze laatste toch weer zitten (een beetje zoals Phy met zijn clock bedoelt  :-X)

Ik heb nu besloten om de configuratie te veranderen dwz deze keer een afscherming (zoals in de DC) een mooie vaste kern van Mundorf 1 mm goud/zilver met teflon.
Deze krijgt 4 lagen rijstpapier en een laag zijde dan de gevlochten koperen afscherming en weer 2 lagen en de glaszijde kous.

Foto's spreken een beetje voor zich, ik heb nu 2 dagen werk achter de rug....de passie voor mooie muziek uit zich weer in duizenden malen wikkelen... :inlove:

Rijstpapier als repen geknipt van plm. 2 cm breed daarna zo gelijk verdeeld als mogelijk (hier is een machinale verwerking natuurlijk in het voordeel maar ja) en afgewikkeld met zijde draad ook weer zo gelijk mogelijk.

De achterste heeft zijn eerste laag rijstpapier achter de rug en het voorste draadje zijn 2e laag resp nog 3 en 2 te gaan...oeff  :-X

Omdat het slecht weer is en ik niet naar buiten wil heb ik het zijden thaise blousje van mijn vrouw gejat (sorry Phannee) en de schaar in gezet... ;D

Dit zijde wikkelt een stuk moeilijker maar met wat lijmtangen en een stellage doe je jezelf een enorm plezier....

.....en nu real-time  ;D

De afscherming kan eroverheen....

RennieB

.