Nikon Camera gekocht..en nu?

Started by Arno P, April 19, 2009, 20:02:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arno P

Klinkt natuurlijk lekker onnozel...koopt iemand een camera en weet die niet wat je ermee moet doen  ;D.
Waar ik op zoek naar ben is een gebruikersvriendelijke manier om de foto's van de D90 op de pc te krijgen als deze in het raw format geschoten zijn...

Tot nog toe is het een heel geklungel en met de trial versie van de Nikon software lijkt het ook allemaal niet zo logisch..

Zie ik iets over het hoofd?

mikekiwi

Card-reader nemen kaartje erin en overslepen met die handel?

Er zijn ook 3rd party softwaredingetjes die de foto's automatisch overhalen bij aansluiten camera/cardreader (picasa, Breezesystems Downloader, Adobo Album zijn er een paar die mij te binnen schieten)


Arno P

Quote from: mikekiwi on April 19, 2009, 20:16:12
Card-reader nemen kaartje erin en overslepen met die handel?




Zal toch bij zo'n merk van formaat  niet nodig zijn om het kaartje in een cardreader te moeten overzetten...toch?

mikekiwi

Quote from: Arno P on April 19, 2009, 20:22:45
Zal toch bij zo'n merk van formaat  niet nodig zijn om het kaartje in een cardreader te moeten overzetten...toch?

Hmm..tja...ik heb Canon, Konica-Minolta gehad en nu Nikon en ik doe het altijd zo... Vind de meegeleverde software in veel gevallen craphola en heb er te weinig grip op. Dus heb ik al jaren een mooi cardreadertje en sleep ik mijn foto's zelf in een handgemaakt mapje met de benaming die ik wil (YYYYMMDD <gebeurtenis>).

Jimmy Conway

Arno,

Koop Lightroom erbij!

Nikon software is de hel.

Arno P


Jimmy Conway

Officieel heet het Photoshop Lightroom.
Voor Apple is er ook Aperture, dat is een soortgelijk programma.

Het zijn raw-converters, samen met een database/bibliotheek achtige functie.
Heel makkelijk en snel allemaal.

Het mooie is dat het bewerken non-destructive is.

hifihenk

Quote from: Arno P on April 19, 2009, 20:22:45
Zal toch bij zo'n merk van formaat  niet nodig zijn om het kaartje in een cardreader te moeten overzetten...toch?

Je kunt met een USB kabeltje (is bijgeleverd) de foto's overzetten naar je PC.
Daarna kun je de Raw bestanden met ViewNX bekijken. Omzetten naar jpg kun je doen met Photoshop, Lightroom of Nikon Capture NX.

Groet,
Henk (D300).
Linn Akurate DS - Linn Majik Kontrol - Linn Majik 2100 - Harbeth M30 - Velodyne DD10 - MIT MI330 Series2 - Linn Black interlinks - Linn K20

Jimmy Conway

Cardreader is het makkelijkst en vaak ook het snelst.

Hier kun je een trial versie downloaden:
http://www.adobe.com/products/photoshoplightroom/

Madhouse

#9
Ik doe het gewoon via de camera -> USB kabeltje -> PC. Gaat goed zo!
Als software gebruik ik: Nikon Transfer voor het overzetten naar de PC, ViewNX voor bekijken van RAW's en voor bewerken Photoshop CS3, Lightroom en Photomatix (voor de HDR's)
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

beunky

Drie mogelijkheden (in willekeurige volgorde) die wat mij betreft (redelijk) goed werken:
- Lightroom
- Photoshop
- Picasa (maar alleen om de foto's van je toestel af te halen, niet om te bewerken)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Arno P

Quote from: beunky on April 19, 2009, 22:19:20
Drie mogelijkheden (in willekeurige volgorde) die wat mij betreft (redelijk) goed werken:
- Lightroom
- Photoshop
- Picasa (maar alleen om de foto's van je toestel af te halen, niet om te bewerken)

En daar kun je de Nikon RAw files rechtstreeks vanuit de camera mee inladen?

Madhouse

Quote from: Arno P on April 20, 2009, 09:41:26
En daar kun je de Nikon RAw files rechtstreeks vanuit de camera mee inladen?

Met Lightroom en Picasa wel. Maar ik zou gewoon Nikon Transfer (bijgeleverd bij je camera) gebruiken. Werkt erg makkelijk. Je kunt zelf de locatie bepalen waar ze moeten komen te staan en de naam (met eventueel opvolgende nummers) van de mappen bepalen...Vind ik de makkelijkste manier  ;)
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

eric_audio

Ik schrijf de files van de camera naar de computer met Nikon Transfer. Werkt prima wat mij betreft.

Wil je gaan bewerken, dan zijn er veel mogelijkheden, en moet je gaan nadenken wat je wil. De meest logische keuzes zijn dan:

- Photoshop
- Lightroom
- Capture NX2
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

AllStar

Lightroom is érg handig om mee te beginnen, ik kan vrijwel altijd met Lightroom af, Photoshop gebruik ik niet vaak meer ;) Je kunt in Lightroom de foto's importeren, er gelijk keywords aan hangen etc. Vervolgens ga je de foto's uitzoeken (bijv. door ze "sterren" te geven), en dan ga je ze bewerken. Lightroom kan het allemaal. Goede Lightroom tips / instructievideo's: http://www.lightroomkillertips.com

Doe jezelf wel een plezier en koop een goede cardreader, zeker als je RAW gaat schieten zijn de bestanden vrij groot, en via een USB kabeltje in je camera duurt dat echt lang. Een goede cardreader is 10x sneller en kost bijna niks . . :)

Joep



De cardreaders die ik nodig zou hebben (UDMA Compact Flash) heb, kosten toch nog wel wat. 60-80 euro voor een UDMA CF-reader is niet gek (van Lexar of SanDisk). Welke goede en goedkope CF/SD cardreader gebruik jij?

Valkyrie

Heb je de optie om JPEG en RAW tegelijk te schieten geprobeerd. Zelf vind ik dat onwijs handig. :thumbs-up:
Overdracht gaat bij mij met het kabeltje. ;)
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

Madhouse

Quote from: Valkyrie on April 20, 2009, 23:52:08
Heb je de optie om JPEG en RAW tegelijk te schieten geprobeerd. Zelf vind ik dat onwijs handig. :thumbs-up:
Overdracht gaat bij mij met het kabeltje. ;)

Ik gebruik die optie ook wel eens. Inderdaad erg makkelijk. Maar met viewNX of Lightroom kun je je RAW's ook makkelijk bekijken. Het enige voordeel hiervan is dat je sneller over JPG's beschikt. Maar meestal schiet ik toch gewoon op RAW.

p.s. overdracht gaat hier ook gewoon met kabeltje. Ik wacht wel ff wat langer hoor voordat ze er op staan  ;)
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Arno P

Quote from: Madhouse on April 21, 2009, 07:44:29
Ik gebruik die optie ook wel eens. Inderdaad erg makkelijk. Maar met viewNX of Lightroom kun je je RAW's ook makkelijk bekijken. Het enige voordeel hiervan is dat je sneller over JPG's beschikt. Maar meestal schiet ik toch gewoon op RAW.

p.s. overdracht gaat hier ook gewoon met kabeltje. Ik wacht wel ff wat langer hoor voordat ze er op staan  ;)


Lightroom al geprobeerd...erg mooi tooltje  ;)