Frugel Horn/ Audio Nirvana

Started by mimic, March 31, 2009, 22:36:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mimic

Hallo allemaal,

ik ben begonnen aan mijn 2e zelfbouwproject en wil jullie graag op de hoogte houden van de werzaamheden.

Enige tijd geleden heb ik van forumlid "Douma"  een zelfbouwproject overgenomen op basis van een Audio Nirvana Super 8" breedbander. Hiervoor was dit draadje aangemaakt. http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=78762.0

Douma heeft er een leuke luidspreker van gemaakt maar met een aantal gebreken. Mij leek het erg intressant om er mee verder te gaan stoeien. Douma kwam langs ( gezellig overgens ) en de luidsprekers zijn blijven staan. Tijd om te stoeien!

Met GIGANTISCH veel hulp van een ander forumlid kwam het grote probleem bij deze units snel aan het licht. Deze driver komt pas goed tot zijn recht in een geheel andere behuizing. Gezien de vele overeenkomsten met een Fostex unit hebben we gekozen voor een zogenaamde Frugel Horn. http://www.frugal-horn.com/Frugel-Horn.html. 1 van de ontwerpen is vervolgens volledig herberekend door het mede-forumlid om een optimale match te krijgen met de unit. Het doel is om zonder mechanische ingrepen ( notch filter bv ), een zo muziekaal mogenlijk resultaat te behalen. Na veel rekenwerk, een zaagplan, en vervolgens even slijmen bij de plaatselijke houtboer is het zover. Ik heb vanavond de eerste plankjes verlijmd. 

Helaas heb ik nog geen fatsoenlijke camera, dus van de eerste stap zijn geen foto`s geschoten. Wel kan ik jullie vertellen dat de luidsprekers groot worden, erg groot! Het oog wil ook wat, dus heb ik een aantal optische " verbeteringen " toegevoegd aan het ontwerp. Gezien de geweldige afmetingen ( ruim 155cm meter hoog en 40cm diep ) vraagt dit natuurlijk om een spectaculair stuk fineer. Foto 2 geeft aan welke kant ik op wil. Ik heb geen enkele ervaring met fineer, dus houtsoorten, tips, prijzen en winkels ( in het noorden ) zijn meer dan welkom!

Wish me luck :)


KEF LS50W - Velodyne DD12

Douma

Leuk, leuk, leuk! Dit zal ik met veel interesse gaan volgen. Ik ben erg benieuwd of je een filter achterwege kan laten. Maar ik heb hier alle vertrouwen in. Succes!
Even een persoonlijke mening... wat is dat fineer op de 2de foto spuuglelijk! ;D
"Nothing lasts, but nothing is lost."

mimic

Ja ik ben ook erg benieuwd :)

Het fototje met het " exotische " fineer, is nou niet precies wat ik zoek maar geeft wel ongeveer aan wat ik ga proberen. Iets appart`s zeg maar, het liefst een beetje in bruin/grijs tinten.

Smaken verschillen :)
KEF LS50W - Velodyne DD12

Douma

Over smaak valt inderdaad niet te twisten. Toch doen wij mensen dat graag op een of andere reden. ;D

Het worden wel enorme dingen in dat kleine HT'tje van je. Heb je al eens een model van karton gemaakt om te kijken hoe het staat?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

mimic

Nee een model van karton had wel een leuk idee geweest ! Ik heb een deel van 1 kast al in elkaar en rechtopstaan, Help :) Groot!!!
KEF LS50W - Velodyne DD12

yorkie13

heb je dan nog wel een subwoofer nodig  ;D

solitaire

Quote from: Douma on April  1, 2009, 08:11:56
Leuk, leuk, leuk! Dit zal ik met veel interesse gaan volgen. Ik ben erg benieuwd of je een filter achterwege kan laten. Maar ik heb hier alle vertrouwen in. Succes!
Even een persoonlijke mening... wat is dat fineer op de 2de foto spuuglelijk! ;D

Een breedband driver heeft over het algemeen een andere geluids-opbouw dan meerweg luidsprekers. In meer of mindere mate is er dus voor veel luisteraars sprake van 'gewenning'. Electrische aanpassingen kunnen 'helpen', echter al snel wordt dan met het badwater het kindeke weggespoeld IMHO. Er zijn ook vele mechanisch/akoestische middelen om de weergave te optimaliseren mogelijk.
In de toepassing waarin jij deze driver gebruikte had dat een nagenoeg volledige her-bouw van de bekasting betekend, waarbij, gezien de omvang en vorm van de kast, er ook waarschijnlijk niet voldoende 'ruimte' was om de aanpassingen allemaal door te voeren.
Neem als voorbeeld de Crafty (by Caps&Coils) Beluga, die door toepassing van oa. een (unieke) konische hoorn en helmholz-resonators de weergave van de breedbander 're-shaped' en tot de huidige prestaties laat komen.


Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

QuoteIn de toepassing waarin jij deze driver gebruikte had dat een nagenoeg volledige her-bouw van de bekasting betekend, waarbij, gezien de omvang en vorm van de kast, er ook waarschijnlijk niet voldoende 'ruimte' was om de aanpassingen allemaal door te voeren.

Klopt als een zwerende vinger. Ik heb me te weinig verdiept in de materie en te veel afgegaan op ervaringen van anderen. Een volgende keer zou ik het zeker anders aanpakken.

Zo te horen/zien heeft de aanpak van Mimic een betere kans van slagen.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

mimic

#8
De aanpak van mij..... ik voer slechts uit. Het denkwerk is niet mijn :)

Maar wat ik wel heb, zijn foto`s :)

KEF LS50W - Velodyne DD12

mimic

Quote from: RA SUBS on April  1, 2009, 18:10:48
heb je dan nog wel een subwoofer nodig  ;D

Zeker wel :) Ik denk dat het ergens onder de 100- 60Hz wel ophoud :)
KEF LS50W - Velodyne DD12

mimic

#10
De zijkant even los er tegen aan voor de looks :)

KEF LS50W - Velodyne DD12

Douma

Zozo, dat worden beste kasten. Ik denk dat je met zulke kasten eerder in de buurt van de 60Hz dan de 100Hz zit. Of wijzen berekeningen anders uit?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

mimic

Spijker op z`n kop! 64Hz -3dB

( wellicht afhankelijk van mijn lijm skills :) )
KEF LS50W - Velodyne DD12

Douma

Quote( wellicht afhankelijk van mijn lijm skills  :) )

Ach, gewoon voor voldoende lijmklemmen en/of zware spullen zorgen. Dan komt dat wel goed. Wat voor demping gaat er toegepast worden?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

mimic

#14
Bierkratjes:)

Qua demping, een minimale hoeveelheid, badkamermatjes, vilt en sponsdoekjes....... :blink:

:biggrin:
KEF LS50W - Velodyne DD12

mimic

Ik vind het heel spijtig dat ik geen leuke camera in mijn bezit heb, maar.... Om toch een idee te geven van de progressie;

KEF LS50W - Velodyne DD12

advr

"slechte" camera of niet, het is allemaal duidelijk te zien :alien:

mooi project, dit ga ik volgen :D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

sr7000

Zo! hoe hoog zijn die kasten wel niet? Een meter of twee? Ziet er impressive uit in elk geval O0

mimic

#18
Quote from: advr on April  4, 2009, 19:18:51
"slechte" camera of niet, het is allemaal duidelijk te zien :alien:

mooi project, dit ga ik volgen :D

Dank u!!! Ik zal mijn best doen het allemaal een beetje "zichtbaar" te houden.

Quote from: sr7000 on April  4, 2009, 19:20:15
Zo! hoe hoog zijn die kasten wel niet? Een meter of twee? Ziet er impressive uit in elk geval O0

Dik 1 meter 55, het valt mee dus :) Kuch. :)
KEF LS50W - Velodyne DD12

advr



ik heb nog nooit naar dit soort ontwerpen geluisterd, ben wel zeer benieuwd hoe zo iets nu klinkt ;D

succes en vooral veel plezier met bouwen :P

Ad.
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

solitaire

wat is de route van de bekabeling ? ;)



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

JeKa

Ah, daar zijn de Nirvanas gebleven! Ik heb ze samen met Douma in hun vorige kast gebouwd en zal dit dus met interesse volgen!

mimic

Quote from: advr on April  4, 2009, 19:59:15
ik heb nog nooit naar dit soort ontwerpen geluisterd, ben wel zeer benieuwd hoe zo iets nu klinkt ;D

succes en vooral veel plezier met bouwen :P

Ad.

Ad, ik ben ook zeer benieuwd:), ook ik heb er nog nooit naar kunnen luisteren.

Quote from: solitaire on April  5, 2009, 12:39:36
wat is de route van de bekabeling ? ;)


Ehhhh, goeie! :)
KEF LS50W - Velodyne DD12

advr

Quote from: mimic on April  5, 2009, 21:54:35
Ad, ik ben ook zeer benieuwd:), ook ik heb er nog nooit naar kunnen luisteren.

dat wordt dus 1 grote ontdekkingsreis ::)
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

mimic

Klopt helemaal!

Ik ben uiteraard zeer geintreseerd in de uiteindelijke luidspreker opzich. Maar ik ben minstens net zo benieuwd naar de klankmatige verschillen tussen de huidige behuizing en de nieuwe! Ik heb er zin in! :)
KEF LS50W - Velodyne DD12