Tikkend geluid Sony ES cd speler

Started by Alex Groningen, March 27, 2009, 22:35:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Alex Groningen

Deze vraag komt van een kameraad van me,die ik dan maar even hier neerzet.Hij is in het bezit van een Sony ES cd speler.Het probleem van zijn speler is dat die nu in eens begint met een tikkent geluid vanaf tracknummer12 a 15 daarvoor speelt die alles goed af 1t/m11 zonder een tikkend bijgeluid.Hij heeft zelf al de kap er af gehaald en alles schoongemaakt inclusief laser,maar het geluid is er nog steeds na track 12 of hoger.Nu is mijn en zijn vermoeden dat de laser gewoon af is na 8 a 9 jaar.Wie kan me vertellen of dat juist is of dat er wat anders aan de hand is,en is het nog de moeite waard om de speler te laten repareren,zo ja wat zijn dan ongeveer de kosten? Hoop voor hem dat het niet al teveel gaat kosten anders kan hij volgens mij beter een nieuwe aanschaffen.

Rowdy

#1
Dat een laser defect is, is zelden tot nooit het geval. Het kan het driver IC of elco's zijn.
http://www.hififorum.nl/index.php?topic=14359.0

blue-eyes

Quote from: Rowdy on March 29, 2009, 09:55:43
Dat een laser defect is, is zelden tot nooit het geval. Het kan het driver IC of elco's zijn.
http://www.hififorum.nl/index.php?topic=14359.0

Ik heb dit wel meegemaakt, en ook bij een Sony ES cd speler. Was onder garantie, koste toen (jaren geleden) 300 gulden.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Alex Groningen

Quote from: Rowdy on March 29, 2009, 09:55:43
Dat een laser defect is, is zelden tot nooit het geval. Het kan het driver IC of elco's zijn.
http://www.hififorum.nl/index.php?topic=14359.0

Mocht dit inderdaad het geval zijn,wat zullen de kosten dan zijn? En is het de moeite dan nog waard om de speler te repareren?

Alex Groningen

Quote from: Blue-Eyes on March 29, 2009, 10:02:24
Ik heb dit wel meegemaakt, en ook bij een Sony ES cd speler. Was onder garantie, koste toen (jaren geleden) 300 gulden.

Deze speler is inmiddels ook alweer 9jaar oud,en mocht het wel aan de laser liggen dan zal het nu wel rond de 170 euro zijn om de speler te repareren.Vraag me dan af of het nog wel de moeite waard is.

blue-eyes

Ligt aan het type. Een topspeler van 10 jaar oud kan best beter zijn dan de huidige mainstream.
Let wel, KAN. Dat is een kwestie van luisteren en smaak.

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Rowdy


Alex Groningen

Zie dat KT88 al een maand niet actief is,dus denk dat ik lang op een antwoord kan gaan zitten wachten.
Maar zal het proberen door hem vanavond een PM te sturen.

Jean Sibelius

Ik heb zelf óók een CD-speler (ondertussen gemodificeerd tot loopwerk) uit de ES-serie. Ik lees dat je vriend het apparaat goed heeft schoongemaakt, maar heeft hij óók de geleidingen goed gereinigd?
=> ik begreep recentelijk dat het tikken mogelijk veroorzaakt zou kunnen worden door wat vervuiling op het uiteinde van de geleiding, welke resulteert in tracking errors wat je dan als tikken waarneemt.

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Paul1967

Quote from: Alex Groningen on March 29, 2009, 11:52:47
Deze speler is inmiddels ook alweer 9jaar oud,en mocht het wel aan de laser liggen dan zal het nu wel rond de 170 euro zijn om de speler te repareren.Vraag me dan af of het nog wel de moeite waard is.

Hoi Alex,
Ga na om welk type het gaat. Bij de latere ES series zijn de laserunits niet zo duur van en tevens nog leverbaar (kijk bv maar op ebay.de). Maar denk nou niet meteen dat het aan de laser ligt. Vaak is door een deskundige het gehele loopwerk demonteren, reinigen en daarna opnieuw afstellen voldoende. Had ook problemen met mijn vorige Sony speler (zie: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=85791.0).

Paul

Alex Groningen

Quote from: Paul1967 on March 31, 2009, 23:33:50
Hoi Alex,
Ga na om welk type het gaat. Bij de latere ES series zijn de laserunits niet zo duur van en tevens nog leverbaar (kijk bv maar op ebay.de). Maar denk nou niet meteen dat het aan de laser ligt. Vaak is door een deskundige het gehele loopwerk demonteren, reinigen en daarna opnieuw afstellen voldoende. Had ook problemen met mijn vorige Sony speler (zie: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=85791.0).

Paul

Hallo Paul,

Aankomende vrijdag avond zal ik even naar hem toe gaan.Zal hem dan even gaan helpen met de boel open te maken en te kijken of we het eerst met de tips die hier staan kunnen oplossen,en het schoonmaakwerk nog eens een keer over nieuw doen.Mocht dat niks helpen dan toch maar even naar de reparateur.Mochten de kosten daar te hoog zijn wil die kijken naar een andere ES speler,staan er een paar leuke op MP waar die wel belang bij heeft.
Maar laten we het hopen dat het hetzelfde is als wat jij hebt gehad dan scheelt dat weer.


Alex Groningen

Quote from: Jack van Dijk on March 31, 2009, 20:43:08
Is dat tikkend gelijk onderdeel van het signaal (dus door de muziek heen) of puur mechanisch in de speler?

Is dwars door de nummer heen,dus niet van het apparaat zelf.Begint dus ongeveer na 10 a 12 nummers.

Palu

Quote from: Alex Groningen on April  1, 2009, 16:51:18
Is dwars door de nummer heen,dus niet van het apparaat zelf.Begint dus ongeveer na 10 a 12 nummers.


http://www.justone-schnepel.de/Manuals/SONY_Audio/sony_audio.html

Hier kun je zowel de laser als een servicemanual bestellen.
GO FOR ARCAM
FINAL FULL RANGE ESL

Alex Groningen

Bedankt.Net even het adres naar hem toegestuurd.Mischien dat we daar verder mee komen,mochten er inderdaad wat nieuwe onderdelen in  geplaatst  worden.

Alex Groningen

#14
Word dus gebracht naar een audiozaak die ook aan reparaties doet. Gisteravond bezig geweest met het meest makkelijke,het schoonmaken.
Maar heeft dus niet mogen helpen.Nu maar afwachten wat het is,is wel afgesproken dat het niet meer dan 150 euro mag gaan kosten.

Paul1967

Zal duimen en hopen dat het niks ernstigs betreft. ;)

Alex Groningen

Quote from: Paul1967 on April  5, 2009, 08:22:37
Zal duimen en hopen dat het niks ernstigs betreft. ;)

Bedankt.laat wel even weten wanneer de speler weer in orde is.

Alex Groningen

Quote from: Paul1967 on March 31, 2009, 23:33:50
Hoi Alex,
Ga na om welk type het gaat. Bij de latere ES series zijn de laserunits niet zo duur van en tevens nog leverbaar (kijk bv maar op ebay.de). Maar denk nou niet meteen dat het aan de laser ligt. Vaak is door een deskundige het gehele loopwerk demonteren, reinigen en daarna opnieuw afstellen voldoende. Had ook problemen met mijn vorige Sony speler (zie: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=85791.0).

Paul

Laat dit nou het probleem geweest zijn.Dachten zelf dat we hem goed schoon hadden gemaakt,maar blijkt maar weer dat je er beter iemand naar kunt laten kijken die er wel verstand van heeft.De boel is schoon en gesmeerd.Kortom speeld weer als vanouds,en weinig kosten aan gehad.

Jean Sibelius

Quote from: Alex Groningen on April 11, 2009, 13:34:05
Laat dit nou het probleem geweest zijn.Dachten zelf dat we hem goed schoon hadden gemaakt,maar blijkt maar weer dat je er beter iemand naar kunt laten kijken die er wel verstand van heeft.De boel is schoon en gesmeerd.Kortom speeld weer als vanouds,en weinig kosten aan gehad.
Mooi om te lezen en dat klinkt hoopvol! :) De mijne wordt komende vrijdag aan een deskundige blik onderworpen (ik vermoed tevens vuil op de geleidingen)
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Alex Groningen

Quote from: Jean Sibelius on April 11, 2009, 13:53:12
Mooi om te lezen en dat klinkt hoopvol! :) De mijne wordt komende vrijdag aan een deskundige blik onderworpen (ik vermoed tevens vuil op de geleidingen)

Hoop voor je dat je dan het zelfde hebt,dan valt het met de kosten en reparatie wel mee.

Rowdy

Het is geweldig om te lezen dat de CD speler weer goed is.

Het is niet altijd de laser wat het probleem geeft.

Paul1967

Quote from: Alex Groningen on April 11, 2009, 13:34:05
Laat dit nou het probleem geweest zijn.Dachten zelf dat we hem goed schoon hadden gemaakt,maar blijkt maar weer dat je er beter iemand naar kunt laten kijken die er wel verstand van heeft.De boel is schoon en gesmeerd.Kortom speeld weer als vanouds,en weinig kosten aan gehad.

Goed nieuws  :D
Hoop dat het bij Jean ook goed zal verlopen....zal weer gaan duimen ;D

Jean Sibelius

Quote from: Paul1967 on April 11, 2009, 19:58:01
Hoop dat het bij Jean ook goed zal verlopen....zal weer gaan duimen ;D
Nogmaals bedankt voor de tip! Ik laat volgende week wel weten wat het probleem was en hoe het is opgelost.
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jean Sibelius

Quote from: Jean Sibelius on April 13, 2009, 13:00:48
Nogmaals bedankt voor de tip! Ik laat volgende week wel weten wat het probleem was en hoe het is opgelost.
Hoi Paul,

De speler was vandaag bij Sander in goede handen, maar helaas was het probleem niet 1, 2, 3 op te lossen. De speler is open geweest en alle relevante onderdelen zijn schoongemaakt en gesmeerd.
Verder is er wat kippevoer preventief vervangen, maar bij mij zit het probleem toch in de ophanging van de lens (deze laat wat slijtage zien).

Gelukkig is het probleem niet zéér ernstig, maar bij CD's die een lichte beschadiging hebben en met name bij de laatste tracks is de lens niet in staat om goed te volgen wat soms tikken tot gevolg heeft.
De lenzen voor dit soort spelers zijn helaas niet meer leverbaar vanaf magazijn, dus we moeten er toevallig tegenaan lopen (en dan zijn ze behoorlijk prijzig).

Ik doe het er voorlopig nog maar even mee ;)

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Paul1967

#24
Das klutje Jan. :(

Weet niet welk type je bezit uit de ES serie.
Heb je nou net als ik de 777es, dan ben je zwaar bekocht. Hier is echt niks voor en de laser (KSS-281a) uit de 777 werd ook alleen gebruikt in die speler.

Heb je er nou één uit de 5 serie (bv de 555), dan past vaak de laser uit de 3 serie ook.
Spelers uit de 3 serie zijn nog wel eens voor een leuke prijs te scoren op ebay.
Hier is te achterhalen welke laserblok er in je speler zit:
http://thevintageknob.org/SONY/sonyresource/resource-laserpicks.html