Gaat mijn laser van mijn cd player het begeven?

Started by Paul1967, March 8, 2009, 11:05:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Paul1967

De laatste dagen heeft mijn cd speler steeds meer moeite om een ingelegde cd uit te lezen.
Sommige cd's draaien tig keer rond voordat de speler wat aangeeft, bij enkele exemplaren geeft ie zelfs "no disc" aan.
Ook komt het steeds vaker voor dat de speler blijft hangen of stotterd in een nummer, dit vooral als ik skip van bv. track 2 naar 7.
Ik heb het dan over originele exemplaren, dus geen cd-r  o.i.d.
Tevens heb ik het zware vermoeden dat het geluid iets is veranderd (ik heb geen veranderingen toegepast dwz kabels, verschuivingen e.d.).
Het lijkt net of er een zware gons zo nu en dan in het laag zit, alsof er een subwoofer opengedraaid lijkt te worden en weer dicht.


Nu heb ik een oude speler uit 93 tw. Sony CDP-X555es. Het kan dus best zo zijn dat de laser aan zijn eind toe is.
Foto's van soortgelijke speler: http://www.kameson.com/audio/CDP-555ESJ.htm

Nu kan ik nog wel aan een nieuwe laser unit komen. Wil het alleen even zeker weten voordat ik zoiets doe (laserunit kost toch 160 euro).
Is het overigens makkelijk om hem zelf te vervangen, of zou ik het beter kunnen laten doen?

Mvg, Paul

Toni71

Hallo,

Ik heb een musical fidelity speler , die ik eens na heb laten kijken door een audio ingenieur.
Deze vertelde mij dat ik beter een cd laser kon bestellen voor dit model , omdat er na zoveel jaar moeilijker aan te komen is.
Ik stelde toen dezelfde vraag, is het moeilijk om deze zelf te vervangen...
Hij vertelde me dat dat eenvoudig was, paar schroefjes en een stekkertje...
Pas heb ik de speler opengemaakt, en zag dat dat inderdaad eenvoudig was...
Het is een andere speler dan die van jou , maar misschien kan je als je hem openmaakt zien zitten(de laser)
De laser die ik hier in een doosje heb (merk van denon) is eenvoudig aan te sluiten.

Vr.gr.Tony

Paul1967

Ik heb mijn speler wel eens open gemaakt. Als ik de lade open met de kap eraf, kan ik inderdaad makkelijk bij de unit komen.
Wil zeker weten of de problemen echt aan de laser liggen. Misschien is opnieuw afstellen voldoende?? Heb zelf geen idee.

kermy

Het kan ook liggen aan het verdrogen van het vet op de geleiders van de laserunit, losnemen van de laser en de geleide stangetjes schoonmaken, en natuurlijk daarna weer wat siliconenvet aanbrengen.
Let op, overdaad schaad.
Met vriendelijke groet,


Kermy

ajbeefde

Als je de speler wilt houden is het misschien verstandig om deze toch even langs de te brengen bij Sony... heb je weer een goede speler voor jaren....
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Paul1967

Quote from: ajbalmere on March  8, 2009, 11:35:12
Als je de speler wilt houden is het misschien verstandig om deze toch even langs de te brengen bij Sony... heb je weer een goede speler voor jaren....

Ik wil de speler zekers behouden. Denk toch ook dat ik v.d. week een laserunit ga halen (kan hem maar in voorraad hebben).
Wat een ander al aangaf: laserunits zijn zeer schaars voor deze speler en kosten een vermogen, maar is de speler dubbel en dwars waard.

Weet alleen nog niet hoe ik zo nu en dan aan die gonzende laag kom die er voorheen nooit was. Kan dat ook aan de laser liggen?
p.s. er wordt niet gerookt en ben er 100% zeker van dat de laser niet vuil is.

ajbeefde

Quote from: Paul1967 on March  8, 2009, 11:40:19
Ik wil de speler zekers behouden. Denk toch ook dat ik v.d. week een laserunit ga halen (kan hem maar in voorraad hebben).
Wat een ander al aangaf: laserunits zijn zeer schaars voor deze speler en kosten een vermogen, maar is de speler dubbel en dwars waard.

Weet alleen nog niet hoe ik zo nu en dan aan die gonzende laag kom die er voorheen nooit was. Kan dat ook aan de laser liggen?
p.s. er wordt niet gerookt en ben er 100% zeker van dat de laser niet vuil is.

Kan op de 1 of andere manier altijd vuil op de laser komen..... stof wat op de disc ligt b.v....
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

denoontje

Heb je de lens ook al eens schoongemaakt, wel oppassen als dit een kunststof lens is.
Beetje sipritus op een waatenstaafje.

Dit al een aantal keer gedaan bij mijn oude denon, en hij speelt nog steeds in de badkamer.

Rowdy


Paul1967

 :ohmy: sorry dat topic verkeerd stond.

Ben ff aan het klungelen geweest de afgelopen uurtjes:
Heb Sony speler losgehaald en mijn speler van de slaapkamer (oude Technics) gehaald. Deze aangesloten en probleem is weg d.w.z. geen gons in het laag en het klinkt echt lekker zoals het hoort.
Ligt dus echt aan de Sony speler. Heb de lens en asjes alsnog schoongemaakt en speler weer aangesloten. Heeft niets geholpen.
Ook als ik snel ga spoelen wilt de speler wel eens vastslaan, was voorheen nooit het geval.

@Rowdy

Wat is PM KT88?

ajbeefde

Quote from: Paul1967 on March  8, 2009, 16:28:47
:ohmy: sorry dat topic verkeerd stond.

Ben ff aan het klungelen geweest de afgelopen uurtjes:
Heb Sony speler losgehaald en mijn speler van de slaapkamer (oude Technics) gehaald. Deze aangesloten en probleem is weg d.w.z. geen gons in het laag en het klinkt echt lekker zoals het hoort.
Ligt dus echt aan de Sony speler. Heb de lens en asjes alsnog schoongemaakt en speler weer aangesloten. Heeft niets geholpen.
Ook als ik snel ga spoelen wilt de speler wel eens vastslaan, was voorheen nooit het geval.

@Rowdy

Wat is PM KT88?

Dat je KT88 even een pm moet sturen...  ;)


Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Paul1967

Quote from: ajbalmere on March  8, 2009, 16:30:22
Dat je KT88 even een pm moet sturen...  ;)




Nou lees ik het goed. Dom :wacko:
Ben ik zo druk aan het klooien geweest.

Paul1967

Heb de speler wederom weer losgehaald.
Zojuist de laserunit eruit gehaald wat overigens vrij makkelijk ging. En nu eens alles echt goed schoongemaakt.
Laserunit voorzichtig helemaal schoongeblazen met een lensblaaspompje, lensje goed gereinigd met optische lenscleaner van Langs.
Asjes geheel schoon gemaakt en opnieuw ingevet met siliconenvet van 3M (ff geleend bij de buurman).
Ga straks alles weer monteren en aansluiten, ben benieuwd of het nu wel positief gaat uitvallen.

;)

ajbeefde

Quote from: Paul1967 on March  8, 2009, 18:58:53
Heb de speler wederom weer losgehaald.
Zojuist de laserunit eruit gehaald wat overigens vrij makkelijk ging. En nu eens alles echt goed schoongemaakt.
Laserunit voorzichtig helemaal schoongeblazen met een lensblaaspompje, lensje goed gereinigd met optische lenscleaner van Langs.
Asjes geheel schoon gemaakt en opnieuw ingevet met siliconenvet van 3M (ff geleend bij de buurman).
Ga straks alles weer monteren en aansluiten, ben benieuwd of het nu wel positief gaat uitvallen.

;)

We duimen..... ;)
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Paul1967

Hier het verlossende bericht:

Heb de speler eerst gisteravond met een cd'tje een tijdje op repeat gezet tot we naar bed gingen.
Vanochtend wezen luisteren. Speler heeft nog altijd zijn kuren:
snel spoelen raakt ie van de slag, skippen weet ie de juiste track niet altijd snel/goed te vinden, nog altijd lijkt de speler anders te klinken dan voorheen (ben wel net herstellende van de griep dus kan ook daar aan liggen), zal mijn vriendin vanmiddag ff goed laten luisteren ernaar.
Enkele cd's die ik inleg heeft ie grote moeite mee uit te lezen: bv. Damien Rice "0" draaid tig maal rond en geeft dan no disc aan en soms leest ie hem dan wel weer uit. Speler op de slaapkamer doet dat niet, ligt dus niet aan de cd zelf.
Denk dat ik morgen ff een nieuwe laserunit ga kopen.

denoontje

#16
Las net ergens anders op het forum dat een neiuwe laser ook niet altijd soelaas biedt; zelfs loopwerk vervangen hielp niet.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=84845.msg1392503;topicseen#new

Weet je zeker dat je niet gewoon een nieuwe speler moet kopen....ipv nog investeren in deze speler....

Nu is het de laser, straks wellicht een breuk op de printplaat etc etc....

Maar in iedergeval suc6.... ;-)

BernHardN

ik zou toch eens kijken of het met een nieuwe laser beter gaat de meeste zijn 15 25 euro kijk hier http://www.ersatzteil.justone-schnepel.de/html/bildergallerie1.html

ik heb diverse spelers de laser vv en deze speelden weer top!

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

Paul1967

Quote from: denoontje on March  9, 2009, 13:23:32
Las net ergens anders op het forum dat een neiuwe laser ook niet altijd soelaas biedt; zelfs loopwerk vervangen hielp niet.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=84845.msg1392503;topicseen#new

Weet je zeker dat je niet gewoon een nieuwe speler moet kopen....ipv nog investeren in deze speler....

Nu is het de laser, straks wellicht een breuk op de printplaat etc etc....

Maar in iedergeval suc6.... ;-)

Deze speler is verders in nieuwstaat ondanks 15 jaar oud. De X555es behoord tot de topspelers van Sony.
Ik heb ook een versterker uit dezelfde reeks de 707 es. De beste geïntergreerde stereo versterker die Sony gemaakt heeft.
Ben er zeker van dat het de laserunit is. Heb nl dezelfde soort problemen in het verre verleden meegemaakt.
Investering van een nieuwe laserunit is het waard.

Paul ;)

Paul1967

Quote from: BernHardN on March  9, 2009, 13:46:46
ik zou toch eens kijken of het met een nieuwe laser beter gaat de meeste zijn 15 25 euro kijk hier http://www.ersatzteil.justone-schnepel.de/html/bildergallerie1.html

ik heb diverse spelers de laser vv en deze speelden weer top!

Was het maar waar dat er een lasertje van 25 euro in ging.
Nee, dit is nog een speler van de oude stempel. De laserunit in deze speler is de KSS-271a. Vrij dure jongen die zeer moeilijk te krijgen is.
http://www.ersatzteil.justone-schnepel.de/html/kss-271a_kss271a_sony.html
Sony zelf maakt al jaren deze lasers niet meer. Gelukkig heb ik een adresje die er één heeft voor mij. Kosten 150 eur. :wow:

BernHardN


Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

Paul1967

Quote from: BernHardN on March  9, 2009, 15:41:12
Ow, dat is jammer

Tsja het zij zo. Maar als ie het na vervangen weer op en top doet voor de komende 15 jaar, hoor je mij niet klagen voor omgerekend een tientje per jaar. ;) Voor de rest zijn het tanks onder de spelers met 17kg schoon aan de haak.

Rowdy


Paul1967

Hé Rowdy, ken het verhaal.

Het is misschien ook niet de laser, toch ga ik er één halen bij een goede kennis van mij....kan hem maar in voorraad hebben.
Met KT88 neem ik contact op. Wil toch wel graag weten wat er aan de hand is met mijn speler.

Thx, Paul ;)

ajbeefde

Kwam ik tegen in de verkoop sectie op hifi.nl

Enkele weken geleden door mij aangeschafte Sony SCD555es, kleur champagne.
De speler ziet er als nieuw uit, inc doos handleiding en afstandsbediening. Nieuwprijs ca. 2400 euro!
14.5 kilo zwaar,zeer fraai afgewerkt en met verschillende mogelijkheden voor modificaties door erkende bedrijven. (Hij is nog origineel)
Helaas heeft hij leesproblemen bij een beperkt aantal cd`s ,ik ben er inmiddels 4 a 5 tegengekomen na 100en cd`s gedraaid te hebben. De laser is gisteren vervangen maar dit heeft geen uitkomst gebracht, het lijkt een bekend probleem bij deze (en andere Sony SCD) modellen. (Iets met de TOC: table of content) Ik heb eenzelfde speler in het verleden ook in bezit gehad, en deze had het helaas ook.
Ik heb er nog 1 splinternieuwe reservelaser bij (146 euro in nl, 89 euro in DL) en de oude die eruit is gehaald, die dus ook nog gewoon goed is.
Hij zal ongetwijfeld wel weer 100% te krijgen zijn, maar ik heb er geen zin meer in, voor 400 euro mag u de speler + de 2 reservelasers (waarvan 1 nieuw) komen afhalen. Dit lijkt me alleen al voor de reserveonderdelen een schappelijke prijs....
Is eventueel ook te ruil tegen een Marantz of Pioneer DVD/SACD speler(Dv8400 , 989AVI)of een goede "gewone" cd speler.
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI