De grote overstap

Started by JeKa, March 20, 2009, 21:16:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JeKa

Ik ben serieus aan het overwegen om over te gaan stappen op een iMac. Nu ik een iPhone heb en zie hoe fantastisch dit werkt, wil ik gewoon meer.
Wat zijn de grootste problemen waar ik aan het begin tegenaan zal/kan lopen bijvoorbeeld met compatibiliteit en functionaliteit?
En de samenwerking met mijn  apparatuur:
-Linksys wrt54g
-HP printer
-Toshiba externe HDD

-Popcornhour
-Squeezebox

Zijn hier moeilijkheden te verwachten?

Kortom, wie kan mij wat vertellen over zijn overstap en hoe dit bevallen is?

J.A.F._Doorhof

Alles wat je opnoemt mag geen probleem zijn.
Waar je ERG aan zult moeten wennen zijn de utilities die je nu gebruikt, die worden allemaal vervangen.
Ik heb tijden een windows naast MacOSX gehad voor sommige toepassingen, op dit moment niet meer heb ondertussen elke utility gevonden en vervangen die ik gebruikte.
Alleen op mijn notebook draait nog windows omdat de calibratie software niet onder de mac draait.

Gewoon flink googlen in het begin dan vind je van alles.
Wat bij de Mac wel opvalt is dat waar ik op de PC vaak 2-3 utilities voor nodig had bij de Mac alles door 1 gedaan word.


www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Nosoforos

Ik zou het zeker doen. Ik heb een paar jaar geleden ook de knoop doorgehakt, en inmiddels zijn al mijn vrienden en familie ook om. Mensen die ik ken van mijn generatie hebben eigenlijk allemaal een Mac. Alleen bij heel specifieke software zoals mr. Doorhof aangeeft, heb je soms nog windows nodig. Maar als je dat soort software niet gebruikt, kom je nooit problemen tegen.
Wat ik zeker in het begin (maar nog steeds) echt heerlijk vond te ontdekken, is dat het een leugen is dat er minder software is voor de Mac. Er is gewoon minder rommel te krijgen, de software die er is doet het doorgaans beter en ziet er beter uit. Ik wens je gewoon heel veel plezier met overstappen, ik weet nog hoe leuk dat was!

JeKa

Quote from: J.A.F._Doorhof on March 21, 2009, 07:21:04
Alles wat je opnoemt mag geen probleem zijn.
Waar je ERG aan zult moeten wennen zijn de utilities die je nu gebruikt, die worden allemaal vervangen.
Ik heb tijden een windows naast MacOSX gehad voor sommige toepassingen, op dit moment niet meer heb ondertussen elke utility gevonden en vervangen die ik gebruikte.
Alleen op mijn notebook draait nog windows omdat de calibratie software niet onder de mac draait.

Gewoon flink googlen in het begin dan vind je van alles.
Wat bij de Mac wel opvalt is dat waar ik op de PC vaak 2-3 utilities voor nodig had bij de Mac alles door 1 gedaan word.
Quote from: Nosoforos on March 22, 2009, 15:31:49
Ik zou het zeker doen. Ik heb een paar jaar geleden ook de knoop doorgehakt, en inmiddels zijn al mijn vrienden en familie ook om. Mensen die ik ken van mijn generatie hebben eigenlijk allemaal een Mac. Alleen bij heel specifieke software zoals mr. Doorhof aangeeft, heb je soms nog windows nodig. Maar als je dat soort software niet gebruikt, kom je nooit problemen tegen.
Wat ik zeker in het begin (maar nog steeds) echt heerlijk vond te ontdekken, is dat het een leugen is dat er minder software is voor de Mac. Er is gewoon minder rommel te krijgen, de software die er is doet het doorgaans beter en ziet er beter uit. Ik wens je gewoon heel veel plezier met overstappen, ik weet nog hoe leuk dat was!

Ik kan me herinneren dat Solidworks niet op Mac draaide, maar dat is inmiddels wel weer 2 jaren geleden. Zal geen ramp zijn, want ik heb toch nog een notebook met Vista, dus mocht iets niet lukken heb ik altijd wel wat achter de hand. Ook wel handig voor mijn vriendin mocht zij er niet uitkomen ;D

Het zal inderdaad flink zoeken en uitvogelen zijn, maar dat heb ik er wel voor over.

J.A.F._Doorhof

Je hebt geen aparte PC notebook nodig.
BOOTCAMP zit standaard bij MACOSX en dan kun je op dezelfde machine op volle snelheid XP/Vista draaien (zelfs de 64 bits versie op een macpro).
Wil je onder MACOSX windows draaien (iets trager) kan dit ook met bv parallels.
\
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

frank2

Overstappen, ik heb nu enige tijd een Imac en een snelle PC 2quad core. Zelfs mijn vrouw heeft liever de mac dan de pc. Maar het is wel even wennen, maar daarna wil je niets anders meer. Alleen het opstarten al, een genot tov pc.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

JeKa

Quote from: frank2 on March 23, 2009, 18:33:18
Overstappen, ik heb nu enige tijd een Imac en een snelle PC 2quad core. Zelfs mijn vrouw heeft liever de mac dan de pc. Maar het is wel even wennen, maar daarna wil je niets anders meer. Alleen het opstarten al, een genot tov pc.

Kwam vandaag toevallig (volgens mij geen toeval, gebeurt anders namelijk nooit.... :baaa:) 1 keer achter een MacBook Pro terect en 1 keer achter een iMac. GENIETEN!

royal d

Ik had laatst wat problemen met de opmaak in WORD en daar word je echt ^&#^$(&% van als het maar niet wil lukken.

Verder een pracht systeem. Zou mooi zijn als ik VISIO kan gebruiken op de mac en die mis ik een beetje.

En msn is nog steeds een probleem :P

JeKa

Quote from: D.E. on March 24, 2009, 13:22:01
Ik had laatst wat problemen met de opmaak in WORD en daar word je echt ^&#^$(&% van als het maar niet wil lukken.

Verder een pracht systeem. Zou mooi zijn als ik VISIO kan gebruiken op de mac en die mis ik een beetje.

En msn is nog steeds een probleem :P

Alsof dat op Windows niet zo is....  :baaa:

hifi | Roderick

#9
Quote from: D.E. on March 24, 2009, 13:22:01
Ik had laatst wat problemen met de opmaak in WORD en daar word je echt ^&#^$(&% van als het maar niet wil lukken.

Verder een pracht systeem. Zou mooi zijn als ik VISIO kan gebruiken op de mac en die mis ik een beetje.

En msn is nog steeds een probleem :P

Ik gebruik Adium ipv MSN, Colloquyp is ook een optie

Vervanger voor Visio zou OmniGraffle kunnen zijn.

MS Word for Mac gebruik ik nauwelijks, ik vind Apple Pages veel prettiger werken.

royal d

Quote from: AV123.nl | Roderick on March 24, 2009, 13:50:17
Ik gebruik Adium ipv MSN, Colloquyp is ook een optie

Vervanger voor Visio zou OmniGraffle kunnen zijn.

MS Word for Mac gebruik ik nauwelijks, ik vind Apple Pages veel prettiger werken.

Ik gebruik ook aduim (voor mij allemaal hetzelfde :P)

Hmm pages ken ik verder niet. Compatibel met windows users?

mikekiwi

Quote from: D.E. on March 24, 2009, 17:37:16
Hmm pages ken ik verder niet. Compatibel met windows users?

Yep, de laatste formaten (docx) zijn gewoon te openen en ook weer op te slaan als zodanig...

-madison-

Ik ga ook de overstap maken!! (komt deze week binnen :D)
Ik heb vanmiddag ook nog even staan kwijlen in de Apple store ;D
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

wil

Heel goed, en btw, de service van "mijn" Machouse is ook nog eens zeer verbluffend. Als er rare dingen zijn (heb nu een probleempje met mij MacSafe lader gehad) wordt het zonder morren kosteloos omgeruild  :thumbs-up: Ja, buiten de garantie! Ga dat maar eens voor elkaar krijgen bij een ander merk in een-of-andere MM.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

JeKa

Quote from: -madison- on March 24, 2009, 17:47:00
Ik ga ook de overstap maken!! (komt deze week binnen :D)
Ik heb vanmiddag ook nog even staan kwijlen in de Apple store ;D
Gaaf, wat voor Mac krijg je?

JeKa

Quote from: wil on March 24, 2009, 18:22:36
Heel goed, en btw, de service van "mijn" Machouse is ook nog eens zeer verbluffend. Als er rare dingen zijn (heb nu een probleempje met mij MacSafe lader gehad) wordt het zonder morren kosteloos omgeruild  :thumbs-up: Ja, buiten de garantie! Ga dat maar eens voor elkaar krijgen bij een ander merk in een-of-andere MM.

wil

Dat is goed om te horen. Je hoort toch ook nog wel eens andere verhalen van Apple en garantie

-madison-

Quote from: JeKa on March 24, 2009, 21:03:25
Gaaf, wat voor Mac krijg je?

Een Macbook White!
Al een wat ouder model en 2e hands maargoed het is een Mac 8) Nu nog even een hd scoren, aangezien er slechts een 60gb schijf inzit..
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

JeKa

Quote from: -madison- on March 25, 2009, 00:39:15
Een Macbook White!
Al een wat ouder model en 2e hands maargoed het is een Mac 8) Nu nog even een hd scoren, aangezien er slechts een 60gb schijf inzit..

Te gek, ben benieuwd hoe het je bevalt. Ik twijfel nog of ik tweedehands koop of voor een nieuwe ga....

Heeft iemand iets te zeggen over de levensduur van de iMac?

J.A.F._Doorhof

ITC levert trouwens ook macs (stille hint :D)

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

JeKa

Quote from: J.A.F._Doorhof on March 25, 2009, 09:15:42
ITC levert trouwens ook macs (stille hint :D)



Zal ik onthouden. Toevallig geen 2e handsjes?

Nosoforos

De Macbookjes zijn trouwens ook een genot om te upgraden, de binnenkant zit haast nog mooier in elkaar dan de buitenkant  ;)

J.A.F._Doorhof

Upgraden van een HDD raadt ik sterk af op de MBP we doen het heel af en toe voor een klant maar bij de versies 2007-2008 is het een ramp.

2e hands hebben we nooit mac's, sorry, wel vaak uitlopende modellen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Pjotr

Sinds maandag de trotse eigenaar van een 24" 2,66GHz iMac  :colgate:
Echt een wow-ervaring! Het scherm is supermooi en het loopt als een tierelier.

Ben inmiddels al aardig gewend aan Mac OSX en de applicaties. Het meest wennen vind ik nog de manier waarop sommige applicaties werken (zoals Apple Mail). Daar kun je bijvoorbeeld geen directe mappen aanmaken onder je inkomende postvak. Terwijl ik dit in Outlook en Thunderbird wel gewend was. Ook m'n Thunderbird e-mail importeren in Apple Mail ging niet zonder slag of stoot, maar is wel gelukt.

Ik moet er wel eerlijk bij vertellen dat ik de nodige Windows en Linux ervaring heb, dus moet een beetje proberen kom ik een heel eind.
Alleen DVD-profiler onder Darwine wil nog niet echt lukken. Maarja we prutsen gewoon even verder vanavond.

Maar tot dusver zeker geen spijt van de overstap.
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

frank2

Quote from: Pjotr on March 25, 2009, 15:54:50

Daar kun je bijvoorbeeld geen directe mappen aanmaken onder je inkomende postvak. Terwijl ik dit in Outlook en Thunderbird wel gewend was. Ook m'n Thunderbird e-mail importeren in Apple Mail ging niet zonder slag of stoot, maar is wel gelukt.


Maar tot dusver zeker geen spijt van de overstap.

Aparte mappen maken kan wel in apple mail.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Yanmik

Ook hier sedert een goede week een iMac in huis.
Daarnaast nog 1 windows pc gehouden.
Op de mac wel vmware fusion 2 geinstalleerd met windows xp
Mac valt absoluut 100% mee qua gebruiksgemak en natuurlijk de snelheid.
Geinstalleerde progs zijn: adobe design premium suite, aperture 2 en office voor mac
Verder as extra geinstalleerd: Opera, Firefox, Canon utilities voor fototoestel, Flip4mac, VLC, Perian en Xpad voor snelle kleine notities
Als extra widget: istatpro

Toch enkele vragen voor de kenners:
- op het nieuwe toetsenbord met apart numeriek gedeelte staat onderaan een ,
Dit geeft onder OSX ook een ,  Onder windows een.
Kan ik instellen dat dit ook onder OSX een . is ?
- met welke toets(combinatie) kan men van begin van een regel meteen naar einde van de regel met cursor (of omgekeerd)
In windows kan dit simpel met de home of end toets.
- mogelijkheid om de bookmarks onder safari blijvend geopend te hebben in een kolom op linkerkant zoals in iexplorer ?
- vernieuwen van een webpagina kan met cmd+r in safari, In iexplorer via F5
Kan dit ingesteld worden onder safari zodat het ook met 1 toets kan?
- Eens men iets heeft gedownload komt dit in de map downloads (ook te zien in dock)
Mag men na installatie deze map downloads weer legen?
- Wat zijn must have apps of widgets?

Alvast dank.
Onkyo TX-NR905- PS3 - Focal Chorus 836/816/800 - SVS sub-Marantz DV9500 - Epson TW700(isf)
Kabels: Qed, Profigold, Siltech, Kimber