[Zelfbouw Sub] Speakerland Subs icm B&W speakers

Started by MaxxMark, July 4, 2003, 21:23:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MaxxMark

Na ruim een jaartje intensief lurken en volgen van de verscheidene topics hier heb ik toch weer eens een vraagje :D

Ik wil binnekort een zelfbouw sub gaan kopen en knutselen en die wil ik via speakerland gaan kopen. Nu zit ik met het probleem dat ik niet echt goed kan beoordelen welke sub nou precies geschikt is voor mijn huidige set.

Zelf heb ik op het moment aan speakers het volgende:
2x B&W 602s3 (front)
2x B&W 601s3 (rears)

Deze staan aangesloten op een Pioneer VSX-D511.

Zelf zat ik te denken aan de:
CINEMA SUB 4 plus met de HS130..

De vraag is een beetje of dit een goede keus is.. Zelf zit ik een beetje te dubben. Vooral omdat als ik op de b&w site kijk naar de subs die er bij horen de ASW600/650/675. Dan word de 650 aangeraden voor de "wat grotere kamer" (en wil dat nou net van toepassing zijn op de huiskamer hier :) )

De vraag is dus een beetje, is dat een goede keus? of te weinig (of te veel?)

Tevens nog een klein vraagje er achteraan ;)

Zelf nam ik altijd aan dat de b&w LCR60 prima voldoet bij mijn 602(en 601)'s.. Maar nu hoorde ik dus dat het ook wel goed is om de LCR600 te nemen ipv de LCR60. Met als overwegend argument dat je center speaker (vooral in films) een van de belangrijkere speaker is in de set.

Zelf weet ik niet wat ik er van moet denken. Het kan best zo zijn, maar aan de andere kant denk ik ook weer dat het weer afdoet aan het geluidsbeeld (though.. het blijft de zelfde serie, dus dat gaat ook eigenlijk nergens over ;) )
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

MaxxMark

Heeft niemand dan een adviesje  ???

(klein schopje mag best ;) )
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Sullivan

#2
Hi,

Een zelfbouw sub (mits je het goed doet  ;)) hoeft zeker niet onder te doen van een gekocht examplaar. Dus dat is alvast een goed keuze ;D.

Wat heel belangrijk is: gebruik je de sub alleen voor film of ook voor muziek? Hiermee moet je zeker rekening houden bij de subaanschaf. Een muzieksub zal wat 'sneller' moeten zijn dan een filmsub.

Heb je ook al een idee of je de sub op hi- of op low-level wilt aansluiten? Het is namelijk zo dat de Hypex 130 hi-level niet aankan. Houd hier rekening mee. Ook zou de Hypex 130 nog wel eens te kort kunnen komen in een grote kamer.

Wat is budget? Ik heb namelijk deze gemaakt en ben daar zeer tevreden over. Hij is alleen wel ruim 200 euro duurder, dan de SUB 4, best veel geld.

Heb je al geluisterd? Dit is eigenlijk 1 van de belangrijkste dingen. Misschien dat je kan vragen bij speakerland of speaker-en-co of je die sub thuis mag beluisteren. Dit is denk ik de beste manier om een goede keuze te maken voor een sub/speaker. Lukt dit niet, luister hem in iedergeval daar. Dit is zeker mogelijk.

Nog even over de center. Laten we het zo zeggen: het center-kanaal is een hele belangrijke factor in een film (80%?). Er zijn mensen die zonder center een mooier resultaat bereiken als met center. Het center-kanaal wordt dan naar de fronts gestuurd. Als je wel voor een center kiest moet hij wel ontzettend goed matchen met je andere speakers (geldt trouwens ook voor je rears). Ook dit moet je zelf gaan beluisteren. Ik heb geen ervaring met jouw speakers, dus specifieker kan ik er niet op in gaan.

mvg,
Frank

MaxxMark

#3
Thnx voor een reply  ;D ik was al bang dat niemand een reactie ging geven :o

Ikzelf zou mn sub vooral gebruiken voor films. Voor muziek doet het geheel het al prima, maar als het daar ook een meerwaarde voor zou geven  ::) Maar niet primair..

Dat Hi en Low level is me een beetje ontschoten, zo ik begreep ging lo-level op de pre-out van je receiver en hi-level gewoon via je fronts. Wat is precies het voordeel van elk van de opties?¿

Wat betreft de grote kamer.. Dat is wat jammer, op het moment staat mn HT set in de huiskamer en die is van redelijk formaat. Dan moet ik wel zeggen dat het geheel wel in de breedte van de kamer staat (dus de TV met de rug naar de lange muur van de kamer, zo ik begreep heeft dat ook invloed).

Mn budget lag eigenlijk rond de ergens tot de 400 (500 indien het echt super aan te raden is om dat te doen, want ik wil niet dat ik vanwege mn gemeut achteraf met iets zit wat het net niet haalt) dus sub4 + HS130 was net over, maar acceptabel. Ik vraag me af of het namelijk inverhouding staat tot de rest van mn speakers om een sub te nemen in die prijscategorie. Als ik kijk naar de 602s3 prijs (mn fronts) is die ~250 p/s. Dan vraag ik me af of het nog in verhouding staat als ik daar een sub bij zet die 600 euro kost..

Ik had die thread over die peerless al eens doorgelezen, erg cool dingetje  8) maar niet echt binnen mijn budget.. (misschien later ;) )

Het luisteren voor een sub is ook nog niet echt gedaan (schaam) Ik ben echt zo iemand die zich eerst blind wil staren op specificaties enzo (wat eigenlijk niet goed is).

Als ik een echt goede matchende center moet nemen, dan denk ik dat ik voor de LCR60 zou moeten gaan (die speciaal voor de range 602s3 was) en niet voor de LCR600.

Bvd,

Mark
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Duck Twacy

#4
Sub ontwerpen genoeg te vinden op het inet.

Erg goed en niet te duur zijn ook de Alcone units (onder andere te koop bij Remo in Leidschendam)

Hier een linkje met een plaatje
http://www.heimkinolautsprecher.de/_start.htm?http://www.heimkinolautsprecher.de/ksys_alcone_sub12_s.htm

Deze meet zich met gemak met een duurdere Rel (Q400, behalve wellicht de onderste 5 Hz)

Oracle

Quote from: Sullivan (voorheen Rooz) on July 20, 2003, 16:34:47
Als je wel voor een center kiest moet hij wel ontzettend goed matchen met je andere speakers (geldt trouwens ook voor je rears).

Dit klinkt wel heel erg dreigend!  ;D

Als ik kijk naar de LCR60 en de 600, dan zou ik persoonlijk voor de 600 gaan, ivm de grootte (de 600 is meer full-range dan de 60), maar ik denk dat je ook mee moet nemen of je hem wel kwijt kunt. De 600 is best fors. Persoonlijk heb ik een set van Tannoy staan, met center uit dezelfde range. Dit is een vrij kleine center, en het is dat ze hem niet groter hebben, anders had ik deze gekocht. Wel heb ik dus bewust gekozen voor de center uit dezelfde range/serie/fabrikant.

V.w.b. het matchen van je rears: mijn mening is dat het matchen (voor de gemiddelde luisteraar!  ;) ) minder kritisch is. Je luistert van achteren toch anders dan van voren. Hiermee bedoel ik niet dat je willekeurig iets kunt plaatsen, maar het komt wat mij betreft iets minder nauw. (voor ik alle puristen over me heen krijg!  ;) ).

Groet,
Mark

Sullivan

Quote from: MaxxMark on July 21, 2003, 23:19:44
Thnx voor een reply  ;D ik was al bang dat niemand een reactie ging geven :o
Soms moet een thread even op gang komen... ;)

Quote
Ikzelf zou mn sub vooral gebruiken voor films. Voor muziek doet het geheel het al prima, maar als het daar ook een meerwaarde voor zou geven  ::) Maar niet primair..
Houdt hier dus rekening mee met je keuze. Probeer eens reviews te vinden van de sub die jij in gedachten hebt. Mail eens met speakerland of speaker-en-co en vraag om advies. Speaker-en-Co (waar ik de sub heb beluisterd en de onderdelen heb besteld) reageerde altijd snel en vakkundig om mijn mailtjes.

Quote
Dat Hi en Low level is me een beetje ontschoten, zo ik begreep ging lo-level op de pre-out van je receiver en hi-level gewoon via je fronts. Wat is precies het voordeel van elk van de opties?¿
Dat heb je goed begrepen!
Ik weet niet of er echt een voordeel is bij de 1 of de ander. Kan me voorstellen dat bij de ene speaker/receiver de hi mooier klinkt en bij de ander de low. Via hi-level is het geheel wel moeilijker af te stellen (crossover van de sub). Bij low level neemt je receiver de crossover taak op zich en dien je de sub crossover op max te zetten of uit als dat mogelijk is.

Quote
Wat betreft de grote kamer.. Dat is wat jammer, op het moment staat mn HT set in de huiskamer en die is van redelijk formaat. Dan moet ik wel zeggen dat het geheel wel in de breedte van de kamer staat (dus de TV met de rug naar de lange muur van de kamer, zo ik begreep heeft dat ook invloed).
Plaatsing van speakers en sub is heel belangrijk en heeft veel invloed. Daarom is het ook altijd het beste om de speakers en sub thuis te beluisteren. Dit zal toch anders klinken dan bij een ander of waar je ze koopt. Ik heb dit trouwens niet gedaan ::), maar het zou wel beter geweest zijn.

Quote
Mn budget lag eigenlijk rond de ergens tot de 400 (500 indien het echt super aan te raden is om dat te doen, want ik wil niet dat ik vanwege mn gemeut achteraf met iets zit wat het net niet haalt) dus sub4 + HS130 was net over, maar acceptabel. Ik vraag me af of het namelijk inverhouding staat tot de rest van mn speakers om een sub te nemen in die prijscategorie. Als ik kijk naar de 602s3 prijs (mn fronts) is die ~250 p/s. Dan vraag ik me af of het nog in verhouding staat als ik daar een sub bij zet die 600 euro kost..
Als je budget dit niet toelaat dan moet je het zeker niet doen. Daar krijg je misschien spijt van. Je kan wel aan de gang blijven. Ergens is een grens.

Quote
Ik had die thread over die peerless al eens doorgelezen, erg cool dingetje  8) maar niet echt binnen mijn budget.. (misschien later ;) )
Thanx!

Quote
Het luisteren voor een sub is ook nog niet echt gedaan (schaam) Ik ben echt zo iemand die zich eerst blind wil staren op specificaties enzo (wat eigenlijk niet goed is).
Wat je tussen haakjes schrijft kan ik niet beter verwoorden ;D.

Quote
Als ik een echt goede matchende center moet nemen, dan denk ik dat ik voor de LCR60 zou moeten gaan (die speciaal voor de range 602s3 was) en niet voor de LCR600.
Een center uit dezelfde serie geeft geen 100% garantie dat hij het beste matched. Alhoewel je er (misschien) wel van uit mag gaan, dat de fabrikant hier wel zijn uiterstebest voor heeft gedaan. Dus ook hier weer het advies: luisteren.

mvg,
Frank

Sullivan

Quote from: Mark Lemmens on July 22, 2003, 09:30:00
Quote from: Sullivan (voorheen Rooz) on July 20, 2003, 16:34:47
Als je wel voor een center kiest moet hij wel ontzettend goed matchen met je andere speakers (geldt trouwens ook voor je rears).

Dit klinkt wel heel erg dreigend!  ;D

Zo was het ook bedoeld ;D ;D.

Ik denk niet dat je je moet vergissen in de rears. We hebben het hier over matchen. Ik zeg niet dat de rears uit dezelfde serie moeten komen of zelfs hetzelfde moeten zijn. Maar ik denk dat als je fronts 'warm' klinken en je rears 'koud', dat dit jou echt wel gaat storen.
Ik denk dat het matchen van je speakers (allemaal) nog belangrijker is SACD en DVD-A. Ik heb hier helaas (nog) geen ervaring mee, maar ik denk dat matching hier belangrijker is dan bij film.

mvg,
Frank

Oracle

Met bovenstaand ben ik het inderdaad wel eens. Het enige dat ik aan wilde geven, is dat wat mij betreft de matching an sich tussen front en rear iets minder kritisch is, dan tussen fronts en center. Wel belangrijk, dus!  :D

Groet,
Mark

MaxxMark

Ik heb zelf als rears de 601S3's (dat zijn de kleine broertjes van de 602s3's) deze zijn in ideale omstandigheid prima. Zelf heb ik alleen ondervonden dat de acoustiek in mijn kamer nogal roet in het eten gooit. Als ik alle speakers naast elkaar zet, en het test signaal van mijn versterker beluister, dan komt uit alle speakers vrijwel het zelfde geluid( fronts onderling gelijk en rears onderling gelijk, tussen front en rear ietsie verschil ). Maar zodra ik ze om mijn luisterpositie neer zet, dan klinken ze ongeveer allemaal anders.. Erg frustrerend..

In mijn ogen is dus de huidige set wat betreft klank onderling goed genoeg. Daar moet dus alleen nog een center bij. De LCR60 is dus een goede match (volgens de spec's, het hoort in die serie) de LCR600 is zijn grote broertje. Ben er zelf nog niet uit wat ik het beste daarbij kan nemen. Msischien toch maar even gaan luisteren in een winkel :)

QuoteAls ik kijk naar de LCR60 en de 600, dan zou ik persoonlijk voor de 600 gaan, ivm de grootte (de 600 is meer full-range dan de 60)

Mja dat hoorde ik in eerste instantie ook. Zo ik begreep zou deze speaker technisch beter passen bij de 602s3's. Maar dat omdat de LCR60 afgestemd waren om binnen een dergelijke opstelling te werken dat die toch beter zouden kunnen zijn. Zoals ik al zei word dat even luisteren :)


QuoteVerhaaltje over HI/LO
Aha. dus feitelijk maakt het niet ontzettend veel uit, niet iets waar je dus je keuze door zou moeten laten beinvloeden.


QuoteHoudt hier dus rekening mee met je keuze. Probeer eens reviews te vinden van de sub die jij in gedachten hebt. Mail eens met speakerland of speaker-en-co en vraag om advies. Speaker-en-Co (waar ik de sub heb beluisterd en de onderdelen heb besteld) reageerde altijd snel en vakkundig om mijn mailtjes.

Hoe stom van mij :D MAILEN!! Dat had ik zelf kunnen bedenken. ;) Ik was zo bedreven met de forums dat ik dat de meest logische plek vond om het te vragen. Dat ga ik denk ik een dezer dagen even doen :)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

tan1415

heb je naar www.bkelec.com gekeken?
Ze hebben ook DIY subwoofers en meestal hebben ze qua super aanbiedingen qua kant en klare DIY subwoofers.

bulldog

eigenlijk matcht er geen van beide met je fronts...qua bezetting dan ;)
de 602 heeft de 25mm dome en de 180mm midbass...
de 60:2 keer 130 cone en de 600 heeft 2 keer een 165 mm cone(beiden hebben wel dezelfde dome tweeter...)

ik zou,als het mogelijk is (plaats),voor de 600 gaan ivm. het belang van een center bij films... :)

enne over de sub...ik hoor hier zéér goede dingen zeggen ivm. zelfbouwsubs dus:doen
echter.liever een beetje té veel dan een beetje té weinig...
je volume kan je steeds terugschroeven en het is leuk om wat reserve te hebben...
Arcam AVR850 ~ Rotel RMB-1575 ~ Zidoo X20 ~ Zappiti One SE 4K HDR ~ Kef R700/ RDM3 ~ Kef reference 200C ~ Klipsch RS-7 ~ Arendal 1723 subwoofer 3 ~ mhzs cd88 ~ oppo BD~ NAD C658 ~ NAD C298 ~ Koeling: Aircom S8

MaxxMark

Quote from: bulldog on July 23, 2003, 22:49:47
ik zou,als het mogelijk is (plaats),voor de 600 gaan ivm. het belang van een center bij films... :)

enne over de sub...ik hoor hier zéér goede dingen zeggen ivm. zelfbouwsubs dus:doen
echter.liever een beetje té veel dan een beetje té weinig...
je volume kan je steeds terugschroeven en het is leuk om wat reserve te hebben...

Mja zelfbouw was ik al over uit dat ik dat wilde doen :)

Punt blijft toch het budget :D Als ik voor de 600 ga, dan heb ik eigenlijk weer minder over voor de sub. En dat is ook niet goed  :(

Dus ik denk dat ik dan moet wachten met 1 van de 2.

Dus eerst een center, en later een sub.

Ik begreep dat het belangrijker is om een center te nemen, zeker als je last hebt van een niet ideale speaker opstelling (phantom center is best ok, mits je precies in het midden zit)..

zucht. keuzes..keuzes.... Het houd de lol er wel in :D
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

bulldog

QuoteDus eerst een center, en later een sub.

volgens mij ook de meest logische keuze...
Arcam AVR850 ~ Rotel RMB-1575 ~ Zidoo X20 ~ Zappiti One SE 4K HDR ~ Kef R700/ RDM3 ~ Kef reference 200C ~ Klipsch RS-7 ~ Arendal 1723 subwoofer 3 ~ mhzs cd88 ~ oppo BD~ NAD C658 ~ NAD C298 ~ Koeling: Aircom S8