hoge luidsprekerstands (voor surrounds)

Started by hifiman, July 4, 2003, 13:57:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifiman

Hoi allemaal,

Binnenkort ga ik verhuizen. Momenteel heb ik mijn surround speakers aan de muur hangen, in mijn nieuwe huis wil ik dat bij voorkeur niet doen. Ik zat dus zo eens rond te kijken naar speakerstands maar het viel me op dat die meestal maar 70 cm hoog zijn. En dat terwijl je je surroundspeakers toch zo een 60 cm boven OOR hoogte wilt krijgen. Dat betekent dus stands van pakweg 160 cm hoog.

Hoe hebben jullie dat opgelost? Zijn er zulke stands? Op de HT-TUNE-UP zie ik surrounds op een soort van romeinse zuilen staan, weet iemand wat die dingen kosten?

Groetjes,

Ronald

suyver

Quote from: tingtong5 on July  4, 2003, 13:57:39En dat terwijl je je surroundspeakers toch zo een 60 cm boven OOR hoogte wilt krijgen. Dat betekent dus stands van pakweg 160 cm hoog.

:o

Volgens mij wil je dat helemaal niet! Of preciezer: dat moet je niet willen. ;D Je krijgt de beste resultaten als alle speakers zo hoog hangen dat ze op gelijke hoogte hangen met je oren. Niet alleen voor je fronts, maar voor al je speakers zou dit het geval moeten zijn. Meestal gaat dat niet met je center, omdat hij dan midden voor je beeld staat, maar met alle anderen kan dat wel, en kan je dat dus het beste doen.

-Freek.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Hertog_Martin

#2
Ja dat staat ook overal op dvd.nl.. dat 60cm boven oorhoogte

sinds ik hier kom kom ik haast nooit meer op dvd.nl want ze hebben toch klein beetje gebrek aan kennis

owja, tweeter op oorhoogte lijkt me beter
Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

hifiman

Hoi Suyver,

Hoe kom je erbij dat de surroundspeakers ook op oorhoogte moeten ?
Op de dolby site staat dat ze boven oorhoogte moeten, ook in de manuals van meerdere AV versterkers heb ik dat zien staan.

Mijn eigen ervaring is ook dat boven oorhoogte beter (lees wat meer diffuus) klinkt dan op oorhoogte. Wat zijn jouw beweegredenen om toch op oorhoogte te plaatsen? Zijn anderen het met Suyver eens?

Groetjes,

Ronald

suyver

Je wil een zo homogeen mogelijk geluidsbeeld creeeren. Dat is ook de reden dat je (idealiter) allemaal gelijke luidspeakers gebruikt. Het moet dus zo zijn dat als je een stem uit slechts 1 luidspeaker laat komen, dat je totaal geen verschillen zou moeten horen tussen al je luidspeakers, behalve de plek waarvandaan het geluid komt.

Dit zou je als volgt kunnen testen: Neem een draaistoel (of een pianokruk, bijvoorbeeld) en zet een stem op je font/left speaker. Doe nu het zelfde, maar dan op je rear/right terwijl je half-rond draait op je stoel. Als het goed is, dan zou je geen verschil moeten horen. Als dat zo is, dan kan je een echt homogeen geluidsbeeld maken.

Hopelijk is het nu duidelijk dat dit het beste gaat als alle speakers op gelijke hoogte hangen / staan. Overigens kan het best zo zijn dat jij het mooier vind als je rears hoger hangen hoor! (Redenen: dipool-rears, asymmetrische kamer, verschillende speakers front&rear, ....) Dan moet je het vooral zo laten. Het gaat er ten slotte om wat je er zelf van vind.

-Freek.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Spacebass

Bij mij zijn alle luidsprekers boven de 60 cm ... ze zijn nl 1,24 meter hoog incl 3 cm verhoging door de spikes ... is dat een probleem?
Voor mij niet en dat is het belangrijkst :)

ps
(ok ok de center niet dan ;D )

suyver

#6
Maar die luidspeakers zijn waarschijnlijk ook gemaakt zodat het mid-hoog deel op oorhoogte zit. Of zit bij die Infinity's de tweeter helemaal onderop? [size=-2]Misschien moet je toch maar eens upgraden naar een echte luidspeaker, B&W misschien? ;)[/size]

Ik neem niet aan dat jij jouw luidspeakers nog op een stand van 40 cm gaat zetten om die dingen in totaal op 1.60 meter hoogte te zetten, zoals Ronald voorstelde in zijn eerste post?

-Freek.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Robert

Wat heb ik hier mee te maken ??? ;D


MvrGr.
Robert

suyver

Typvout in mijn post verbeterd. ;)

-Freek.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Scarp

Atacama heeft wel stands van een meter hoog. Die zijn algemeen verkrijgbaar.

Spacebass

het gaat er bij mij om dat het perfect plaatsen volgens alle richtlijnen wel leuk is, maar het is maar de vraag of dat altijd haalbaar is en of het storend is als dat niet perfect geplaatst wordt.

Ik zag trouwens bij Lucas ook niet dat zij hun rear B&W's op een ophoging geplaatst hadden ;)

Kijk anders ff op mijn site, dan kan je zien hoe ze eruit zien suyver...

suyver

Quote from: Spacebass on July  4, 2003, 17:03:41Kijk anders ff op mijn site, dan kan je zien hoe ze eruit zien suyver...

Ik weet hoe ze eruit zien. Ze zijn best wel mooi en groot. Maar ik dacht dat dit soort speakers zo gemaakt zijn dat als ze op de grond staan ze precies hoog genoeg zijn, zonder dat je stands hoeft te gebruiken.

-Freek.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Spacebass

Het middenlaag is wel op oorhoogte en het mid-hoog en hoog straalt vertikaal zo breed dat het aardig gemixed op oorhoogte aankomt...

ik kan mij voorstellen dat als je je luidsprekers dusdanig hoog geplaatst wilt hebben je ze uiteraard ook zou kunnen ophangen....

hifiman

Hahaha en zo zijn we weer terug bij af :-)
Ik had deze draad namelijk geopend vanwege het feit dat ik mun speakers niet wil ophangen en ten eerste naar een goed alternatief zoek en ten tweede de discussie wilde aangaan of surroundspeakers op oorhoogte of ruim boven oorhoogte moeten hangen :P

Het verbaasd mij dat iedereen hier zegt op oorhoogte terwijl alle officiele documentatie (dolby site, manuals van versterkers, enz..) het toch heel duidelijk hebben over 60-90cm BOVEN oorhoogte..

Groetjes,

Ronald

Scarp

Die aanduiding geld alleen voor Dolby Digital en alleen voor films. Voor surround muziek is het juist niet goed. In bioscopen komt het geluid ook vaak van boven, maar dat is meer praktisch ingegeven dan dat het noodzakelijk is.

Atacama heeft stands van 1 meter hoog verder heb ik wel hogere gezien, maar meestal voor specieke speakers of voor kleine satelliet speakers

Melvin

#15
Quote from: Scarp on July  4, 2003, 16:52:18
Atacama heeft wel stands van een meter hoog. Die zijn algemeen verkrijgbaar.

Er staat zelfs een paar Nexus 10 in de Te Koop afdeling ;)

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=31;action=display;threadid=8489

hifiman

Film staat bij mij qua keuze van luidspreker opstelling  bovenaan. Bedankt voor de tip van die stands!

Groetjes,

Ronald

ub4b

Het hoger zetten van de surrounds heeft ook een andere reden : sweet spot. Hoe vaak zie je niet dat de surrounds op een meter van de zetel staan ? Heel wat dealers maken deze fout.

Hierdoor heb je alleen maar een phantom sweet spot als je er midden tussen zit, als je met twee in je zetel kijkt is de verhouding tussen links en rechts helemaal om zeep tenzij je op mekaars schoot zit  ;D Dit omwille van hte feit dat het geluid per dubbele afstand 6dB stiller wordt. Je moet dan maar eens de verhoudingen berekenen, met een zetel van twee meter en de speakers op 1m is er 15dB verschil tussen de linkse en rechtse plaats !

Hang je de surrounds hoog, dan wordt de afstand tussen je oor en de speaker groter en vergroot je sweet spot, in de meeste huiskamers gaat dat ook beter klinken.

hifiman

Klinkt logisch. Wel wil ik even erbij opmerken dat als je het volume van je speakers afstelt met een dB meter dat verschil weer teniet gedaan is, neemt niet weg dat het inderdaad een verre van ideale situatie is.

Groetjes,

Ronald

ub4b

Quote from: tingtong5 on July  5, 2003, 15:44:13
Klinkt logisch. Wel wil ik even erbij opmerken dat als je het volume van je speakers afstelt met een dB meter dat verschil weer teniet gedaan is, neemt niet weg dat het inderdaad een verre van ideale situatie is.

Groetjes,

Ronald

Je kan het geluid theoretisch voor elke plaats goed regelen als je de delay, volume en evt roomcorrectie kan instellen.

Maar dan staat het voor jou goed, en niet voor je vriendin die meegeniet  ;D Een grotere sweet spot betekent dat meer mensen kunnen meegenieten van de ideale situatie.

hifiman

Ik wist niet dat vrouwen ook in staat waren meer dan mono geluid te onderscheiden, dus ik zag dat niet als een issue ;-)

Grapje hoor :)

Groetjes,

Ronald

ub4b

't Ja mijn vriendin hoort zelfs het verschil tussen de digitale en analoge uitgang van mijn Philips DVD 963-SA speler met vM modificatie, en ze is totaal niet geinteresseer in audio (de techniek), maar als iets goed klinkt hoort ze dat wel  ;D

Melvin

Ik zou er wel 100% zeker van zijn dat je echt je speakers op een stand van 1m hoog wil hebben. Ikzelf vind het veel te hoog nu ik meer ruimte heb om mn surrounds te plaatsen.

Daarvoor kon ik niet anders, dan kwamen de speakers niet boven de bank uit, maar nu ik mn woonkamer opnieuw heb ingericht neem ik gewoon 60cm stands met de surrounds op minimaal een meter van de bank (en ong. 2m van de luisterplek).

hifiman

Tsja dat is dus nog steeds mijn vraagteken.. Hoe hoog moeten die surroundspeakers (voor film) nu het beste staan?
Ik lees overal 60-90 cm boven oorhoogte en de mensen in deze thread beweren tot nu toe dat het liever wel op oorhoogte moet.

Ik ben er nog niet helemaal uit maar puur uit mijn eigen ervaringen tot nu toe gaat mijn voorkeur uit naar boven oorhoogte en dan lijkt die 100 cm stands me een mooi compromis :)

Groetjes,

Ronald

Melvin

Ik vind het belangrijker dat ze ver weg staan dan hoog. Owv de reden die ub4b hier dus aangeeft, nl. dat je sweetspot dan groter is.

Als je ze hogo zet moet je ze ook wat naar voren laten hellen zodat ze naar beneden stralen en niet over je heen.