Gaat mijn laser van mijn cd player het begeven?

Started by Paul1967, March 8, 2009, 11:05:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Paul1967

Die van mij heeft precies hetzelfde probleem. Van de 100 cd's zeg maar, leest hij er een paar slecht.
Heb vandaag contact opgenomen met een kennis cq goede vriend van mijn broer die Sony ES verzamelaar is.
Hij zal mijn speler aankomend weekeinde gaan nakijken. Hij kan het probleem en heeft het zelf ook meegemaakt in het verleden met o.a. een 559es.
Het is te verhelpen volgens hem zonder veel kosten te maken.

Het "anders klinken" probleem is opgelost. Verkoudheidje achter de rug dus mijn oren zaten begin vd week nog enigzins dicht.
Mijn vriendin hoorde geen verschil gisteren met voorheen, en bij mij wordt het ook al beter....zat dus echt ff tussen de oren :)

p.s. mijn speler weegt 17,2 kilo, komt zeker door de massieve houten panelen aan de zijkanten (was een ekstra optie).

tiptop

Hoi paul,

Rot van je speler. :-\

Hier heb ik nu een beetje dezelfde kuren lijkt wel.

De Stello deed het altijd prima, maar sinds deze week heeft al bij een paar cd's die ik vaak draai rare spetterjes of tikjes. Alsof ie heel even overslaat.
En gisteravond wilde hij de laatste twee nummers van een cd niet meer draaien.

dankzij jouw topic heb ik iig weer wat tips. :bigsmile: Hoop dat ze voor jou ook werken. 8)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

pharaoh

hmmmm, kan idd ook niet aan de laser liggen maar aan het (stappen)motortje die de laserunit heen en weer beweegt.
als deze een beetje erg de weg kwijt is of als er ergens teveel speling in zit(zijn op zich erg kleine stapjes die hij moet maken, de ruimte tussen twee tracks is slechts 1,6 µm) kan hij wel eens niet meer lekker "sporen" waardoor leesfouten kunnen optreden.

Overigens moet er dan eerlijk gezegd wel een heel forse afwijking zijn omdat veel spelers(waaronder pioneer en ook jou sony) werken met een soort opgedeelde bundel(1 hoofdbundel +2 volgbundel(s)) die het sporen van de laser controleerd en constant bijstuurd, dit werkt dmv verlies van lichtreflectie en is ook weer erg gevoelig...... dit alles omdat het praktisch onmogelijk is om de nauwkeurigheid  van 1,6 µm te behalen met een stappenmotortje in een laserunit van deze afmetingen.


maar al met al zou ik idd eerst eens naar de laser kijken, daar zitten wel de gevoeligste onderdelen.


succes,
greetzzzz Bert.


Denon BDP-4010UD     Kimber AGDL     Denon AVC-A1HD+3D Upgrade    Audioquest Rocket 88   fronts: Tannoy Turnberry    Center: Tannoy DC6LCR     rear's: Tannoy 607   Audioquest Sub-3    Tannoy S-Sub 15"     Philips 70"    

chansig

#28
Van de week uit betrouwbare bron gehoord dat mensen al snel denken dat de laser het begeeft. Terwijl het meer aannemelijk is dat er andere zaken aan de hand zijn die je dan hooguit een aantal euro kunnen kosten...+ reperatiekosten (tijd)

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

pharaoh

kom op dan, hou ons niet in spanning...... :ohmy:
wellicht kan de TS dan een beetje beter beslagen ten ijs naar zijn dealer gaan(mocht dit onverhoopt toch nog nodig zijn)
Ik heb ook nog een Denon DVD2900 staan die leesproblemen heeft!!

greetzzz Bert.
Denon BDP-4010UD     Kimber AGDL     Denon AVC-A1HD+3D Upgrade    Audioquest Rocket 88   fronts: Tannoy Turnberry    Center: Tannoy DC6LCR     rear's: Tannoy 607   Audioquest Sub-3    Tannoy S-Sub 15"     Philips 70"    

chansig

Ik zou naar KT88 (heeft een eigen bedrijf en weet waar hij mee bezig is....) gaan. Heeft veel ervaring met Sony cd speler..(nee ik ben niet zijn pr man)

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

tiptop

Vroeger had ik een marantz met zo'n driepuntslaser. Die konden idd na verloop van tijd iets van elkaar af gaan wijken waardoor er niet meer goed werd afgetast.

Bij mij na twee jaar laten bijstellen en speelde toen nog 13 jaar door. :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

ajbeefde

#32
Quote from: pharaoh on March 22, 2009, 17:22:08
kom op dan, hou ons niet in spanning...... :ohmy:
wellicht kan de TS dan een beetje beter beslagen ten ijs naar zijn dealer gaan(mocht dit onverhoopt toch nog nodig zijn)
Ik heb ook nog een Denon DVD2900 staan die leesproblemen heeft!!

greetzzz Bert.

dvd2900?  even de laser schoonmaken met alcohol(pure).... gaat zeker goed komen.
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

pharaoh

Quote from: ajbalmere on March 22, 2009, 21:14:36
dvd2900?  even de laser schoonmaken met alcohol(pure).... gaat zeker goed komen.
helaas, heb ik reeds geprobeerd. evenals de hierboven geopperde opties als geleidingen schoonmaken etc.
SACD's worden meer niet als wel gelezen, en diverse dvd's laten de hele speler brommen als een oude dieseltruck..... :confused:
heb hem aan de kant gezet, zal een nieuw loopwerk in moeten. gaat me een paar honderd kosten.... :(
Denon BDP-4010UD     Kimber AGDL     Denon AVC-A1HD+3D Upgrade    Audioquest Rocket 88   fronts: Tannoy Turnberry    Center: Tannoy DC6LCR     rear's: Tannoy 607   Audioquest Sub-3    Tannoy S-Sub 15"     Philips 70"    

ajbeefde

Quote from: pharaoh on March 22, 2009, 21:49:19
helaas, heb ik reeds geprobeerd. evenals de hierboven geopperde opties als geleidingen schoonmaken etc.
SACD's worden meer niet als wel gelezen, en diverse dvd's laten de hele speler brommen als een oude dieseltruck..... :confused:
heb hem aan de kant gezet, zal een nieuw loopwerk in moeten. gaat me een paar honderd kosten.... :(


Jammer.... is normaal gezien een goede speler.
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

pharaoh

Yep topper!
maar moet zeggen, legt het op zowel audio als video gebied absoluut af tegen m'n A1....
(behalve dan betreffende SACD's 8))
misschien als de credit-crisis ooit over is dat ik hem reanimeer :laugh:

Denon BDP-4010UD     Kimber AGDL     Denon AVC-A1HD+3D Upgrade    Audioquest Rocket 88   fronts: Tannoy Turnberry    Center: Tannoy DC6LCR     rear's: Tannoy 607   Audioquest Sub-3    Tannoy S-Sub 15"     Philips 70"    

Paul1967

Oef ben deze topic helemaal vergeten :ohmy:

Zoals ik al eerder vermeld had, had ik mijn speler weggebracht naar een kennis van mijn broer welke audio techneut is. Hij is zelf ook een verwoeste oude series Sony ES liefhebber en weet waar ie mee bezig is.
Hij heeft mijn speler verleden week geheel negekeken m.b.t. loopwerk e.d.
Echt alles daarvan gedemonteerd, nagekeken, schoongemaakt, gesmeerd en weer gemonteerd + afgesteld.
Speler afgelopen vrijdag opgehaald en speelt weer als vanouds.
Er was volgens hem niks stuk. Kwestie geweest van geheel demonteren en vervolgens goed schoonmaken, asjes ingevet met Molykotte of zoiets en lasereenheid opnieuw afgesteld. Hoppa weer als nieuw :)
Ben weer een blij en  :music: weer lekker.

denoontje

Quote from: ajbalmere on March 22, 2009, 22:01:05
Jammer.... is normaal gezien een goede speler.

Ook gehad met mijn dvd2900....is onder redelijke coulance verholpen doro dealer (niet volledige prijs voor reparatie betaald).
Wellicht te proberen?

inderdaad is het lopwerk vervangen geweest.

PS op Mp gaan de 2900 voor heel weinig over de toonbank ;-)

chansig

Quote from: Paul1967 on March 23, 2009, 02:11:52
Oef ben deze topic helemaal vergeten :ohmy:

Zoals ik al eerder vermeld had, had ik mijn speler weggebracht naar een kennis van mijn broer welke audio techneut is. Hij is zelf ook een verwoeste oude series Sony ES liefhebber en weet waar ie mee bezig is.
Hij heeft mijn speler verleden week geheel negekeken m.b.t. loopwerk e.d.
Echt alles daarvan gedemonteerd, nagekeken, schoongemaakt, gesmeerd en weer gemonteerd + afgesteld.
Speler afgelopen vrijdag opgehaald en speelt weer als vanouds.
Er was volgens hem niks stuk. Kwestie geweest van geheel demonteren en vervolgens goed schoonmaken, asjes ingevet met Molykotte of zoiets en lasereenheid opnieuw afgesteld. Hoppa weer als nieuw :)
Ben weer een blij en  :music: weer lekker.

Kijk dat bedoel ik nu..Breng je cd speler naar iemand die er verstand van heeft en niet gelijk gaat roepen van dat er een nieuwe laser en of loopwerk in moet. Kan je veel geld schelen.

Tof dat je speler het nu weer goed doet...

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

pharaoh

Quote from: denoontje on March 23, 2009, 08:44:03
Ook gehad met mijn dvd2900....is onder redelijke coulance verholpen doro dealer (niet volledige prijs voor reparatie betaald).
Wellicht te proberen?

inderdaad is het lopwerk vervangen geweest.

PS op Mp gaan de 2900 voor heel weinig over de toonbank ;-)

tja, wat ik al zei gaat me wel weer doekoe kosten...... en ik heb nu mijn A1 en moet zeggen ik mis de SACD's nog niet 8)

en wat bedoel je precies mbt MP? daar eentje kopen als donor?

greetzzzz Bert
Denon BDP-4010UD     Kimber AGDL     Denon AVC-A1HD+3D Upgrade    Audioquest Rocket 88   fronts: Tannoy Turnberry    Center: Tannoy DC6LCR     rear's: Tannoy 607   Audioquest Sub-3    Tannoy S-Sub 15"     Philips 70"    

tiptop

Quote from: Paul1967 on March 23, 2009, 02:11:52
Oef ben deze topic helemaal vergeten :ohmy:

Zoals ik al eerder vermeld had, had ik mijn speler weggebracht naar een kennis van mijn broer welke audio techneut is. Hij is zelf ook een verwoeste oude series Sony ES liefhebber en weet waar ie mee bezig is.
Hij heeft mijn speler verleden week geheel negekeken m.b.t. loopwerk e.d.
Echt alles daarvan gedemonteerd, nagekeken, schoongemaakt, gesmeerd en weer gemonteerd + afgesteld.
Speler afgelopen vrijdag opgehaald en speelt weer als vanouds.
Er was volgens hem niks stuk. Kwestie geweest van geheel demonteren en vervolgens goed schoonmaken, asjes ingevet met Molykotte of zoiets en lasereenheid opnieuw afgesteld. Hoppa weer als nieuw :)
Ben weer een blij en  :music: weer lekker.

Toppie 8)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

pharaoh

Quote from: Paul1967 on March 23, 2009, 02:11:52
Oef ben deze topic helemaal vergeten :ohmy:

Zoals ik al eerder vermeld had, had ik mijn speler weggebracht naar een kennis van mijn broer welke audio techneut is. Hij is zelf ook een verwoeste oude series Sony ES liefhebber en weet waar ie mee bezig is.
Hij heeft mijn speler verleden week geheel negekeken m.b.t. loopwerk e.d.
Echt alles daarvan gedemonteerd, nagekeken, schoongemaakt, gesmeerd en weer gemonteerd + afgesteld.
Speler afgelopen vrijdag opgehaald en speelt weer als vanouds.
Er was volgens hem niks stuk. Kwestie geweest van geheel demonteren en vervolgens goed schoonmaken, asjes ingevet met Molykotte of zoiets en lasereenheid opnieuw afgesteld. Hoppa weer als nieuw :)
Ben weer een blij en  :music: weer lekker.
whoehaa helemaal over paul z'n reply heen gelezen.... :laugh:

lekker dat je speler weer als vanouds is!! ;) kun je er nog jaren van genieten, maar wellicht toch nog eens een reserve laser overwegen.
je weet immers maar nooit....


Bert


Ps nee heb geen reservelaser dealerschap of aandelen hierin :bigsmile:
Denon BDP-4010UD     Kimber AGDL     Denon AVC-A1HD+3D Upgrade    Audioquest Rocket 88   fronts: Tannoy Turnberry    Center: Tannoy DC6LCR     rear's: Tannoy 607   Audioquest Sub-3    Tannoy S-Sub 15"     Philips 70"    

denoontje

Quote from: pharaoh on March 23, 2009, 13:21:10
tja, wat ik al zei gaat me wel weer doekoe kosten...... en ik heb nu mijn A1 en moet zeggen ik mis de SACD's nog niet 8)

en wat bedoel je precies mbt MP? daar eentje kopen als donor?

greetzzzz Bert

Dat kan...ze ware 1400 euri, ik heb de mijne met veel pijn en moeite voor 350 verkocht, maar ze komen ook rond de 200-300 voorbij....als je er een wil hebben is mp de place to be, zeker als je geen upscaling voor dvd nodig hebt.
Wel wat duur voor een echte donor, maar loopwerk is ook niet goedkoop denk ik.

pharaoh

Tja, donor of reparatie ontlopen elkaar qua kosten niet veel..... dan ga ik toch voor de reparatie, je weet immers nooit echt wat je koopt.
Ik pieker nog wel even door, ik zit niet zonder. ;)

greetzzzzz Bert
Denon BDP-4010UD     Kimber AGDL     Denon AVC-A1HD+3D Upgrade    Audioquest Rocket 88   fronts: Tannoy Turnberry    Center: Tannoy DC6LCR     rear's: Tannoy 607   Audioquest Sub-3    Tannoy S-Sub 15"     Philips 70"    

Paul1967

Quote from: pharaoh on March 23, 2009, 13:47:20
whoehaa helemaal over paul z'n reply heen gelezen.... :laugh:

lekker dat je speler weer als vanouds is!! ;) kun je er nog jaren van genieten, maar wellicht toch nog eens een reserve laser overwegen.
je weet immers maar nooit....


Bert


Ps nee heb geen reservelaser dealerschap of aandelen hierin :bigsmile:

Nou hij heeft o.a. een x777es en die klinkt toch nog ff beter dan mijn 555es.....hij doet hem alleen niet weg :(
777es heeft een beter loopwerk (één van de beste die Sony gemaakt heeft), moet je alleen ook niks aan krijgen want is echt niks meer voor.
Denk wel in de nabije toekomst dat ik op zoek ga naar een mooie x777es, past ook meer bij mijn 707es versterker qua serie.





pharaoh

hahahaha die tik heb ik ook! mooie matching componenten....... :inlove:

succes!!


greetzzzzz Bert.
Denon BDP-4010UD     Kimber AGDL     Denon AVC-A1HD+3D Upgrade    Audioquest Rocket 88   fronts: Tannoy Turnberry    Center: Tannoy DC6LCR     rear's: Tannoy 607   Audioquest Sub-3    Tannoy S-Sub 15"     Philips 70"    

tiptop

Quote from: pharaoh on March 23, 2009, 19:03:56
Tja, donor of reparatie ontlopen elkaar qua kosten niet veel..... dan ga ik toch voor de reparatie, je weet immers nooit echt wat je koopt.
Ik pieker nog wel even door, ik zit niet zonder. ;)

greetzzzzz Bert
Je mag de mijne wel overnemen voor 300 euro. Champagnegold, zonder doos, maar wel in goede conditie :)

Ik wil nl. toch over naar bluray en de sacd functie gebruik ik niet. :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Joppietersen

mmm, k lees het topic nu pas (ff weg geweest) maar herken het probleem wel...cd speler gaat cd's steeds slechter lezen, bij het laden van de CD al en geeft dan no cd of read error etc.

Na de eerste paar dagen hielpen wat voorzichtige klapjes, daarna wat forsere dreunen en daarna niets meer, m toen maar eens opengehaald en wat info ingewonnen (In mijn geval betrof het een draagbare radio/cd speler maar wellicht geldt hetzelfde principe voor andere cd-spelers)

Bij mij zit er aan de laser een heel klein printje met een eveneens klein potmetertje.

Deze zorgt voor de focussering van de laserstraal, je kan je voorstellen dat de bundel precies moet samenkomen ter hoogte van het cd-oppervlak.

Nou kan ik met mijn ogen de laser wat minder goed zien (en de six-million-dollar man was even niet beschikbaar) dus de potmeter maar "op de tast" afgeregeld....Eerst de ene kant op, wordt het beroerder, dan de andere kant op waarop het beroerder wordt en dan het midden uitproberen.

en zo speelt ie nou al weer ruim 1,5 jaar verder....