Zelf je projector calibreren, voor dummy's ;-)

Started by hifiman, March 5, 2009, 20:16:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifiman

    In dit topic wil ik wat aandacht besteden aan het zelf calibreren van je projector (of TV). Ik ben namelijk van mening dat iedereen dat (met enige oefening) kan en dankzij gratis software en steeds goedkopere sensoren hoeft het ook niet veel meer te kosten!  :)

    Het verbaasd mij zeer dat zo weinig mensen hier met het zelf calibreren van hun weergever bezig zijn, dus in deze startpost wil ik wat bruikbare links en tips cq feitjes verzamelen. Voor de rest mag er naar hartelust gediscussieerd worden.

Calibratie software
Voor zover mij bekend is het enige gratis bruikbare pakket HCFR: http://www.homecinema-fr.com/colorimetre/index_en.php

Calibratie Guide
Een hele mooie en bruikbare guide vind je hier: http://www.curtpalme.com/forum/viewtopic.php?t=10457

Calibratie disks

Betaalbare Colorimeters

Disclaimer/Waarschuwing
Als je echt niet snapt waar je mee bezig bent dan kun je wellicht beter van de settings van je weergever afblijven! Dit geldt met name voor CRT en Plasma weergevers, bij LCD, DLP en D-ILA weergevers kan er niet veel mis gaan zolangs je maar je bestaande settings eerst noteert en uit het service menu blijft. Uiteraard is het zelf calibreren ten alle tijde op eigen risico, ben je van het type dat niet weet hoe de videorecorder in te stellen, blijf er dan liever vanaf!

Tips/Feitjes (ik claim nergens dat ik de nu volgende zaken zelf bedacht zou hebben  ;) )

  • Wellicht de allerbelangrijkste tip! Schrijf je huidige settings op alvorens deze te veranderen. Zeker in het begin zie je snel wat over het hoofd en ben je blij als je tussendoor nog even terug kan naar je oude instellingen!
  • Alvorens met HCFR aan de slag te gaan, zou je kunnen beginnen met je toestel gewoon op de cinema stand te zetten op de kleurtemperatuur warm/laag en alle digitale opties uit te zetten en helderheid en contrast nalopen met een THX optimizer.
  • Het afstellen van de brightness kan ook zonder testpatroon, sterker nog de nu volgende methode is zelfs beter. Meet de luminantie van het IRE 100 window, meet daarna het IRE 10 window en stel de brightness dusdanig bij dat de gemeten luminantie 0.0065 maal de luminantie gemeten bij IRE 100 is. Dit geldt overigens alleen bij een gamma van 2.2. Check achteraf wel even met een testpatroon, indien er niks van klopt, hou dan het testpatroon aan als maat voor de brightness instelling.
  • Het afstellen van de color (kleurverzadiging) is ook heel simpel te doen. Meet de luminantie van een wit scherm, meet nu de luminantie van een rood scherm, de luminantie dient nu 0.21 maal die gemeten bij het witte scherm te zijn. Dit gaat niet op als de mate van afwijking van de drie kleuren onderling erg verschillen. In dat geval zal je alle drie de kleuren dienen te checken en voor een compromis te kiezen.
  • Het overnemen van settings van andermans gecalibreerde apparaat (zelfde merk/type) is compleet zinloos, niet doen dus!

Tot zover een eerste aanzet, deze beginpost zal in de loop der tijd steeds verder uitgebreid worden![/list]

ShellBeach

#1
ik gebruik de Eye One Display LT

ook toepasbaar op plasma en andere flatpanels, zie bvb

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=83076.0

HDTV IRE test patterns (gratis !!)  : http://www.w6rz.net/

Ik heb m'n HDTV met HDTV IRE patterns gecalibreerd, DVD interesseert mij al drie jaar niet meer..
S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

donaldk

"Het verbaasd mij zeer dat zo weinig mensen hier met het zelf calibreren van hun weergever bezig zijn"

Heb je de eerdere threads wel eens gelezen, dan verbaas je je niet meer over de geringe belangstelling info hier te delen.

Curt daarentegen krijgt gewoon zijn kick-back op de metertjes en doet verder geen calibratie.

celerontje

Ik verwacht mijn Eye One Display 2 binnen enkele dagen, ik ben benieuwd.
Die guide op Curt Palme is wat mij betreft niet volledig, er wordt niet over contrastoptimalisatie en colorclipping gesproken.
Volgens deze guide kan je de lichtopbrengst prima afregelen met je contrastknop, terwijl je daardoor behoorlijk aan dynamiek inleverd.

Ronald:
W.b.t. contrast optimalisatie, hoe regel je dit eigenlijk af met je Low-end en Mid-end controls?
Die van de High-end is eenvoudig, maar die 2 anderen, mits ze aanwezig zijn en invloed hebben...
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Quote from: klinktbeter on March  5, 2009, 20:31:45
HDTV IRE test patterns (gratis !!)  : http://www.w6rz.net/

Ik heb m'n HDTV met HDTV IRE patterns gecalibreerd, DVD interesseert mij al drie jaar niet meer..
Dank je, toegevoegd aan de startpost!

hifiman

Quote from: donaldk on March  5, 2009, 20:52:07
Heb je de eerdere threads wel eens gelezen, dan verbaas je je niet meer over de geringe belangstelling info hier te delen.
Ehhh vertel.. De meningen lopen weleens aardig uiteen tussen de heren die hier professioneel mee bezig zijn, ik neem aan dat je daar op doelt?

Groot verschil met dit topic is dat ik geen professional ben, dat ook niet pretendeer te zijn, maar er lekker vanuit een hobby standpunt tegenaan kijken onder het mom van: als we 90% van het resultaat bereiken van de professionals dan zijn we goed bezig geweest!  :)

hifiman

#6
Quote from: celerontje on March  5, 2009, 21:03:39
Die guide op Curt Palme is wat mij betreft niet volledig, er wordt niet over contrastoptimalisatie en colorclipping gesproken.
Gegeven paard enzo  ;D

Quote from: celerontje on March  5, 2009, 21:03:39
Ronald:
W.b.t. contrast optimalisatie, hoe regel je dit eigenlijk af met je Low-end en Mid-end controls?
Die van de High-end is eenvoudig, maar die 2 anderen, mits ze aanwezig zijn en invloed hebben...
Wat zijn mid-end controls ??? Ik snap de vraag niet helemaal vrees ik.

Kjelt

Als je goed wilt calibreren dan dien je dit toch zeker om de 150 uur te doen en niet zoals de meeste calibrateurs beweren bij aanschaf, 200 uur en dan bij 800 uur, er zit gewoon teveel verloop in het spectrum van de lamp. Aan de andere kant als je het zelf niet ziet, wat boeit het dan  ;D

hifiman

Quote from: Kjelt on March  5, 2009, 22:37:38
Als je goed wilt calibreren dan dien je dit toch zeker om de 150 uur te doen en niet zoals de meeste calibrateurs beweren bij aanschaf, 200 uur en dan bij 800 uur, er zit gewoon teveel verloop in het spectrum van de lamp. Aan de andere kant als je het zelf niet ziet, wat boeit het dan  ;D
De eerste 200 uur verloopt het spectrum van de lamp het meest, volgens mij heb je dan elke 10 uur een calibratie nodig heb ik wel eens het idee. Verder calibreer ik altijd een keertje vlak voor de winter begint (ik draai ongeveer 600 uur per jaar). 1000 uur vind ik ook te lang, dan kun je zowat je lamp alweer vervangen :P

Aan de andere kant is het logisch dat de gemiddelde gebruiker niet elke paar honderd uur met zijn projector naar de calibratieboer rijdt, zowel vanwege het gedoe als de centen.

Het leuke is dat even "bij calibreren" met HFCR en een Eye One Display in een kwartiertje gepiept is, ook ik zal nu dus nog vaker calibreren als ik voorheen met het (zeer tijdrovende) SMART-III deed.

celerontje

Quote from: Audioloog on March  5, 2009, 22:35:08
Wat zijn mid-end controls ??? Ik snap de vraag niet helemaal vrees ik.
Soms heb je nog een regelmogelijkheid die tussen bias en gain zit, snap je?
Mijn beamer heeft dat onder andere.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Quote from: celerontje on March  5, 2009, 22:46:47
Soms heb je nog een regelmogelijkheid die tussen bias en gain zit, snap je?
Mijn beamer heeft dat onder andere.
Snappen doe ik het, had er alleen nog nooit van gehoord  :P

celerontje

Maar hoe moet je volgens jou dan te werk gaan m.b.t. contrast optimalisatie van de bias?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Quote from: celerontje on March  5, 2009, 22:48:47
Maar hoe moet je volgens jou dan te werk gaan m.b.t. contrast optimalisatie van de bias?
Zoals ik al aangaf bij de tips in de startpost. Bij een gegeven luminatie bij IRE 100 en een gegeven gamma waarde kun je dus berekenen wat de luminantie bij IRE 10 dient te zijn. Doe een continue meting bij IRE 10 en stel je brightness waarde zo in dat je aan die vooraf berekende waarde komt. Bij een gammma van 2.2 is dat 0.0065*luminantie@IRE100

J.A.F._Doorhof

Hi,
Juist je tips en feitjes geven al aan waarom je niet zomaar even snel zelf kunt calibreren.

Je brightness instellen met een rekensom ?
Je saturatie instellen met een rekensom ?

Wat je blijkbaar vergeet is dat niet elke display hetzelfde is, niet elke display heeft een gamma van 2.2 (sterker ik moet ze nog tegenkomen die EXACT 2.2 meten). Daarbij is juist de brightness instelling makkelijk te doen met een testpatroon (als je de goede hebt en weet waar je op moet letten), contrast is vaak een stuk moeilijk.
Bij de saturatie moet je ook rekening houden met de zgn kleurendriehoek, en de colordecoder, het komt meestal voor dat zowel rood, groen als blauw andere waardes hebben dan wat je nu schetst, laat zeggen dat rood zwaar onderverzadigd bij een display en je gebruikt jouw rekensom bij rood dan heb je dus een display die enorm afwijkt.

Er word mij wel eens verweten dat ik te weinig informatie geef online over de calibraties, maar daar zit een reden achter.
In het verleden stonden er documenten op het HTFORUM waarmee je makkelijk in servicemenu's kon komen en waar tips bij zaten voor het zelf afstellen, dit heb ik offline gehaald (waren mijn eigen documenten) omdat ik overspoeld werd met mensen die zelf aan het "prutsen" waren en de boel of verziekt hadden of mailde met de meest basale vragen, ik ben van mening als je niet weet wat je doet dat je uit het servicemenu moet blijven.
Ik heb het al vaker aangegeven maar je kan een toestel (vooral een plasma) simpelweg om zeep helpen als je dingen verkeerd instelt.

Laat ik voorop stellen dat ik helemaal geen moeite heb met mensen die het voor zich zelf willen doen om te testen en te hobbyen maar zolang ik nog calibraties moet verbeteren van ISF GECERTIFICEERDE bedrijven die er ronduit een zooitje van hebben gemaakt dan denk ik dat je instelling van "het is makkelijk, iedereen kan het" gewoon veel te kort door de bocht is.

Ik wil niet zeggen dat het calibreren iets onmogelijks is voor de normale sterveling, echter ik wil wel zeggen dat als je niet weet waar je mee bezig bent en alleen maar de metertjes bekijkt je meer schade kunt toebrengen dan goeds.
Beste tip is nog steeds je toestel gewoon op de cinema stand te zetten op de kleurtemperatuur warm/laag en alle digitale opties uit te zetten en helderheid en contrast nalopen met een THX optimizer.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

hifiman

Quote from: J.A.F._Doorhof on March  6, 2009, 08:25:42
Hi,
Juist je tips en feitjes geven al aan waarom je niet zomaar even snel zelf kunt calibreren.

Je brightness instellen met een rekensom ?
Je saturatie instellen met een rekensom ?
Als zijnde een richtlijn die meestal op zal gaan: Ja!  ;)

Quote from: J.A.F._Doorhof on March  6, 2009, 08:25:42
Wat je blijkbaar vergeet is dat niet elke display hetzelfde is, niet elke display heeft een gamma van 2.2 (sterker ik moet ze nog tegenkomen die EXACT 2.2 meten). Daarbij is juist de brightness instelling makkelijk te doen met een testpatroon (als je de goede hebt en weet waar je op moet letten), contrast is vaak een stuk moeilijk.
Ik ga uiteraard uit van een zekere intelligentie van de gebruiker :P Het moge duidelijk zijn dat als je gamma geen 2.2 is deze tip niet opgaat, de gamma curve dient dan uiteraard ook eerst geraadpleegd te worden.

Quote from: J.A.F._Doorhof on March  6, 2009, 08:25:42
Bij de saturatie moet je ook rekening houden met de zgn kleurendriehoek, en de colordecoder, het komt meestal voor dat zowel rood, groen als blauw andere waardes hebben dan wat je nu schetst, laat zeggen dat rood zwaar onderverzadigd bij een display en je gebruikt jouw rekensom bij rood dan heb je dus een display die enorm afwijkt.
Wederom bedoeld als richtlijn, als toevallig rood het meeste afwijkt dan heb je pech inderdaad.

Quote from: J.A.F._Doorhof on March  6, 2009, 08:25:42
Laat ik voorop stellen dat ik helemaal geen moeite heb met mensen die het voor zich zelf willen doen om te testen en te hobbyen maar zolang ik nog calibraties moet verbeteren van ISF GECERTIFICEERDE bedrijven die er ronduit een zooitje van hebben gemaakt dan denk ik dat je instelling van "het is makkelijk, iedereen kan het" gewoon veel te kort door de bocht is.
Ik ben nog steeds van mening dat iedereen het kan, ik heb het dan over 90% eruit halen wat eruit te halen valt. Als je domme dingen doet dan is dat een heel ander verhaal, van een iets foutief staande kleurverzadiging gaat geeneen display kapot. Wellicht had mijn eerste tip moeten zijn om eerst al je settings op te schrijven voor je begint (ga ik toevoegen in startpost). Tevens is een disclaimer wellicht op zijn plaats dat alles op eigen risico is en dat als je echt niet weet wat je doet je er beter vanaf kan blijven. That been said, na een beetje inlezen en wat aanklooien ga je als snel zien hoe een en ander in elkaar grijpt en besef je dat het allemaal echt geen rocket science is.

Quote from: J.A.F._Doorhof on March  6, 2009, 08:25:42
Beste tip is nog steeds je toestel gewoon op de cinema stand te zetten op de kleurtemperatuur warm/laag en alle digitale opties uit te zetten en helderheid en contrast nalopen met een THX optimizer.
Goede tip, ik zal hem erbij zetten.

hifiman


J.A.F._Doorhof

We spreken elkaar over een paar jaar wel als je het wat langer doet   >:D

Er zit veel meer achter als wat je je voorstelt.
Bij de IDEALE display, ja het is niet moeilijk, maar de ideale display bestaat niet, je zult ALTIJD en OVERAL concessies moeten doen of dingen in de gaten houden die je nu simpelweg niet laat zien.
Bij CMS systemen moet je bv de lineariteit van de kleuren in de gaten houden maar ook de interactie tussen de helderheid en saturatie, maw de colordecodercheck vs de kleurendriehoek.
Bij gamma moet je wederom de lineariteit in de gaten houden maw, de gamma curve loopt BIJNA NOOIT helemaal zoals hij zou moeten lopen.

Denk aan dingen als black/white crunch.
En dit gaat voor bijna alle settings op.

Kijk begrijp me goed, toen ik begon aan de calibraties had ik eenzelfde insteek, ik dacht ook dat alles redelijk makkelijk te doen was en vroeg me af waarom niet meer mensen het zelf gingen doen, immers als je een GOEDE calibrateur bent is er een leuke markt, als je echter goed kijkt zie je dat van de 40-50 bedrijven die een diploma gehaald hebben er maar 3-4 echt aan het calibreren zijn geslagen, en dat zijn bedrijven die de investering van een GOEDE analyzer hebben gedaan en een DURE cursus.

Je komt er gewoon heel snel achter dat er enorm veel dingen zijn die op elkaar inwerken, en dingen die simpelweg afwijken van de norm, ik kan je bv voorspellen dat die rekensom niet in de grote hoeveelheid van displays werkt maar misschien maar in 1 of 2 gevallen, het testpatroon met een plunge werkt echter in 100% van de gevallen, en haalt meteen de foute instelling van je HDMI signaal uit je setup (bij verkeerd HDMI uitgangsniveau geen blacker than black).
Zelfde geldt voor de saturatie, de rekensom werkt alleen bij een ideale SDcolorgaumout driehoek omdat de REC701 een andere gamma gebruikt (linear van onderen), en laat nu net alle moderne displays een REC701 gaumout hebben of groter (in veel gevallen niet evenredig groter).
Daarbij komt dat met de hedendaagse monitoren een gamma van 2.3 word gezien als de referentie als perfect gemiddelde tussen SD en HD.

Tel daarbij dat een kleine afwijking in je analyzer een gamma meting onberekenbaar maakt en daar gaat je rekensom, gebruik een testpatroon en je bent binnen een seconde of 5 klaar.

Dit is dus exact wat ik bedoel, mensen horen de klok HARD luiden maar hebben geen idee wat een klepel is :D







de goede daargelaten.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob_Dingen

#17
Hoi

Ten eerste ben ik benieuwd naar je vorige poging van je calibratie dus heb je de before meting ook nog?
Want volgens jou ogen was die perfect dat kun je nu laten zien.
QuoteBetaalbare Colorimeters

HFCR probe: http://www.homecinema-fr.com/colorimetre/index_en.php
Eye One Display LT (Display 2 mag ook, zelfde hardware, meegeleverde software niet nodig) http://www.x-rite.com
Spyder http://spyder.datacolor.com
De Eye One pro is mijns inziens niet aan te raden bij metingen naar het scherm toe ivm de lagere gevoeligheid bij lage IRE waarden tov zijn goedkopere broer de Display LT. De Eye One Pro is wel prima geschikt voor "naar de projector gericht" metingen met diffusor (Calman!), echter dit is niet mogelijk i.c.m. HCFR.
Mijn ervaring is anders als wat jij hier stelt.
Alle boven genoemde meters behalve de i1 pro zijn niet geschikt voor metingen aan primaries.
De i1 pro is juist geschikt om van het scherm af te meten en wijkt met de difusor enorm af als je naar de projector meet.
Als je graag grip wilt hebben op de 10/20/30 IRE kun je het beste een andere goedkopere meter zoals de i1 lite erbij nemen en met de i1 pro een calibratie file maken.
Of je bouwt een klein schermpje en monteer die voor de i1pro en zet het totaal dicht bij de projector zodat de lichtopbrengst enorm word verhoogt.
QuoteTips/Feitjes (ik claim nergens dat ik de nu volgende zaken zelf bedacht zou hebben   )

Het afstellen van de brightness kan ook zonder testpatroon, sterker nog de nu volgende methode is zelfs beter. Meet de luminantie van het IRE 100 window, meet daarna het IRE 10 window en stel de brightness dusdanig bij dat de gemeten luminantie 0.0065 maal de luminantie gemeten bij IRE 100 is. Dit geldt overigens alleen bij een gamma van 2.2.
Het afstellen van de color (kleurverzadiging) is ook heel simpel te doen. Meet de luminantie van een wit scherm, meet nu de luminantie van een rood scherm, de luminantie dient nu 0.21 maal die gemeten bij het witte scherm te zijn.
Hier moet ik frank gelijk in geven de methode is perfect bij een juiste Gamma curve van 2.22 en een juiste kleur Gamut.
Wel is dit een zeer goed uitgangspunt om te beginnen en achteraf te controleren met juiste patronen en filters.
Of om eerst te meten of de Gamut klopt en de Gamma en dan deze methode te gebruiken.
Als de Gamut niet zou kloppen kun je een progje gebruiken van Greg Rogers(accupel) http://www.accupel.com/HDG4000_manuals.html waar je de primaries intoetst en op basis van de nieuwe getallen de bovengenoemde methode alsnog kan doen dus niet met filters maar meten.
Verder ben ik het met Frank niet eens dat je alles kunt verzieken mits je maar niet zomaar in het service menu gaat rommelen.
Sterker nog ik denk dat je zonder meten een plasma sneller in laat branden als dat je hem wel meet.
En op de meeste apparaten zit een leuke optie die heet reset.
Wat ook een tip kan zijn is om de spullen te kopen en toch langs te gaan bij een calibrator waar je kan zien hoe hij werkt en je thuis kunt oefenen om bij een gelijk soort instelling uit te komen.
Verder houdt ik niet zo van de uitspraken die Frank doet over colega calibrators je weet namelijk nooit zeker wat de oorzaak van fouten is bij een calibratie als die er al zijn.
Een projector verandert de eerste 200 uur veel waardoor een calibratie afwijkt was deze in eerste instantie dan fout?
Verder kan de gebruikte hardware afwijken en wie heeft dan de juiste om die reden heb ik pas weer een verse meter gekocht om er zeker van te zijn dat het klopt.
Nog een rede kan zijn dat de gebruiker zelf heeft zitten rommelen.
En als laatste kun je ook nog echt een fout hebben gemaakt en dan alleen hopen dat je de kans krijgt om het te herstellen als het de gebruiker op is gevallen.
Verder moedig ik iedereen aan die dit leuk vind om te gaan doen.
En inderdaad iedereen met wat gevoel hiervoor kan het leren heb Frank in zijn begin tijd ook meegemaakt en ook hij heeft het uiteindelijk goed onder de knie gekregen dus dan kunnen julie het ook.

Rob

J.A.F._Doorhof

#18
@Rob,
De reset in het service menu werkt maar soms, pas daar aub mee op.
Heb een paar keer meegemaat dat iemand de reset functie gebruikte en alles eindigde in de middenpositie, dat is niet zoals ze uit de doos komen.

Bij plasma's adviseer ik ook altijd om de stand cinema te gebruiken, units uit de doos zijn een accident waiting to happen qua inbranden en defect gaan van de voedingen.

De bedrijven waar ik over praat zijn geen mensen die hier op het forum aktief zijn (gelukkig), het gaat ook niet altijd om projectoren maar wel voornamelijk HEEL VEEL plasma displays van een bepaald merk, de calibraties zien er bijna allemaal hetzelfde uit.
Drives allemaal in de min en cuts allemaal in de plus en contrast op 32 en dat is nu net het gene dat je niet moet doen, het stomme is dat dit niet 1 bedrijf is maar dat ik het nu al van 3-4 bedrijven heb gezien, dus of het word ze verkeerd geleerd of ze maken gewoon allemaal dezelfde denkfout.

Bij projectoren zal ik nooit een mede calibrateur beoordelen, projectoren verlopen gewoon veel te veel gedurende hun levensduur.
Bij een plasma die gecalibreerd is na 500 uur en ik kom erbij binnen 2 weken is het denk ik wel een redelijk vergelijk :D

Daarbij heb ik geen moeite met meer calibrateurs, in tegendeel maar zoals al heel vaak aangegeven zie ik de calibraties een beetje als mijn kindje (of wel ik hecht enorm veel waarde aan de waarde die een calibratie heeft) vandaar dat ik ook in Emmeloord vaak de hercalibraties gratis doe als iemand anders ze verkeerd heeft gedaan. Als er dan een post is met een opmerking als iedereen kan het dan schiet dat enigsins verkeerd :D
Zoals je aangaf iedereen moet ergens beginnen en dat is geen probleem, je kent me al redelijk lang en je weet dat ik ben begonnen aan de calibraties met een flinke voorkennis op kleur en werking van displays/projectoren en zelfs dan is het begin gewoon ENORM pittig, en JUIST om die reden poste ik dit.
De techniek begrijpen is niet zo moeilijk, met een meter zie je wat er gebeurt, het probleem zit hem er juist in dat het allemaal niet zo zwart wit (pun intended) is als voorgesteld word, of wel we hebben een dispay met een perfecte color gaumout, een perfecte gamma en een perfecte bron, en alle settings hebben geen interactie met elkaar. :D
Dan is het inderdaad geen probleem :D

Maar goed dan hadden we al lang een software pakket die automatisch een ISF calibratie deed :D (frank or rob in a box :D)

Het probleem zit hem juist in de kennis van de calibrateur om te kunnen inschatten wat de interactie is tussen de settings en hoe bepaalde problemen binnen een display op te lossen.
En vooral te weten hoe ver je kunt gaan bij bv een plasma.
En dat leer je maar op 1 manier, HEEL HEEL HEEL veel het doen maar bovenal PRECIES weten waar je mee bezig bent, en de rekensom voorbeelden stemmen me dan in deze niet echt vrolijk.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

hifiman

Quote from: J.A.F._Doorhof on March  6, 2009, 09:09:15
We spreken elkaar over een paar jaar wel als je het wat langer doet   >:D
Das goed  ;)

Quote from: J.A.F._Doorhof on March  6, 2009, 09:09:15
Er zit veel meer achter als wat je je voorstelt.
Bij de IDEALE display, ja het is niet moeilijk, maar de ideale display bestaat niet, je zult ALTIJD en OVERAL concessies moeten doen of dingen in de gaten houden die je nu simpelweg niet laat zien.
En daarvoor heb je dus ervaring nodig en die krijg je alleen maar door te proberen, wederom stel ik dat als je eerst je settings opschrijft, niet klooit in het service menu en extra uitkijkt wat je doet bij plasma/crt je door vallen en opstaan steeds verder zult komen. Er is niks mis met een zelf calibratie doen, erachter komen dat het er niet goed uitziet, uitzoeken wat je fout hebt gedaan cq over het hoofd hebt gezien en zo stapje bij beetje bij een situatie te komen die beter was dan het uitgangspunt (en daar zit je al gauw!). Ik heb het hier over hobby en niet over betaald bij klanten gaan hobby bobben.

Quote from: J.A.F._Doorhof on March  6, 2009, 09:09:15
Bij CMS systemen moet je bv de lineariteit van de kleuren in de gaten houden maar ook de interactie tussen de helderheid en saturatie, maw de colordecodercheck vs de kleurendriehoek.
CMS heb ik mij nog niet zo mee bezig gehouden, simpelweg omdat mijn weergevers dat niet ondersteunen :P Ook daar geldt, schrijf eerst je oude settings op en dan kan er weinig fout gaan toch? (een slecht resultaat is niet erg, daar gaat niks kapot van).

Quote from: J.A.F._Doorhof on March  6, 2009, 09:09:15
Bij gamma moet je wederom de lineariteit in de gaten houden maw, de gamma curve loopt BIJNA NOOIT helemaal zoals hij zou moeten lopen.
Mee eens.

Quote from: J.A.F._Doorhof on March  6, 2009, 09:09:15
Je komt er gewoon heel snel achter dat er enorm veel dingen zijn die op elkaar inwerken, en dingen die simpelweg afwijken van de norm
Precies, daar kom je snel achter  :)

Quote from: J.A.F._Doorhof on March  6, 2009, 09:09:15
, ik kan je bv voorspellen dat die rekensom niet in de grote hoeveelheid van displays werkt maar misschien maar in 1 of 2 gevallen, het testpatroon met een plunge werkt echter in 100% van de gevallen, en haalt meteen de foute instelling van je HDMI signaal uit je setup (bij verkeerd HDMI uitgangsniveau geen blacker than black).
Ik zal mijn tip aanpassen: volg de tip en check DAN met een test patroon het resultaat.

Quote from: J.A.F._Doorhof on March  6, 2009, 09:09:15
Zelfde geldt voor de saturatie, de rekensom werkt alleen bij een ideale SDcolorgaumout driehoek omdat de REC701 een andere gamma gebruikt (linear van onderen), en laat nu net alle moderne displays een REC701 gaumout hebben of groter (in veel gevallen niet evenredig groter).
Daarbij komt dat met de hedendaagse monitoren een gamma van 2.3 word gezien als de referentie als perfect gemiddelde tussen SD en HD.

Tel daarbij dat een kleine afwijking in je analyzer een gamma meting onberekenbaar maakt en daar gaat je rekensom, gebruik een testpatroon en je bent binnen een seconde of 5 klaar.
De enige conclusie die ik hier uit haal is dat je kans loopt dat het niet in 1 keer goed is? So what? Wederom, ik heb het over hobby, het hoeft niet in 1x perfect te zijn en het mag ook wat langer duren dan als je bij klanten thuis zit  ;) En wordt het niks dan is er ook weinig aan de hand, oude settings terug, uithuillen en je sensor verkopen aan een andere enthousiasteling  :)

Quote from: J.A.F._Doorhof on March  6, 2009, 09:09:15
Dit is dus exact wat ik bedoel, mensen horen de klok HARD luiden maar hebben geen idee wat een klepel is :D
Ik zeg: Heb je de klok horen luiden, ga dan lekker op het gemakkie naar de klepel zoeken!  :tounge:



hifiman

Tips in startpost aangepast a.d.v. opmerkingen van Frank.

J.A.F._Doorhof

#21
Klopt maar je topic zegt :

Zelf je projector calibreren, iedereen kan het !

En dat doet voorkomen alsof het calibreren een makkie is en iedere jojo het kan.

Denk je in dat ik zeg, je auto repareren iedereen kan het.
En dat ik aangeef dat het alleen maar gaat om poetsen, olie verversen en benzine tanken.
Ik denk dat iedereen het ermee eens is dat dat niet een auto repareren is.

Probleem is dat als je niet weet wat er gebeurt je wel eens GOEDE metingen kan krijgen maar een beeld dat verkeerd is.
Door het zo voor te spiegelen zoals je nu doet denken mensen dan dat de meters goed zijn dus de calibratie is goed.
Ik geef daar iets tegen gas in, in de trend van een uitleg dat ook al zeggen ALLE meters JA, het toch keihard NEE kan zijn omdat je de interactie tussen de metingen niet snapt of een bepaalde meting niet doet.
De colordecoder check gebeurt bv niet met een meter maar met filters, als je meters een perfecte kleurendriehoek geven en je doet geen colordecoder check dan klopt je VOLLEDIGE beeld waarschijnlijk niet, denk aan luchten die een verkeerde kleur hebben, gezichten die oranje worden etc.

Sterker bij de perfect gecalibreerde projector (of wel de tot de max getunde unit) kan het wel eens zijn dat de grayscale hoewel hij recht KAN zijn niet helemaal recht loopt, dat de kleurendriehoek hoewel hij perfect KAN zijn, niet helemaal correct is.
Maar dat het beeld toch een veelvoud beter is dan dezelfde projector met de perfecte grafiekjes.

Kenmerk is vaak in zo een geval dat de perfect METENDE projector, afwijkende kleuren laat zien, een lagere contrast ratio heeft etc.

MAW hobbyen is leuk, en niets mis mee natuurlijk niet.
Maar de term calibreren, iedereen kan het gaat gewoon een paar stappen te ver.
Calibreren is namelijk ook voor een heel groot gedeelte concessies doen, en iemand die precies weet wat hij doet zal ook weten WAAR de concessies te doen.

En om heel eerlijk te zijn, zijn er in Nederland zover ik nu kan zien maar 2 mensen die ik 100% vertrouw met een calibratie en een enkeling die erg goed op de goede weg zijn.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

hifiman

Quote from: Rob_Dingen on March  6, 2009, 09:09:15
Ten eerste ben ik benieuwd naar je vorige poging van je calibratie dus heb je de before meting ook nog?
Is op dit moment even niet van toepassing. Garmt heeft onlangs mijn projector gecalibreerd en het enige wat ik vooralsnog gedaan heb sinds ik de Eye One heb (en HCFR gebruik) is gecheckt of een eigen meting overeen komt met de metingen Garmt en dat bleek binnen vrij kleine grenzen het geval  :)

Ben wel lekker bezig met de 2 TV's in huis te calibreren.

Quote from: Rob_Dingen on March  6, 2009, 09:09:15
Want volgens jou ogen was die perfect dat kun je nu laten zien.Mijn ervaring is anders als wat jij hier stelt.
Ik kan je even niet volgen, waar wil je heen?

Quote from: Rob_Dingen on March  6, 2009, 09:09:15
Alle boven genoemde meters behalve de i1 pro zijn niet geschikt voor metingen aan primaries.
Ok, dat neem ik zo van je aan!

Quote from: Rob_Dingen on March  6, 2009, 09:09:15
De i1 pro is juist geschikt om van het scherm af te meten en wijkt met de difusor enorm af als je naar de projector meet.
Als je graag grip wilt hebben op de 10/20/30 IRE kun je het beste een andere goedkopere meter zoals de i1 lite erbij nemen en met de i1 pro een calibratie file maken.
Goede tip! Jammer alleen dat voor huis tuin en keuken gebruik dat weer een te dure grap wordt.

Quote from: Rob_Dingen on March  6, 2009, 09:09:15
Of je bouwt een klein schermpje en monteer die voor de i1pro en zet het totaal dicht bij de projector zodat de lichtopbrengst enorm word verhoogt.Hier moet ik frank gelijk in geven de methode is perfect bij een juiste Gamma curve van 2.22 en een juiste kleur Gamut.
:hehe:

Quote from: Rob_Dingen on March  6, 2009, 09:09:15
Wel is dit een zeer goed uitgangspunt om te beginnen en achteraf te controleren met juiste patronen en filters.
Zo is de hele insteek van dit topic wat mij betreft.

Quote from: Rob_Dingen on March  6, 2009, 09:09:15
Of om eerst te meten of de Gamut klopt en de Gamma en dan deze methode te gebruiken.
Als de Gamut niet zou kloppen kun je een progje gebruiken van Greg Rogers(accupel) http://www.accupel.com/HDG4000_manuals.html waar je de primaries intoetst en op basis van de nieuwe getallen de bovengenoemde methode alsnog kan doen dus niet met filters maar meten.
Dank voor de tip!

Quote from: Rob_Dingen on March  6, 2009, 09:09:15
Verder ben ik het met Frank niet eens dat je alles kunt verzieken mits je maar niet zomaar in het service menu gaat rommelen.
Sterker nog ik denk dat je zonder meten een plasma sneller in laat branden als dat je hem wel meet.
En op de meeste apparaten zit een leuke optie die heet reset.
Zo zie ik het ook, je moet niet te paranoide zijn om wat te proberen want anders leer je nooit wat, anderzijds dien je wel je gezonde verstand te gebruiken alvorens iets in een service menu te wijzigen. En wederom stel ik dat het niet erg is als je fouten maakt, settings terug naar af en opnieuw beginnen, niks mis mee toch? Je TV explodeert er echt niet van omdat tie het zat wordt dat jij aan hem zit te rommelen ofzo  ;D

Quote from: Rob_Dingen on March  6, 2009, 09:09:15
Wat ook een tip kan zijn is om de spullen te kopen en toch langs te gaan bij een calibrator waar je kan zien hoe hij werkt en je thuis kunt oefenen om bij een gelijk soort instelling uit te komen.
Laat ik dat nou gedaan hebben de eerste keer, toen ben ik bij een zekere Rob D. langs geweest  ;D

Quote from: Rob_Dingen on March  6, 2009, 09:09:15
Verder moedig ik iedereen aan die dit leuk vind om te gaan doen.
Precies het is leuk en tegenwoordig dus ook niet meer persee duur  :)

hifiman

Quote from: J.A.F._Doorhof on March  6, 2009, 09:30:38
Zelf je projector calibreren, iedereen kan het !

En dat doet voorkomen alsof het calibreren een makkie is en iedere jojo het kan.
Ik heb de titel aangepast in: iedereen kan het leren!

Quote from: Rob_Dingen on March  6, 2009, 09:09:15
Denk je in dat ik zeg, je auto repareren iedereen kan het.
En dat ik aangeef dat het alleen maar gaat om poetsen, olie verversen en benzine tanken.
Ik denk dat iedereen het ermee eens is dat dat niet een auto repareren is.
Beetje kromme vergelijking, ik zal nooit beweren dat iedereen een TV kan repareren.

Quote from: Rob_Dingen on March  6, 2009, 09:09:15
Probleem is dat als je niet weet wat er gebeurt je wel eens GOEDE metingen kan krijgen maar een beeld dat verkeerd is.
De insteek van dit topic is hobby Frank, dus de wereld vergaat niet als het niet gelijk lukt.

Quote from: Rob_Dingen on March  6, 2009, 09:09:15
Door het zo voor te spiegelen zoals je nu doet denken mensen dan dat de meters goed zijn dus de calibratie is goed.
Ik geef daar iets tegen gas in, in de trend van een uitleg dat ook al zeggen ALLE meters JA, het toch keihard NEE kan zijn omdat je de interactie tussen de metingen niet snapt of een bepaalde meting niet doet.
Zelfs met wat kleine afwijking in de meters zit je mijns inziens als snel aan een beter resultaat als het uitgangspunt.

Quote from: Rob_Dingen on March  6, 2009, 09:09:15
De colordecoder check gebeurt bv niet met een meter maar met filters, als je meters een perfecte kleurendriehoek geven en je doet geen colordecoder check dan klopt je VOLLEDIGE beeld waarschijnlijk niet, denk aan luchten die een verkeerde kleur hebben, gezichten die oranje worden etc.
Waarom kan je dat niet meten?

Quote from: Rob_Dingen on March  6, 2009, 09:09:15
Sterker bij de perfect gecalibreerde projector (of wel de tot de max getunde unit) kan het wel eens zijn dat de grayscale hoewel hij recht KAN zijn niet helemaal recht loopt, dat de kleurendriehoek hoewel hij perfect KAN zijn, niet helemaal correct is.
Maar dat het beeld toch een veelvoud beter is dan dezelfde projector met de perfecte grafiekjes.

Kenmerk is vaak in zo een geval dat de perfect METENDE projector, afwijkende kleuren laat zien, een lagere contrast ratio heeft etc.

MAW hobbyen is leuk, en niets mis mee natuurlijk niet.
Ik gebruik nergens het woord PERFECT en wederom, dit alles in kader van hobby, ik heb het niet over calibreren tegen betaling bij derden.

Quote from: Rob_Dingen on March  6, 2009, 09:09:15
Maar de term calibreren, iedereen kan het gaat gewoon een paar stappen te ver.
Calibreren is namelijk ook voor een heel groot gedeelte concessies doen, en iemand die precies weet wat hij doet zal ook weten WAAR de concessies te doen.
Ervaring is onontbeerlijk, die krijg je alleen door te proberen!

Quote from: Rob_Dingen on March  6, 2009, 09:09:15
En om heel eerlijk te zijn, zijn er in Nederland zover ik nu kan zien maar 2 mensen die ik 100% vertrouw met een calibratie en een enkeling die erg goed op de goede weg zijn.
Dank je  ;D   :devil:   ;)

hifiman

Overigens even voor de duidelijkheid, Frank, ik waardeer je mening en inbreng in dit topic wel degelijk, ben het alleen niet helemaal met je eens  ;)