Welke vloerstaanders? (budget <250)

Started by Arcenon, March 4, 2009, 14:44:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arcenon

Hallo allemaal,

Mijn receiver (yamaha RXV-663) komt morgen/overmorgen binnen. Nu vond ik het tijd om ook eens te kijken naar nieuwe front speakers. Mijn budget is alleen nogal krap. 250 euro per paar inclusief verzenden. Nou vond ik een aantal speakers die mij wel interessant leken maar waarover ik niks kan vinden. Is er misschien iemand hier die van deze speakers iets af weet? Of opmerkingen over de specificaties oid?
Als eerste:

Jamo 506, ik vind ze er zelf erg mooi uit zien.


Specifications S 506      paar voor 180
System 2-way bassreflex
Woofer (mm/in) 2 x 165 / 6½
Tweeter 25 / 1
Power W long/shortterm 130 / 180
Frequency Range (Hz) 45-20.000
Sensitivity (db/2.8V/1m) 89
Impedance (Ohm) 6
Weight (kg/lb) 15,2 / 33,1
Dimensions (mm) HxWxD 1000x195x301
Dimensions (in) HxWxD 39.4x7.7x11.9

Jamo Concert 405   250 euro voor een paar

System Type 2½-way bass-reflex 
Woofer (mm/in) 2 x 165 / 6½ 
Tweeter (mm/in) 25 / 1 DTT 
Power (W, long/short term) 140 / 200 
Sensitivity (dB, 2.8V/1m) 89 
Frequency Range (Hz) 40 - 20,000 
Impedence (Ohm) 6 
Weight (kg/lb) 19.9 /43.8 
Product dimensions (mm/in, HxWxD) 932 x 206 x 331 / 36.7 x 8.1 x 13.0 
Overall dimensions (mm/in, HxWxD) 962 x 206 x 331 / 37.9 x 8.1 x 13.0 





Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

MLCinema

Ik zou je 2 dingen aanraden, ga voor speakers met een wat warmere klank, en ten tweede: ga luisteren. Tip 2 is verreweg de belangrijkste tip. Jij bepaald namelijk wat lekker klinkt. Iets zomaar bestellen zou ik niet zo snel doen. Ik zou zeggen, kijk of je Wharfedale 9.5 ergens kan beluisteren. Voor wat ze kosten echt super speakers!
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

HermanW.

Die Canton is op zich een prima speaker.
Alleen de combinatie met Yamaha lijkt het me minder. Beide merken hebben nogal de neiging om wat fel in het hoog te zijn. Overkill. Ik zou ook eerder geneigd zijn om een warmere speaker op Yamaha te zetten.

MLCinema

Wat ook vaak goed samengaat en vaak samenverkocht word, is de combi Kef Yamaha. Misschien is die ook nog de moeite waard om te luisteren
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Arcenon

Alleen valt KEF nogal een eind buiten budget helaas. Dat is dus geen optie. Weet iemand misschien nog een paar merken/modellen die warm geluid geven en betaalbaar zijn?
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

mikekiwi

Moet het nieuw zijn, of mag gebruikt ook? Lijkt zelfbouwen je leuk?

Arcenon

Quote from: mikekiwi on March  4, 2009, 15:49:50
Moet het nieuw zijn, of mag gebruikt ook? Lijkt zelfbouwen je leuk?

Ik heb geen probleem met gebruikte speakers. Zelfbouwen lijkt me opzich wel leuk alleen daar ben ik niet technisch genoeg voor denk ik zo :P
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

El Penumbra


jslaman

Ik zou ook kijken naar de wharfedale diamond 9.5, worden nieuw voor €129/stuk aangeboden bij een grote audioketen in Rotterdam.

Arcenon

#9
Quote from: El Penumbra on March  4, 2009, 15:55:39
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=84378.0

Ja ik had die advertentie gezien maar ik moet zeggen dat ik ze er niet echt mooi uit vind zien. Verder heb ik ook nog nooit van het merk gehoord en zijn er geen reviews oid over te vinden. Ik zal eens een beetje rondkijken voor die wharfedales waarover jullie het hebben.


Btw: Niks te zeggen over die dragonaudio's :P?
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

MLCinema

Quote from: jslaman on March  4, 2009, 15:56:35
Ik zou ook kijken naar de wharfedale diamond 9.5, worden nieuw voor €129/stuk aangeboden bij een grote audioketen in Rotterdam.

Yep, als die prijzen niet correct zijn, weet ik het ook niet meer :devil:. En het zijn nog prettige speakers ook! Kun je inplaats van 2 vloerstaanders er 4 halen.
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Arcenon

Quote from: Marc.Visser on March  4, 2009, 16:15:47
Yep, als die prijzen niet correct zijn, weet ik het ook niet meer :devil:. En het zijn nog prettige speakers ook! Kun je inplaats van 2 vloerstaanders er 4 halen.

Nou ik heb het volgende gevonden. De Wharfedale Diamond 9.4K voor 89 euro per stuk.
2 weg speaker systeem * 2.5 cm Tweeter * 6.5 inch Conus Woofer * Magnetische afscherming * Voor versterkers van 20 tot 100 Watt * Freq. bereik 40 tot 24 kHz

En de Wharfedale Diamond 9.6B voor 149 per stuk.
2 weg speaker systeem * 2.5 cm Tweeter * dubbele 8 inch Conus Woofer * Magnetische afscherming * Voor versterkers van 40 tot 200 Watt * Freq. bereik 28 tot 24 kHz * Impedantie 6 Ohm *

Maar de Wharfedale diamond 9.5 heb ik nog niet gevonden.
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

MLCinema

Ze staan er echt tussen, enkel in het zwart. Gewoon wharfedale invoeren als zoekterm en dan kom je ze tegen. Dan heb je goed klinkende luidsprekers voor een strakke prijs. Ik denk niet dat er speakers zijn die een betere prestatie neerzetten voor 130 eu!
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Arcenon

Quote from: Marc.Visser on March  4, 2009, 16:21:55
Ze staan er echt tussen, enkel in het zwart. Gewoon wharfedale invoeren als zoekterm en dan kom je ze tegen. Dan heb je goed klinkende luidsprekers voor een strakke prijs. Ik denk niet dat er speakers zijn die een betere prestatie neerzetten voor 130 eu!

Gevonden Wharfedale 9.5:
2weg speaker systeem * 2.5 cm Tweeter * 6.5 inch Conus Woofer * Magnetische afscherming * Voor versterkers van 30 tot 150 Watt * Freq. bereik 30 tot 24 kHz * Impedantie 6 Ohm *

Het is wel maar een kleintje met 90cm hoog. Maar dit zou dus de beste bang for the buck zijn icm de yamaha? Verder heb ik trouwens nog als speakers: setje jbl control monitor, roth audio oli3 en een john doe pioneer center. En echt niemand die iets van die dragonaudio af weet? Want ik vind ze er toch kwalitatief uit zien qua afwerking enzo. En je hebt gigantische specs maar die zeggen natuurlijk niet veel.
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

CoSo

Volgens mij hebben ze geen 9.5 meer, gewoon ff bellen en je weet het.

MLCinema

Anders de 9.6, die zijn wat voller, iets groter en 149 per stuk. Het is slechts een suggestie maar absoluut bang for buck, dat is een ding dat zeker is! Die waren bij introductie 500 euro het stuk herinner ik mij.
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

gastje13

#16
Let wel op dat niet elk wharfedale type warm klinkt. De evo 10 en evo 8 zijn juist heel neutrale speakers, die met een heldere versterking behoorlijk kil kan gaan klinken!!
Geld zeker ook voor kef IQ

Jamo is een ander merk met een warme klink, en missions.

Als het 2e hands kan, B&W 600 reeks.

Arcenon

De Wharfedale 9.5 hebben ze helaas niet meer op voorraad :(. En de 9.6 wordt met 320+- voor een paar ook nogal duur :(.
Iemand nog andere ideeën?



@Gastje13; Van Jamo en B&W staan er helaas niet veel/geen leuke advertentie bij op marktplaats. Wel kan ik wellicht aan een goedkoop setje Jamo 506 komen, is dit iets?
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

gastje13

Ik heb indetijd de jamo 400 serie gehoord(monitor model) voor het geld en formaat een goed warme sound met stevig laag.
Of dat ook voor de 500 geld weet ik helaas niet :(

Wel lees ik vaak dat de wharfedale diamond juist geprezen worden om hun warme sound, dus zeker het proberen waard. Maar dit geld dan enkel voor de diamond reeks.
Missions is verder ook een mooi merk, met warme klank.

Paul1967

Dragonaudio is niets meer en minder dan de Taiwanese Pureaudio of Dreamaudio etc. wat allemaal door moet gaan als zogenaamde Amerikaanse merken....mooi knox dus. Zou die Dragons dus lekker links laten liggen.
Ziet er misschien allemaal zeer gelikt uit voor het geld, maar klinkt daarintegen echt nergens naar.


Arcenon

#20
Quote from: Paul1967 on March  4, 2009, 19:58:12
Dragonaudio is niets meer en minder dan de Taiwanese Pureaudio of Dreamaudio etc. wat allemaal door moet gaan als zogenaamde Amerikaanse merken....mooi knox dus. Zou die Dragons dus lekker links laten liggen.
Ziet er misschien allemaal zeer gelikt uit voor het geld, maar klinkt daarintegen echt nergens naar.



Oke duidelijk, nou dan vallen de Dragonaudio's al van m'n lijstje af. Startpost geupdate trouwens met nieuwe keuzes die wel binnen het budget passen.

@Gastje13 De 500 serie is een serie hoger, dus je zou zeggen dat het dan automatisch ook beter klinkt.
De Eltax monitor IX is ook toegevoegd op het lijstje. Heeft iemand hier iets over te zeggen? Of over de Jamo?
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

gastje13

Een model hoger kan een hele andere klank betekenen!
Bijv. wharfedale. Beide reeksen zijn gewoon heel goed, alleen de diamond veel meer gericht op warm geluid, de opvolgende evolution serie meer op een neutraal geluid. Kan best ook zo zijn bij jamo.

Eltax heb ik kort beluisterd toen ik speakers zocht, maar vond het toen helemaal niet. Kan me niet tot in detail herrinneren, maar klonken wat scherp.

De wharfedales lijken met toch de beste keus. Hebben ook de beste kwaliteits/prijs verhouding en nette afwerking.

Je zou ook nog tannoy kunnen proberen.

Fatalfelix

Ik zou kijken naar een 2e hands 2-weg systeem (1 tweeter + 1 mid/low woofer (ipv 2 woofers 1 mid toner en 1 tweeter). Dan krijg je kwalitatief de beste componenten voor je geld. Er staat op MP een stel Elac FS57's. Wellicht dat je wat kan afdingen zodat ze in je budget vallen. Heb ze 3 of 4 jaar terug eens gehoord, en die klinken echt erg goed voor hun geld   :).
Black & White by Rogér, We Can't Get Enough

Arcenon

#23
Ik vind de Jamo er toch wel heel erg mooi uitzien en dit is een 2-weg systeem. Tannoy ben ik nog nergens in de winkel tegengekomen en op marktplaats vind ik ook niks interessants. Even kijken naar Elac.

/EDIT: Zou de Elac 107 misschien iets zijn?

Dimensions H × W × D 1,030 × 210 × 285 mm
Gross Volume 61 l
Weight 14.3 kg
Principle 2½-ways, bass reflex
Woofers 2 × 170 mm cone
Tweeter 1 × 24 mm ringdome
Recom. Amplifier Power
at Nominal Impedance 20-200 W / channel
Crossover Frequencies 2,900 / 3,500 Hz
Sensitivity 90 dB / 2.83 V / 1 m
Nominal Impedance
suitable for amplifiers (from ... to) 4 Ω
4 ... 8 Ω
Minimum Impedance 3.7 Ω at 210 Hz
Frequency Range
acc. to IEC 268-5 38 ··· 22,000 Hz
Nominal / Peak Power Handling 90 / 130 W
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

MLCinema

Ik denk dat het gewoon het belangrijkste is dat je eens naar een winkel gaat die veel speakers heeft staan en deze dan vervolgens op Yamaha luisteren. Al wordt echt gericht luisteren in jou prijsklasse lastig. Merken die de moeite waard kunnen zijn met Yamaha zijn de volgende:

Kef (open geluid)
Wharfedale (warme kant)
Klipsch (open geluid, misschien randje van scherp maar zeker lekker in het gehoor)
B&W (warme kant)

Wellicht dat er nog andere suggesties zijn, maar met alleen plaatjes kijken kom je nergens. Je komt er ook vanzelf wel achter wat je lekker vind en wat niet.
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |