Welke NAS?

Started by Martijn76, January 21, 2009, 14:15:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

advr

Quote from: Durk on February 26, 2009, 14:40:32
moet daar geen processor in? of zit die al op het moederbordje?

Intel D945GCLF2 Desktop Board Mini-ITX (BOXD945GCLF2)
met     Integrated dual-core Intel® Atom™ 1.6 GHz processor 330 with a 533 MHz system bus

voor een NAS lekker snel genoeg :D

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Sullivan

Even een vraag over snelheid en geheugen. Ik wil mijn toekomstige NAS graag gebruiken als muziek/film server en ook als download server in een Gbit netwerk. Ik vind het niet heel erg als par en unrar er iets langer over doen. Ik denk dat ik geen RAID configuratie ga gebruiken. Waaraan merk ik het dan nog dat mijn NAS snel of langzaam is?

Ik twijfel tussen Thecus N5200 BR (Celeron M 600Mhz, 256MB DDR) en de Thecus N5200 B PRO (Celeron M 1.5 GHz, 512MB DDR).

LexiconLogan

Ik ben zo nerveus! ik krijg binnenkort mijn N5200B PRO (sorry moest ik even kwijt) :P
Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

xynyx

#103
Quote from: Sullivan on March 10, 2009, 16:56:20
Even een vraag over snelheid en geheugen. Ik wil mijn toekomstige NAS graag gebruiken als muziek/film server en ook als download server in een Gbit netwerk. Ik vind het niet heel erg als par en unrar er iets langer over doen. Ik denk dat ik geen RAID configuratie ga gebruiken. Waaraan merk ik het dan nog dat mijn NAS snel of langzaam is?

Ik twijfel tussen Thecus N5200 BR (Celeron M 600Mhz, 256MB DDR) en de Thecus N5200 B PRO (Celeron M 1.5 GHz, 512MB DDR).

Als je dat allemaal tegelijk wil doen zou ik de laatste nemen. Hou er wel rekening mee dat het een lawaai beest is! In de woonkamer is geen optie.

Heb je ook al gekeken naar de Qnap 5 disker. De interface is een stuk prettiger en met veel meer mogelijkheden. qua prijs weet ik het niet.

Als je geen RAID gaat gebruiken kan je toch net zo goed een comp kopen met 5 schijven. Lijkt me veel goedkoper......

Trouwens, ff off-topic
Ik wil een kast maken voor mijn 2 Thecussen (Theci  :wacko:) om het geluid te dempen. Weet iemand toevallig wat sides waar je kan zien wat de beste methode is. Heb al wel ideeen (Kell Systems) maar andere zijn ook welkom.

Sullivan

Quote from: xynyx on March 10, 2009, 19:58:51
Als je dat allemaal tegelijk wil doen zou ik de laatste nemen. Hou er wel rekening mee dat het een lawaai beest is! In de woonkamer is geen optie.

Heb je ook al gekeken naar de Qnap 5 disker. De interface is een stuk prettiger en met veel meer mogelijkheden. qua prijs weet ik het niet.

Als je geen RAID gaat gebruiken kan je toch net zo goed een comp kopen met 5 schijven. Lijkt me veel goedkoper......

De QNap is 100 euro duurder. Het geluid is minder van belang omdat de NAS in de meterkast komt. Ik ga liever voor gemak dan zelf bouwen en installeren.

Sicco

Even een oud draadje weer omhoog halen.
Ik ben nu heel serieus aan het kijken naar een NAS.
Ik heb eerder gereageerd in deze thread maar dat is alweer een hele tijd geleden, dus wellicht dat er nieuwe ontwikkelingen zijn inmiddels.

Wat ik zoek :)

Ik wil muziek streamen naar mijn Soundbridge en films (mkv, avi) en foto's naar mijn PS3.
Minstens 1TB opslag en het liefst zo stil mogelijk met een zo laag mogelijk verbruik.
Daarnaast zou ik wel willen dat de NAS ook als downloadserver gebruikt kan worden voor torrents. Zodat mijn pc ook niet meer aan hoeft te blijven om te downloaden.

Nu is er momenteel een aanbieding bij Ziggo voor de Buffalo 1 TB LS-WS1.0TGL/R1 ( http://www.alternate.nl/html/shop/productDetails.html?artno=aalll1&; ) Is dit iets waar ik mee uit de voeten zou kunnen? Ik heb ook de D-Link DNS-323 voorbij zien komen. Zou dat wat zijn?

Tot slot nog de vermelding dat ik er max €350-€400 aan uit wil geven...

Hopelijk kunnen jullie mij wat meer vertellen. Wellicht ook over nieuwere systemen die inmiddels op de markt zijn?

HT-set
Samsung PS50A656 | Denon 1906 | Klipsch Synergy F2k + F3c | MJ Acoustics Ref. I MKII sub | Pioneer DV-490s | Wii | PS3 | G&W Powerfilter | Soundbridge | HDX-1000 | Harmony 885 | Atlona + Monster + Spellbinder + Profigold

eduard

Sicco is je budget inclusief of exclusief schijven. Als het budged het toelaat zou ik gaan kijken naar de qnap 219.
Ik heb zelf laatst de qnap 639 gekocht en ben hier zeer te vreden mee.

Sicco

hmm, op zich nog wel redelijk binnen het budget, maar is het niet een beetje overdone voor wat ik wil? :)
het gaat mij er niet om dat ik van alles kan doen met RAID 0 en Swap en meer van dat soort dingen waar ik eigenlijk geen verstand van heb :)

Wat ik wil is dat ik de bestanden die er op staan kan benaderen via mijn Soundbridge en PS3 zoals ik dat nu ook doe via mijn pc met TVersity :) Het hoeft verder niet al te ingewikkeld te zijn. Torrents downloaden via de NAS zou cool zijn, maar ik vind het vooral ook belangrijk dat het geen grote stroomvreter is zoals een pc dat wel is...

Vrij basic en simpel dus, vandaar dat ik denk dat dit misschien too much is. Of is deze QNap toch wel zo'n beetje de basis van wat ik moet hebben??
HT-set
Samsung PS50A656 | Denon 1906 | Klipsch Synergy F2k + F3c | MJ Acoustics Ref. I MKII sub | Pioneer DV-490s | Wii | PS3 | G&W Powerfilter | Soundbridge | HDX-1000 | Harmony 885 | Atlona + Monster + Spellbinder + Profigold

eduard

Sicco,

Of de nas teveel van he goeie is kan ik je niet vertellen. Ook weet ik niet of de soundbridge en ps3 extra software nodig heeft die op het NAS moet staan omzo te kunnen streamen.

Ik gebruik zelf de qnap incombinatie met een logitec sqeeuze box maar om muziek te kunnen streamen moest er wel een versie van sqeeuze center op de nas gezet worden. Gelukkig heeft qnap daar een mogelijkheid voor.

Downloaden via newservers (nzb) en zelfs het uitpakken gaat goed met de qnap (met sabnzbd)
Torrents lukt ook dit kan via de ingebouwde download station of via bv mldonkey.

De goedkoper qnap en andere nassen hebben meestal een langzamere processor waardoor het uitpakken wel eens erg langkan duren.

Ik zag dat er zelfs ook nog een 239 is maar waarschijnlijk is deze wel boven budget.

Sicco

Dus met de qnap kan ik gedwownloade torrents automatisch laten uitpakken en in de juiste map laten zetten??
Hoe zit het met het afspelen van HD materiaal?
Ik gebruik nu dus mijn pc met TVersity. In principe converteer ik alle mkv's naar VOB of AVI omdat de PS3 standaard geen mkv's afspeelt.
Als ik toch een mkv wil bekijken zonder deze te converteren gebruik ik daar ps3mediaserver voor, die de mkv's live omzet zodat ik ze gewoon kan bekijken.

kan ik die server ook installeren op de qnap of ben je afhankelijk van de server die al op de qnap staat? je merkt het misschien al: ik ben nogal een n00b op dit gebied :)
HT-set
Samsung PS50A656 | Denon 1906 | Klipsch Synergy F2k + F3c | MJ Acoustics Ref. I MKII sub | Pioneer DV-490s | Wii | PS3 | G&W Powerfilter | Soundbridge | HDX-1000 | Harmony 885 | Atlona + Monster + Spellbinder + Profigold

poerqwa

Quotekan ik die server ook installeren op de qnap of ben je afhankelijk van de server die al op de qnap staat?
Dit kan (nog) niet op de Qnap. Wel een goede suggestie overigens wellicht dat ze daar ook eens een package voor maken.
Overigens kan tversity ook "on the fly" converteren daar heb je niet nog eens ps3mediaserver voor nodig.

Sicco

zojuist een HDX-1000 NMT gekocht via iBood.
ik merk de laatste tijd toch wel dat het lastig is dat mijn ps3 geen mkv's kan afspelen (alleen via ps3mediaserver, maar ik ben niet zo te spreken over de beeldkwaliteit dan).
de HDX-1000 ondersteunt zo'n beetje alle formaten en beschikt tevens over (hetzij simpele) NAS functionaliteiten.
ik ga hem maar eens een tijdje uitproberen. als het goed is kan ik met dit apparaat in ieder geval torrents downloaden en uitpakken, mijn bestanden delen via het netwerk en internet en hopelijk ook bestanden streamen naar meerdere apparaten, maar dat zal de tijd uitwijzen :)
HT-set
Samsung PS50A656 | Denon 1906 | Klipsch Synergy F2k + F3c | MJ Acoustics Ref. I MKII sub | Pioneer DV-490s | Wii | PS3 | G&W Powerfilter | Soundbridge | HDX-1000 | Harmony 885 | Atlona + Monster + Spellbinder + Profigold