Welke NAS?

Started by Martijn76, January 21, 2009, 14:15:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martijn76

Hai,

Eigenlijk heb ik al besloten dat ik een NAS wil, maar zie door de spreekwoordelijke bomen het bos niet meer  :blink:

Qua mogelijkheden zoek ik de volgende functionaliteiten:

- centrale opslag op eenvoudige wijze (duh!); 2x 1TB schijf (welke RAID-vorm of JOBD nog onbekend)
- streaming naar Xbox (classic), PS3, HTPC en evt. PSP/iPhone
- Infra: GB-netwerk + High-Speed Wireless N
- iTunes server
- Bij voorkeur ook SABnzb of vergelijkbare usenet-downloadmogelijkheden

Gezien het laatste puntje misschien leuk om te vermelden dat ik wel een Linux-noob ben...

Looks zijn voor mij onbelangrijk; functionaliteit en energie-consumptie vind ik belangrijker.

Qua prijs en mogelijkheden heb ik in eerste instantie naar een Dlink 323 gekeken, maar op het forum kom ik voornamelijk de duurdere Qnap en Synology varianten tegen; hierin zijn ook weer diverse varianten van (207, 207 II, - Pro, etc.)....

Pfff, wie o wie maakt mij wijzer en kan mij van een goed advies voorzien ?

gr,

M.

garmtz

QNAP 200-serie. Betrouwbaar en uitgerust met uitstekende software/GUI. Liefst de TS-209 II. Als het goed is, hoef je nooit in Linux te hacken op het ding, er zitten browser-gebaseerde utilities bij.

Martijn76

klinkt goed, zal nog even kijken naar de verschillen met de pro versie (scheelt maar iets van 3 tientjes ofzo, maar toch); weet jij ook of je direct vanaf usenet kan downloaden? dan kan m'n pc bijna permanent uit nml! (itt permanent aan op dit moment, kost ook veel stroom he!)

garmtz

De Qnap's hebben wel een bittorrent client ingebouwd, maar direct van usenet downloaden, wat moet ik me daar bij voorstellen?

advr



dat is het downloaden met NZB bestandjes. nieuwsgroepen. werkt erg goed en daarmee kun je ook lossless bestanden downloaden. O0
met SABNZBD gaat dat op een Synology als bijna vanzelf.

ik ben een voorstander van de Synology 207+ of de snellere 209+ met ARM processor. ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Martijn76

#5
Idd, ik feed de NAS met een aantal nzb bestanden en de pc kan dan uit.

Zowel qnap als synology ondersteunen dit zo te zien.

Pro van qnap biedt mij zo te zien geen direct voordeel (nfs en windows ad service)


Thanks! 

Jackol

Ik heb sinds kort de Synology 209+ en ben er zeer tevreden over.
Lekker snel, gebruiksvriendelijk en veel mogelijkheden.
Heb hem om muziek te streamen via de squeezebox en om films te kijken via de HTPC.


advr


ik heb de voorloper. ook al erg tevreden mee. doet ook wat ik er van verlang O0
streamen, downloaden en films kijken via de Tvix 6500 :alien:
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

garmtz

Zie nu inderdaad dat je het op de Qnaps als extra kunt installeren (en ook Slimserver). Voordeel van de Pro is inderdaad nihil.

oud_account_1

Ik heb de ReadyNas van Netgear en volgens mij heeft dat ding bijna alles wat je wilt (alleen geen wireless aan boord.)
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

garmtz

Quote from: squadra on January 21, 2009, 16:29:43
Ik heb de ReadyNas van Netgear en volgens mij heeft dat ding bijna alles wat je wilt (alleen geen wireless aan boord.)


Bijna geen enkele NAS heeft denk ik Wireless aan boord. Lijkt mij ook meer een taak voor een (gigabit N-)router.

geba

#11
Ik heb de D-Link DNS 323 en die bevalt mij uitstekend. Prijs-prestatieverhouding is niet te kloppen denk ik.
Daarnaast is 'ie eenvoudig aan te passen zodat allerlei leuke software op deze NAS draait (funplug, nzbget, torrent clients, etc.).

Kijk bijvoorbeeld eens op tweakers, veel topics over NAS servers. Deze bijv. over de dns-323: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1284778///dns%2C323

Martijn76

de keuze is nu voornamelijk tussen de dns 323 en de syn209+

Oftewel budgetoplossing of wat meer uitgeven en direct 'goed'...

In hoeverre is de 323 krachtig genoeg om de nzbs te repareren en uit te pakken?

Sorry voor gebrekkig tekstje, zit op de bank met iPhone...

advr


voor de langere termijn is "direct goed" natuurlijk het beste. ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Martijn76

Hier op m'n werk kom ik in het internetfilter, dus maar weer even mobiel...

De vraag is natuurlijk of de meerprijs een evenredige meerwaarde vertegenwoordigt... Mijn gevoel zegt eigenlijk van wel...

Idee is om er twee samsung spinpoints 1tb/stk van 8 tientjes erin te gooien, iemand ervaring met deze schijfjes?

Jackol

Heb er zelf 2 schijven in zitten van WD GP (Green Power), schijnen toch weer iets zuiniger te zijn.
Toch wel prettig aangezien de NAS 24u per dag aan staat en de snelheid van de HDD is toch niet zo belangrijk in een NAS.

Quote from: Martijn76 on January 22, 2009, 09:12:56
Hier op m'n werk kom ik in het internetfilter, dus maar weer even mobiel...

De vraag is natuurlijk of de meerprijs een evenredige meerwaarde vertegenwoordigt... Mijn gevoel zegt eigenlijk van wel...

Idee is om er twee samsung spinpoints 1tb/stk van 8 tientjes erin te gooien, iemand ervaring met deze schijfjes?

geba

Quote from: Martijn76 on January 21, 2009, 22:12:21
de keuze is nu voornamelijk tussen de dns 323 en de syn209+

Oftewel budgetoplossing of wat meer uitgeven en direct 'goed'...

In hoeverre is de 323 krachtig genoeg om de nzbs te repareren en uit te pakken?

Sorry voor gebrekkig tekstje, zit op de bank met iPhone...

Voor mij is die dns-323 krachtig genoeg. Ik heb een aantal te downloaden zaken in de queue staan (nzb, torrents), ben wat aan het parren en rarren, kijk (hd) mkv's op de popcornhour die ik stream vanaf de nas. En dat gaat prima. Ik moet wel zeggen dat deze server niet de volledige bandbreedte weet te gebruiken. En eerlijk gezegd weet ik niet hoe lang het ding doet over rarren en parren, ik ga daar niet op zitten wachten. Ik kan me zo voorstellen gezien de geringe cpu kracht van dat ding dat het dan frustrerend langzaam is. Voor mij doorslaggevend waren de lage prijs, het lage stroomverbruik en het feit dat je eenvoudig kunt hacken. Als je wilt kun je er zo een http server op laten draaien...

denoontje

ik ga deze even volgen want ik wil ook zo'n oplossing daar mijn normale pc gecrached is.
extra vraag:
- kun je deze systemen benaderen via een ps3, oftewel draait er ook iets van een mediaserver op
- kun je extra hd's eraan hangen via usb (heb nog wat oude kleiner schijven liggen)

geba

Op de dns-323 kun je bijv. iets als Twonky (een mediaserver) installeren die naar het schijnt goed draait met een PS3. Ik heb wel een xbox360 maar die gebruik ik niet meer om video e.d. mee te kijken (daar gebruik ik de popcornhour voor), ik heb Twonky dus niet geïnstalleerd.

Er zit wel een usb aansluiting op, maar ik meen ergens gelezen te hebben dat je daar geen hd aan kunt hangen. Dat weet ik overigens niet zeker, zal vanavond de manual nog eens doorspitten.

Sicco

Ik ben ook al een tijdje aan het kijken naar een soortgelijke oplossing. Nu staat mijn pc altijd aan als ik wat wil kijken met mijn PS3, maar daar wil ik dus vanaf. Zo te lezen kan dit met de dns-323 dus dat is mooi. Maar nou had ik nog een vraagje: kan een oplossing als deze (dns-323) ook zo ingesteld worden dat je hem via het internet kan benaderen? Zodat ik vanaf elke pc met een browser en internet kan inloggen op de schijf en bijvoorbeeld een mp3tje er vanaf kan downloaden? En heb ik nog een speciale router nodig om het boeltje goed te laten draaien? Momenteel heb ik een Sitecom WL-114v2.
HT-set
Samsung PS50A656 | Denon 1906 | Klipsch Synergy F2k + F3c | MJ Acoustics Ref. I MKII sub | Pioneer DV-490s | Wii | PS3 | G&W Powerfilter | Soundbridge | HDX-1000 | Harmony 885 | Atlona + Monster + Spellbinder + Profigold

kaajee

Files downloaden gaat al een aantal jaren heel goed middels FTP (file transfer protocol). De meeste NASsen voorzien hierin..............

zwiety

Ik heb een Netgear ReadyNas Duo (2150) met 2x 500Gb. Naast de makkelijk verwisselbare HDD's (Hot swappable), heb ik mij laten vertellen dat de Duo beter met mijn PopCornHour A110 communiceert. Had iets te maken met een "standaard" die niet door Synology werd ondersteund (iemand hier die snapt wat ik bedoel?)  :butbut:
Daarnaast was deze NAS voor €279,- incl 1x 500Gb, hetgeen toch een flink stuk goedkoper is dan de QNAP of Syn.

Voor deze set heb ik mijn netwerk op 1Gb gebracht (Sitecom WL308 gamingrouter en 2x D-link DGS-1008D switches). Vanavond getest en streaming video, tegelijk met printopdrachten (netwerkprinter) en 2 bedrade PC's en een draadloze laptop blijkt geen probleem  :colgate:
Gisteren had ik mijn NAS aan een Sitecom LN-112 100Mbs switch hangen. Hoewel ik foutloos streaming video had, kwamen mijn printopdrachten niet door :blink: Met mijn oude router (sitecom WL114v2) heb ik geen ervaring (met streaming video) opgedaan.

Alleen is mijn draadloze verbinding van 54Mbs naar 144Mbs gegaan  :biggrin: :biggrin:
Hoop dat je hier wat aan hebt.
Groet.
5.1: Marantz NR1602, KEF KHT3005, Samsung QLed, HP Pro Microserver gen8
2.1: AVI ADM9T en 10" sub, Bluesound Node 2i

geba

Quote from: Sicco on January 22, 2009, 22:32:19
Ik ben ook al een tijdje aan het kijken naar een soortgelijke oplossing. Nu staat mijn pc altijd aan als ik wat wil kijken met mijn PS3, maar daar wil ik dus vanaf. Zo te lezen kan dit met de dns-323 dus dat is mooi. Maar nou had ik nog een vraagje: kan een oplossing als deze (dns-323) ook zo ingesteld worden dat je hem via het internet kan benaderen? Zodat ik vanaf elke pc met een browser en internet kan inloggen op de schijf en bijvoorbeeld een mp3tje er vanaf kan downloaden? En heb ik nog een speciale router nodig om het boeltje goed te laten draaien? Momenteel heb ik een Sitecom WL-114v2.

Standaard draait er al een ftp server op. Je kunt zelfs een http server installeren als je wilt, maar daarvoor moet je hem wel eerst 'hacken'. De ftp server heb ik zelf wel draaien, de http server niet.

Sicco

De D-Link dns-323 is vrij goedkoop heb ik het idee (€150, zal wel ex. schijf zijn), maar dit is dus wel echt een goed ding? Streamen naar PS3 en via internet te benaderen via http of ftp server? Ik ben een redelijke n00b op NAS-gebied dus misschien een beetje een dubbele vraag, maar ik wil wel graag weten dat ik iets goeds aanschaf :)

Ik heb naast de PS3 ook nog een Roku/Pinnacle Soundbridge aan het netwerk hangen om mijn muziek te luisteren. Iemand ervaring met het streamen van muziek via een dergelijk systeem?

Werkt dat Twonky een beetje fijn trouwens? Ik heb nu TVersity, maar die library moet ik elke keer zelf updaten als ik iets nieuws heb gedownload.
HT-set
Samsung PS50A656 | Denon 1906 | Klipsch Synergy F2k + F3c | MJ Acoustics Ref. I MKII sub | Pioneer DV-490s | Wii | PS3 | G&W Powerfilter | Soundbridge | HDX-1000 | Harmony 885 | Atlona + Monster + Spellbinder + Profigold

denoontje

Quote from: Sicco on January 23, 2009, 10:28:43


Werkt dat Twonky een beetje fijn trouwens? Ik heb nu TVersity, maar die library moet ik elke keer zelf updaten als ik iets nieuws heb gedownload.

op een normale pc kun ke mediaplayer voor de ps3 hangen (zie apart topic, dit werkt op dat vlak wel realtime). Weet niet of dit op een nas draait..zou wel mooi zijn ;-)