Het grote B&W topic.

Started by Hertog_Martin, June 19, 2003, 22:09:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 8 Guests are viewing this topic.

Pjotrovic

Quote from: mel on March 21, 2013, 22:01:29
Nog meningen of tips? Ik hoor het graag

mucho gracias


Waarom ben je geïnteresseerd in díe speaker?
Marantz SR7005 - Pana TXP 46S10 - B&W CM6 S2 - B&W M1 S2- Pioneer DV 575A (ivm SACD) Mede8er 600xd3 - Synology 212+  -PS4 --PS3 slim- Samsung H380R - Cisco - HD recorder -

mel

Quote from: Pjotrovic on March 22, 2013, 06:50:36

Waarom ben je geïnteresseerd in díe speaker?

Rare vraag  8), ik heb een B&W CDM CNT center en bijgevolg wil ik graag in diezelfde lijn fronten hebben, Waarom die vraag eigenlijk?  :)

gr
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

mel

Quote from: mel on March 21, 2013, 20:37:09
Hallo,

Kan iemand mij zeggen of 850 euro voor 2 stuks van CDM 7 NT ( volgens verkoper in zeer goede staat ) redelijk is?

Bedankt voor het antwoord

iemand?? Tis dringend  ;D
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

W.Otter

Quote from: mel on March 22, 2013, 13:30:23
Rare vraag  8), ik heb een B&W CDM CNT center en bijgevolg wil ik graag in diezelfde lijn fronten hebben, Waarom die vraag eigenlijk?  :)

gr

idd
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

als ze in zeer goede staat zijn, vrij nieuw zijn dan kun je zelf waarschijnlijk wel met een prijs komen die in jouw ogen redelijk is?! je hebt waarschijnlijk je research gedaan? soms kun je best wat meer betalen als er tekenen zijn van een propere afhandeling zaken doen.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

mel

Quote from: W.Otter on March 22, 2013, 15:58:08
als ze in zeer goede staat zijn, vrij nieuw zijn dan kun je zelf waarschijnlijk wel met een prijs komen die in jouw ogen redelijk is?! je hebt waarschijnlijk je research gedaan? soms kun je best wat meer betalen als er tekenen zijn van een propere afhandeling zaken doen.

de weinige (te vinden ) reviews die ik heb gelezen zien er goed uit, alleen over de nieuw(prijs) vind ik niks terug. En volgens mij liggen deze fronts toch in dezelfde lijn als de CDM CNT center die ik al heb?
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

W.Otter

ik vind 850 nog best wel aan de prijzige kant.. maar geef er aan uit wat je uit wilt geven, als dit bij de rest van je luidsprekers past dan ben je toch aangewezen op marktplaats of andere tweedehands verkoop, de kans dat ze weer voorbij komen kan even duren. dus soms is snel beslissen en het spul in huis halen geld waard, kun/wil je wachten dan is dat de goedkoopste weg.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Mario D

Quote from: mel on March 22, 2013, 16:03:18
de weinige (te vinden ) reviews die ik heb gelezen zien er goed uit, alleen over de nieuw(prijs) vind ik niks terug. En volgens mij liggen deze fronts toch in dezelfde lijn als de CDM CNT center die ik al heb?

Contacteer johan eens van tronixwesterlo.be, daar heb ik al meerdere B&W speakers gekocht .
Hij heeft ook altijd wel wat mooie tweedehands staan.

W.Otter

dit topic is bijna 200.000 keer bekeken!
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Eddye

Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

W.Otter

 :headbanging: :pompom:
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Former member 78

Mooi, dan kan er nu een slotje op! ;D

Pjotrovic

Quote from: mel on March 22, 2013, 13:30:23
Rare vraag  8), ik heb een B&W CDM CNT center en bijgevolg wil ik graag in diezelfde lijn fronten hebben, Waarom die vraag eigenlijk?  :)

gr

Was gewoon benieuwd wat die speaker voor jou interessant maakt, thats all.
Zie even niet zo snel waaruit ik had kunnen afleiden dat je die center hebt. Zelf was ik heel specifiek op zoek naar de 604 S3 om dezelfde reden dat jij dus op zoek bent naar jouw fronts, ik begrijp het dus helemaal vanuit die optiek, en m'n puur vanuit interesse gestelde vraag is beantwoord!

Marantz SR7005 - Pana TXP 46S10 - B&W CM6 S2 - B&W M1 S2- Pioneer DV 575A (ivm SACD) Mede8er 600xd3 - Synology 212+  -PS4 --PS3 slim- Samsung H380R - Cisco - HD recorder -

W.Otter

Quote from: Pjotrovic on March 23, 2013, 07:37:31
Was gewoon benieuwd wat die speaker voor jou interessant maakt, thats all.
Zie even niet zo snel waaruit ik had kunnen afleiden dat je die center hebt. Zelf was ik heel specifiek op zoek naar de 604 S3 om dezelfde reden dat jij dus op zoek bent naar jouw fronts, ik begrijp het dus helemaal vanuit die optiek, en m'n puur vanuit interesse gestelde vraag is beantwoord!

het was een beetje kort door de bocht en slecht onderbouwd vandaar dat het raar overkwam, althans zo vatte ik het op. no-offense verder  8)
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

mel

Quote from: Pjotrovic on March 23, 2013, 07:37:31
Was gewoon benieuwd wat die speaker voor jou interessant maakt, thats all.
Zie even niet zo snel waaruit ik had kunnen afleiden dat je die center hebt. Zelf was ik heel specifiek op zoek naar de 604 S3 om dezelfde reden dat jij dus op zoek bent naar jouw fronts, ik begrijp het dus helemaal vanuit die optiek, en m'n puur vanuit interesse gestelde vraag is beantwoord!

Ik heb je nu volledig begrepen :)
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Frank-m

LS.

Mijn naam is Frank Meijer en ik ben een beetje nieuw hier (2 minuten lid) dus vergeef me als ik de beleefdheids- en omgangsnormen nog niet helemaal snap.

Ik ben me aan het oriënteren op een audio set (combinatie van luidsprekers, versterker of surround set) die ook gekoppeld kan worden aan TV en Setopbox en Blue ray. Ondanks de informatie die ik heb gekregen snap ik er nog helemaal niets van.

Ik begrijp dat veel met smaak en budget te maken heeft en dat maakt het niet makkelijker, voor mij als leek. Tevens stelt de luidspreker eisen aan de versterker (en vice versa) en ik word er geen wijs uit hoe dat werkt. Waar moet je nu eigenlijk opletten bij die combinatie?

Tijdens een demo heb ik geluisterd naar verschillende B&W luidsprekers en de 683/684, CM8 en CM9 spraken mij aan waarbij de CM8 er ook nog goed uitziet. De prijs van de modellen lopen nogal uit een en ik vind de kosten voor de CM8 en een set hele goeie kabel acceptabel, ik schat in dat je dan rond een nieuwprijs van EUR1800-2000 uitkomt,afhankelijk van de gekozen kabels (listprijs).

Daarbij komt dan nog de versterker. Hierbij is de keuze eindeloos en voor mij niet te vergelijken. Moet je Surround nemen en waarom dan of juist alleen voor een stereo versterker en hoe sluit je daarop dan je andere apparatuur aan? Voor het gemak sla ik dan de discussie over voor/eind versterkers over echter elke goeie tip hierover probeer ik te begrijpen. Mbt de surround versterkers kom ik niet verder dan dat het aansluiten van verschillende apparaten eenvoudig is en ik kan me niet voorstellen dat dat het enige voordeel is. De budget indicatie voor een versterker (ongeacht de combinatie) is rond de EUR 600-800 (listprijs).

Kortom HELP want het is jullie allen duidelijk dat ik het niet snap.

Concreet mijn vragen:
1) Wat is het voordeel van surround vs gewoon stereo?
2) Hoe krijg je de audio van tv en andere apparatuur via de gewone stereo over speakers?
3) Welke versterker past het best binnen mijn budget op CM8 luidsprekers
4) Last but not least: welke kabel gebruik je om eea aan te sluiten

Ik hoop dat u me kunt/wilt helpen



JCL

#2116
Quote from: Frank-m on March 27, 2013, 01:10:18
LS.

Mijn naam is Frank Meijer en ik ben een beetje nieuw hier (2 minuten lid) dus vergeef me als ik de beleefdheids- en omgangsnormen nog niet helemaal snap.

Ik ben me aan het oriënteren op een audio set (combinatie van luidsprekers, versterker of surround set) die ook gekoppeld kan worden aan TV en Setopbox en Blue ray. Ondanks de informatie die ik heb gekregen snap ik er nog helemaal niets van.

Ik begrijp dat veel met smaak en budget te maken heeft en dat maakt het niet makkelijker, voor mij als leek. Tevens stelt de luidspreker eisen aan de versterker (en vice versa) en ik word er geen wijs uit hoe dat werkt. Waar moet je nu eigenlijk opletten bij die combinatie?

Tijdens een demo heb ik geluisterd naar verschillende B&W luidsprekers en de 683/684, CM8 en CM9 spraken mij aan waarbij de CM8 er ook nog goed uitziet. De prijs van de modellen lopen nogal uit een en ik vind de kosten voor de CM8 en een set hele goeie kabel acceptabel, ik schat in dat je dan rond een nieuwprijs van EUR1800-2000 uitkomt,afhankelijk van de gekozen kabels (listprijs).

Daarbij komt dan nog de versterker. Hierbij is de keuze eindeloos en voor mij niet te vergelijken. Moet je Surround nemen en waarom dan of juist alleen voor een stereo versterker en hoe sluit je daarop dan je andere apparatuur aan? Voor het gemak sla ik dan de discussie over voor/eind versterkers over echter elke goeie tip hierover probeer ik te begrijpen. Mbt de surround versterkers kom ik niet verder dan dat het aansluiten van verschillende apparaten eenvoudig is en ik kan me niet voorstellen dat dat het enige voordeel is. De budget indicatie voor een versterker (ongeacht de combinatie) is rond de EUR 600-800 (listprijs).

Kortom HELP want het is jullie allen duidelijk dat ik het niet snap.

Concreet mijn vragen:
1) Wat is het voordeel van surround vs gewoon stereo?
2) Hoe krijg je de audio van tv en andere apparatuur via de gewone stereo over speakers?
3) Welke versterker past het best binnen mijn budget op CM8 luidsprekers
4) Last but not least: welke kabel gebruik je om eea aan te sluiten

Ik hoop dat u me kunt/wilt helpen

1. Surround levert wat het woord al zegt: surround! Je hebt dan dus meer luidsprekers die er voor zorgen dat je meer "in" het geluid zit. Daarom wordt in combinatie met de term surround vaak de term "bubble" gebruikt. Ofwel: je zit in een bubbel met geluid dat van alle kanten kan komen. Hoe beter je surround is, hoe groter de bubble. Sommige dingen klinken alsof ze naast je gebeuren, andere dingen klinken alsof het kilometers weg is. Als je veel films kijkt is surround een echte pre. Voor muziek zou ik richting stereo gaan. Ja, er is ook muziek in surround (SACD, DVD-A, concerten) maar waarschijnlijk zul je vooral CD's luisteren dan. Ook CD's kun je over voor en achter speakers luisteren, maar dat klinkt vaak niet erg lekker. Ik heb het iig nog nooit goed horen klinken met een bron die stereo is. Surround is wel significant duurder dan stereo. Je hebt vaak 5 luidsprekers en een sub. Ook heb je een surround receiver nodig die over het algemeen duurder is dan een vergelijkbare stereo versterker.

2. De versterker/receiver, of deze nu surround of stereo is, vormt vaak het hart van de set. Hierbij is het wel even belangrijk om onderscheid te maken tussen surround en stereo opstellingen.
2.a Surround: de versterker/receiver (een receiver is een versterker met een ingebouwde tuner, ofwel je kunt er een radio signaal op ontvangen) vormt het hart van de setup. Alle bronnen (denk aan: blu-ray speler, playstation, Xbox, TV decoder, platenspeler, etc) worden aangesloten op de receiver. Dit kan met verschillende kabels en wat het beste is ligt aan de bron. Digitale bronnen kun je digitaal aansluiten, analoge bronnen sluit je altijd analoog aan. Het analoog aansluiten van digitale bronnen kom ik even op terug bij 2.b. Je trekt vervolgens een HDMI kabel van je receiver naar je TV en je bent klaar.
2.b Stereo: de versterker is het audio-hart van de setup. Je sluit bij alle bronnen het audio gedeelte aan op de versterker. Sommige versterkers kunnen digitale signalen ontvangen, andere versterkers alleen analoge signalen. Als een versterker ook digitale signalen kan ontvangen heeft die versterker een ingebouwde DAC (Digital Audio Converter). De DAC zet een digitaal signaal om in een analoog signaal. Dit proces moet altijd plaatsvinden omdat luidsprekers analoog aanstuurt. Op een moment moet het digitale signaal dus analoog worden gemaakt. De meeste stereo versterkers kun je aansluiten met RCA aansluitingen (ofwel: analoge interlink, die rood/witte tulpkabels). Als de versterker een ingebouwde DAC heeft kun je er ook COAX-digitale en S/PDIF digitale kabels op aansluiten. Beeld sluit je bij stereo versterkers altijd rechtstreeks op de TV aan. Bijna geen enkele stereo versterker heeft HDMI.
2.c Of je nu een stereo of surround versterker hebt, je kunt digitale bronnen kun je altijd analoog aansluiten. Sluit je een digitale bron analoog aan, dan gebruik je het DAC van de bron. Immers, je begon met een digitale bron en je stuurt een analoog signaal uit. Sluit je een digitale bron digitaal aan (mits mogelijk zie punt 2.b) gebruik je de DAC van de versterker. In het laatste geval is de kwaliteit van de bron minder belangrijk. De DAC heeft in dit geval het meeste invloed op het geluid (beetje kort door de bocht, maar anders wordt het wel heel complex).

3. Dat is een lastige. De CM8 heeft power nodig. Als je een te zwakke versterker koopt dan zul je merken dat het laag meer gaat brommen en niet meer zo strak is. Ook kun je last hebben van een plakkerig geluid. Dit wil zeggen dat het geluid niet mooi los komt van de versterker. Ik vind het lastig om een exacte prijs te noemen, goede versterkers zijn over het algemeen wel vrij duur. Ga zelf luisteren en kijk wat jij prettig vind klinken. Ik speel zelf met een Denon 4308A en die voldoet prima om een set CM7/CMC/CM1 aan te sturen. Deze receiver koste nieuw bij introductie iets van €2500-€3000 maar ook voor minder kun je mooie receivers krijgen. Naast vermogen is ook de match belangrijk. Niet alle merken klinken even lekker in combinatie met B&W (of een ander speakermerk). Rotel, Marantz, Denon en Onkyo hoor je vaak, maar er zijn natuurlijk meer combinaties mogelijk.

4. Kabels zijn altijd lastig. Je kunt er belachelijk veel aan uitgeven, of bijna helemaal niks. Mijn tip: ga voor degelijkheid, koop kwaliteit maar laat je niet gek maken. Verschil in digitale kabels is kleiner dan in analoge kabels. Ik gebruik zelf hele simpele HDMI kabels en die voldoen prima. Luidspreker kabels is vaak een kwestie van uitproberen. Ik gebruik zelf Van Den Hun en die matchen mooi met B&W. Mijn kabels kosten €12,50 per meter. Een vuistregel is dat je +/- 5%-10% van je budget uitgeeft aan kabels. Ik zou het zeker in het begin niet te gek maken. Uitproberen met wat voor jou zijn geld wel en niet waard is kan later altijd nog.

Heel verhaal en ik hoop dat een en ander zo wat duidelijker wordt. Als je nog vragen hebt horen we natuurlijk graag.

Beste tip tot het laatst bewaard: ga zelf luisteren! Als je inderdaad voor een CM set gaat ga je veel geld uitgeven. Het is daarom de moeite waard om goed rond te kijken en te luisteren wat jij mooi vindt. Uiteindelijk ga jij er jaren plezier van hebben en zijn het jou zuur verdiende centjes!

Frank-m

Hi JCL,

Bedankt voor de les en de tips en het worden dus veel tripjes naar de speciaal zaak om inderdaad te luisteren. En dat is eigenlijk best leuk.
Ik laat weten wat het geworden is en ik meld me weer als er meer advies nodig is.



Stuff

Hoi Frank-m,

Ik heb ook net een paar weken een set CM8en staan op een Marantz sr7007.
Ben er heel erg tevreden mee.
Kijk ook of je de set thuis kan beluisteren aangezien de akoestiek van je eigen woning anders kan zijn dan in de winkel en dat kan de klank van de speakers beinvloeden.

Succes met luisteren!
Versterker: Marantz SR7007 4x Marantz MA500
Bron: Marantz UD5007, Pioneer N-P01, Humax IRHD-5000C, Synology DS212+.
Speakers: B&W CM8, CMC, CM1, PV1D
Beeld: Panasonic 42" plasma.

Pjotrovic

Quote from: Frank-m on March 27, 2013, 01:10:18
LS.

Mijn naam is Frank Meijer
Kortom HELP want het is jullie allen duidelijk dat ik het niet snap.

Ik hoop dat u me kunt/wilt helpen

Hoi Frank,

Ik begin met een waarschuwing: er bestaat geen geneesmiddel voor het audio-upgrade-virus. Het goede nieuws is dat niemand genezen wil worden >:D

Mijn tip: Marktplaats! Voordat je nieuw koopt, schaf voor 150,- een 2e hands receiver aan (Denon / Marantz / whatever) en voor 300,- leuke speakers. andere stelregel maar die heb je al zelf genoemd is de speakers : receiver prijs: 2:1.

Bevalt je aanschaf niet na een voor acceptabele prettige luister periode, dan kun je ze bijna voor dezelfde prijs (of meer) weer verkopen via MP. Als jij van plan bent om 10 jaar met nieuwe audio te doen, waarom zou 7 jaar oude audio dan niet voldoen (heb t over de sound)

bijvoorbeeld:
Stereo speakers: http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/luidsprekers/m660281109-b-w-dm-603-topstaat.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr
of surround set: http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/luidsprekers/m660216152-b-w-surround-set-te-koop-2x-front-604i-1x-center-2x-achter.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr
receiver: http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/versterkers-en-receivers/m658576717-marantz-sr7200-sr-7200-5-1-110-watt-externe-hdmi-switch.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr
Marantz SR7005 - Pana TXP 46S10 - B&W CM6 S2 - B&W M1 S2- Pioneer DV 575A (ivm SACD) Mede8er 600xd3 - Synology 212+  -PS4 --PS3 slim- Samsung H380R - Cisco - HD recorder -

mel

Beetje laat, maar ik ga morgen kijken ( kopen  ;D ) naar een paar B&W CDM 7 NT .Speakers zouden in zeer goede staat zijn maar toch al een jaar of 6 oud waarvan 5 jaar volgens de verkoper niet gebruikt wegens bepaalde redenen. Waar moet ik nu vooral op letten om niet met een miskoop thuis te komen?

Bedankt voor de tips
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Eddye

Quote from: mel on April 10, 2013, 19:16:53
Beetje laat, maar ik ga morgen kijken ( kopen  ;D ) naar een paar B&W CDM 7 NT .Speakers zouden in zeer goede staat zijn maar toch al een jaar of 6 oud waarvan 5 jaar volgens de verkoper niet gebruikt wegens bepaalde redenen. Waar moet ik nu vooral op letten om niet met een miskoop thuis te komen?

Bedankt voor de tips
Kijk goed of je geen beschadigingen ziet in de woovers & tweeters, maar dat had je zelf ook wel bedacht, denk ik zo. Neem muziek mee die jij erg goed kent. Liefst ook gevarieerd (pop, klassiek, rock e.d.) Als im ze niet zou kunnen beluisteren voor de koop, zou ik ze niet kopen.
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

mel

Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

denoontje

Quote from: mel on April 10, 2013, 19:16:53
Beetje laat, maar ik ga morgen kijken ( kopen  ;D ) naar een paar B&W CDM 7 NT .Speakers zouden in zeer goede staat zijn maar toch al een jaar of 6 oud waarvan 5 jaar volgens de verkoper niet gebruikt wegens bepaalde redenen. Waar moet ik nu vooral op letten om niet met een miskoop thuis te komen?

Bedankt voor de tips

brand een cd met daarop een sweep voor links en rechts , of neem een stereo test cd mee met diverse test tracks. Zo kun je horen of alle units het doen zonder kraken etc. luister normaal, maar ook met je oor bij iedere unit.
check de randen en de units (ingedeukt geweest?) terminal achterzijde nog vast, geen rammel in de kast, kast zelf in goede staat
check de boiten/schroeven om te zien of die beschadigd zijn  --> is de kast open geweest.

suc6

mel

Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820