Het grote B&W topic.

Started by Hertog_Martin, June 19, 2003, 22:09:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 9 Guests are viewing this topic.

Denon Focal

Quote from: Erik van Voorst on January  2, 2011, 09:53:12
http://www.hifi.nl/artikel/2157/B&W-800-Diamond-serie-bij-Rhapsody.html

Harry van Dalen is ook zijn voeten aan het drooghouden met een speaker uit zijn lagere segment...
Uiteraard met een prachtig verkoopverhaal.

Ben benieuwd of hij ook iedere B&W eigenaar excuses maakt voor zijn toendertijd arrogante afkeurende antwoorden als je het over B&W had (waaronder ikzelf met trots de vroegere 802)  ;)

  :clapping:
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

JCL

Quote from: patrick64 on January 11, 2011, 20:55:56
Ik heb in de laatste week van 2010 een paar B&W 683 speakers gekocht ter vervanging van een paar oudere Philips speakers. Nu had ik al DM601 S2 surrounds en een CC6 S2 center, in combinatie met de Philips speakers als fronts. Het was altijd al de bedoeling geweest om dan later de Philipsen te vervangen door nieuwe B&W's, wat er nu eindelijk is van gekomen.
Nu loop ik eigenlijk tegen 2 probleempjes aan.
Ten eerste: De center is te licht in vergelijking met de 683's dus die ben ik van plan te vervangen, misschien niet direkt maar hopelijk toch nog dit jaar ('t moet allemaal betaald kunnen worden he  :P ) Maar, en nu komt het, door wat? Over de HTM61 heb ik al heel wat slechte dingen gelezen op internet, zowel op forums, las van proffesionele reviewers, of valt dit allemaal wel mee? Misschien dat hier mensen zitten die zelf de HTM61 hebben en wel tevreden zijn.
De HTM62 dan , is dat een match voor de 683 of valt die toch te licht uit, ik denk het laatste. Al zal het waarschijnlijk toch wel een stap(je) vooruit zijn in vergelijking met m'n huidige CC6. Of is de (kleinste) center uit de CM reeks ook een mogelijkheid met de 683? De CMC2 is geen optie wegens te duur  :(

En dan tweede probleempje/vraag: Mijn receiver is de Denon 2311. Mooi ding, maar nu met de 683 heb ik het gevoel dat het op het randje af is, dat ie net iets te licht is om de 683 aan te sturen. Ik moet mijn 2311 al verder open draaien dan met die oude Philips speakers om aan het zelfde (of misschien wel net niet) volume te komen. De vraag is dus: Vinden jullie dat de Denon 2311 de 683 aan kan of zou het een goed idee zijn om een eind versterker op de pre-outs aan te sluiten? Bv de Rotel RB 1050 ?

Ik hhor graag jullie mening en advies  ;D

Voor de centerspeaker zou ik naar de HTM-61 gaan kijken. Met en 62 heb je hetzelfde probleem als nu, dat lost weinig op. Een CM center matcht weerniet bij de 600 serie en valt dus ook af.

Een eindbak kan ik zeker aanbevelen!!! Mijn 2808 had al moeite met een setje 685's (nouja moeite... maar de bas was niet super strak). Een eindbak zal voor jou een grote verbetering zijn, met name in het laag. Kun je met de 2311 ook bi-ampen? Da's ook een goeie optie!

patrick64

Quote from: JCL on January 11, 2011, 23:08:19
Voor de centerspeaker zou ik naar de HTM-61 gaan kijken. Met en 62 heb je hetzelfde probleem als nu, dat lost weinig op. Een CM center matcht weerniet bij de 600 serie en valt dus ook af.

Een eindbak kan ik zeker aanbevelen!!! Mijn 2808 had al moeite met een setje 685's (nouja moeite... maar de bas was niet super strak). Een eindbak zal voor jou een grote verbetering zijn, met name in het laag. Kun je met de 2311 ook bi-ampen? Da's ook een goeie optie!

Dus toch eventueel de HTM61, ondanks alle negatieve berichten over deze center? Vooral dat het geluid niet goed zou zijn door de 2 verschillende drivers. Toch maar eens zelf naar luisteren.
Wat die "eindbak" betreft, zou die Rotel RB 1050 dan een goede keus zijn, of toch beter de iets zwaardere 1070?
Bi-ampen is inderdaad mogelijk op de 2311, dat zou ik eerst kunnen proberen, is in elk geval de goedkoopste oplossing  8)

Ghosty J

Ik heb zelf 4x 683 en een HTM61. Heb alles op 60hz afgesteld en merk weinig waar iedereen over zeurt. Op papier zou de center best wel laag moeten gaan maar daar heb ik mijn sub voor (49Hz - 22kHz ±3dB on reference axis).

Zelf luisteren is eigenlijk het beste.

Quote from: patrick64 on January 11, 2011, 23:55:47
Dus toch eventueel de HTM61, ondanks alle negatieve berichten over deze center? Vooral dat het geluid niet goed zou zijn door de 2 verschillende drivers. Toch maar eens zelf naar luisteren.
Wat die "eindbak" betreft, zou die Rotel RB 1050 dan een goede keus zijn, of toch beter de iets zwaardere 1070?
Bi-ampen is inderdaad mogelijk op de 2311, dat zou ik eerst kunnen proberen, is in elk geval de goedkoopste oplossing  8)
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

JCL

Dat is nog best een hoge cross-over. Ik heb die van mij op 40 staan, dan klinkt de sweep het beste. Je zou denken dat de 683 dieper kan gaan dan de CM7.

Meer power is altijd beter, ik zou dus gewoon even kijken welke eindbak je voor een mooie prijs kunt krijgen.

Mario D


Ghosty J

Je moet 1.5x het +- 3db punt doen.
683 = Frequency response 38Hz - 22kHz ±3dB on reference axis = 57 Hz
HTM61 = Frequency response 49Hz - 22kHz ±3dB on reference axis =73.5 Hz

Zie daar voor uitleg => http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=105013.0 = Richtlijnen voor afstellen van stereo-/surroundset


Quote from: JCL on January 12, 2011, 10:10:18
Dat is nog best een hoge cross-over. Ik heb die van mij op 40 staan, dan klinkt de sweep het beste. Je zou denken dat de 683 dieper kan gaan dan de CM7.

Meer power is altijd beter, ik zou dus gewoon even kijken welke eindbak je voor een mooie prijs kunt krijgen.
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

JCL

Als ik weer in Deventer ben en dus bij mijn set zal ik eens kijken! Als ik hem gewoon ouderwets met de sweep afstel kom ik op 43 hz uit, wat ik dan afrond naar 40. De audessey komt op 60 uit, maar dat kan ook door de center komen!

Ghosty J

Misschien was ik wel te stellig maar dit zijn richtlijnen om mee te beginnen om je set mee afstellen.
Wat ik heb ervaren is dat je het lage werk beter door een sub kan laten doen dan door je speakers & receiver.
Lage tonen kosten de meeste energie voor je reciever/eindversterker.


Quote from: JCL on January 12, 2011, 14:08:27
Als ik weer in Deventer ben en dus bij mijn set zal ik eens kijken! Als ik hem gewoon ouderwets met de sweep afstel kom ik op 43 hz uit, wat ik dan afrond naar 40. De audessey komt op 60 uit, maar dat kan ook door de center komen!
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

TopGun2010

HTM61 is een prima center! Er zijn hier meerdere gebruikers die de combi 683 met de HTM61 hebben. Ikzelf ben i.i.g. zeer tevreden. De 62 is veel te licht. M.b.t. jouw receiver, ik zou voor een zwaardere sparen! Deze luidsprekers lusten een geweldig stuk vermogen, pas bij zware aansturing komen ze tot hun recht. Veel plezier met jouw zoektocht en welkom bij B&W!!  :pompom:
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

patrick64

Quote from: TopGun2010 on January 15, 2011, 10:57:45
HTM61 is een prima center! Er zijn hier meerdere gebruikers die de combi 683 met de HTM61 hebben. Ikzelf ben i.i.g. zeer tevreden. De 62 is veel te licht. M.b.t. jouw receiver, ik zou voor een zwaardere sparen! Deze luidsprekers lusten een geweldig stuk vermogen, pas bij zware aansturing komen ze tot hun recht. Veel plezier met jouw zoektocht en welkom bij B&W!!  :pompom:

Welke zou je dan kunnen aanraden? Ik heb al gekeken naar de Pioneer SC-LX 72, die is voor onder de 1000 euro te koop.  Een  zwaardere Denon, bv 4311, is toch direkt een paar honderd euro duurder.
Die Pioneer  is toch weer een stuk zwaarder dan m'n 2311, zou dat dan  genoeg zijn om de 683's aan te kunnen?
Als ik dan mijn 2311 voor een goede prijs kan verkopen en iets bij leg voor die Pioneer is het in elk geval een goedkopere oplossing dan een eindversterker kopen.
Ook in verband met de ruimte om alles te kunnen zetten, zou een receiver voor mij een betere oplossing zijn.
Weet niet of het een groot verschil is in klankbeeld, die Pioneer vs Denon, daar zit je dan ook nog mee.
Moeilijk, moeilijk  :confused:

JCL

Het punt met versterkers is naar mijn idee zo iets als: hoe meer power hoe beter! Een 2311 is echt te licht voor deze combi. Even ter illustratie, ik heb zelf een Denon 2808 en daar heb ik B&W 685, 686 en HTM-62 op gehad. Dat klinkt prima, mooi open en helder geluid. Het probleem wat je gaat krijgen bij een versterker die niet genoeg power heeft is dat het laag slecht gaat klinken. Ik merkte dat het laag gewoon heel erg brommerig werd. Nadat ik een eindversterker heb gekocht (300 euro, hoeft dus helemaal niet super duur te zijn) was dit helemaal weg! Uitgaande van mijn ervaring met de 2808 en wetende dat de 683 echt een grote speaker zijn die wel wat vermogen lusten, zou ik bij denon zeker niet voor minder gaan dan een 4311. Valt die buiten je budget, ga dan kijken voor een eindversterker. Een 2e hands eindbak (waarom nieuw kopen, ze slijten amper en de innovatie is nagenoeg 0) koop je voor rond de 500 euro en dan heb je een 5 kanaals (die van mij is stereo). Onder andere Rotel maakt hele mooie eindversterkers voor dit budget en ze komen best vaak langs 2e hands (hier of op b.v. hifi.nl).

patrick64

Quote from: JCL on January 17, 2011, 19:16:05
Uitgaande van mijn ervaring met de 2808 en wetende dat de 683 echt een grote speaker zijn die wel wat vermogen lusten, zou ik bij denon zeker niet voor minder gaan dan een 4311. Valt die buiten je budget, ga dan kijken voor een eindversterker.

En die Pioneer SC-LX 72, zou dat gaan? Is wat power betreft toch vergelijkbaar met de 4311?


JCL

Ken die pioneer zelf niet, maar afgaand op de (advies)prijs klopt dat wel zo ongeveer. Het zal iig geen slecht geluid geven (gaf de 2808 bij mij ook niet hoor) dus wat dat betreft is het prima. Mocht je toch nog bass problemen hebben of wat dan ook, kun je altijd nog een eindbak kopen. Het beste advies gaat ook hier weer op: ga hem even luisteren voor je hem koopt. Bij Smits (forum sponsor) is hij het goedkoopst en die willen vast wel een demo voor je geven.

patrick64

OK JCL, bedankt voor je tips  8)
Smits is inderdaad de goedkoopste voor de Pioneer, alleen is het drie uur rijden voor mij naar Arnhem, dus een demo daar zal er niet inzitten, helaas.
Moest ik 'm kopen zal het wel daar zijn, al zal ik er vlug bij moeten zijn want blijkbaar hebben ze er maar een paar meer.

Ghosty J

Hou er rekening mee als er iets stuk gaat dat je het dan weer moet terug sturen naar smits (verzendkosten). Dan moet er bij mij wel een erg groot prijs verschil in zitten meer als 300.- bv

Quote from: patrick64 on January 17, 2011, 20:06:43
OK JCL, bedankt voor je tips  8)
Smits is inderdaad de goedkoopste voor de Pioneer, alleen is het drie uur rijden voor mij naar Arnhem, dus een demo daar zal er niet inzitten, helaas.
Moest ik 'm kopen zal het wel daar zijn, al zal ik er vlug bij moeten zijn want blijkbaar hebben ze er maar een paar meer.
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

bafke

Quote from: patrick64 on January 17, 2011, 19:38:51
En die Pioneer SC-LX 72, zou dat gaan? Is wat power betreft toch vergelijkbaar met de 4311?



Ik heb de 683's lopen op een sc-lx72.
Waar woon je anders kan je wel eens komen luisteren.
Alles van bij een bepaalde winkel in Arnhem ;)

Loopt best lekker trouwens..niet het gevoel dat ik power mis ofzo.

Adriaan
Epson TW5910 - Kingpin CS210 - Samsung PS50A500 - Pioneer SC-LX72 - Front: B&W 683 - Rear: B&W 602.5 - Sub: BK XXLS400 - Medi8ter 600 - PS3 - Squeezebox Touch - Synology 519PRO

TopGun2010

Ik heb mijn 683 setup nu 10 maanden staan en ze klinken steeds een beetje beter, is het vreemd te veronderstellen dat B&W luidsprekers wel een jaar lang moeten inspelen? Toen ik mijn set had gekocht en bij een bevriende B&W luisteraar vertelde dat er in het boekje staat dat B&W 30 uur moet inspelen wenste hij mij veel succes, ik begrijp nu waarom!!
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

Ghosty J

Ik heb er nu een eindversterker op staan na 2 weken klinken ze weer anders :)

Quote from: TopGun2010 on March 13, 2011, 15:18:33
Ik heb mijn 683 setup nu 10 maanden staan en ze klinken steeds een beetje beter, is het vreemd te veronderstellen dat B&W luidsprekers wel een jaar lang moeten inspelen? Toen ik mijn set had gekocht en bij een bevriende B&W luisteraar vertelde dat er in het boekje staat dat B&W 30 uur moet inspelen wenste hij mij veel succes, ik begrijp nu waarom!!
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

Former member 78

Quote from: TopGun2010 on March 13, 2011, 15:18:33
Ik heb mijn 683 setup nu 10 maanden staan en ze klinken steeds een beetje beter, is het vreemd te veronderstellen dat B&W luidsprekers wel een jaar lang moeten inspelen? Toen ik mijn set had gekocht en bij een bevriende B&W luisteraar vertelde dat er in het boekje staat dat B&W 30 uur moet inspelen wenste hij mij veel succes, ik begrijp nu waarom!!

30 uur voor een speaker ''kan'' bijna niet.
Elke speaker heeft eigenlijk wel een paar honderd uur nodig.

Ik gok zelfs op 500+ uur voordat ze helemaal ingespeeld zijn.

TopGun2010

@ Ghosty, klinkt goed! Wat voor eindversterker? Hoeveel vermogen? 500+ : helemaal mee eens! 1 jaar lang elke dag (gem.) 2 uur kom je op +/- 700 uur.................... Wie meer?  ;)
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

JCL

Vond dat mijn 685's ook veel tijd nodig hadden! Het geluid kwam steeds meer los. Mijn CM's zijn ex-demo dus die waren al behoorlijk ingespeelt ;) De CM1 en CMC waren echter nieuw en daar merk je ook dat het geluid steeds meer los komt!

Ghosty J

Als ik alles bij elkaar op tel kom ik wel op de 500+ ;)
Het is een Rotel RMB-1075 geworden. 5x120W op 8 ohms / 5x200w op 4 ohms.
Dit had ik veel eerder moeten doen, het klinkt nu nog beter!

Quote from: TopGun2010 on March 14, 2011, 17:09:51
@ Ghosty, klinkt goed! Wat voor eindversterker? Hoeveel vermogen? 500+ : helemaal mee eens! 1 jaar lang elke dag (gem.) 2 uur kom je op +/- 700 uur.................... Wie meer?  ;)
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

JCL

Merk jij de verbeteringen met name in het laag of ook in de rest van het geluidsbeeld? En zo ja, wat valt dan met name op?

TopGun2010

Ben ook benieuwd naar het geluidsbeeld, de enige wens die ik nu namelijk heb is iets meer/beter hoog. Waar zitten bij jou de verschillen? Even op het net gekeken, ziet er goed uit die eindversterker  :clapping:
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...