Het grote B&W topic.

Started by Hertog_Martin, June 19, 2003, 22:09:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

gino28

Quote from: RamonB on November 24, 2010, 17:07:37
Ik wilde eerst voor de 683 gaan, maar vind die toch wat te groot overkomen voor mijn huiskamer.
CM8 zijn toch wat smallere en minder diepe speakers. Heb ze alleen nog niet kunnen luisteren, had gehoopt iemand anders al wel.

vraag anders kalimero of nooff ff tjes
van een paar pagina s terug pagina 61 meen ik

kalimero heeft ze al kunnen beluisteren
tip
marantz pm7001-ki marantz sa7001-ki b&w 683 w&m black magic vdh d102mkiii vdh the name  w&m ac-02 w&m hd-01 sony KDL-46ex500 sony hd r900 via blue kabelmanegment w&m bs512 vls

TopGun2010

683 is inderdaad een forse luidspreker, in de praktijk valt het echter best mee! Ze zijn smal en diep en vallen daardoor minder op, ik hoor mijn vrouw er nooit over!! En hier staan er 4  :pompom: :pompom: :pompom:
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

RamonB

Ben zaterdag op pad geweest om de CM8 te beluisteren en waarschijnlijk te kopen, maar die hebben me erg teleurgesteld...
Totaal geen laag wat ik toch wel verwacht had (ze worden toch gebracht als zijnde de vervanger van de CM7...)
Wel heb ik nog geluisterd naar de CM9 en daar was ik dan wel weer van te spreken.
Nu vraag ik me af of de CM7 hier mee te vergelijken valt (ik vind de CM9 eigenlijk te duur en de CM7 mooier)
Heb zelf de CM7 niet kunnen luisteren (nog geen winkel in de buurt kunnen vinden die hem heeft staan, ik woon in Beverwijk)
Graag jullie ervaringen met de CM7 (eventueel t.o.v. de CM9)

Gr. Ramon.

wiemelen

mmmm zelfde ervaring hier.
CM7 leek me beter te klinken dan de CM8, maar ik heb ze ook nog niet naast mekaar kunnen beluisteren.
CM9 heeft voor mij wat veel bas.
Hopelijk vind ik binnenkort nog even de tijd om ze naast mekaar te beluisteren en de beste van de 2 te kunnen bestellen.

Tom.

Eigenlijk lees ik hier alleen mee omdat ik niet zoveel verstand heb van het hele audiogebeuren, maar misschien kan ik nog iets zinnigs erover zeggen... ;)
Ik ben op zoek naar een set zuilspeakers. Momenteel heb ik een Yamaha RX-V663 receiver met Kef 2005.3. Twee van die eitjes en de sub wil ik verhuizen naar een andere ruimte, de overige 3 eitjes blijven voor surround tijdens films en gamen. Ik hoop dat twee goede zuilen de sub op het gebied van muziek kunnen vervangen. Voor films heb je wel profijt van een sub begrijp ik... dat ik daar iets op achteruit ga is geen probleem.

M'n budget is +/- 1500 euro waardoor ik (puur op specs) bij speakers zoals de Kef iQ90 en B&W CM7 uit kwam.
Afgelopen zaterdag bij een audiozaak wezen luisteren naar twee zuilen van Monitor Audio, de B&W CM7 en CM8 en de 684. Dit alles op dezelfde versterker. De zuilen van Monitor Audio vond ik wel 'dik'/ruimtelijk klinken met vrij veel laag. Ik vond dance en R&B daar beter op klinken (zoiets mag wel een beetje knallen, ook qua laag). Echter bij accoustische muziek en zang overtroffen de B&W's het met een gigantisch verschil, veel mooier en een genot om naar te luisteren. Probleem is dat ik een brede muzieksmaak heb en vanalles luister... dus ik ben er nog niet uit. De CM7 en CM8 maakte de meeste indruk. Die Kef's wil ik echter ook nog eens beluisteren. Als iemand nog tips/suggesties heeft hoor ik het graag!

Om terug te komen op het onderwerp.. ik heb veel zitten schakelen tussen de CM7 en CM8 maar ik weet het niet... er is een (klein) verschil maar ik kan niet precies zeggen waar em dat in zit. De CM8 klonk iets 'voller'. Al met al vond ik het verschil eigenlijk marginaal met een kleine voorkeur voor de CM8.

Nogmaals, ik ben geen echte audiofiel en heb niet zo'n groot referentiekader als het om speakers in die klasse gaat. Bij Remkes in Eindhoven hebben ze zowel de CM7 als CM8 staan, ben er ook prima geholpen trouwens.

JCL

Welke versterker stonden ze aangesloten? De CM's lusten wel een slokje power en ook het merk is erg belangrijk voor de juiste match. Je moet dan ook kijken naar of de Yamaha die je nu hebt krachtig genoeg is voor deze speakers (heb zelf geen ervaring met Yamaha versterkers).

Tom.

Geen idee eigenlijk...
Wat betreft m'n Yamaha, iemand anders die daar iets over kan zeggen?

JCL

ik ag niet vragen, wat kost ie? Maar dat is feitelijk wel een goede indicatie, ook al staat prijs niet voor kwaliteit. Echter zie ik het niet goedkomen met een receiver van 300 euro ;)


JCL

Hmmm ja, zoals ik al zei, je kan mag op basis van de prijs eigelijk geen conclusies trekken, helemaal niet bij een receiver die je niet kent. Toch zou ik dit aspect heel serieus nemen en even vragen of je b.v. je eigen receiver mag meenemen. De mijne kost ongeveer het dubbele en die zou ik zonder eindbak niet aan een CM7 hangen. Het ligt er dus maar net aan hoe het valt, maar een speaker zonder goede versterker is dood en dood zonde! Ook een eindbak kan misschien uitkomst bieden, er staat er hier nog een te koop voor ik meen 425 (Rotel) en die kan deze speakers prima aan :)

Tom.

Ik heb geen haast met de aankoop, neem lekker de tijd om rond te kijken :)
Wat betreft de versterker hoor ik verschillende verhalen, dat moet ik dus nog eens uitzoeken of simpelweg proberen. Mocht mijn versterker het niet trekken, dan zou het een oplossing zijn om een eindversterker tussen de Yahama en speakers te plaatsen? Of is het dan beter om de hele receiver te upgraden? Voor de twee eitjes en subwoofer - die ik wilde verplaatsen naar een andere ruimte - moet ik ook nog een versterker hebben, maar dat leek mij te voldoen met een wat simpeler model (daarvoor heb ik ook geen HDMI nodig, dus kan een ouder niet zo fancy modelletje zijn).
Stel dat ik naar speakers in deze klasse kijk (dus B&W CM, Kef iQ, etc.), dan loop ik daar bij andere merken ook snel tegenaan? Of is het een kenmerk van die B&W's dat ze nu eenmaal het nodige vermogen nodig hebben? Een collega heeft dezelfde Yamaha met Kef Q11 en dat gaat schijnbaar prima samen, ook geen misselijke speakers ;)

JCL

Het moet gewoon in balans zijn. Een set speakers van 1500 - 2000 euro met een versterker van 550 euro is niet in verhouding. Om dezelfde rede dat je vaak ook geen peperdure set hebt en een spot goedkope BD speler ofzo. Of hele mooie apparatuur met een dropveter kabels (het omgekeerde gebeurd ook ;)). Over het algemeen houden de meeste speakers wel van veel vermogen, dat komt het laag ten goede en trekt het geluid meer uit elkaar. Anders gezegd, je hebt het nodig om het maximale uit je speakers te halen.

RamonB

JCL, wat vind jij dan bijvoorbeeld van mijn versterker? STR-DA5200ES
Zal die goed genoeg zijn om de CM7 of CM9 aan te sturen?

JCL

Dat is altijd lastig om te zeggen over een receiver die je nooit uitgebreid geluisterd hebt. Ik denk, kijkend naar het sigment waar die in zit, dat dit wel gaat lukken, maar het beste advies blijft toch: probeer het uit!

Vincent P

#1589
Quote from: JCL on November  7, 2010, 17:00:38
Ja en de 4810 is weer echt associaal duurder! Bied in mijn ogen weinig meerwaarde, ik denk dat die van jou net zo goed klinkt. De 4810 kun je nu ex-demo krijgen voor iets van 2800 ofzo... Voor de Denon liefhebber, de AX1 (oud topmodel) voor 1999. Dat heeft de mens toch even aan het denken gezet!

De Denon 4810 is hier  http://shop.hirschille.de/shop/Heimkino/AV-Receiver/ wel goedkoper te krijgen....
Ik heb bij deze zaak mijn nieuwe 684`s besteld, super winkel, scheelt wel dat ik naar een adres in Duitsland kan laten versturen maar ik denk dat ze na overleg wel naar Nederland versturen.
Wel zit ik nu even zonder speakers dus dat wordt straks dubbel genieten, ik heb mijn 603`s vrijdagavond verkocht voor € 600, en de nieuwe 684`s kosten bij de bewuste zaak .......€ 600,- das pas een mooie deal ... :pompom:

Grtz. Vincent

Denon, B&W, Philips, Ixos

Ghosty J

Kijk eens naar een Rotel die zijn bijna gemaakt voor B&W speakers ;)

Quote from: RamonB on December  8, 2010, 08:43:41
JCL, wat vind jij dan bijvoorbeeld van mijn versterker? STR-DA5200ES
Zal die goed genoeg zijn om de CM7 of CM9 aan te sturen?
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

RamonB

thanks voor de tip. Heb ook al een beetje rond lopen kijken en Rotel spreekt me ook wel aan.
Maar eerst maar concentreren op de speakers :smile:

JCL

Quote from: Ghosty J on December  8, 2010, 20:26:04
Kijk eens naar een Rotel die zijn bijna gemaakt voor B&W speakers ;)


Samen met Classé behoren ze bij dezelfde holding toch?

vanzomereng

Quote from: Tom. on December  7, 2010, 13:41:32
M'n budget is +/- 1500 euro waardoor ik (puur op specs) bij speakers zoals de Kef iQ90 en B&W CM7 uit kwam.

Tom,
Overal hoor/lees ik zeer lovende verhalen over de nieuwe Q-serie.
Wellicht moet je hier ook eens naar luisteren en valt binnen jouw budget
De duurste Q900 moet voor 1.500 euro per paar wel te scoren zijn !

Feit is wel, omdat de nieuwe Q-serie uit is, de IQ-serie sterk afgeprijsd wordt
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

vanzomereng

Quote from: JCL on December  7, 2010, 23:48:14
Het moet gewoon in balans zijn. Een set speakers van 1500 - 2000 euro met een versterker van 550 euro is niet in verhouding.

:eh:

Naar mijn idee kan dit juist zeer verrassend en goed uitpakken !
(voorop gesteld dat de boxen voldoende sap krijgen)

voor 550 euro zijn nieuw goede versterkers te koop, zoals bijvoorbeeld Marantz PM7004, nad C355BEE etc..
die zich goed laten combineren met speakers zoals KEF uit de XQ-series, Monitor Audio Gold-series etc...
en zo kan ik wel nog talloze andere combinaties verzinnen.




Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Tom.

Vanzomereng:
Yep, zoals ik al zei was ik ook zeker van plan om de Kef's te beluisteren. Misschien dit weekend even erop uit. Ik zag dat iEar Tilburg zowel Kef als B&W heeft. Anders een ritje naar Stassen, hebben zo te zien ook erg veel.

Van versterkers heb ik weinig verstand. Deze Yamaha heb ik ook vooral op aanraden van een collega (die ze heeft icm de oudere Kef Q11's) gekocht. Ik hoor ook verschillende verhalen mbt het vermogen van mijn huidige versterker. Maar ik houd er rekening mee dat er misschien een extra eindversterker oid nodig is. De exacte voor- en nadelen zijn mij nog niet bekend (receiver + eindversterker of betere receiver of iets dergelijks).. kan ook moeilijk inschatten wat ik dan moet hebben... nog eens even inlezen of rondvragen hoe en wat.

JCL

Quote from: VANZOMERENG on December  8, 2010, 21:42:33
:eh:

Naar mijn idee kan dit juist zeer verrassend en goed uitpakken !
(voorop gesteld dat de boxen voldoende sap krijgen)

voor 550 euro zijn nieuw goede versterkers te koop, zoals bijvoorbeeld Marantz PM7004, nad C355BEE etc..
die zich goed laten combineren met speakers zoals KEF uit de XQ-series, Monitor Audio Gold-series etc...
en zo kan ik wel nog talloze andere combinaties verzinnen.

Dat is waar natuurlijk, ik had er ook niet duidelijk bij gezegd dat ik surround receivers bedoelde. Een nieuwe surround receiver van 500 euro die goed met een 5.1 set uit de CM reeks overweg kan... Daar ben ik sceptisch over.

B.

Mijn Marantz SR6004 kan prima overweg met mijn Dali Skyline 1000's :)
Een eindversterker zal bij mij minder rust in de set brengen, aangezien ik dan weer technisch ga luisteren ;)

Probeer de B&W's gewoon eerst op je huidige receiver. De Yamaha kan de speakers heus wel aansturen!

Former member 78

Quote from: B. on December  9, 2010, 00:46:44
Mijn Marantz SR6004 kan prima overweg met mijn Dali Skyline 1000's :)
Een eindversterker zal bij mij minder rust in de set brengen, aangezien ik dan weer technisch ga luisteren ;)


Een goede eindbak zal zeer zeker meer rust en controle brengen.
Al ga je technisch luisteren...

Tom.

Quote from: VANZOMERENG on December  8, 2010, 21:37:07
Tom,
Overal hoor/lees ik zeer lovende verhalen over de nieuwe Q-serie.
Wellicht moet je hier ook eens naar luisteren en valt binnen jouw budget
De duurste Q900 moet voor 1.500 euro per paar wel te scoren zijn !

Feit is wel, omdat de nieuwe Q-serie uit is, de IQ-serie sterk afgeprijsd wordt

Gister heb ik naar diverse speakers kunnen luisteren. Ik heb de keus daarbij kunnen beperken tot de B&W CM en de nieuwe Q serie. Om specifiek te zijn de CM8 en nieuwe Q700.

Aangezien ik een leek ben op audiogebied is het wat moeilijk onder woorden te brengen. De Kef's lijken lager en hoger te kunnen. Alles ligt verder uit elkaar. Er is meer laag aanwezig. De lage tonen lijken ook wat meer te knallen (voornamelijk bij dance waar zoiets wel mag imho). Qua hoge tonen vond ik ze op het randje, mooi maar tegen het schel aan.
Overall vond ik de Q700 erg goed, kwam een geluid uit wat ik gewend ben van de 2005.3 en hij kan alle soorten muziek mooi afspelen. Goed dat ik daar dus naar ben gaan luisteren.
Alleen akoestische muziek en zang... wow, dat blijft wel echt een genot op die B&W's. Alsof er iemand live voor je neus staat te zingen, alles zo helder en natuurlijk... die speakers maken met dat soort muziek echt indruk en dat doen de Kef's weer minder. Verder komen de B&W's wat meer tot leven bij een harder volume.
Lastig... één ding is zeker en dat is dat ik geen verkeerde keus zal maken, vond het beide topspeakers :)