Het grote B&W topic.

Started by Hertog_Martin, June 19, 2003, 22:09:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

kruzer

Hoi, heb even snel jullie hulp nodig...
De vraag is in weze heel eenvoudig: hoe verhoudt de CM9 (S1) zich tov de CM7?  Wat zijn de wezenlijke verschilen tussen deze 2, op vlak van geluid?  Zijn ze vergelijkbaar of (totaal) anders qua geluid, ..?

Ik heb de kans om deze upgrade uit te voeren, maar twijfel of dit wel een goed idee is, aangezien ik vaak lees dat de CM9 echt veel plaats en ruimte nodig heeft.  Mijn luisterkamer = leefruimte.  Speakers staan vrij dicht tegen de muur, en vrij dicht bij mekaar (+/- 2,5m).  Hier is helaas weinig aan te veranderen.  Zitruimte tov speakers +/- 3,5m.
Aansturing door PM15S1 of PM7001ki (momenteel de PM15 op bezoek, waarschijnlijk ter adoptie  :)).


stardust

Quote from: kruzer on September  7, 2016, 11:10:18
Hoi, heb even snel jullie hulp nodig...
De vraag is in weze heel eenvoudig: hoe verhoudt de CM9 (S1) zich tov de CM7?  Wat zijn de wezenlijke verschilen tussen deze 2, op vlak van geluid?  Zijn ze vergelijkbaar of (totaal) anders qua geluid, ..?

Ik heb de kans om deze upgrade uit te voeren, maar twijfel of dit wel een goed idee is, aangezien ik vaak lees dat de CM9 echt veel plaats en ruimte nodig heeft.  Mijn luisterkamer = leefruimte.  Speakers staan vrij dicht tegen de muur, en vrij dicht bij mekaar (+/- 2,5m).  Hier is helaas weinig aan te veranderen.  Zitruimte tov speakers +/- 3,5m.
Aansturing door PM15S1 of PM7001ki (momenteel de PM15 op bezoek, waarschijnlijk ter adoptie  :)).

Heb zelf meerdere keren de CM10 S2 gehoord/getest met een (Marantz pm8005, Primare pre32 a34.2 en de Simaudio Moon 250i en de 340i) Overigens klonk de 340i veruit het mooist erop. Mijn bevindingen en betreffende verkoper waren dat ze redelijk makkelijk te plaatsen zijn tegen de wand รก 40cm. Het is maar een half antwoord, verschil tussen de cm7 en cm9 weet ik niet maar zal ff doorsparen voor de cm10. Uit de reviews dat ze moeilijk te plaatsen zijn valt mee, een goede versterking is wel een aanrader.

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Lazybird

Ik heb de 804D 23 centimeter van de muur staan en dat gaat prima.
Mijn luister positie is ook ongeveer 3,5 meter.

B&W is ontworpen en gemaakt voor de engelse huiskamer en die is over het algemeen klein.
Dus over plaatsingen zou ik mij in ieder geval niet veel zorgen over maken.
Mola Mola Tambaqui Pre/DAC | Array Eind 2 x M10 | Oppo 95 Blu ray | Vivid B1 | Array Opal SilverGold interlinks | Array Topaz Netkabels|Cat 7E luidspreker kabel |

Xander32

Je denk toch niet serieus dat anno 2016 een puur commercieel bedrijf als B&W z'n waar ontwerpt voor "engelse huiskamers"  ???

De B&W ls. die ik heb mogen beluisteren, hadden allen baat bij een vrije opstelling (en veeel vermogen). Een minder vrije opstelling zal best een tevredenstellend resultaat geven, maar je laat vast veel liggen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

twani

Quote from: Xander32 on September  9, 2016, 22:13:15
Je denk toch niet serieus dat anno 2016 een puur commercieel bedrijf als B&W z'n waar ontwerpt voor "engelse huiskamers"  ???

De B&W ls. die ik heb mogen beluisteren, hadden allen baat bij een vrije opstelling (en veeel vermogen). Een minder vrije opstelling zal best een tevredenstellend resultaat geven, maar je laat vast veel liggen.

^^

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Lazybird

#2632
Ik zou zeggen kom luisteren ik betwijfel het maar ieder zijn mening  :D

Je debkt toch niet dat iedereen zijn luidsprekers vrij neer kan zetten maar dat is vast heel raar gedacht  :D
Mola Mola Tambaqui Pre/DAC | Array Eind 2 x M10 | Oppo 95 Blu ray | Vivid B1 | Array Opal SilverGold interlinks | Array Topaz Netkabels|Cat 7E luidspreker kabel |

stardust

Voordeel is dat de 804 aan de voorzijde gepoort is wat nog wel eens uit kan maken

Former member 78

Quote from: stardust on September 10, 2016, 17:24:04
Voordeel is dat de 804 aan de voorzijde gepoort is wat nog wel eens uit kan maken

Dat hoor je wel vaker, maar klopt niet.
Een speaker vrij opstellen is zoals Xander32 al zei altijd beter.

DofN

Er zijn uitzonderingen, zoals inwalls of luidsprekers die aan geluidscancelling doen aan de achterzijde, maar B&W is niet zo modern :)

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Lazybird

Handleiding van de CM 10 zegt ongeveer 50 centimeter van de achter muur en minimaal 50 centimeter van de zijmuur.
Het zelfde advies word gegeven voor de 804D/2/3
http://www.bowers-wilkins.com/Downloads/Product/Manual/CM10_manual.pdf

Mijn advies zou dus zijn even in je eigen woonkamer de luidspreker beluisteren.
De akoestiek van je woonkamer soort vloer, gordijnen etc zal een grotere invloed hebben dan plaatsing.

Veel plezier en suces.

Mola Mola Tambaqui Pre/DAC | Array Eind 2 x M10 | Oppo 95 Blu ray | Vivid B1 | Array Opal SilverGold interlinks | Array Topaz Netkabels|Cat 7E luidspreker kabel |

Xander32

 :(


Quote from: Lazybird on September 11, 2016, 07:54:58
Handleiding van de CM 10 zegt ongeveer 50 centimeter van de achter muur en minimaal 50 centimeter van de zijmuur.
Het zelfde advies word gegeven voor de 804D/2/3
http://www.bowers-wilkins.com/Downloads/Product/Manual/CM10_manual.pdf

Mijn advies zou dus zijn even in je eigen woonkamer de luidspreker beluisteren.
De akoestiek van je woonkamer soort vloer, gordijnen etc zal een grotere invloed hebben dan plaatsing.

Veel plezier en suces.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

martien

Afstand tot de achterwand
Een minimale afstand van 125cm tot de achterwand is cruciaal - meer is soms wel, maar soms ook niet zinvol. Minder afstand is zelden gunstig voor de opbouw van de ruimtelijke kwaliteiten die het systeem te bieden kan hebben. De krachtigste reflectie - of liever gezegd een compleet front van reflecties - komt van de wand die zich achter de luidsprekers bevindt. Hoe dichter de luidsprekers bij die wand - behandeld of onbehandeld, dat maakt niet uit - worden neergezet, des te groter de invloed van het gereflecteerde geluidsfront en hoe meer het samenvloeit met het directe geluid. De som van dit alles is een versmeerd en onrustig geluidsbeeld met in het bijzonder een middengebied dat erg ver van de realiteit afstaat qua overtuigingskracht. Details, zelfs de minst subtiele, worden gesluierd, low-level informatie is geheel afwezig en het timbre komt niet tot uiting. Het maakt voor genoemde afstand en het principe van wat ik bespreek overigens niet uit of het hier om vloerstaanders of om monitors op stands gaat.

Een stukje uit dit artikel;
http://www.soundscapes.nu/funda.htm


stardust

Een minimum van 125cm had ik niet gedacht, zeker voor monitors niet. weer wat geleerd. Ik was altijd in de veronderstelling dat de plaats van de poort of gesloten invloed had op plaatsing t.o.v. de achterwand. Met muziek plaats ik ze een meter van de wand. Met film en TV schuif ik ze weer terug naar circa 30cm, dit omdat de stemmen naar mijn idee meer "uit de tv" komen.

martien

Afstanden worden toch altijd vanaf het hart van de tweeter gemeten? Dus niet tussen de luidsprekerkast en de wand?

Deleted User

Quote from: martien on September 11, 2016, 11:17:54
Afstanden worden toch altijd vanaf het hart van de tweeter gemeten? Dus niet tussen de luidsprekerkast en de wand?
Zeer goede vraag, dat vraag ik me ook steeds af..

Mijn dealer geeft aan vanaf de achterkant van de speaker, maar het bovenstaande heb ik ook wel eens gehoord.

martien

Zoiets dacht ik, ik meet altijd vanaf hard tweeter iig.

Deleted User

RW = breedte van de kamer

Afstand speaker tot zijmuur = RW x 0,276
Afstand speaker tot achtermuur = RW x 0,447
Afstand speaker tot andere zijmuur = RW x 0,724
Afstand speaker tot speaker = RW x 0,447

martien

Ik zie dat je gevonden hebt waar het plaatje vandaan komt ;D
Het ging mij alleen om het punt vanwaar te meten, niet om de opgegeven maten in dat plaatje. Het plaatje is voor een nearfield opstelling.

Lazybird

@Xander32, dit is mijn mening in mijn ruimte. Mijn versterker heeft de luidsprekers prima onder controle ik ervaar niet veel verschil in plaatsing. Een vloerkleed in de woonkamer bracht meer teweeg. Ik heb de 802D in een kleine ruimte gehoord dan word het een ander verhaal. Ik geloof dat dit voor de CM10 en en 804D niet aan de orde is. Maar nogmaals dit is mijn mening en die word kennelijk niet gedeeld so be it  :coffee:.
Mola Mola Tambaqui Pre/DAC | Array Eind 2 x M10 | Oppo 95 Blu ray | Vivid B1 | Array Opal SilverGold interlinks | Array Topaz Netkabels|Cat 7E luidspreker kabel |

Carrol

Lees ff de review van de nieuwe B&W 802/3 op hifi.nl van een paar weken geleden,daar plaatsen ze de 802D ook dichter tegen de muur om toch iets meer druk te krijgen,dit overigens wel in een nog grotere ruimte!!Dus elke ruimte is weer anders en vraagt om een aangepaste plaatsing!!
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

Lazybird

Mola Mola Tambaqui Pre/DAC | Array Eind 2 x M10 | Oppo 95 Blu ray | Vivid B1 | Array Opal SilverGold interlinks | Array Topaz Netkabels|Cat 7E luidspreker kabel |

Mario D

125cm van de wand.....  ::)
Als dat de norm zou moeten zijn kan het merendeel zijn speakers niet plaatsen zoals het moet.  :crazy:

Zelf heb ik ook eens geprobeerd met een opstelling halverwege de woonkamer en ik vond het zeker geen verbetering, dan laat ik mijn speakers wel dicht tegen de wand staan.   :tongue2:



Carrol

#2649
    ^^
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater