Hoe zwaar moet de sub zijn voor deze ruimte ?

Started by addy, January 2, 2009, 19:15:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

addy

Veelal is de sub voor films, maar daarmee ook de muziekconcerten van fleetwood mac of talking heads.
Gewoon cd draaien ook wel, dan zet ik de sub uit en de MFB  actieve speakers van philips zet ik op neutraal.

Prima geluid voor mij.

HJ

hoi ad,

ten eerste ben ik het met jowi eens. probeer eerst een andere plek voor je sub te vinden, kan echt enorm schelen.
zelf heb ik een kamer van 10x4,5x2,5 met open hal eraan daar heb ik een svs in staan en die doet echt super.(1/3 van open staan)
ik had hem eerst in de ene hoek staan toen klonk het niet lekker en stond het volume 65% open, na wat schuiven en meten staat hij nu compleet aan de andere kant en klinkt echt goed, ook staat het volume nu maar op 30% en geeft lekker druk als dat nodig is.

ik denk dat jouw sub echt erg goed is maar misschien net wat te weinig vermogen.
probeer eens te meten met roomeq wizard, dan zie je wat je doet(gratis programma)

HJ

is 2e hands voor jou een bezwaar?
dan kun je onder de 1000€ makkelijk ruzie krijgen met je buren ;D

addy

Quote from: hans. on January  4, 2009, 12:27:29
is 2e hands voor jou een bezwaar?
dan kun je onder de 1000€ makkelijk ruzie krijgen met je buren ;D

Gebruikt is geen probleem, als het geluid maar goed vult.
Ik ga inderdaad de sub ook eens verzetten en uitproberen.

yorkie13

ik denk dat je met een rel strata 3 gewoon niet echt vee druk in het laag kan krijgen
ik zou die subwoofer gewoon 2dehands verkopen, en je budget van 1000 euro is ruim voldoende om een mooie HT subwoofer
aan te schaffen
nieuw of 2de hands

genesis

Quote from: RA SUBS on January  4, 2009, 16:36:59
ik denk dat je met een rel strata 3 gewoon niet echt vee druk in het laag kan krijgen
ik zou die subwoofer gewoon 2dehands verkopen, en je budget van 1000 euro is ruim voldoende om een mooie HT subwoofer
aan te schaffen
nieuw of 2de hands

Noem eens een nieuwe sub van € 1000 die werkelijk druk kan opbouwen.

Genesis
Carpe Diem

yorkie13

#31
voor de hand liggend, maar een BK monolith geeft een rel strata 3 toch echt het nakijken
heb deze 2 subwoofers naast elkaar getest
de strata 3 is toen vervangen door een rel stadium II
maar ook de grotere Velodyne en SVS subs kunnen dit
ze gaan die[per in het laag, echt tot 20 hz met meer SPL ofwel geluidsdruk
of de buren dit leuk vinden :devil:

blue-eyes

Quote from: genesis on January  4, 2009, 18:12:15
Noem eens een nieuwe sub van € 1000 die werkelijk druk kan opbouwen.

Genesis

Je gaat uit van het "ultieme". Niet iedereen kan en wil dat betalen. Ook subs van onder de 1000 euro bouwen druk op, maar idd beduidend minder dan waar jij op doelt.
99% van ons doet aan compromissen. Anders zou niemand een HT hebben ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

genesis

#33
Quote from: Blue-Eyes on January  4, 2009, 18:27:05
Je gaat uit van het "ultieme". Niet iedereen kan en wil dat betalen. Ook subs van onder de 1000 euro bouwen druk op, maar idd beduidend minder dan waar jij op doelt.
99% van ons doet aan compromissen. Anders zou niemand een HT hebben ;)

Nee dat hoeft niet. Bij mij is het een kwestie van keus niet van budget, maar dat wil niet zeggen dat ik het geld over de balk gooi. Om een voorbeeld te geven, mijn REL Q400 heb ik in nw staat occasion bij een Audiozaak voor € 575 gekocht en mijn Q200 voor € 550 verkocht (nw gekocht voor een 'dumpprijs'bij een grote electronica zaak die de hele partij van HNNY had overgenomen maar de afspraak had dan niet te mogen adverteren in de media om de dedicated Hifi zaken niet voor het hoofd te stoten :hmmm:) , dus slechts € 25 geinvesteerd voor een dikke upgrade. De SVS Pb12 Plus 2 heb ik 3 jaar naar gezocht voordat die voor een leuke prijs voorbij kwam (het is niet handig om te zeggen maar en stuk minder dan € 1000 ;)), is een kwestie van geduld.

En een ieder kan een aparte HT en Stereo set hebben, is weten wat je wil, door je huiswerk te doen en geduld veel geduld te hebben voordat de juiste kans zich voordoet, zo kan je 50 tot wel 85% op de adviesprijs besparen, door een ander de afschrijving te laten betalen op het nieuwe spul. 8) Hoe het dan zit met de WAF, dat moet een ieder voor zich maar regelen, hoe ik dit gedaan heb..................... Uhh, laten we zeggen dat het al ruim 20 jaar getolereerd word, niet geaccepteerd. ;D :devil:

Genesis
Carpe Diem

blue-eyes

Quote from: genesis on January  4, 2009, 18:45:23
Hoe het dan zit met de WAF, dat moet een ieder voor zich maar regelen, hoe ik dit gedaan heb..................... Uhh, laten we zeggen dat het al ruim 20 jaar getolereerd word, niet geaccepteerd. ;D :devil:

Genesis

WAF? Wat is dat? Ik heb daar thuis ook geen problemen mee ;D



De truc is idd de handel, met name de 2ehandse in mijn beleving. Zo heb ik voor 3 stuks JBL Ti-K subs gemiddeld 1400 euro betaald, dit tegen een nieuwprijs van 3750 euro per stuk.


p.s. De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik inmiddels 2 van deze 3 subs hier niet meer heb staan. Btw, ze zijn niet weggegaan wegens de WAF ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

WickedGame

En die mooie speakerkabel op die speakers hangen nu nog steeds aan mooie 805s-jes  :P

Damn wist niet eens dat je 3 Ti-k subs heb gehad... wilde je je huis wat lager naar de grond trillen?

genesis

Maar zo te zien vind jij hoe het eruit ziet ook belangrijk, dat interesseerd mij helemaal nix wat stereo betreft, hoe het klinkt is voor mij alles, ziet het er toevallig een beetje uit is dan mooi meegenomen. (voor mijn vrouw in ieder geval ;D)

Je had laatst het gezicht van mijn vrouw moeten zien toen ik met 2 man de SVS naar binnen kwam dragen ;D, onbetaalbaar. :devil:

Btw ik plaatst nooit foto's van mijn stereoset vanwege kritische/negatieve reacties, en sommigen daarvan sneden ook wel hout. (met name van intimiderend door met naam en toenaam noemen van je componenten onder je berichten)

Mijn HT is redelijk doorsnee dus dat kan weer wel aan de reacties te merken. Neem aan dat jij nog geen kritische/negatieve reacties hebt gehad of je daar nix van aantrekt. ;)

Genesis

Carpe Diem

WickedGame

Kritische reacties op HT's?

Hmm kan aan mij liggen, maar iedereen moet toch doen wat die zelf mooist vind klinken of ben ik nou gek?

blue-eyes

#38
Quote from: genesis on January  4, 2009, 20:58:58
Maar zo te zien vind jij hoe het eruit ziet ook belangrijk, dat interesseerd mij helemaal nix wat stereo betreft, hoe het klinkt is voor mij alles, ziet het er toevallig een beetje uit is dan mooi meegenomen. (voor mijn vrouw in ieder geval ;D)

Je had laatst het gezicht van mijn vrouw moeten zien toen ik met 2 man de SVS naar binnen kwam dragen ;D, onbetaalbaar. :devil:

Btw ik plaatst nooit foto's van mijn stereoset vanwege kritische/negatieve reacties, en sommigen daarvan sneden ook wel hout. (met name van intimiderend door met naam en toenaam noemen van je componenten onder je berichten)

Mijn HT is redelijk doorsnee dus dat kan weer wel aan de reacties te merken. Neem aan dat jij nog geen kritische/negatieve reacties hebt gehad of je daar nix van aantrekt. ;)

Genesis



Mijn vriendin kijkt de laatste tijd al minder verbaasd dan ze wel eens heeft gedaan. Maar ja, er zijn ook geen schokkende updates geweest ;)

Ja, ik neem genoegen met een ietwat mindere kwaliteit als het beter smoelt. Maar wel met een bepaald instap niveau.
Bijv. als ik Denon erg mooi had gevonden had ik het niet gekocht (met respect voor Denon eigenaren ;) ).
Ik maak er nooit zo'n geheim van. En ja, ook veel kritiek gehad. Ach, als ik het maar mooi vind toch?

@WG: Tja, alles weten maakt niet gelukkig ;D . Maar ter info, er hebben NOOIT 3 van die subs tegelijkertijd aangestaan. 1 was op doorreis, maar de foto is schitterend....... oeps, geheim verklapt ;)

Maar we dwalen af ;)



Ik ben het eens dat een sub nooit overdreven is. Je bent niet verplicht deze continue op een dergelijk niveau te draaien. Het is fijn wat power achter de hand te hebben als dat echt nodig is. De hoeveelheid overkill is iets wat je zelf moet bepalen. Hoe kleiner de ruimte hoe meer overkill je zou kunnen creeren.
Voor muziek zal je verbazen hoe WEINIG echt laag in de muziek zit. Tuurlijk zijn er veel uitzonderingen, maar veel mensen dichten hun muziek / stereo altijd veel meer lage bass toe dan in werkelijkheid aanwezig is. Laag is niet alleen maar die diepe buikpijn bass van 16 hz, maar 50 hz is ook laag ;)

Ergo, liever een strakke sub tot 30 Hz dan een flubberende sub die tot 16 hz diep gaat.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Mario D

Quote from: addy on January  2, 2009, 19:15:35
Onze ruimte is 3 meter hoog x 8 meter lang en 5 meter breed.
Een gipsplafond en een stenen muur, onderste deel is vloerbedekking, en vloerbedekking op de betonnen vloer.

Momenteel gebruik ik daar een Rel strata 3, zal een goede sub zijn maar het laag krijg ik er niet uit. Heeft 100 watt, dacht ik.
Er zit b.v een scene in star wars waarbij een ruimteschip land en daarbij meer een voelbaar laag produceert, ik voel dat
bij een vriend van mij wel,maar bij mij niet.

Oftewel, welke sub zou op deze maten wel het echte laag kunnen geven ?
Daarbij komt dat zoiets echt alleen bij mij thuis kan worden getest, zou dat mogelijk zijn ?

Vr gr Ad

Stuur anders een een pm naar master30 hij heeft ook een Strata 3 en heeft nu mijn Ex 20-39PC+ bij hem thuis staan.
Hij zal je graag ervaringen delen.  ;)

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=profile;u=303

SisterOfMercy

The kissing and the colour come crashing down

genesis

Quote from: SisterOfMercy on January  5, 2009, 19:42:37
Minimaal 30 kilogram!

Op z'n minst het dubbele hiervan met een inhoud van minstens 230 ltr. ;D :devil:

Genesis
Carpe Diem

hielp

Nubert AW-1000: http://nubert.de/webshop/pd124082869.htm
Frequentie bereik:
19 bis 47 Hz (- 3 dB) Frequency "links", Low Cut "20 Hz"
29 bis 47 Hz (- 3 dB) Frequency "links", Low Cut "30 Hz"
29 bis 120 Hz (- 5 dB) Frequency "rechts", Low Cut "30 Hz" Maße (ohne Füße): 48 x 37 x 52 cm H x B x T
Gewicht: 35,0 kg!

Super laag (heerlijk dat moment dat je het geluid niet meer hoort maar alleen de druk/trilling door je heen)en als Referenz al jaren bekend in Duitsland. Ze leveren hem af voor 30 euro Europa breed.

Ik zelf heb mijn woonkamer ruimte van H*B*D=2,4*3*6  met een open keuken eraan (2,4*3,5*4)
Philips 47PFL9632
Samsung BD-P1400
Denon AVR-3808A -> synology DS-209+II NAS( +sabnzbd en sickbeard)
Tannoy Arena 5.1 white wallmounted Tepax extreme ultra flat cable UPC HDTV dvr

genesis

Gisteren in de namiddag de film 'The Dark Knight' (Batman) gekeken op 'live' volume, schitterde film met heel veel dynamische geluidseffecten. Dit was de eerste keer sinds ik de SVS Pb12 plus 2 op dit volume had gespeeld en dit was ook de eerste keer dat het laag voor mij gelijk was aan de grote Pathe bioscoopvestigingen en Metropolis in Antwerpen. O0

Man man man geweldig gewoon, beste sub die ik ooit heb gehad en gehoord, wat heb ik lopen 'prutsen' de afgelopen jaren met Magnat'jes en REL'letjes. :-X En voor een bedrag waar je het niet voor hoeft te laten, super gewoon. 8)

Genesis
Carpe Diem

addy

Ja dat is kicken dat laag gevoel.
Toevallig gisteren ook batman gedraaid, de sub deed natuurlijk niet voldoende mee, maar mijn MFB 545 active boxen wel, en die gaven op momenten ook dat lage
gevoel, met name vlak voor er iets ging gebeuren in de film,hoorde ik dat.
Wat betreft sub ben ik er nog niet uit, maar ik ben een slome in die dingen, neem de tijd.
Veel goede tips van allemaal, zal uiteindelijk op de gok gewoon een flinke zware sub laten komen, ( min. 400 w) zal dan altijd wel geven wat ik wil voelen.

Gr Ad

genesis

Wat me nog te binnen schoot, er zijn mensen die spelen met een 'Basshaker'is volgens mij een trilapparaat wat aan het bankstel werd geschroeft om fysiek te beleven wat er gebeurt met deze scenes. Dat gebeurd bij deze sub ook, maar dan zonder de basshakers. O0

Met 400Watt kan je het 'schudden' (leuke woordespeling ;D), maar daar ga je dit niet mee beleven. Maar geeft nix, ik ben ooit begonnen met een Magnat 100 Watt, gevolgt door een REL Q200 die werd weer opgevolgd door een REL Q400, elke stap gaf verbetering maar mijn laatste aanschaf is het Walhalla voor laagbeleving, de rest komt voor mij niet eens in de buurt.

Genesis
Carpe Diem

addy

Genisis,

Welke walhalla, type e.d, waar te koop / te beluisteren ?

Gr Ad

genesis

Quote from: addy on January 12, 2009, 08:21:23
Genisis,

Welke walhalla, type e.d, waar te koop / te beluisteren ?

Gr Ad

Kijk hier eens.

http://www.qualityhifi.nl/Producenten/SVSound_BeNeLux_Subwoofers.html

http://www.svsound.com/products-sub-box-plus2.cfm

Ik ga er vanuit dat elke nu te verkrijgen SVS vanaf 750 Watt rms deze beleving kan creeren. ;)

Genesis
Carpe Diem

Spekkie99

De SVS staan bekend om hun knallen en impact. Zeker voor films ideaal!

Dan is letters from Iwo Jima ook lekker voer, voor al op ong 45 minuten als ze gebombardeerd worden terwijl ze in grotten zitten.

Veel plezier ermee!
CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.

genesis

Quote from: Spekkie99 on January 12, 2009, 10:48:03
De SVS staan bekend om hun knallen en impact. Zeker voor films ideaal!

Dan is letters from Iwo Jima ook lekker voer, voor al op ong 45 minuten als ze gebombardeerd worden terwijl ze in grotten zitten.

Veel plezier ermee!

;D

Genesis
Carpe Diem