Scannen dia / negatieven: tips

Started by rbormans, December 23, 2008, 16:04:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rbormans

Ik heb net een diascannertje besteld om mijn oude collectie dia's en negatieven ook te digitaliseren.
Hebben jullie tips waar ik zeker op moet letten met de instellingen, outputformaat, kleuren, ...

Alle tips welkom (zou niet graag te vaak moeten herbeginen ;) )

mikekiwi

Beste tip van mijn zijde is dan ook om niet te lang te wachten met backuppen van wat je hebt gescanned, het is een takkeklus die je niet nog een keer overnieuw wilt doen, geloof me (heb het zelf gehad dat ik bijna een complete week geestdodend werk down the drain zag gaan door een oerstomme fout mijnerzijds (vermoeidheid waarschijnlijk)

rbormans

Quote from: mikekiwi on December 23, 2008, 16:45:34
Beste tip van mijn zijde is dan ook om niet te lang te wachten met backuppen van wat je hebt gescanned, het is een takkeklus die je niet nog een keer overnieuw wilt doen, geloof me (heb het zelf gehad dat ik bijna een complete week geestdodend werk down the drain zag gaan door een oerstomme fout mijnerzijds (vermoeidheid waarschijnlijk)
Bedankt voor de tip en waarschuwing, maar backuppen is gelukkig geheel onder controle

Jimmy Conway

Zorg dat de negatieven/dia's zo schoon mogelijk zijn voor het scannen. Stof eraf blazen enzo.

Voor je 'wereldplaten', grote afdrukken, nabewerken, etc. TIFF 16 bit (16 Rood / 16 Groen / 16 Blauw, meestal 48 bit volgens scannersoftware) = grotere bestanden
Voor 'kiekjes' kun je ook voor Jpeg 8 bit (meestal 24 bit RGB volgens de software) kiezen. = kleinere bestanden.

Als je een colour-management instelling hebt, dan kiezen voor sRGB als je niks van colour-management afweet.

Soms kun je vooraf kiezen welk merk/type film je gaat scannen.
Anders even kijken hoe de kleuren eruit komen en vooraf tweaken.

rbormans

Quote from: Jimmy Conway on December 23, 2008, 17:11:36
Zorg dat de negatieven/dia's zo schoon mogelijk zijn voor het scannen. Stof eraf blazen enzo.

Voor je 'wereldplaten', grote afdrukken, nabewerken, etc. TIFF 16 bit (16 Rood / 16 Groen / 16 Blauw, meestal 48 bit volgens scannersoftware) = grotere bestanden
Voor 'kiekjes' kun je ook voor Jpeg 8 bit (meestal 24 bit RGB volgens de software) kiezen. = kleinere bestanden.

Als je een colour-management instelling hebt, dan kiezen voor sRGB als je niks van colour-management afweet.

Soms kun je vooraf kiezen welk merk/type film je gaat scannen.
Anders even kijken hoe de kleuren eruit komen en vooraf tweaken.
Bedankt !

Er zitten inderdaad een 7tal color spaces in (waaronder sRGB), en de 8bit en 16bit zie ik ook terugkomen.
Wat is een gangbare resolutie ?  De scanner (Nikon Coolscan 5000 ED) kan tot 4000dpi, maar meer is niet altijd beter waarschijnlijk.

Jimmy Conway

Oei, een mooie scanner, die heb ik ook! 8) :biggrin:

In dit geval meer = beter...

Of je moet niet groter af gaan drukken dan 10x15, dan heeft een 20 megapixel scan niet zoveel zin.

rbormans

Quote from: Jimmy Conway on December 23, 2008, 17:25:41
Oei, een mooie scanner, die heb ik ook! 8) :biggrin:
Mooi, dan weet ik je te vinden als het niet goed loopt  ;D  >:D

mikekiwi

test van te voren ook even met de ruisonderdrukking, dust removal (ice?) instellingen. Jammer als achteraf blijkt dat een te hoog ingestelde stofverwijdering tot wat detailverlies heeft geleid.
Ga van te voren ook na of je echt alles wilt inscannen of dat je eerst selecties gaat maken. Neem aan dat je je dia's en negatieven nu ook al analogg hebt geindiceerd? Neem dan die naam over in je bestandsnamen/mapstructuur, dan kan je later (als een scan toch fout blijkt te zijn gegaan) die betreffende foto makkelijker achterhalen.

Verder: zorg voor genoeg eten en drinken, maar ga niet met borrelnootjes in de aanslag aan het scannen, dat gaat niet goed :alien:

Succes in ieder geval!!!

Jimmy Conway

Quote from: Raf (B) on December 23, 2008, 17:29:11
Mooi, dan weet ik je te vinden als het niet goed loopt  ;D  >:D

Je hebt toch geen XP/Vista x64....?
Anders heb je probleem nr.1  :biggrin:

rbormans

Quote from: mikekiwi on December 23, 2008, 17:30:42
test van te voren ook even met de ruisonderdrukking, dust removal (ice?) instellingen. Jammer als achteraf blijkt dat een te hoog ingestelde stofverwijdering tot wat detailverlies heeft geleid.
Ga van te voren ook na of je echt alles wilt inscannen of dat je eerst selecties gaat maken. Neem aan dat je je dia's en negatieven nu ook al analogg hebt geindiceerd? Neem dan die naam over in je bestandsnamen/mapstructuur, dan kan je later (als een scan toch fout blijkt te zijn gegaan) die betreffende foto makkelijker achterhalen.
Goeie tips !

Quote from: mikekiwi on December 23, 2008, 17:30:42
Succes in ieder geval!!!
Ik begrijp dat het niet in een uurtje gefixt zal zijn :)


rbormans

Quote from: Jimmy Conway on December 23, 2008, 17:32:19
Je hebt toch geen XP/Vista x64....?
Anders heb je probleem nr.1  :biggrin:
Yep, zeer zeker wel  :o

Maar er zou een workaround zijn door de driver van Vuescan te gebruiken (wel x64), en dan vervolgens de Vista ready Nikon software te installeren zonder de bijbehorende driver.

Als dat niet lukt koop ik nog wel een XP 32 licentie.

Jimmy Conway

Quote from: Raf (B) on December 23, 2008, 17:37:36
Yep, zeer zeker wel  :o

Maar er zou een workaround zijn door de driver van Vuescan te gebruiken (wel x64), en dan vervolgens de Vista ready Nikon software te installeren zonder de bijbehorende driver.

Als dat niet lukt koop ik nog wel een XP 32 licentie.


Met het inf. bestand wat bij de trial/volledige versie van Vuescan zit lukt dat inderdaad.
Je kunt ook Vuescan gebruiken, werkt ook prima.

Liep er tegenaan toen ik dat ding installeerde.... ik werd gek... :crazy: :biggrin:

rbormans

#12
Intussen al wat aan de slag geweest.
Van de dia's ben ik redelijk tevreden, maar de negatieven hebben wel erg veel korrel. Heeft het zin deze op een lagere resolutie te scannen, of heb ik dan een identiek resultaat als wanneer ik in de hoogste resolutie scan en deze verklein in bvb photoshop (m.a.w. is het scanprincipe anders bij een lagere setting, of is het "verkleinen" ook gewoon een nabewerking in de scansoftware)